ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: makroman27 skrivet 31 oktober 2008 kl. 13:41:29

Titel: LTZ -går som skit....
Skrivet av: makroman27 skrivet 31 oktober 2008 kl. 13:41:29
Hej

En nybliven LTZ ägare här.

Liten besviken dock, hann inte mer än att komma hem innan den börja gå dåligt.
Den dör,hostar och smäller(pyser) när jag ger lite gas för att sedan på varv gå bra..
Går fan inte att köra i trafiken när den hoppar studsar så j.....
Har frågat lokala verkstan och de säger "skit i förgasarn" kanske..
Nån som har nåt annat tips en lekman kan testa?

Det är en 07 som är orginal men ostrypt..

//Makro
Titel: SV: LTZ -går som skit....
Skrivet av: Fuhok skrivet 31 oktober 2008 kl. 13:44:28
hur länge har du haft den? för nu när det är kallt så kan det vara läge att bestycka om...
Titel: SV: LTZ -går som skit....
Skrivet av: makroman27 skrivet 31 oktober 2008 kl. 13:47:38
3 dagar.. i min ägo..men den har gått 380 mil ca
Titel: SV: LTZ -går som skit....
Skrivet av: Fuhok skrivet 31 oktober 2008 kl. 14:03:56
letade lite och hittade den här tråden kan kanske vara till lite hjälp!!!
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=6672.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=6672.0)

Lycka till...
Titel: SV: LTZ -går som skit....
Skrivet av: makroman27 skrivet 31 oktober 2008 kl. 14:22:07

Tack, hur vet man vad man har för bestyckning ?
finns det nån som har en bra beskrivning på hur man gör för att byta bestyckning.
har inte mekat förgasar sen man var 15...
Titel: SV: LTZ -går som skit....
Skrivet av: freddeboy skrivet 31 oktober 2008 kl. 20:48:34

Tack, hur vet man vad man har för bestyckning ?
finns det nån som har en bra beskrivning på hur man gör för att byta bestyckning.
har inte mekat förgasar sen man var 15...

Jag har precis köpt en 2005-års LT-Z som stått några månader. Gick bra innan den blev varm sen rök den svart (fick alldeles för mycket bränsle) och hade ingen tomgång. Tog lös förgasaren och kollade bestyckning och fann även att choke-trotteln ärgat fast i loppet. Vanligt på Mikuni BSR36 att choken kärvar fast.

Mitt råd är att du skruvar lös plasten framtill och tar bort tanken för att kunna skruva bort gasaren. sen lossar du på underdelen (flottörhusbotten) och kollar vad det står på munstyckena. Passa på att rengöra förgasaren och rensa munstyckena när du ändå har bort gasaren. Finns trådar i detta forum om ungefärlig bestyckning för olika luftburksmodifikationer och avgassystemkonfigurationer. Sök lite så hittar du. Standard är 130 huvud och 22,5 lågfart. Jag har med helt öppen luftburk och HMF helsystem 155/27,5 iofs dial-A-jet som gör runt 5+ på huvud. Runt 160/27,5 verkar vara brukligt för de flesta med öppen burk och trimsystem.

I denna tråd finns bild på hur det ser ut när du fått isär flottörhuset och var resp. munstycke sitter. Samma gasare på raptor 350 fast utan TPS och annan bestyckning. http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=7736.0;all (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=7736.0;all)

Titel: SV: LTZ -går som skit....
Skrivet av: makroman27 skrivet 31 oktober 2008 kl. 22:53:00
Tack ,

vågar man plocka ner den utan att vara van? jag får väl prova, kan ju inte gå annat än åt he...?:)

ang choken ? den har ju kärvat fast såklart, kan man ta bort den helt och ersätta den med
dragreglage ist ? nån som gjort det? går det?

jag har idag beställt ett DMC helsystem så jag borde kanske ha samma bestyckning som du.
Ska även beställa KN filter ...

//Makro
Titel: SV: LTZ -går som skit....
Skrivet av: freddeboy skrivet 1 november 2008 kl. 11:06:44
Ta det bara lugnt så går det säkert bra. Hittade en how-to här http://www.albaaction.com/service/z400pipe.htm (http://www.albaaction.com/service/z400pipe.htm) Jag skulle hellre rekommendera ett öppet skumfilter än ett av k&n-typ om du kommer att köra i terrängen eller i andra dammiga miljöer. Många hävdar att luftfilter av k&n-typ släpper igenom för många dammpartiklar och det är ju kanske därför man aldrig sätter såna på crossare...men kör man bara på asfaltsvägar kanske det funkar.

Har läst på utländska forum att det finns kit för choken som du frågar om, men jag vet inte om det blir bättre...Det bästa är väl att motionera och smörja choken med jämna mellanrum. Borde vara som handbromsen på bilar ungefär - manövrerar man den regelbundet kärvar den sällan ihop. Jag har iaf beställt en ny choke-trottel och väntar just nu på den innan jag kan köra igen. Kostar 220:- men var naturligtvis restad hos leverantör...och jag är sååååå körkåt och solen skiner  :cry:
Titel: SV: LTZ -går som skit....
Skrivet av: makroman27 skrivet 1 november 2008 kl. 21:32:54

Vågade mig på att plocka ner den en bit idag iaf, och när jag lyfte på locket till gasaren låg det 3 delar av fjädern somsitter där..Vet inte riktigt vad fjädern gör?
Fick såklart inte tag på nån ny fjäder idag då det mesta va stängt. Men jag drog iaf ut fjäder som var kvar
och då funkade den kanon i ca en timmes grustagskörning :D .Men såå på vägen hem så blev det samma visa igen..??? Ang choken så tog jag ut den och rensa från ärj och skit, men den flyter ändå inte på som den ska..
En känsla jag fick va att när jag drog i chokvajern så gick den bättre? kan det va så att det är choken som gör att den går illa,typ att den rört sig i gasaren efter lite vild körning? ?

//Makro
Titel: SV: LTZ -går som skit....
Skrivet av: freddeboy skrivet 1 november 2008 kl. 21:55:25
Den fjädern har lite förenklat uppgiften att strypa mängden bränsle och luft som motorn suger i sig vid gasavslag. Den trycker alltså ner vakuumtrotteln och nålen som sitter monterad på den när undertrycket sjunker - alltså vid gasavslag.

Beträffande choken är det ju så att det är när du drar i vajern som förgasaren chokar. Går den bättre med choke (när den är varm alltså) är det sannolikt så att förgasaren inte är korrekt bestyckad eller inställd.
Titel: SV: LTZ -går som skit....
Skrivet av: makroman27 skrivet 1 november 2008 kl. 22:42:19
Då väntar jag tills helsytemet kommer på mån-tis förhoppningsvis ,så får jag bestycka om den då.
tack för tipset om foamfiltret också, får bli ett sånt.

Kör du med öppen burk och orginalfiltret?
Titel: SV: LTZ -går som skit....
Skrivet av: freddeboy skrivet 3 november 2008 kl. 07:48:37
Jag kör med öppen burk, men vet inte om det är orginalfiltret...det är ett runt foamfilter iaf.
Titel: SV: LTZ -går som skit....
Skrivet av: teppas skrivet 9 december 2008 kl. 21:19:59
Tjena!
Du har nog orginalfiltret på!! Är det gult??

Ska du montera helsystem tycker jag att du ska montera ett kn filter med. Gör stor skillnad!!