1
Tillbehör, stötdämpare, däck osv / Apache 360 vs tatou 4s vs trax
« skrivet: 30 oktober 2013 kl. 20:25:53 »
Är det någon som kan bidra med en konstruktiv bedömning av resp. produkt i förhållande till varandra?
Jag är framför allt intresserad av skillnaden i kvalitet, montering och så klart framkomlighet och kanske även max hastighet.
Jag har själv haft generation 1 av Apache och tyckte
* kvalite var mkt bra. Kändes mkt välgjord, under den vintern jag körde så gick inget sönder.
* montering (tog ca. 1-2h för en ovan) var helt ok
* framkomligheten var bra. Kunde jämföra med polarns generation 2 (wide-track), och tyckte inte det var någon märkbar skillnad.
* max hastighet på mina g1 på en Can-Am 650 Max var ca. 80km/h (enligt GPS, visade över 100 på mätaren) på skottad väg. I djupsnö gick det sällan mer 40km/h då började maskinen gräva ner sig av motståndet i snön.
Den uppenbara skillnad jag själv ser är att Apache ger tillgång till modulen som rättar till hastighetsmätaren och inte ger mig mer mil på mätaren än nödvändigt.
Har disk. saken med en återförsäljare som säljer både Apache och Tatou. Han förslog Apache då priset är ca. 10k lägre och jämförbar prestanda.
Träffade på senaste skogsvändan en person som kört 360 en vinter och då haft haveri på anti-rotationsstagen på bakbanden vid så enkelt körning som över högre snödrivor. Det låter förskräckligt dåligt. Kan kvaliten blivit sämre sedan gen 1?
Jag kanske har fel, men jag tror Apache 360 har samma bredd på banden som WT, vilket jag tror är ngt. bredare än Tatou 4s. Längden har jag inte jämfört, men Apache hävdar ju att de har största kontaktytan. Ser att det är lite annan struktur på 360 banden än WT, men jag antar att det är ungefär samma framkomlighet på 360 som WT.
Trax och tatou har jag ingen erfarenhet av alls, men jag har ju inte missat att många är väldigt nöjda ned sina tatou-band.
Jag är framför allt intresserad av skillnaden i kvalitet, montering och så klart framkomlighet och kanske även max hastighet.
Jag har själv haft generation 1 av Apache och tyckte
* kvalite var mkt bra. Kändes mkt välgjord, under den vintern jag körde så gick inget sönder.
* montering (tog ca. 1-2h för en ovan) var helt ok
* framkomligheten var bra. Kunde jämföra med polarns generation 2 (wide-track), och tyckte inte det var någon märkbar skillnad.
* max hastighet på mina g1 på en Can-Am 650 Max var ca. 80km/h (enligt GPS, visade över 100 på mätaren) på skottad väg. I djupsnö gick det sällan mer 40km/h då började maskinen gräva ner sig av motståndet i snön.
Den uppenbara skillnad jag själv ser är att Apache ger tillgång till modulen som rättar till hastighetsmätaren och inte ger mig mer mil på mätaren än nödvändigt.
Har disk. saken med en återförsäljare som säljer både Apache och Tatou. Han förslog Apache då priset är ca. 10k lägre och jämförbar prestanda.
Träffade på senaste skogsvändan en person som kört 360 en vinter och då haft haveri på anti-rotationsstagen på bakbanden vid så enkelt körning som över högre snödrivor. Det låter förskräckligt dåligt. Kan kvaliten blivit sämre sedan gen 1?
Jag kanske har fel, men jag tror Apache 360 har samma bredd på banden som WT, vilket jag tror är ngt. bredare än Tatou 4s. Längden har jag inte jämfört, men Apache hävdar ju att de har största kontaktytan. Ser att det är lite annan struktur på 360 banden än WT, men jag antar att det är ungefär samma framkomlighet på 360 som WT.
Trax och tatou har jag ingen erfarenhet av alls, men jag har ju inte missat att många är väldigt nöjda ned sina tatou-band.