ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: ATVeeler skrivet 30 maj 2009 kl. 00:05:03
-
Hur skall en "riktig" fyrhjulingen se ut? Skall den vara ren och skinande blank som den vore på showroom, eller skall den vara täckt med lera och halva skogen så man knappt ser färgen på kåporna!
Hur och varför ser din ut som den gör?
-
Det är ett stycke leksak! Förutom service och underhåll som skall skötas för att kunna lita på och kunna få glädje av den i all väder får den vara precis hur jävla skitig och grisig som helst. Jag brukar dock blaska av den en gång i mellanåt när lusten faller på. All styling och bling bling är inget inget för mig ;)
-
Min ser ju ut olika beroende på vilken årstid det e...
Vinter: Ren o fin
Vår: Oftast Lite Lerig
Sommar: Lerig eller allmänt dammig från grusvägar
Höst: Lite Lerig
-
slaska av lite med högtryck så är de ju bara bre, sen lite kedje spray. fett där de behövs, olja och om man vill göra hojen riktigt fin så ska vist silicon spray vara bra för att få plasten glansig!
men säger som Daniel de är en leksak så den behöver inte vara vacker, de enda den ska göra är att flytta mungiporna till öronen, och för att göra de behövs inget blingbling eller polering!
-
alltid lerig så klart :)
-
oftast lerig såklart men vårdas ömt men ojämna mellanrum ()p
-
Ja visst ska man inte dra sig för att "åh nej dit kan jag inte köra för där hänger det ut en gren som kan göra små repor i plasten" jag använder då min till det jag VILL och drar mig inte för något större för att det KAN repa plasten. Jag köpte den för att jag skulle använda den, inte för att ta kort på den
Inte finaste exemplaret men det är få som använder den som jag, ska nu inte sägas att jag vältar uppe i lerhål osv men jag drar mig inte för att testa ett :)
-
Försöker hålla den hyffsat ren men det ska synas att den är använd.
Jag kör mycke i skogen o det syns :D
-
Först på min "checklist" eller "thinks to do" kommer nog först tex. oljan, lampor, insmörjningar, el-systemtet osv. Om det sedan blir lite tid över kan det bli en omgång med trycktvätten. Annars sköter nog naturen den uppgiften: "sedan följer femdygn prognosen, regn regn regn regn och åter regn" ;D
-
Har man lerat ner den brukar jag försöka spola av den med vattenslangen iallafall, ibland blir de en nabbvända med tvättsvampen också. Men det är ett fordon gjort för att användas, och de måste man ju också kunna göra utan att tänka på att hjälp den kan bli skitig eller de kan bli osv osv...
Emellanåt försöker man göra finare tvättningar istället för bara domdär avspolningarna då man spolar bort all lera och dynga som ligger i tjockt lager.
Så som sagt, de är ett bruksfordon som ska tålas att användas och då det finns tid tvättar man den lite nogrannare vad gäller "blänket" också.
-
alltid lerig så klart :)
du kör ju Cammo hoj! syns ju ingen skillnad! ;D
jag putsade som en galning i början, men nu efter 666mil (slog över idag he he he) så kör jag vart jag känner för och gör rent den om jag får lust...grejerna ska användas, punkt slut.....vill man putsa...köp en glidare MC eller en gammal Amerikanare....
-
alltid lerig så klart :)
du kör ju Cammo hoj! syns ju ingen skillnad! ;D
jag putsade som en galning i början, men nu efter 666mil (slog över idag he he he) så kör jag vart jag känner för och gör rent den om jag får lust...grejerna ska användas, punkt slut.....vill man putsa...köp en glidare MC eller en gammal Amerikanare....
...Gammal mexicanare ;)
-
alltid lerig så klart :)
du kör ju Cammo hoj! syns ju ingen skillnad! ;D
jag putsade som en galning i början, men nu efter 666mil (slog över idag he he he) så kör jag vart jag känner för och gör rent den om jag får lust...grejerna ska användas, punkt slut.....vill man putsa...köp en glidare MC eller en gammal Amerikanare....
Kunde inte sagt det själv... kör ju VITT dock så när lerkakorna hänger så ser det ju lite risigt ut :whip:
-
Försöker blåsa av den om det hänger massor med jordtorvar och lera. Är det bara lite stänk får det vara. Har faktiskt haft en (min gamla kodiak) som tog eld en stund efter att jag ställt den, pga av gräs/lera inmölat mellan grenröret och en värmeplåt, så det kan vara väl värt att rengöra lite iallfall!
-
Hmmm.. jag är nog hel sjuk!!! haha... Jag tvättar den så fort jag kan efter att ha lerat ner den och även om jag bara kört väg så blir det en gång i veckan! Avfettar, spolar, tvättsvamp, spolar igen, torkar den torr, behandlar den med silikonspray ibland, smörjer upp allt jag kommer åt! Har alltid gjort så med alla maskiner jag har haft så det har blivit som en drog hehe... Men att det blir repor och sprickor ibland ja ja den ska ju användas och man ska ha kul!
-
silikonspray gör det ju faktiskt mycket lättare att spola av skiten sen!! fast damm har en förmåga att fastna i det..
-
Egentligen ska en fyris vara skinande och blänkande imo. Tyvärr så funkar det inte riktigt så i min verklighet. Brukar tvätta den var varannan gång jag använde den. Beror på hur skitig den blir. Är det bara lite damm så tvättar jag inte den men är den lite dyngig så blir det nästan alltid att man spolar av den. Sen finns det en del repor på min och bakfälgarna ser ut som någon gått loss med en slägga på dem. Blir ju så när dem används tyvärr. Tycker ändå det lilla monstret är fin trots sina små skavanker :) Är ju trotsa allt inte utseendet som är det viktigaste utan insidan :P
-
ren å snygg ska den va så håller grejjorna längre å
man upptäcker läckage mm i ett tidigare skede !!!
Så ut å tvätta med er slöfockar :headbang:
-
Jag har samma filosofi som Kenth, ren och snygg, men ska användas också. ()p
-
Jag tvättar nästan effter varje gång jag kört när den blivit skitig.
Tycker att det blir mycket roligare med en ren och fin maskin ()p
-
Har man vart ute i en grusgrop eller var det nu kan vara och skitat ner sin maskin så är det väl klart att man tvättar upp den och går igenom den till nästa gång man ska ut!
Lite då och då river jag ner den och har stor översyn. Jag har alltid haft koll på mina hojar och brukar inte råka ut för tråkigheter när man är ute och åker.
Vad gör ni med era kalsinga om ni skiter på er? Går ni glatt vidare med dom eller spolar ni ur dom.
-
den som inga kallingar har
går me rumpan bar :lol:
-
Har man vart ute i en grusgrop eller var det nu kan vara och skitat ner sin maskin så är det väl klart att man tvättar upp den och går igenom den till nästa gång man ska ut!
Lite då och då river jag ner den och har stor översyn. Jag har alltid haft koll på mina hojar och brukar inte råka ut för tråkigheter när man är ute och åker.
Vad gör ni med era kalsinga om ni skiter på er? Går ni glatt vidare med dom eller spolar ni ur dom.
det går väl vända ut och in på dem?
-
det går väl vända ut och in på dem?
Precis, det går att använda dom 4 gånger! Ut o in & fram o bak ;D
-
det går väl vända ut och in på dem?
Precis, det går att använda dom 4 gånger! Ut o in & fram o bak ;D
problemet är när man ska byta, om den man byter med kör samma vändteknik! :lol: