ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: oge skrivet 13 januari 2013 kl. 15:44:29
-
Min backvajer respektive handbromsvajer fryser väldigt lätt fast vid några få minusgrader.
Vad göra, lägga dom i ett glykolbad ? kan det hjälpa ?
/oge
-
5-56?
smörj
-
5-56 och liknande har provats, hjälper inte :-(
-
Dom måste vara torra annars hjälper ingen smörja i världen, ta loss dom ha dom på tork inomhus gärna då på typ ett element eller en annan värmekälla minst ett dygn!
Sen är det bara att smörja med olja, inte 556 eller annat skit!
Jag brukar fixa till en liten tratt av bred eltejp mot ena ändan av vajern och fylla på med typ teflonolja medans vajern hänger lodrätt, när det kommer ut i andra änden är det klart. ()p
-
Hade problemet med det på min förra maskin och då smorde jag med lite låsspray med ptfe och efter det frös den inte längre en enda gång.
-
Detta problem har jag med då min hjuling står ute ':)
Men de är min gas o back vajer som fryser.
Funkar eran trix på dom med??
-
Hade problem med det förut men det bästa är att ha dem torra för då kan det inte frysa och när dem är torra kan man smörja med lite olja om man vill! ()p
-
Problemet är i grund och botten att det är vatten inne i dom, och förmodligen att det fortsätter komma in vatten uppifrån. Så se först och främst till att få dom torra (räkna med ett antal dagar inne i värmen), smörj dom sedan med "trattmetoden" (ordna en "tratt" i ena änden av vajerhöljet, hälla i olja* tills det rinner ut i andra änden), och se till att få till någon form av vattenskydd över vajerändarna så vatten inte kan komma in igen - kommer det in vatten så fryser det garanterat fast.
Vid gashandtaget brukar det sitta nån gummitätning runt vajern där den går in i handtaget, är den skadad/borta/felmonterad är det en rätt trolig orsak, kan t.ex. ersättas med lite eltejp många gånger. Eftersom det är du som har maskinen får du titta på grejerna själv, fundera över vilken väg vatten skulle kunna tänkas ta in i vajern, och fundera ut en lösning!
*: Använd inte 5-56, WD40 och liknande tunnflytande sprayoljor. Dom är bra för att ha på nån skruv som går kärvt när den ska loss och annat liknande, men dom smörjer betydligt sämre än tjockare oljor och dom försvinner ganska fort så smörjeffekten går förlorad. Vanlig motor/växellådsolja fungerar mycket bättre i vajrar, men tänk på att om man tar någon riktigt tjock kan det ta ett bra tag för den att sippra ner genom hela vajern.
-
Rekommenderar att du undviker tjocka motoroljor i vajrarna då det kan bli segt som sirap redan vid 10-15 minusgrader.
:stuck:
Viktigast är att hålla dom torra och rena. Då borde det inte behövas någon extra smörjning.