ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Krille_ume skrivet 8 november 2016 kl. 16:12:39
-
Har för en vecka sedan impulsköpt en dinli 450 nytro.
Sedan googlade jag märket och OOPS! dom har gått i KK.
maskinen vart köpt i all hast osett skick men till bra pris.
för undersökning som gjort är följande steg för att få den starta.
startgas
soppa
tändstift
bytt batteri
resultat 2 puffar med en dags mellanrum (inget vidare resultat)
pga. att maskinen spottade lite soppa ur förgasaren misstänkte jag ventilfel.
plockade upp ventilkopan och mätte. 0,3 avgas och 0,00 på insug. grattis till mig själv. jag har köpt en nitlott en dinli med det klassiska ventilfelet.
jag har ringt runt till alla våra lokala atv gubbar här i umeå och alla är som frågetecken då det inte finns kunskap hos dom vars delar finns kände jag att det var läge att vända mig till er på atv forum.
saker jag kommer att behöva för renoveringen blir följande
ventil shims (adjusting pads)
nya ventiler till insug
topp packning
kam kedja
är mycket tacksam om vi har duktiga dinli mekare här som kan hjälpa mig vidare till bästa sidor att hitta dessa delar!
MVH / Krille
-
http://azmotors.fr/btk_rayon.php?session_id=217.208.192.64.2016.01.04.19.53.57&rayon=PIECES_DINLI
Här brukar ja köpa delar ()p
-
Jag bytte avgasventiler i min, köpte från en polaris predator/outlaw 500 och dom passade. Verkar vara snarlika motorer så kedja och packningar mm borde också vara samma
-
Tack Riclun och Fulingbusen för snabba svar!
azmotors.fr hade jag inte hittat till själv. jag är dock väldigt dålig/skeptisk på att beställa delar från andra länder och min franska är under all kretik :)
Maskinen jag köpte var en 07a och är det någon som vet om det är titanium ventiler i den? motor smeden här i stan förklarade att om man måste byta till stål ventilder måste även fjädrarna bytas pga tyngden.
vad gäller ventiler funderar jag på att köpa från ATV huset lyckades hitta på en annan tråd här på forumet att man kunde använda från en annan kina 500cc kostade ca 600kr styck.
men då är frågan. ni som byter ventiler ofta vars hittar ni nya top packningar? eller slarvar ni och stoppar tillbaka den gamla? eller fungerar det med någon packningslimning. såg att det inte verkar vara några oljekanaler i cylindern kan det stämma?
-
Toppackningar är engångsdelar och ska alltid bytas vid varje återmontage.
-
Toppackningar är engångsdelar och ska alltid bytas vid varje återmontage.
Självklart jupiter. finns det tillgång på det är det en självklarhet. jag tänkte mer på nu när packningarna börjar ta slut är det någon som hittat en lösning på problemet? jag har fått tag i en packning så jag kommer byta då jag renoverat toppen.
-
Självklart jupiter. finns det tillgång på det är det en självklarhet. jag tänkte mer på nu när packningarna börjar ta slut är det någon som hittat en lösning på problemet? jag har fått tag i en packning så jag kommer byta då jag renoverat toppen.
Trodde ändå det fanns typ packningar och sånt att få tag på till Dinli, börjar kanske sina på lagerna. Det går säkert att sätta en begagnad om den är i bra skick, ev. får man dra några Nm extra för att kompensera att packningen redan varit komprimerad en gång.
Hittade en på Ebay, dock tycker jag den är svindyr.
http://www.ebay.de/itm/Zylinderkopfdichtung-Dinli-DL901-DL902-DL904-DMX-450-Masai-A450-/172062658906?hash=item280fbbd15a:g:zKgAAOSwgApW~wia
En till.
http://www.motorsportgoetz.com/Zylinderkopfdichtung-Dinli-DL901-DL902-DL904-DMX-450-Masai-A-450
-
heter även quadzilla 450 ifall du vill leta delar på ebay
-
Jag ska skruva ihop min snart och står i valet och kvalet mellan att återanvända och limma gamla packningarna eller köpa från polaris.
I bilarnas trimvärld återanvänder man ofta stål packningar och då limmas dom olika lagren med loctite 3020.
-
Stål är vanligt även i standardmotorer nu för tiden.