Grattis!Kymcon är nog en bra maskin, jag hade en lillebror mxu300 förut.Bara att hålla tummarna att den kommer innan helgen då, så du får åka snart.
Jag har funderat i flera veckor nu på vilken ATV jag skall köpa. Var först helt inne på att jag skulle ha ett Japan märke. Men efter många om och men och även lite pga svårtillgängligheten utav lv-reggade hojar har jag börjat snegla på andra märken. Ta tex en Goes 520 steel. Denna maskin kostar 55k inkl plogpaket och är vägreggad. En jämförbar tex Yamaha Gryzzly 550 finns inte som vägreggad och kommer dessutom kosta 90k med samma utr. Säkerligen en mycket bättre maskin men 35k är mycket pengar. Och den är ju dessutom inte laglig på vanl väg. Skall man ha en Yamaha som är vägreggad blir det en Grizzly 700. En sådan med plog osv ligger på upp mot 120k. Rätt stor skillnad mot 55k för en Goes 520 (visserligen stor skillnad på maskin också). Så till saken. Hur bra funkar en Goes 520? Jag kommer ha den till att ploga med. Kommer kanske försöka dra ut någon älg vid jakten och även lite timmer ibland. Hur bra funkar de när det är kallt ute. Är det mycket strul med dom i allmänhet? //B
Lite mer snö och mindre kyla skulle vara trevligt... Tycker det är -15 till -20 mest hela tiden, man fryser ju trynet av sig!Tänker du plocka strypningen direkt? Det skulle då jag ha gjort.
Jag menar givetvis handdriven...
Citat från: Savar skrivet 9 januari 2011 kl. 22:21:22Jag menar givetvis handdriven...Winch me vev, alltså?
Jag har en -09, köpte den ny och den har gått som en dröm i snart 150 mil. mycket plogning vintertid, då även jag köpte den med plogpaket.Har haft in den på två servicar hittills, hundramilaservicen fick jag betala 1600kr för, inte farligt.Har råkat sänkt den en gång ganska rejält i ett gungfly förra hösten, men efter en veckas torkning med bortmonterade kåpor och lite rengöring, så har den gått helt utan problem. det som krånglat, är vinschen, som gav upp vid första vinschningen, och jag fick den bytt utan problem. sen så uppförde den sig lite konstigt, den kändes gå lite orent och fick motorstopp ett par ggr, men det var tändningslåset som glappade, fick även det bytt på garanti utan problem.Har nästan bara positiva saker att säga om den, det är en trevlig maskin, och har i min ägo varit till 100 procent pålitlig, startat i minus 30, aldrig gått varm eller kokat.det finns dock 4 saker som kunde varit bättre.1. Det är bara hasplast under, och den spricker lätt vid lite terräng. men hasplåtar kostar inte så hemskt farligt mycket.2. dragkrokens fästbultar i chassiet vill hela tiden vibrera loss, så de behöver gänglåsning, jag tog loctite.3. vinschen sitter lite lågt, den hade gärna fått sitta 10-15cm högre upp4. vid plogning, så gick vinschlinan av väldigt fort, då den hela tiden kördes fram och tillbaka på samma del av linan. Iom att den fransades upp, så förstörde den även den nedre linspridar-rullen. Jag köpte warns nylon-winsch-lina och en ny linstyrning, det följde med en "glidvariant" på linstyrning med linan, men med den så blev linan fort blekare och såg lite sliten ut, så jag köpte en ny linspridare mer rullar. En lite bättre än den som sitter original. Dock fick jag modifiera linspridarfästet lite granna.På det stora hela är jag toknöjd, och ångrar inte mitt köp det minsta.//Dennis
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️