Precis flytta bak dämparen och staget ett steg bakåt sedan sätter du dämparen på det lösaste så blir den nog ganska låg.
Citat från: "Onlyhenke"Precis flytta bak dämparen och staget ett steg bakåt sedan sätter du dämparen på det lösaste så blir den nog ganska låg. Ok, hur påverkar det väghållningen om dämparen är inställd på det mjukaste...?
Citat från: "Blackman"Citat från: "Onlyhenke"Precis flytta bak dämparen och staget ett steg bakåt sedan sätter du dämparen på det lösaste så blir den nog ganska låg. Ok, hur påverkar det väghållningen om dämparen är inställd på det mjukaste...?Inget vidare...Är man bara ute efter utseende kan man släppa på förspänningen, men det är inte optimalt för väghållningen. Du ska sätta rätt "drop", alltså att hojen sjunker ihop lagom mycket när du sätter dig på den. Vilket drop du ska ha beror på vilken maskin det är...Ett annat "bonntrimm" är att korta fjädrarna. Detta gör att dämparen tvingas jobba utanför sitt optimala arbetsområde och därför inte kommer prestera optimalt. Dämparen slits även ut i förtid pga just detta.Av två "onda ting" är ändå att korta fjädern att föredra, då det gagnar väghållningen mest. Problemet är ju att det inte enkelt går att återställa till original.Det allra bästa, och dyraste, är förstås att köpa nya kortare dämpare./J
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️