ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: ttc_dj skrivet 15 september 2009 kl. 11:57:55

Titel: Olja
Skrivet av: ttc_dj skrivet 15 september 2009 kl. 11:57:55
Hej alla..

Tänkte höra mer er vad ni kör på för motorolja i era can-am??  :)
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Spiricom skrivet 15 september 2009 kl. 12:32:57
BRP´s syntetolja brukar åf hälla i. När garanti tiden gått ut kommer jag nog köra på någon annan olja. ()p
Titel: SV: Olja
Skrivet av: 1234 skrivet 15 september 2009 kl. 15:37:11
kör också på brp´s olja
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Nilas skrivet 15 september 2009 kl. 21:56:36
Hej alla..

Tänkte höra mer er vad ni kör på för motorolja i era can-am??  :)
Jag kör Shell helix ultra eller plus, båda dessa har rätt klassning, dvs API-SM -SL. går att få tag på till bra pris i 20L dunkar :)
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Hydro skrivet 22 september 2009 kl. 23:48:39
Jag svängde inom min ÅF idag, för tänkte skifta olja i 800:an nu i veckan och behövde då i första hand ett filter.

Köpte ett gäng dunkar med Castrols GPS-olja för nåt år sen då jag fick ett BRA pris, och har kört på den i andra maskiner och tänkte även ge Renegaden denna olja.

Men återförsäljaren sa att den oljan bör undvikas, då det är en delsystenolja, och bla bla bla...

Hrm... så jag köpte den han visade, BRP:s för 480 spänn för en dunk.
Alltså nästan tre gånger så mycket som jag gav för GPS:en.

Väl hemma kollade jag dunken...

Där står ingen klassning, ingen viskositet och inget annat av värde heller.
Däremot står det ""synthetic blend summer grade".
Det tolkar jag som delsyntet, och olämplig vinterolja... eller?
På vilket sätt är denna olja bättre än GPS:en tex?

Är sugen på att lämna tillbaka den.
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Nilas skrivet 23 september 2009 kl. 00:01:44
Jag svängde inom min ÅF idag, för tänkte skifta olja i 800:an nu i veckan och behövde då i första hand ett filter.

Köpte ett gäng dunkar med Castrols GPS-olja för nåt år sen då jag fick ett BRA pris, och har kört på den i andra maskiner och tänkte även ge Renegaden denna olja.

Men återförsäljaren sa att den oljan bör undvikas, då det är en delsystenolja, och bla bla bla...

Hrm... så jag köpte den han visade, BRP:s för 480 spänn för en dunk.
Alltså nästan tre gånger så mycket som jag gav för GPS:en.

Väl hemma kollade jag dunken...

Där står ingen klassning, ingen viskositet och inget annat av värde heller.
Däremot står det ""synthetic blend summer grade".
Det tolkar jag som delsyntet, och olämplig vinterolja... eller?
På vilket sätt är denna olja bättre än GPS:en tex?

Är sugen på att lämna tillbaka den.
Kolla i instruktionsboken så står det vilken viskositet och klassning den ska ha, som sagt API-sm eller sl ska de var och viskositeten beror ju på användningsvilkor mm. vad har GPS´en för klassning? synthetic är ju som det står syntetisk... brps svarta dunkar är väl del syntet och dom gula helsyntet, eller är det tvärt om? det är då rakt ingen mineral olja... :)
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Hydro skrivet 23 september 2009 kl. 21:31:54
GPS:en klarar klassningen då ju bruksanvisningen säger API-klass SM, SL eller SJ.
GPS:en är klassad till SJ.
http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9027549&contentId=7050247

Det jag som sagt mest hängde upp mig på var att försäljaren nedvärderade GPS:en till skitolja pga att den inte var helsyntetisk, men det är ju knappast den han sålde till mig heller då den ju heter "synthetic blend".
Den är i svart dunk, och återfinns bla här:
http://www.can-am.brp.com/en-US/PAC/Accessories/Product.htm?CatalogName=CanAm_PAC_2009&MainCategory=Accessories&ProductId=293600121&CategoryId=Accessories-Maintenance&Sku=
(de gula är helsyntetiska)

Jag räknar med att GPS:en funkar finfint, men vill ändå gärna få "panelens" svar på varför den svarta lilla "noname"-dunken skulle vara bättre innan jag ger min lilla twin nytt blod.  :whip:
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Pson™ skrivet 23 september 2009 kl. 21:54:58
Så länge en olja håller klassifiseringen så ska det ju funka. Å så länge det inte är riktigt hårdtrimmade motorer så har inte oljan så stor betydelse. Det oljan tar stryk av är värme, alla multigrade oljor "olja som har 2 wiskositeter typ 10-40 20-50" dom tappar sina egenskaper när dom har blivit överhettad. Singelgrade olja "altså en olja som har bara en wiskositet" återfår sina egenskaper när den har blivit avkyld. med det är bara mineral oljor. Andra oljor har som det heter ett addativ eller flera addativ, det är dom addativen som tar skada när en olja blir överhettad. Men som sagt olja som uppfyller kraven får användas å ska fungera.
Titel: SV: Olja
Skrivet av: T-Borg skrivet 25 september 2009 kl. 21:21:48
GPS:en klarar klassningen då ju bruksanvisningen säger API-klass SM, SL eller SJ.
GPS:en är klassad till SJ.
http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9027549&contentId=7050247

Det jag som sagt mest hängde upp mig på var att försäljaren nedvärderade GPS:en till skitolja pga att den inte var helsyntetisk, men det är ju knappast den han sålde till mig heller då den ju heter "synthetic blend".
Den är i svart dunk, och återfinns bla här:
http://www.can-am.brp.com/en-US/PAC/Accessories/Product.htm?CatalogName=CanAm_PAC_2009&MainCategory=Accessories&ProductId=293600121&CategoryId=Accessories-Maintenance&Sku=
(de gula är helsyntetiska)

Jag räknar med att GPS:en funkar finfint, men vill ändå gärna få "panelens" svar på varför den svarta lilla "noname"-dunken skulle vara bättre innan jag ger min lilla twin nytt blod.  :whip:


Jag har visseligen ingen can-am, men jag kör min Grizzly 660 på Castrols GPS-olja. Och jag skulle tro att det är bland det bästa man kan hälla i en motor av motorcykeltyp med våtkoppling. Även den ÅF som jag varit i kontakt med rekomenderar den.

Mvh Thom


Titel: SV: Olja
Skrivet av: Hydro skrivet 25 september 2009 kl. 22:00:37
Jag bytte blod i Rotaxen igår och valet föll på den GPS jag redan hade.

Jag har testkört en del och kopplingen verkar greppa finfint och BRP:s "hemliga" olja är återlämnad.
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Nilas skrivet 25 september 2009 kl. 23:19:06
Jag bytte blod i Rotaxen igår och valet föll på den GPS jag redan hade.

Jag har testkört en del och kopplingen verkar greppa finfint och BRP:s "hemliga" olja är återlämnad.
can am en har ingen våt koppling, därför det inte krävs olja för det (JASO MA) utan räcker med API SL SM ()p
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Hydro skrivet 25 september 2009 kl. 23:23:33
Det var ju det jag trodde från BÖRJAN, men min återförsäljare övertygade mig dock om motsatsen... och jag tänkte... vad vet jag.

Känns som om dem borde gå kursen en gång till.
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Nilas skrivet 25 september 2009 kl. 23:27:02
Det var ju det jag trodde från BÖRJAN, men min återförsäljare övertygade mig dock om motsatsen... och jag tänkte... vad vet jag.

Känns som om dem borde gå kursen en gång till.
Synd att dom inte vet bättre, man vill ju kunna lite på den som ska laga och serva hjulingen! :)
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Hydro skrivet 25 september 2009 kl. 23:35:37
Redan mitt första inlägg i denna tråd visar ju min misstro mot deras kunskaper i ämnet då de påstår att en delsyntetolja som GPS är olämplig medan en "syntetic blend"-olja är det bästa.
Hrm.
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 20 mars 2011 kl. 19:25:20
 :djump:  bump

Hittade denna olja för en billig peng ---> LazerWay G 5W-30 helsyntet, fungerar den tro i renegaden från 2010?! gammal tråd jag vet  :)