ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: skalleper skrivet 23 juni 2009 kl. 12:32:58

Titel: En nyrenoverad Ltz som bränner ventiler!!!!!!!
Skrivet av: skalleper skrivet 23 juni 2009 kl. 12:32:58
Har just nyrenoverat min ltz på en firma med nytt foder 440 kitt. Nya insugsventiler och säten i toppen.
Han köra 30 mil innan dem dog igen. Ventilspelet på insuget var NOLL. Den hade inte fått för lite soppa eller så, Dom kunde inte ge någon förklaring på varför det hände , Bytte nu kamkédja och slipade om ventilerna .Sen skimmsade dom på fjädrana på insuget lite så dom inte skulle få ventilsläpp om det kunde vara det som gjort att den gick varm."Punkt kokade". dom lyfte även av cyllen och titta till kolven, Allt var som nytt inte en repa eller att den hade gått varmt.Sen körde jag en mil och skulle fylla på vatten i kylaren så kom det lite olja. men det var nog bara lite som blev kvar vid vatten pumpen vid kamkedje bytet trodde dom.
Så nu tog dom bort termostaten och satte dit en bricka för att vara säker´på att den cirkulerade vattnet.
Men den fyller bara upp expansion kärlet och verkar gå varm igen, Någon som vet vad fan som kan vara fel på min satans LTZ.
Titel: SV: En nyrenoverad Ltz som bränner ventiler!!!!!!!
Skrivet av: (ಠ ›ಠ) skrivet 23 juni 2009 kl. 14:31:16
Jag vet inget om motorer men kan det inte vara att förgasaren är för liten för 440 kittet. Vet dom som har bytt till större cylindrar på moppar och inte bytt förgasare och då brukar dom bli kokhet när dom varvar mycket.  :dntknow: Sen är det ju skillnad på 2 och 4-takt men det kan ju ändå vara samma problem  :dntknow:
Titel: SV: En nyrenoverad Ltz som bränner ventiler!!!!!!!
Skrivet av: skalleper skrivet 23 juni 2009 kl. 19:43:46
Vad jag vet ang 440 kitt. så brukar dom flesta bara bulta på och köra,, med knappt någon ändring av bestyckning..
Titel: SV: En nyrenoverad Ltz som bränner ventiler!!!!!!!
Skrivet av: iroc skrivet 23 juni 2009 kl. 19:53:18
har dom toppdeckat cyl efter foderbytet? läcker det ut kompression där så går den varm..
Titel: SV: En nyrenoverad Ltz som bränner ventiler!!!!!!!
Skrivet av: teppas skrivet 23 juni 2009 kl. 20:01:54
tja! vad menas med toppdeckat? jag har också ett större foder som jag ska byta snart så bra att veta lite.

Skalleper!

Försvinner det något vatten ur behållaren?? så att det inte försvinner in i motorn, jag hadde det problemet det var en motorkåpa som var erjad sönder vid vattenpumpen och då gick den varm för mig.
Titel: SV: En nyrenoverad Ltz som bränner ventiler!!!!!!!
Skrivet av: iroc skrivet 25 juni 2009 kl. 18:55:37
tja! vad menas med toppdeckat? jag har också ett större foder som jag ska byta snart så bra att veta lite.

Skalleper!

Försvinner det något vatten ur behållaren?? så att det inte försvinner in i motorn, jag hadde det problemet det var en motorkåpa som var erjad sönder vid vattenpumpen och då gick den varm för mig.

att cylindern är planslipad på ovansidan mot toppen efter foderbytet . mkt viktigt att jobbet är rätt utfört: fodret måste oxå vara nerpressat ända ner i botten på cyl annars sjunker det när toppen dras åt = komp går ut i vattnet och överhettad motor, blir ett högt tryck i kylsystemet oxå pga av komp läckaget , låter på din beskrivning att det kan vara så.
Titel: SV: En nyrenoverad Ltz som bränner ventiler!!!!!!!
Skrivet av: skalleper skrivet 26 juni 2009 kl. 10:30:22
Dom har planat av cyllen med 3-4 tiondelar." säger dom ,ska fan mäta upp skiten". blir det dubbla på kamkedjan,. har just monterat en  NY kedja och har bara kvar 2 st klick på sträckaren,, dom har alltså minskat avståndet mellan kammar och nedre drevet.
Bestyckade upp den i går så att den började gå dårligt, kör nu med 35 lågfart och mikuni 170 och dynojett nål på 4:e klicket på nålen och skumfilter., den bludrar och går kasst och fortsatte att spika som fan på toppen , provade att tömma tanken och tankade 98 oktan istället och då började den att låta mycket mindre "knackningar vid gaspådrag" ,, dom har alltså planat för mycket skulle jag tro och kompet är nog ganska högt, måste kolla upp vad det ligger på,
Men det största problemet är ju att jag kommer säkert inte så många mil innan jag måste byta kamkedja igen,, det går ju beställa nya packningar och lägga 2x eller 3x cylinder fot packningar för att höjja cyllen igen då får jag igen lite på sträckaren och samt att kompet minskas,, så den slutar att spika på toppen och gå så jävla varm. Synd bara att dom på firman inte tycket att dom ska stå för kalaset fast dom planat av för mycket. det luktar ganska mycket illa i min näsa iallafall.