ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Utopiazz skrivet 10 november 2013 kl. 22:39:37

Titel: Byta svinglager på Dinli 450
Skrivet av: Utopiazz skrivet 10 november 2013 kl. 22:39:37
Bytte bussningar i svingen för några veckor sedan. Lyckades troligen inte få ut fett ordentligt efter monteringen även om jag pumpade i tills det läckte både här och där. Resultatet är ett i vilket fall som helst glapp efter bara drygt 50 mil.
Nu är ju bussningarna billiga, tror dom gick på 150:- inkl packboxar, så att byta är ingen stor kostnad (mest irriterande att behöva göra om).

En liten fundering som slår mig är om jag istället för att montera nya bussningar helt enkelt ska "backa" några årsmodeller och montera nållager istället. Även om dom lagren är dyrare så lär det bli rätt underhållsfritt i framtiden så länge jag ser till att trycka i nytt fett med jämna mellanrum.

Som det ser ut på sprängskisserna så verkar det i princip bara var lagren och packboxarna det  det skiljer. Jo, den yttre bussningen har en krage som glider mot den yttre packboxen. Det bör gå att ordna genom att kapa ner en av mina bussningar så att den endast har kragen och en lite bit lager som gör in i svingröret.

Någon som gjort det tidigare, dvs bytt från bussningar till nållager?
Titel: SV: Byta svinglager på Dinli 450
Skrivet av: Utopiazz skrivet 12 november 2013 kl. 10:29:41
Hm, ingen annan som haft samma fundering eller till och med gjort ett byte från det ena till det andra?
Titel: SV: Byta svinglager på Dinli 450
Skrivet av: Utopiazz skrivet 18 november 2013 kl. 09:37:29
Finns det någon som bytt svinglager på en Dinli 450?

Framförallt den äldre modellen med är jag intresserad av hur den ser ut. Det jag funderar över är hur svingen ä2 lagrad i sidled mot ramen. Det framgår inte av varken servicemanualen eller reservdelsmanualen. Det kan ju knappast vara så att tuben som lagren sitter i på svingen ligger direkt an mot fästet i ramen. Det måste ju finnas någon form av glidlager däremellan.


Jag väntar på pris på nål/rullager, sen ska jag beställa lite andra delar till svinglagringen.
Titel: SV: Byta svinglager på Dinli 450
Skrivet av: toyboy skrivet 18 november 2013 kl. 11:10:43
Jag bytte mina på street maskinen då bredden på bakaxeln gör att sidokrafterna på svingen blir rätt stora, spec med vägdäck på torr asfalt, satt några mässingbussningar där som glappat upp sig rejält, så jag plockade ur dessa och svarvade brotchade egna så glidhylsan passade exakt i. inget glapp efter 300 mil nu i alla fall.
Titel: SV: Byta svinglager på Dinli 450
Skrivet av: Utopiazz skrivet 18 november 2013 kl. 13:18:19
Hur gjorde du med lagringen mellan sving och ram? Bussningarna har ju i original en krage där för att ta upp krafterna som är i sidled
Titel: SV: Byta svinglager på Dinli 450
Skrivet av: toyboy skrivet 18 november 2013 kl. 14:22:04
jag gjorde likadana som original fast med bättre passform, lagerbrons är bra mot ytorna som rör sig. sen är ju min street så gott som stum i fjädringen om man jämför mot en dirt. klart att det sliter mer om det rör sig mera.
vilket fett använder ni?
Titel: SV: Byta svinglager på Dinli 450
Skrivet av: Utopiazz skrivet 18 november 2013 kl. 21:24:23
Tror fettet heter molybdendisulfidfett. Iaf samma som används i lederna på lastmaskiner och liknande där högt tryck uppstår. Har använt samma sorts fett i alla leder sedan jag köpte hojen

Min är iofs också rätt stum så jag är lite förvånad över glappet och att det uppstod så snabbt. Har inte rivit än men det ska nog bli till helgen.