ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Slayerkiller skrivet 21 oktober 2011 kl. 04:37:25

Titel: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
Skrivet av: Slayerkiller skrivet 21 oktober 2011 kl. 04:37:25
Hej! Är ny här på forumet så har inte utforskat så mkt här än.

Är så att jag planerar ett köp av vägregistrerad fyrhjuling för första gången, så skulle behöva lite råd. Viktigt att poängtera är att det är ett måste att den ska vara vägregistrerad, och att man ska kunna köra den på B-kort. Den ska heller inte vara trimmad eller ostrypt (mer än 15 kw) då jag vill kunna köra på vägen helt lagligt och inte riskera böter eller mitt bilkörkort. För det är väl inte lagligt att ta bort strypningen eller trimma den med effektsystem och liknande? Kommer köra ca 90% på asfalt. Kommer använda den både som pendlarfordon och som "bara ut och köra och ha kul" fordon.

Är begagnade fyrhjulingar i 15-25 (högst 30) tusen kronorsklassen jag har tittat på och är ute efter, och har fastnat för 3 st märken, SMC 250, Yamaha Raptor 350 och Dinli 450, i årsmodeller runt 05-07.
Och om jag har förstått det rätt så är Yamaha Raptor bland det bästa man kan få, och SMC och Dinli bland dom bättre i det billiga segmentet, inte i klass med Yamaha med ändå mkt bättre än dom billiga kina varianterna. Och nån kinamaskin som går sönder direkt vill jag inte ha.

Är främst SMC 250 i runt 15 tusen kronorsklassen och Yamaha Raptor 350 i 30 tusen kronorsklassen valet har stått emellan. Dinli 450 är minst intressantast då dom flesta Dinli har kostat nästan eller tom lika mkt som Raptorn har gjort, även fast årsmodellerna har varit detsamma.

Så det jag undrar främst är om en SMC 250 för runt 15 000 hade varit ett bra förstahandsval för mig? Eller är det verkligen värt att lägga ner dubbelt så mkt pengar på att få en fyrhjuling av ännu bättre kvalite? (Raptor) Vill som sagt inte lägga ner för mkt pengar på fyrhjuling, då detta kommer bli mitt första köp av fyrhjuling för att se om det här med fyrhjuling vore nånting för mig eller ej. Så hade det räckt med att köpa en SMC 250 första gången, och att isåfall byta upp sig till Yamaha Raptor om intresset kvarstår, eller ska jag köpa en Raptor direkt?

Nu vet jag att personliga åsikter spelar in här, men skulle vilja höra så opartiska åsikter som möjligt från er som är mer erfarna kring detta. Hur är kvalitén på SMC och Dinli, är den tillräckligt bra? Är steget mot Yamaha Raptor stort, rent kvalitetsmässigt? Köregenskaper? Komfort? Svårt/lättsålt? Om effekten ändå inte får överstiga 15 kw, är det fortfarande mer drag i en Raptor 350 än en SMC 250? Är fyrhjulingar med max 15 kw slöa?
Titel: SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
Skrivet av: Pv544 skrivet 21 oktober 2011 kl. 07:55:56
Ska man åka helt lagligt så behöver du inte gå över 300cc, upp dit så är dom oftast inte strypta på något större sätt.

Sen kan det ju skilja en del i storlek och vikt på maskinerna, sånt spelar ju in på hur man upplever dom.
Finns ju även en del Taiwanmärken kring 250-300cc som är rätt ok, även så finns några av dom också med amerikanska klistermärken.
Oftast har dom variator isället för manuell låda, lite smaksak vad man föredrar.

Jag har inte hört om någon som råkat illa ut för att dom åkt trimmat eller ostrypt.  Men det är ju ändå olagligt...
Jag tänkte lite så jag med när jag köpte min första, dock ville jag mest nöjesåka och lite arbete. Blev en kymco mxu300 för mig. Byttes ut sen mot större och maskin med 4wd.

Läs i äldre köptrådar så ser du en del andra tips och tankar.
Titel: SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
Skrivet av: Hydro skrivet 21 oktober 2011 kl. 12:54:15
Dinli 450 är väl rätt onödigt om du skall åka strypt, nä kolla tex detta:
http://www.blocket.se/kalmar/Adly_300_xs_36661050.htm?ca=21&w=3

Då får du vettiga skärmar och faktiskt en del prestanda också om det nu skall pendlas osv.
Titel: SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
Skrivet av: vespa skrivet 21 oktober 2011 kl. 17:27:12
Den Hydro länkar till verkar riktigt vettig, fotbaljor är skönt och torrt och fastnar du sen rejält för detta så vill du nog ändå ha en Raptor 700 sen och inte en 350.
Titel: SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
Skrivet av: Slayerkiller skrivet 21 oktober 2011 kl. 20:24:37
Okej. Har läst på lite och har väl inte helt uteslutit med att köra ostrypt iaf, hade dock helst sluppit. För dom verkar va lite i slöaste lagret strypta. Är det svårt att ta bort strypningen? Ungefär hur mkt extra hästkrafter får man genom att ta bort strypningen?

Så i ostrypt skick... hur är SMC 250, Dinli 450 och Raptor 350 att ha då? Vilka har manuell låda?
Titel: SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
Skrivet av: jonny800 skrivet 22 oktober 2011 kl. 11:12:28
Dom är i slöaste laget alla vägreggade har 20hk i strypt "lagligt" utförande sen skiljer det väldigt mycket mellan maskinerna i ostrypt skick.
Men som det är skrivit tidigare i tråden så behöver du inte gå över 300cc om du vill åka strypt då är det bara slöseri med pengar.
Har du provat nån hjuling?
Har själv bara provat en sån där riktigt billig tror det var badboy den hette 250 elle 300 minns inte.
Min erfarenhet om den var inte bra men du måste själv prova lite maskiner så du kan avgöra vad Du vill ha allt beror ju på vad du själv har för krav och förväntningar.

Lycka till
Titel: SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
Skrivet av: markusb skrivet 5 november 2011 kl. 19:30:34
Jag började min karriär med en smc250. Efter ca 2-3 månader köpte jag en ostrypt dinlin 450.

Så här ser jag det. Smc är en bra maskin och jag har på drygt 200 mil inte haft några bekymmer med den. Allt verkar hålla bra. För mig var det en rolig enkel instegsmaskin. Efter knapt 200 mil så kände jag att jag behövde mer effekt och en stabilare maskin då jag kör mest offroad.
Jag valde då dinlin pga priset.
Herre jävlar vilken skillnad på effekt! Dessutom riktigt stabil i jämförelse mot 250 och en allmänt behagligare åktur.
Man sitter skönt på den när man är lite längre som jag. 250 sitter jag som en korv på men tänkte inte på det innan jag hade nåt att jämföra med.

Dinlin har varit mer trubbel med men inga större problem iom att jag har en svets. Det tycker jag nästan är ett måste om man ska åka dinli....

Jag är nöjd med hela min resa hittills, hoppas detta kan hjälpa dig lite i valet.
Titel: SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
Skrivet av: Slayerkiller skrivet 5 november 2011 kl. 23:14:16
Tack så mkt för svaren! Nu är valet dock redan gjort, va iväg och köpte min första fyrhjuling idag, och det blev en Yamaha Raptor 350 -08 för 32 000 :)

Den är i bra skick, körd i ca 200 timmar, utrustad med nerf-bars, vinterdäck/dubbdäck utan fälgar följde med, sitter crossdäck på nu. Kommer kanske köpa en uppsättning landsvägsdäck på den oxå, kommer köra mest på landsväg.

Det enda som är lite negativt är att batteriet inte mår så bra, ägaren innan hade knappt kört med den det sista halvåret och inte tagit ur batteriet och laddat det. Försökte ladda upp det med en laddare men både laddaren och batteriet verkar stendött. Ska försöka imorn och ladda det med en annan laddare, men tror det verkar kört så kommer nog att behöva att köpa ett nytt batteri, kostar väl runt 500 lappen med ett nytt skulle jag tro så är ju inte hela världen.

Så har ju knappt kört nånting än, men ujujuj va ovant det va att köra fyrhjuling! Har bara kört fyrhjuling kanske 2-3 gånger i hela mitt liv, har glidit runt på moped och dirtbike i många år så trodde jag skulle få lite nytta av den erfarenheten på fyrhjuling, men ack så fel jag hade  :P Kändes riktigt ovant och annorlunda med fyrhjuling jämfört med 2-hjulingar. Va framförallt styrningen som kändes ovant, gick så trögt att svänga, och så känns det lite småvingligt när man kom upp i fart, den "sicksackade" framåt.

Så dom närmsta veckorna kommer gå åt bara för att lära mig köra, är ju en riktig nybörjare just nu. Men jag tror efter att jag lärt mig köra så kommer det va förbannat kul med fyrhjuling :D
Titel: SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
Skrivet av: Pv544 skrivet 5 november 2011 kl. 23:33:16
Grattis!  :headbang:
Titel: SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
Skrivet av: totte57 skrivet 6 november 2011 kl. 07:16:13
Jag tror det blir svårt att lära sig köra en maskin som går så ostadigt som du säger du ska nog kolla framhjulsinställningen eller stötdämparna kanske lufttryck i däcken också.
Titel: SV: Första köp vägregistrerad fyrhjuling
Skrivet av: Slayerkiller skrivet 17 november 2011 kl. 15:49:20
Det var bara lite ojämt lufttryck som gjorde att den va lite ostabil i början. Men det är fixat nu så det blev betydligt lättare att lära sig köra fyrhjuling då, efter 3-4 dagar så fick jag lärt mig köra och hantera fordonet. Fick även liv i batteriet efter en riktig uppladdning med en C-tek laddare.

Så nu funkar det fint med allting förutom att den är lite trögstartad när det är kallt ute (+2 grader och kallare.) Full choke och ingen gas är det som funkar bäst när den är kall, men den är ändå jobbig att starta, är precis på gränsen att den hinner starta innan man har laddat ur batteriet. Är lite konstigt att den är så trögstartad när det är under +2 grader, för om det är tex +6 grader ute startar den direkt. Ska kolla tändstiftet nån dag och se hur det ser ut. Sen vet jag inte hur det är med batteriet, det kanske inte mår så bra ändå trots att jag fick laddat upp det? Sen vet jag inte hur det påverkar starten när strypningarna är borttagna, om det förändrar nånting?

Men annars, skitkul med fyrhjuling :) Och tror jag gjorde rätt som valde Yamaha före SMC och Dinli.