ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Royger skrivet 12 december 2012 kl. 11:15:49

Titel: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Royger skrivet 12 december 2012 kl. 11:15:49
Jag börjar bli lite sugen att byta ut min LTZ 400 till nåt mer praktiskt.
Användningsområdena blir plogning, dra upp båt ur sjön samt väldigt mycket lek i form av sladdande samt lite skogskörning.

Jag vill ha:
- Vägreggad
- 4-hjulsdrift
- Mycket effekt i förhållande till vikt. (Ska vara så mycket så man nästan bajsar ner sig i början)
- Bra kvalitet, åtminstone ett snäpp över kineser

Budget:
C:a 50.000:- - 70.000:-, ny eller beg spelar ingen roll
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Evertsson skrivet 12 december 2012 kl. 12:06:51
Finns nog ingen "bajsa ner sig maskin" för dom pengarna...
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Nanosec skrivet 12 december 2012 kl. 12:13:59
Jag börjar bli lite sugen att byta ut min LTZ 400 till nåt mer praktiskt.
Användningsområdena blir plogning, dra upp båt ur sjön samt väldigt mycket lek i form av sladdande samt lite skogskörning.

Jag vill ha:
- Vägreggad
- 4-hjulsdrift
- Mycket effekt i förhållande till vikt. (Ska vara så mycket så man nästan bajsar ner sig i början)
- Bra kvalitet, åtminstone ett snäpp över kineser

Budget:
C:a 50.000:- - 70.000:-, ny eller beg spelar ingen roll

Låter som att en Can Am Renegade skulle vara nånting för dig, finns ett par stycken 800 Renegade
på blocket i den prisklassen som är väg reggade, nu vet jag inte om man riktigt bajsar på sig av
effekten men dom går riktigt bra, speciellt 1000cc  ()p men där springer ju priset iväg också :banghead:

Sen finns ju även Arctic Cat 450XC, lite av liknande stuk, automat med 4x4, du får dessa kring 65K med
plogpaket. Kan dock inte yttra mig om hur den är att köra men det kan säkert någon annan svara på.



Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Hydro skrivet 12 december 2012 kl. 12:19:39
CA 800 går knappast att jämföra med en AC450...
Men den där kletiga effekten som efterfrågas är ju rätt personlig, men om du bara har LTZ:an som referens så skulle säkert en Renegade kunna funka.
Även Outlandern... 650-800.

De tidiga av denna modell är minst sagt rätt bestämda i tillslaget på variatorn, så visst kan det bli lite bajseffekt... särskilt om man trixar lite i skogen, då man med lätthet kan få både kast och skutt.
...och rullningar.
 
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Royger skrivet 12 december 2012 kl. 13:07:42
Med bajsa ner sig menar jag väl att den ska gå gasa loss lätt på diverse underlag och kanske klara få upp framhjulen i luften lite. Det kan ju finnas 400-500-modeller som har dessa egenskaper också, tänker jag.

Är det de modeller ni skrivit som har bäst hk/vikt-förhållande?
Vad pratar vi för hästkrafter i dessa, ostrypta då förstås?
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 12 december 2012 kl. 14:50:40
Med bajsa ner sig menar jag väl att den ska gå gasa loss lätt på diverse underlag och kanske klara få upp framhjulen i luften lite. Det kan ju finnas 400-500-modeller som har dessa egenskaper också, tänker jag.

Är det de modeller ni skrivit som har bäst hk/vikt-förhållande?
Vad pratar vi för hästkrafter i dessa, ostrypta då förstås?

500 ca 30-45 hk
800 ca 55-75 hk
åka bakhjul med en 500 har jag svårt att tro utan extremt mycket vilja.

Renegade går med typ från stillastående typ.
Men tänk på att en 4x4 är generellt dubbelt så tung som en quad och ofta framtunga.
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 12 december 2012 kl. 14:51:42
Mest effekt per krona tror jag vi (jag) kom fram till nångång var dinli 700
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Royger skrivet 12 december 2012 kl. 15:06:54
500 ca 30-45 hk
800 ca 55-75 hk
åka bakhjul med en 500 har jag svårt att tro utan extremt mycket vilja.

Renegade går med typ från stillastående typ.
Men tänk på att en 4x4 är generellt dubbelt så tung som en quad och ofta framtunga.

Åka bakhjul kräver jag inte, men det ska va gött riv i maskin, så det nästan känns som den ska stegra  så att säga. Har kört lite lågprismärken typ Goes och CF i 500-klass och det var ju inga monster direkt. Vill inte tröttna efter en vecka.

Tipsa om några maskiner som har bra hk/vikt-förhållande då.
Jag tittar för fullt på Renegade och Outlander på blocket...
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Hydro skrivet 12 december 2012 kl. 17:03:31
CA ligger generellt sett i en klass för sig när det gäller effekt/vikt.
Så prova en sån, duger inte det så blir det tufft.
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Royger skrivet 12 december 2012 kl. 17:38:06
CA ligger generellt sett i en klass för sig när det gäller effekt/vikt.
Så prova en sån, duger inte det så blir det tufft.

De duger säkert. Hur är de mindre modellerna då?
400-500-650?
Effekt? Fyskiska mått mindre än de med större motor?
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Pv544 skrivet 12 december 2012 kl. 18:16:48
De duger säkert. Hur är de mindre modellerna då?
400-500-650?
Effekt? Fyskiska mått mindre än de med större motor?

c-a 400 är nog rätt så likvärdig dom andra märkenas 500cc, c-a 500 har ju som sina större syskon en v-twin. Och det ger ju lite roligare motor...
650in skiljer nog inte så hemskt mot en 800a, men 650 är ju lite ovanligare.

Rent fysiskt är dom väldigt lika, skiljer nog mest där tanken brukar sitta (framför sadeln). På 500-800an är det rätt bulligt där med luftfilter under kåpan. 400an är lite mer slimmad.


Tror 800an är den som är lättast att hitta och den som ger mest effekt för pengarna. 50-70 bör du hitta en för.
Renegaden ser ju lite råare ut, men outlandern är väl kanske lite mer praktisk med lastrack och bättre skärmar.

Finns ju en del trådar angående skillnader mellan årsmodeller, mest prat brukar det vara när framdiffen diskuteras. Att den blir snabbare ju nyare dom är, jag har den äldsta varianten och kan inte påstå att jag lider så mycket av en långsammare framdiff. Men då nöjesåker jag mest och sällan är i den eländigast terrängen.
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Royger skrivet 12 december 2012 kl. 18:49:54
Okej då ska jag läsa på lite noggrannare om Can Am:s modeller 500-650-800. Är det alltid samma motor eller är det mer effekt i nån årsmodell osv?

Vad säger ni om övriga märken då?

Yamaha Grizzly 700? Finns bara som Dresel/annat liknande eller?
Kawa 650/750?
Suzuki 500/750?
Polaris- vägreggade?
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Royger skrivet 13 december 2012 kl. 10:25:26
Finns det någon 500-klassare (lite smidigare fysiska mått) med extra bra prestanda?
TGB Blade 525/550 EFI sägs gå bra med 40+ hk
Can Am 500? Polaris 500? Yamaha? Suzuki? Honda?
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Pv544 skrivet 13 december 2012 kl. 10:43:40
Tex can-am 500 tror jag inte är mindre än deras 800, dock kanske den har lite mindre hjul. Men det går väl att slänga på 800an också. Och då blir den ju vassare också.

Tgb är nog rätt ok, dock inte så pigga eller snabba. Men det gäller nog alla encylindriga 500cc.
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Royger skrivet 20 december 2012 kl. 01:28:18
Jag spanar dagligen efter en lämplig Outlander.
Ska även prova en TGB 525 efi (samma motor som 550)om några dagar, så får vi se vad man tycker om den.

Går de hyfsat eller? Hur är skillnaden på 550 förgasare och insprut?
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: slangklämman skrivet 22 december 2012 kl. 11:46:03
kolla även beg bruteforce 750. har kört lite olika och tycker den går lika bra som ca 800
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: tompeng2 skrivet 23 december 2012 kl. 20:42:15
Mest  "bang for the buck" är utan tvekan Kawasaki KVF 750 Brute Force. Iaf från-08 och framåt.  Den axar våldsamt från start, går upp på bakhjulen hur som helst. Den blir efter Can Am 800 i toppfart och acceleration från 70. Mest "bang for the buck" syftar ju på priset i förhållande till prestanda. En Kawa 750 skall normalt alltid vara betydligt billigare än en CA 800 eftersom dom var det ny och fortfarande 2012 är nypriset betydligt billigare. Så det är inget att diskutera, mest "bang for the buck" begagnad är Kawa 750, ingen maskin i samma prisklass har mer "bang" Men år 2012 finns en kandidat det är CF Moto Terralander 800, som är ännu billigare och axar nästan lika bra som en kawa 750 och går fortare.
Mest bang och mest buck, utan tvekan Can Am 800 och Can Am 1000 men det är ju en annan historia.
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: tompeng2 skrivet 23 december 2012 kl. 20:48:30
Jag glömde i hastigheten bort "doldisen" Arctic Cat Thundercat 1000 som går utav helvete,, men billig ?  Jag har förmånen att ha kört och kör tillsammans med samtliga uppräknade maskiner så min uppfattning är baserad på egna erfarenheter.
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Royger skrivet 23 december 2012 kl. 21:18:36
Tack för svaret där tompeng...
Vet du nåt om skillnader mellan årsmodeller på kawan?
Har servo funnits hela tiden osv?
Finns de vägreggade eller är de ombyggda som typ dresel?
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: tompeng2 skrivet 24 december 2012 kl. 09:35:29
Kawasaki KVF 750 mellan- 08 till -11 har insprutning och i samma utförande.
Före -08 var det förgasare, dom har jag ingen erfarenhet av.
2012 kom massor med uppgraderingar, i stort sett en ny modell. Servo kom 2012.
Det finns normalt inga vägreggade Kawasaki KVF 750 men det finns Dresel och Borile
maskiner, det är samma KVF 750 men med annat namn. Men tänk efter, behöver du verkligen en väg reggad? Skall du åka på "Storgatan" upp och ner varje dag, eller ligga på riksvägen och bränna mil?
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 24 december 2012 kl. 09:48:41
Kawasaki KVF 750 mellan- 08 till -11 har insprutning och i samma utförande.
Före -08 var det förgasare, dom har jag ingen erfarenhet av.
2012 kom massor med uppgraderingar, i stort sett en ny modell. Servo kom 2012.
Det finns normalt inga vägreggade Kawasaki KVF 750 men det finns Dresel och Borile
maskiner, det är samma KVF 750 men med annat namn. Men tänk efter, behöver du verkligen en väg reggad? Skall du åka på "Storgatan" upp och ner varje dag, eller ligga på riksvägen och bränna mil?

Behöver man verkligen körkort?
Menar hur ofta blir man kontrollerad?
Rätt konstig frågeställning eller?  :whip:
Klart man ska ha en maskin som är laglig för det ändamål den ska användas till!
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Hydro skrivet 24 december 2012 kl. 10:22:32
Inte alls någon konstig frågeställning...
Alla har olika behov och olika användningsområden.

Jag kör terrängreggat och har inte saknat lv-reg, så det är olika som sagt.
 ()p
 

För övrigt har jag för mig att Kawa själva sålde lv-reg en kort period, men de kanske inte fick nåt ex av 750:n sålt?
 
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Lowest skrivet 24 december 2012 kl. 10:48:13
Inte alls någon konstig frågeställning...
Alla har olika behov och olika användningsområden.

Jag kör terrängreggat och har inte saknat lv-reg, så det är olika som sagt.
 ()p
 

För övrigt har jag för mig att Kawa själva sålde lv-reg en kort period, men de kanske inte fick nåt ex av 750:n sålt?

Kawa sålde 750:n som mc-reggad i 1 eller 2år runt -08 och då hette den KLF har jag för mej.
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 24 december 2012 kl. 13:26:17
Inte alls någon konstig frågeställning...
Alla har olika behov och olika användningsområden.

Jag kör terrängreggat och har inte saknat lv-reg, så det är olika som sagt.
 ()p
 

För övrigt har jag för mig att Kawa själva sålde lv-reg en kort period, men de kanske inte fick nåt ex av 750:n sålt?

Så du tycker det är okej att köra terrängreg. i stan bara man inte gör de så ofta ?
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Hydro skrivet 24 december 2012 kl. 22:55:50
Är Pelle på tjafshumör nu och dina OT-trådar är döda... eller vad gäller det?
 :knupple:

Ingenstans står det att TS skall köra i varken någon stad eller på någon Storgata.

Han ber däremot om tips gällande vägreggade fordon, men får då även en fråga om han verkligen behöver just lv-reg, då ju dessa fordon faktiskt inte är de mest lämpade för vägåka, och för att han letar efter en modell som är rätt ovanlig som lv-reg.
tompeng2 som ställde denna undran vet nog inte hur TS bor eller menar använda sin maskin, och därför är "tipset" tämligen välgrundat.

Och därefter kommer Pelle och tolkar det som att körkort helt plötsligt skulle vara onödigt så länge ingen kollar det...???
Vad har det med en terrängreggad fyrhjuling att göra?
Menar du att alla med terrängreggat kör olagligt konstant, eller vad insinueras?

I vilket fall som så nämner då jag att bla JAG har terrängreggat, och det stör varken mig eller någon annan, det var ett fullt medvetet val då min nuvarande maskin köptes, och jag har inte ångrat den regformen en endaste gång.

Och även om det kanske låter himla otroligt och konstigt för en stadsbo, så KAN man faktiskt köra en himla massa i Sverige, fullt lagligt, med en terrängreggad maskin.
...vem vet, kanske mer lagligt än vad man kan med en ostrypt lv-reggad maskin.  :whip:

Terrängreggade hjulingar får exempelvis köras på enskilda vägar, det är de vägarna med gula skyltar, oftast grusvägar.
Läs och lär:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Enskild_v%C3%A4g (http://sv.wikipedia.org/wiki/Enskild_v%C3%A4g)

Jag har åtta mårdfällor och en minkfälla ute nu i vinter och dessa kollar jag av en till två gånger per vecka med fyrhjulingen.
INGEN ligger utmed någon allmän väg, däremot passerar jag rakt över en asfalterad allmän väg på min slinga, och även det är fullt lagligt:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf (http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf)

I TS fall kanske det mest lämpliga ÄR lv-reg, men det vet vi ju inte...
...för som sagt, vi vet inte hur TS bor eller vad han har för användningsområde!

För tro mig, det är inte alla som har glidarrundor till korvmojjen på hörnet som främsta ATV-mål.

Hänger du med nu, eller skall jag rita en bild?
 ()p
 
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Pv544 skrivet 25 december 2012 kl. 11:41:13
Vägreggad eller ej är väl en väldigt viktig fråga, väljer man terräng så finns ju betydligt fler märkesmaskiner att välja bland. Och priset är ju oftast lägre, både på nytt och begagnat.

Mer eller mindre olagligt kör väl dom flesta ändå, är väl upp till var och en vilka saker man tycker är värst.

Fördelar med vägreggat som jag tycker:
Åka på alla vägar, till och från körningar.
Till jobbet,macken, affären , kompisar eller matstället. 
Känns som man kan åka mer med bättre samvete.

Att bli kontrollerad av polisen är väl inte det allvarligaste man kan råka ut för, men vad som händer vid en ev olycka vet jag inte när det kommer till regform, strypning eller annat.
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: Royger skrivet 25 december 2012 kl. 14:06:42
Angående registreringsform så har jag bra koll där, och MC/vägreg är det som gäller för min del p.g.a olika omständigheter.
Titel: SV: Mest "bang for the buck"? (4x4)
Skrivet av: StefanN skrivet 25 december 2012 kl. 15:31:21
Skulle fler vara som Hydro hade detta forum varit intressant, som det är nu kan jag radda upp allt jag lärt mig här inne på en hand typ.  :(