ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Logger73 skrivet 2 mars 2015 kl. 00:07:04

Titel: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Logger73 skrivet 2 mars 2015 kl. 00:07:04
Det skrivs ju om att vanliga Blyfria 95-oktaniga soppan ska försvinna 1Maj 2015.
Hur kommer det påverka våra maskiner? vad kommer vi få göra åt det om de behövs? :hmmm: :dntknow:
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 2 mars 2015 kl. 16:29:52
Om bilar och vanliga MC klarar den nya soppan kommer våra maskiner göra det :)

Möjligen man får byta munstycke alt mappa om om man vill kompensera den lite sämre förbränningen i etanol mot mer bränsle
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Logger73 skrivet 3 mars 2015 kl. 02:22:00
Finns kanske nån bra tillsats o hälla i när man tankar? tex Tripak bensinbooster...
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 3 mars 2015 kl. 12:53:43
Det skrivs ju om att vanliga Blyfria 95-oktaniga soppan ska försvinna 1Maj 2015.
Gör det? Källa?
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 3 mars 2015 kl. 13:34:26
Verkar vara ett förslag som funnits länge   , artikeln som dök upp häromdagen är från 2011
sen verkar det diskuterats 2013 också

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5639036
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 3 mars 2015 kl. 18:20:03
Verkar vara ett förslag som funnits länge   , artikeln som dök upp häromdagen är från 2011
sen verkar det diskuterats 2013 också

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5639036
De nya bestämmelserna från 2011 ger bolagen MÖJLIGHET att sälja E10, och de har alltså gällt i snart fyra år. Men i trådstarten står att BF95 ska försvinna 1 maj 2015 - det är det påståendet jag vill se en trovärdig källa på.
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Picpic skrivet 3 mars 2015 kl. 18:43:03
Enligt Polaris är det inga problem med E10, bara att tanka och köra vidare.
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: JussiN skrivet 3 mars 2015 kl. 22:41:30
Här i Finland har vi haft 95e10 i flera år nu. Då det kom så var det diskussioner om bränsleslangar som inte skulle tåla etanolen och bilarna skulle brinna upp. Eller inte starta i kölden, etanolen skulle tvätta bort gammal sot av kolvar och ringar så bilarna skulle skära...men jag har inte hört om några problem alls. Jag antar att de bilarna som inte tål e10 körs på 98e5.
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Logger73 skrivet 3 mars 2015 kl. 23:42:35
http://teknikensvarld.se/e10-bensin-ersatter-vanlig-95-oktanig-125437/

Här var de jag läste att den skulle försvinna.gammal artikel som troligen inte stämmer idag!
Googlar man på E10 bensin så kommer de fram lite olika artiklar...
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 4 mars 2015 kl. 03:17:14
http://teknikensvarld.se/e10-bensin-ersatter-vanlig-95-oktanig-125437/

Här var de jag läste att den skulle försvinna.gammal artikel som troligen inte stämmer idag!
Googlar man på E10 bensin så kommer de fram lite olika artiklar...
...och ingenstans hittar jag uppgiften att BF95 försvinner 2015. Har någon hittat en mack som säljer E10?
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Logger73 skrivet 4 mars 2015 kl. 09:43:28
Inte 1 maj än Norrhyttan :rtfm:  ;) vi får vel se om det blir E10 här i sverige ;D
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 4 mars 2015 kl. 09:52:14
Inte 1 maj än Norrhyttan :rtfm:  ;) vi får vel se om det blir E10 här i sverige ;D
Men E10 har bolagen fått sälja sedan 1 maj 2011, ändå har ingen haft intresse av att introducera bränslet på snart fyra år. Vad får dig att tro att det ska ske just första maj i år? Det är ju den källan jag vill att du anger!
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 4 mars 2015 kl. 10:00:07
Klipper in en artikel som jag själv skrev i ärendet i april 2011. Den är faktagranskad av Statiols tekniska specialist. Om den tillför något vet jag inte:

Ett nytt bränsle på väg, vi reder ut begreppen!
E10 – Vad är nu detta?

Men hallå? Ska det komma en ny soppa nu, med ännu mer etanol än tidigare? Och ska all vanlig blyfri bensin försvinna? Redan första maj i år? Vad ska jag göra med min bil? Är den värdelös nu? Varför har ingen sagt något?

Hjäälp! Mamma, kom och krama mig, jag är rädd!
Är det ungefär så du känner dig när du läser om E10-bränslet som hotfullt knackar på dörren och inte vill annat än förstöra din fina entusiastbil? Lugn.
Sätt dig ner med en kopp kaffe. Vi ska reda ut det här, du och jag.
Kom här, så sätter vi oss med Åsa Håkansson som är produktspecialist på Statoil. Hon borde ju veta.
Att E10 klampar in på marknaden råder det inget tvivel om. Syftet med att späda ut bensinen med ännu mer etanol är att vara lite bussigare mot miljön och att minska beroendet av fossila bränslen.
Det kan ju vara intressant även med tanke på att det ofta är oroligt i många oljeproducerande länder, vilket knappast gynnar priset.

Ingen standard än. Åsa, är det sant att blyfri 95 som genom ett trollslag försvinner från pumparna första maj?
– Vi hinner inte till dess, tröstar Åsa. Vi har väntat in en EU-standard, men den hinner inte bli klar.
Alltså, lagstiftningen öppnar upp för möjligheten att sälja E10 den första maj, men eftersom det inte finns någon standard för bränslet så kommer troligen ingen leverantör att marknadsföra det.
Om det inte finns en standard som accepterats av motorleverantörerna, så betyder det att eventuella motorskador inte går på garantin och då får bränsleleverantören stå för notan. Det lär ingen vilja riskera.
– Vi tillverkar den kvalitet som motortillverkaren rekommenderar, bedyrar Åsa som tippar på att vi ser E10 i pumparna tidigast i höst, och då efter en massiv informationskampanj.
– Dessutom finns 98 oktan kvar som ”Protection grade”.

Kolväteblandning. Även om 95 byts ut mot E10, så måste bolagen tillhandahålla ett alternativ för de fordon som inte klarar E10. Här kan man välja att behålla 98 oktan som det är, alternativt ha 95 med fem procent etanol (som vi har idag) kvar, eller tillsätta fem procent etanol i 98 oktan. Tre spår, alltså, varav det första är troligast.
Så, är du lite lugnare nu?
Bra, då kanske vi ska bena upp det här med bensin från början.
– Det är en kolväteblandning som blandas på raffinaderi, börjar Knut Skårdalsmo, teknisk specialist på Statoil i Norge som är med på videolänk från något hemligt labb där mystiska kemiska föreningar kokar och puttrar i kulisserna.
Åtminstone inbillar vi oss det.
Han kan soppa, i alla fall. Och är inte rädd för att prova olika etanolinblandningar i sin trimmade gamla Volvoturbo.

Blyfritt på 1920-talet. Viktigt i bensinen är att den har rätt flyktighet, alltså förångas på rätt sätt,. Oktantalet är också viktigt, och här utnyttjar man etanolens oktanhöjande egenskaper.
Men lagom är bäst.
– En produktionsmotor trivs bäst på produktionsbensin, hävdar Knut.
Kolvätena i bensinen begränsas idag av miljöskäl, och sedan länge är blyet borta ur handelsbensinen. En gång i tiden var det dock gott om bly i soppan.
– Den första bensinen på 1920-talet var faktiskt blyfri, berättar Knut. Slitage på ventilsäten gjorde att man tillsatte bly som smörjmedel, det höjde även oktantalet.
När katalysatorerna gjorde sitt intåg på 1980-talet tackade blyet för sig och försvann. De två går nämligen inte alls ihop. Istället ändrades kolvätesammansättningen för att höja oktantalet.

B20 på fullgas. Motorer konstruerade för blyfritt fick inga problem med slitage, men äldre motorer kunde behöva blyersättning. Statoil valde ett kaliumbaserat additiv.
– Vi körde Volvo Penta B20-motorer på fullgas i 200 timmar i labbet, minns Knut och ler brett. Skötte man inkörningen var det inga problem, men gav man fullt från början kunde man få problem med sätena.
Knut rekommenderar därför dubbel dosering blyersättningsmedel de första tankarna efter en topplocksrenovering i en gammelbil, om du inte bytt till säten som tål blyfritt. Om man sedan missar en tank då och då gör inget.
Bensinens sammansättning varierar över året för att få olika egenskaper beroende på temperatur. Destillationskurvan förändras med lättare komponenter på vintern för att bränslet ska förångas i förbränningsrummet även vid en kallstart.
På samma sätt är komponenterna tyngre på sommaren för att motverka ånglås, alltså när bränslet förångas redan före insuget.

Kyler cylinderladdningen. Oktan då? Varför är det så viktigt?
– Det gör så bränslet motstår självantändning, förklarar Knut. Det ska tåla så hög temperatur som möjligt innan man får en knackning. Knack sker 10-15-20 grader efter övre dödpunkt, fast många tror tvärtom.
– Glöd i förbränningsrummet fungerar som ett tändstift. Temperaturen är utlösande, och det är trycket som höjer temperaturen.
Knut gillar etanol i bensinen. Det ger hög förångningsvärme.
– Det kyler cylinderladdningen så man undgår spikning. Fyllningsgraden går upp på grund av kyleffekten, även i en sugmotor.
– Även om vi mäter 95 oktan reagerar motorn som det vore 96, menar han.
E10 då, är det ännu bättre sett ur den synvinkeln?
– Fem extra procent ger kanske 0,5 oktan mer, spekulerar han. Det ger effekt men inte så det märks direkt.
I 98 oktan finns ingen etanol idag. Anledningen är att det är en svår blandning.
Ren etanol mäter förresten runt 104 oktan.

Nationella regler. Exakt hur E10-bränslet kommer att se ut vet man inte på Statoil idag. Rådande EU-standard heter EN 228, men Sverige har en egen nationell standard med striktare miljöparametrar, SS 155422. Den är begränsad till fem procent etanolinblandning.
– De länder som redan har E10 har nationella regler, säger Åsa.
Vänta nu, soppan ändrar ju sammansättning beroende på årstid. Kommer etanolinblandningen att variera också?
– Nej, det är E10 året om, fastslår Åsa. Ångtrycksförändringen görs som förr, men det är alltid tio procent etanol.
Det gnisslas ju mycket om att vissa bilar inte tål E10, vad beror det på? Vilka komponenter klarar inte av etanolen? På listan över bilar som fungerar på E10 saknas till exempel flera av Volkswagengruppens FSI-motorer.
– Det är en aluminiumlegering i ett högtrycksrör som ger korrosion hos Volkswagen, erinrar sig Knut. Gamla förgasarmotorer kan ha aluzinklegeringar i förgasaren som jag inte törs svara på om de tål E10.

Inte glasklar. Packningar, får de på skallen extra hårt?
– Jag tror inte det. Möjligen om packningen är på gränsen redan innan, då kan etanolen vara droppen.
¬– Bilar som är på gränsen att gå magert på E5 kan få problem, sammanfattar Knut. Största problemet är förstås på äldre bilar.
Här avser han motorer som inte på egen hand kan justera tändning och bränslemängd. Det kan vara på sin plats med viss ombestyckning i gammelbilen, alltså.
Min gamla Peugeot 504 då, den har redan idag problem med ånglås på E5/95 oktan. Blir det ännu jäkligare nu?
– Kemin är inte glasklar, det är inte så straight forward som man kan tro, svarar Åsa svävande.
Nähänä, men blyersättningsmedel och E10, kommer det att funka?
– Det funkar bra, tröstar hon.
– Och tvåtaktare är inga problem, fyller Knut på. De har faktiskt mer glädje av etanolen på grund av förbränningsvärmen vi pratade om tidigare! Men kör inte nära magerpunkten, magerskärning är redan ett problem i tvåtaktare och E10 kan ställa till det ännu mer.

E10 på pumpen. Om vi tittar på serviceintervallerna, får jag en massa etanol i oljan nu och måste byta oftare?
– Det blir ingen skillnad. Visst får man bensin i oljan vid kallstart, men etanolen har låg kokpunkt så när arbetstemperaturen nås kokar den bort.
Vad kommer det stå på pumpen?
– Vår gamla 95 oktan försvinner förmodligen, spekulerar Åsa. E10 blir 95 oktan, det kommer att stå E10 på pumpen.
Och ett bränsle för oss som inte kan köra på E10 kommer alltså att finnas kvar, och ni tippar på att det blir 98 oktan?
– Jag ska gå först i demonstrationståget för att behålla 98 oktan, utbrister Knut över videolänken så kaffekopparna nästan välter på bordet.


Några påståenden. Nästa steg då? Kommer det E15 om något år?
– Det finns ingen agenda, försäkrar Åsa. Förmodligen blir det väl E15 eller E20, men det finns inga planer nu.
– Med E15 börjar man passera gränsen för en vanlig motor och närma sig flexifuel, inflikar Knut.
Det finns en uppgift på nätet om att upprepade bränsleprover redan idag visat på 5-12 procents etanolinnehåll direkt i pump. Är det så?
– Aldrig, protesterar Åsa. Det beror i så fall på mätmetoden. Vatten och skak (man blandar vatten i bränslet och skakar så etanol, vatten och bensin skiktar sig) är osäkert. Varje last har ett kvitto på blandningen!
En annan påstod att vi alla tankade E10 på 1980-talet, att man tillsatte etanol för att kompensera oktanförlusten när blyet försvann. Sant?
– Det är nog en begreppsförvirring, suckar Åsa. Kanske på andra håll i världen, inte i Europa. Här fanns inte etanol då.
Knut tror att man förväxlat etanol med MTBE, en molekyl som höjer oktantalet och innehåller syre.

Ingen risk. Går förbrukningen upp med E10? Det är väl rimligt?
– Ökar man syreinnehållet så minskar energin, erkänner Knut. men kan man få högre verkningsgrad och högre knackpunkt så kan man till och med sänka förbrukningen med höjd tändning.
Ser man bara till energiinnehållet blir ökningen av bränsleförbrukningen 2,5 procent, jämfört med dagen 95 oktan.
Något jag ska tänka på i hanteringen av bränslet?
– Det medför ingen ökad risk i hanteringen, menar Åsa.
– Enda gemensamma drivmedlet för människor och bilar är ju etanol, skrattar Knut.
Etanolen är dock vattenkänslig och drar åt sig fukt. Därför ska den förvaras torrt och väl tillslutet.

Sammanfattning. När bilen ställs undan för vintern är det full tank eller tom tank som gäller.
– Ur korrosionssynpunkt är det bättre med full tank, påpekar Knut. Ytor exponerade för luft korroderar.
Vid uppstart efter förvaring kan det vara en god idé att dränera förgasaren för att få fram färskt smaskigt bränsle. Det är ju de flyktiga ämnena som försvinner först, och det är de som motorn ska starta på.
Okej, en sammanfattning.
Världen rasar inte samman första maj. Det tar åtskilliga månader innan vi ser E10 i pumparna, och vi lär få information så det räcker innan dess.
För de flesta är det inga problem alls. För andra kan det räcka med en mappning av motorstyrningen, eller ombestyckning av förgasaren och tändjustering.
Är det helt kört att köra på E10 så har bolagen skyldighet att tillhandahålla ett alternativ, vilket förmodligen blir nuvarande 98 oktan.
Kan du sova gott nu?


Oktantal - RON eller MON?
Det finns två metoder för att mäta och ange ett bränsles oktantal. RON, Research Octane Number, är det som anges på pumpen, men det finns även MON, Motor Octane Number. Bägge mätmetoderna regleras av ISO-standarder och utförs i Cooperative Fuels Research encylindriga provmotor med variabel kompression, en förgasarmotor som konstruerades redan 1929.
Kortfattat kan man säga att man justerar motorns kompressionsförhållande tills man uppnår knackning.
RON-metoden passar bäst vid låga varvtal medan MON lämpar sig för höga varvtal och hög temperatur. Inte helt oväntat ger RON högre mätvärden än MON. Skillnaden mellan dessa är Anti Knock Index, eller Pump Octane Number, PON, som man i USA anger på pumpen.
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Logger73 skrivet 4 mars 2015 kl. 10:12:20
Det skrivs ju om att vanliga Blyfria 95-oktaniga soppan ska försvinna 1Maj 2015.
Hur kommer det påverka våra maskiner? vad kommer vi få göra åt det om de behövs? :hmmm: :dntknow:

Har ingen källa på de mer än den länken http://teknikensvarld.se/e10-bensin-ersatter-vanlig-95-oktanig-125437/ ja la ut som du kunde läsa! O som trådstarten säger (ovan) så "skrivs det om att soppan ska försvinna" enligt mig är det inget direkt påstående att soppan KOMMER försvinna!? Kanske va för otydligt för dig? el är du en källkritiker som hugger direkt när inget är korrekt?  tanken var att ha en diskusion om E10 kvaliteten o dess effekter OM den kommer att ersätta den befintliga 95 soppan som säljs nu...
finns ju om förslag/artiklar "som kanske inte har din Källa du begär" om att 98 soppan ska försvinna samt att dieseln ska blandas ut med mer miljödiesel för att utsläppen ska minska.

Hoppas du inte biter sönder en tand mot kalendern nu  ;)
Kram Logger73 ()p
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 4 mars 2015 kl. 10:27:58
Har ingen källa på de mer än den länken http://teknikensvarld.se/e10-bensin-ersatter-vanlig-95-oktanig-125437/ ja la ut som du kunde läsa! O som trådstarten säger (ovan) så "skrivs det om att soppan ska försvinna" enligt mig är det inget direkt påstående att soppan KOMMER försvinna!? Kanske va för otydligt för dig? el är du en källkritiker som hugger direkt när inget är korrekt?  tanken var att ha en diskusion om E10 kvaliteten o dess effekter OM den kommer att ersätta den befintliga 95 soppan som säljs nu...
finns ju om förslag/artiklar "som kanske inte har din Källa du begär" om att 98 soppan ska försvinna samt att dieseln ska blandas ut med mer miljödiesel för att utsläppen ska minska.

Hoppas du inte biter sönder en tand mot kalendern nu  ;)
Kram Logger73 ()p
Varför så bitsk?
Eftersom jag inte hört att BF95 ska försvinna från marknaden 1/5 2015 så ville jag veta varifrån påståendet kom. Jag vill helt enkelt läsa mer om det eventuella förbudet.
Att E10 kommer att ersätta BF95 på sikt verkar ju troligt, men finns det verkligen ett spikat datum? Länken du fortsätter hänvisa till säger inget om 2015.

Gällande diskussionen om E10 och dess effekter så publicerade jag ett ganska långt inlägg om det också, där kanske du kan hitta något av det du söker även om texten är skriven för bilfolk i första hand.
Där står även att bolagen är ålagda att erbjuda ett alternativ för de som inte kan köra på E10. I Statoils fall väljer man att behålla BF98, andra bolag kan göra annorlunda.
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: CrozOver skrivet 4 mars 2015 kl. 10:33:54

http://teknikensvarld.se/e10-bensin-ersatter-vanlig-95-oktanig-125437/
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 4 mars 2015 kl. 10:41:16
http://teknikensvarld.se/e10-bensin-ersatter-vanlig-95-oktanig-125437/
Den länken har redan varit uppe två gånger. Artikeln är från 2011 och säger ingenting om 2015.
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Logger73 skrivet 4 mars 2015 kl. 10:43:21
http://sv.wikipedia.org/wiki/E10_%28br%C3%A4nsle%29
Här står 1maj 2015 med  ()p
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 4 mars 2015 kl. 10:46:08
http://sv.wikipedia.org/wiki/E10_%28br%C3%A4nsle%29
Här står 1maj 2015 med  ()p
Tack.
Då får vi se om det som står på Wikipedia alltid är sant.
Jag får inte tag i kontaktpersonen på Svenska Petroleuminstitutet, men har mailat en fråga till henne och även till min kontakt på Statoil. Återkommer när jag vet mer!
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Logger73 skrivet 4 mars 2015 kl. 10:50:53
Tack.
Då får vi se om det som står på Wikipedia alltid är sant.

Haha knappast!
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 4 mars 2015 kl. 10:57:58
Tills vidare, här är lite bensinfakta ur Svenska Petroleuminstitutets databas: http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/bensin-2/
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 4 mars 2015 kl. 13:21:58
Mer fakta, så här säger Svenska Petroleuminstitutet när man frågar, tvärsemot Wikipedia alltså. Sedan får var och en bedöma vilken som känns mest trovärdig.

Citera
Det finns i nuläget inga planer på att ersätta blyfri 95 med E10! Det som du kanske tänker på är den förra regeringens förslag till kvotplikt från maj 2014 där inblandningsnivåerna skulle öka succesivt upp till E10, men som inte godkändes från EU-kommissionen och därför drogs tillbaka. Vi har fortfarande ett system i Sverige där inblandningen av biodrivmedel hanteras med skattenedsättning av upp till 5 % etanol i bensin dvs BF95. Det systemet gäller till och med 2015, därefter vet vi inte. Det är däremot tillåtet att i Sverige blanda in 10 % etanol i bensin, men det finns i dagsläget inget ekonomiskt system klart för det och det finns även tekniska saker att lösa vad gäller förvaring av drivmedlet. Hoppas att detta har gjort saker lite klarare.

Vänliga hälsningar

Sofie Quant
Kommunikationschef
PR Manager
 
Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet
Swedish Petroleum & Biofuels Institute

Alltså, att vi får E10 i pumparna 1/5 i år är osannolikt. Att BF95 förbjuds 1/5 är helt uteslutet. Och vad som händer med våra motorer den dag det verkligen blir så, avhandlas till stor del i min artikel jag publicerade här tidigare i dag.
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Lowest skrivet 4 mars 2015 kl. 17:03:59
Blir inget förbud såg detta på facebook idag
http://www.bilsport.se/artikel/inget-forbud-mot-blyfri-95/ (http://www.bilsport.se/artikel/inget-forbud-mot-blyfri-95/)
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 4 mars 2015 kl. 20:22:59
Blir inget förbud såg detta på facebook idag
http://www.bilsport.se/artikel/inget-forbud-mot-blyfri-95/ (http://www.bilsport.se/artikel/inget-forbud-mot-blyfri-95/)
Det var ju ungefär det jag sa. Texten du länkar till har jag skrivit efter att ha läst på allt för många ställen om förbudsryktet.
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: qbtq skrivet 4 mars 2015 kl. 20:57:10
Texten du länkar till har jag skrivit efter att ha läst på allt för många ställen om förbudsryktet.

Ha Ha och du har frågat efter källor och när det kommer en så är det du själv som skrivit det.  :lol: :lol: :lol:

Jag ifrågasätter inte källan.. men lite lustigt är det.  ()p ()p :lol: :lol:
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 4 mars 2015 kl. 21:18:08
Ha Ha och du har frågat efter källor och när det kommer en så är det du själv som skrivit det.  :lol: :lol: :lol:

Jag ifrågasätter inte källan.. men lite lustigt är det.  ()p ()p :lol: :lol:
Men den riktiga källan är Svenska Petroleuminstitutet.
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Lowest skrivet 4 mars 2015 kl. 21:39:00
Det var ju ungefär det jag sa. Texten du länkar till har jag skrivit efter att ha läst på allt för många ställen om förbudsryktet.

hehe så det kan bli skulle läst vem som skrivit det så hade ja vetat att det var du.
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Logger73 skrivet 5 mars 2015 kl. 01:30:28
Jahapp då har vi en säker "Källa" då på vad som gäller  :rtfm: ()p ()p ;D ;D
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: qbtq skrivet 5 mars 2015 kl. 08:34:44
Jahapp då har vi en säker "Källa" då på vad som gäller  :rtfm: ()p ()p ;D ;D

Japp..  ()p ()p

Men den riktiga källan är Svenska Petroleuminstitutet.

Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Logger73 skrivet 5 mars 2015 kl. 12:29:52
Då får vi se om de Svenska petroleuminstitutet säger alltid är sant  ':) ()p
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 5 mars 2015 kl. 12:38:19
Då får vi se om de Svenska petroleuminstitutet säger alltid är sant  ':) ()p
Vad är det med all sarkasm?
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Logger73 skrivet 5 mars 2015 kl. 20:30:57
Vad är det med all sarkasm?

Källkritiken biter tillbaka. dock med glimten i ögat  ()p
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 5 mars 2015 kl. 20:39:32
Källkritiken biter tillbaka. dock med glimten i ögat  ()p
Om inte Svenska Petroleuminstitutet duger som källa, vilken tycker du då man ska lyssna på?
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: Tommy Vestman skrivet 1 maj 2021 kl. 20:11:49
Hej.Angående det nya bränslet e10,så är jag väldigt delad och förvirrad av allt jag läst och upplevt.Jag vet tyvärr att det inte är bra för slangar,metaller och bensinpumpar.Min far hadde en fordson 4000 och tankade på Preem som då hadde tallolja i diesel n.Den startade ej och han fick byta bensinpump.Spridarna verkade ha klarat sig och man kan rengjöra pumpar och ledningar samt systemen men motorerna stannar och startar ej,det är helt klart och det vet jag.Det var visserligen en gammal traktor och den kördes väldigt lite med den.Detta bränsle täpper till och förstör.Det blir väldigt mycket bök och besvär.Man måste ta upp demontera,rengöra och montera ihop igen.Motorerna stannar och vill ej starta helt enkelt.Dåligt och väldigt jobbigt. Det funkar inte.Tack för att jag fick dela med mig av detta.
Titel: SV: Bensinkvalitet E10
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 3 maj 2021 kl. 19:59:36
Hej.Angående det nya bränslet e10,så är jag väldigt delad och förvirrad av allt jag läst och upplevt.Jag vet tyvärr att det inte är bra för slangar,metaller och bensinpumpar.Min far hadde en fordson 4000 och tankade på Preem som då hadde tallolja i diesel n.Den startade ej och han fick byta bensinpump.Spridarna verkade ha klarat sig och man kan rengjöra pumpar och ledningar samt systemen men motorerna stannar och startar ej,det är helt klart och det vet jag.Det var visserligen en gammal traktor och den kördes väldigt lite med den.Detta bränsle täpper till och förstör.Det blir väldigt mycket bök och besvär.Man måste ta upp demontera,rengöra och montera ihop igen.Motorerna stannar och vill ej starta helt enkelt.Dåligt och väldigt jobbigt. Det funkar inte.Tack för att jag fick dela med mig av detta.

Du pratar om E10 (som är bensin) i ena stunden sen pratar du om tallolja i dieseln. Gick traktorn på bensin och han tankade diesel i den förstår jag att den inte ville gå. Gock traktorn Etanol i bensinen och tallolja i dieseln är 2 helt skilda saker. Eller vad menar du?