Eftersom 570 och 650 bägge är på 650cc så skulle jag köpa en 570 och sen Maptun mjukvara som laddas in via diagnosuttaget, då får du 65hk i din ”570” och en maskin som blir ganska rapp (riktigt stor skillnad mot original). Med tanke på att modell 650 kostar ca 30’ mer än modell 570 så känns det dessutom ganska prisvärt. Jag gjorde så när jag köpte min Outlander 570 PRO -18 Jag sålde en uppsättning Carlisedäck som jag hade över till en kille som idag har en 650 G1, när han nyligt provkörde en ny 650 G2 tyckte han att det var tröttare än hans gamla G1, men jag själv har ingen aning om hur gamla motorerna presterar kontra de nya. Men gissningsvis är väl den 800 du hade innan klart rappare än nuvarande 650 som säljsDet finns en generell åsikt om att köp så mycket effekt du har råd med, jag kan väl instämma i den åsikten om man köper maskin primärt för nöjeskörning. Min ekonomi räckte dock inte längre än till en 570 med Maptun mjukvara, adderar ju oavsett vad man köper för motor inte sällan på rätt mycket pengar i tillbehör. Jag klarar mig till 100% med den effekt jag har på ca 65hk för det jag gör, man har tappat fästet långt innan motorn ger upp, men absolut hade det varit kul med ännu mer när man väl gasar på. Jag köpte dock primärt inte maskinen för bara nöjesköra eller köra i gyttja etc, då hade man nog haft nytta av ännu mer effekt särskilt om man avser sätta på däck med mönster likt paddlar.Fördelen med -19 kontra en -18 är* Att den har 5cm bredare framvagn* Du får även handtag/tumvärme som standard* Skärmbreddare original* -19 har även knapp för att växla mellan snäll/mindre snäll/aggressiv karaktär på motorn. Jag faceliftade min delvis till en -19 genom att köpa handtag/tumvärme för 1800kr (fick bra pris på original), spacer 1” för 1000kr, skärmbredare för 1192krJag är förövrigt sjukt nöjd med min PRO, lågväxeln är riktigt bra, inga problem att köra riktigt sakta med den i skogen, väldigt stor skillnad mot de med ”original” utväxling på lågväxeln. Även rejäl i fjädring och hela maskinen är liksom väl fungerande. Ska man klaga på nått är det väl värmen de ger ifrån sig, men på det hela taget är det inget direkt problemHoppas mitt svar ger något ledning på vägen i alla fall
Varför en maskin med ABS ?? Du är medveten om att en abs maskin saknar lyssningsbar diff utan använder bromsarna som på en bil för att båda hjulen ska slira någorlunda jämt. Modeller utan abs har en visco lock som gör så båda hjulen drar fram. Så en abs maskin lär tugga bromsbelägg när det slirar i skogen med all skit som lägger sig i bromsarna samtidigt. Jag ser abs som ett av can am's sämsta val de kunde gjort md tanke på hur de gjort med maskinerna och prislappen blir inte direkt trevlig när maskin har abs heller. Jag själv hade aldrig tagit en maskin med abs då jag anser det förstör maskin och är ytterligare en sak som riskerar att krångla och kosta pengar. Du väljer vad du vill och tycker du abs är en bra sak som är värd att ha så är det upp till dig, men jag hade aldrig tagit en maskin med abs
Stjäl en del effekt när det bromsar istället för låser och låter bedrövligt. har sett videor på Facebook där det skriker så in åt hellvette från bromsarna när det slirar i skog.Det testet du såg där ska du ta med en nypa salt då det är en handlare som vill sälja maskiner med abs som gjort. Tveksam till att de skulle säga något negativt om maskinen utan bara lyfta fram det positiva för att sälja den. Sen abs funkar för svampplockning och tömma brevlådan och normal köra då den inte behövs men när den behöver jobba så tycker jag det ser bedrövligt dåligt ut. Abs är förlåtlig på en bil som är tänkt för väg och inte skogskörning. https://www.youtube.com/watch?v=zxanv2poc28&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3Pf5BKiXLMn1yaLOrNzietGikao1hPBQkxUPUY-TqoTTHnT-0x2ak9EFU Rycker väldigt och skriket blir värre ju mer det behövs bromsas för att driva jämt. På en del videor på facebook så hörs skriket från bromsarna mer än motorljudet.
650cc motorn och maskinen som sådan är jättetrevlig enligt min uppfattning. Det enda jag jag avundsjuk på från kompisens Grizzly 700 -12 är att han har bättre svängradie, men det är ett marginellt problem, snarare ett "problem" då Can Am har mer normal svängradie.Angående ABS är det nog en bra grej om man vägkör väldigt mycket och kan hamna i ett läge då man behöver bromsa väldigt hårt. Ungefär som att man inser att det är bra när de väl kickar in vid bromsning på personbilen. Men som för mig som köpt maskinen för att använda den mer praktiskt kan jag inte se någon fördel.En sak som jag tycker är helt suverän är den hårda motorbromsen, jag kan köra jättemycket och inser att jag knappt rört bromsen på maskinen. Jag vet dock att det finns dem som tycker den är för hård, bland annat finns inlägg om det på amerikanska Cam-am forum
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️