ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: SugBritt skrivet 3 februari 2010 kl. 21:49:34

Titel: Lite VinterFix
Skrivet av: SugBritt skrivet 3 februari 2010 kl. 21:49:34
Idag fick jag hjälp med o fixa lite saker med hjulingen, sånt som jag inte hade klarat själv pga min arm. Tack Henke, Peter o Jocke för eran tid :)!!!

Min bromsljuskontakt har spökat lite, den är nog ganska skitig invändigt tror jag. Fix nr 2 var att få igång på min handvärme, jag lyckades ju ha av själva vredet som man sätter på värmen med. Den gick lite trögt o så stark som jag nu råkar vara så vred jag självklart av den..:(

Med en lödpenna, en ny kontakt från Biltema o lite tanke verksamhet så fungerar värmen igen. Jag kan inte välja mellan hög/låg längre men för mig gör det inget då jag ändå alltid använde hög. Låg var nog mest ett sälj argument o för att man Kan tillverka en knapp som kan switcha mellan olika lägen...lågläget kunde inte ens tina upp rimfrost som lagt sig på handtaget!

Medans Fixet pågick så .....vet inte Hur o Varför men vi upptäckte att gummibälgen från luftburken till förgasaren inte satt på plats! Förgasaren fick alltså inte sin luft via luftfiltret utan den sög luften från det fria :( Det kan nog vara därför jag tyckt att den haft sånt högt insugsljud...Det visade sig vara det som var felet.

Största tiden idag gick åt till att få dit slangen på förgasaren, he*"&%#e vad svårt det är att jobba i kallgarage med prylar som inte går att arbeta med då det är kallt. Tex så gick det inte att klämma på slangen då den runda delen som ska på förgasaren inte var rund längre, vi löste det med en kupévärmare som fick blåsa slangen varm o formbar igen. Till slut gick den på där den ska sitta, nu äre bara o hoppas på att den inte kommer glida av igen!

Sen tog vi bort spärren för växlingen, nu är den verkligen lättväxlad!! Den sitter skruvad in i sidan på växelhuset uppe vid spaken. Nere vid fotpedalen klippte jag av vajern där fjädern sitter, då var det bara att dra ur hela spärren o vajern. Efter den dragits ur från höljet så skruvade vi tbx själva mockapären igen, fast Utan spärren. Det är nått jag Verkligen rekomenderar till er som har en lite krånglig växel, jobbet tar max 20min o göra o det är lätt dessutom!

Nu äre dax för lite bilder tycker jag :)
Här ser ni det nya rostfria avgassystemet, bilden visar även min "för-ljuddämpare".
(http://i50.tinypic.com/195tp5.jpg)

En suddig bild av hur dämmpare sitter, systemet är 48mm o dämparen lite grövre.
(http://i50.tinypic.com/mt5f9k.jpg)

En kupévärmare fick agera sommarvärme så vi fick tbx bälgen på förgasaren :D
(http://i50.tinypic.com/2cqclu1.jpg)

Här syns kröken oxå...
(http://i48.tinypic.com/2005h85.jpg)

Här ser man mockapären som orsakar växelproblem för så många, ta bort!
(http://i50.tinypic.com/11bm92d.jpg)

Den lilla tjofesen som sitter i mitten är den som dras in när man bromsar med fotbromsen..
(http://i48.tinypic.com/2yv0568.jpg)

Nu är den borta! Jag klippte av vajern nere vid bromsen o sen drar man bara ur vajern. Kvar bli detta!
(http://i50.tinypic.com/14jrqfs.jpg)

Sen äre bara att mutterbulta tbx mockapären
(http://i48.tinypic.com/20g19c9.jpg)

Till slut en bild på huven som är borttagen, kablarna till handvärmarna har lötts ihop o monterats till min nya knapp...Nu finns det värme igen :)
(http://i49.tinypic.com/335d4eg.jpg)

Over and Out
// Janne
Titel: SV: Lite VinterFix
Skrivet av: glader skrivet 4 februari 2010 kl. 10:57:21
  KANON.

Toppen med ett bildgalleri.Snygg fördämpare.
Jag själv har spänt ner vajern med en urstyv
fjäder så mycket det har gått"bättre men inte
helt bekymmersfritt att växla ändå , piggen
ligger nog imot lite grand ändå.Ska testa samma
lösning som din.
"GLADER" :lol: :lol:
Titel: SV: Lite VinterFix
Skrivet av: Gringubben skrivet 5 februari 2010 kl. 14:11:38
Hur mycket måste man demontera för att få loss växelspakspaketet?
Titel: SV: Lite VinterFix
Skrivet av: SugBritt skrivet 5 februari 2010 kl. 14:54:00
Endast en 10mm mutterbult under skärmen som håller ett plastskydd vid vxlföraren, sen ser man själva mutterbulten som typ är 5cm lång. Den är ingängad vid växelhuset/spaken från insidan.

2st mutterbultar på högersidan nere vid fotbromsen, man lär ta väck det plastskyddet som sitter där för att kunna komma åt o klippa av ände på vajern.

10min senare har ni en hjuling som växlar som en gudinna!!
//Janne
Titel: SV: Lite VinterFix
Skrivet av: Gringubben skrivet 5 februari 2010 kl. 16:58:49
Tackar!  :)
Gick enkelt, precis som du skrev, men jag måste fortfarande gunga i växlarna. Kanske rättar till sig vid oljebyte, som jag läst nånstans här på forumet.
Titel: SV: Lite VinterFix
Skrivet av: Gringubben skrivet 10 februari 2010 kl. 09:17:49
Går dock betydligt lättare att skicka i lågen. :)
Titel: SV: Lite VinterFix
Skrivet av: Ironman skrivet 10 februari 2010 kl. 12:39:28
Det finns ju även bakom själva stiftet en vire justering som man kan justera så slipper man klippa av viren ()p
Den går tror jag att justera så att stiftet inte ligger an.
Titel: SV: Lite VinterFix
Skrivet av: SugBritt skrivet 10 februari 2010 kl. 13:40:10
Det finns ju även bakom själva stiftet en vire justering som man kan justera så slipper man klippa av viren ()p
Den går tror jag att justera så att stiftet inte ligger an.

Jag har justerat min justering så pass mkt det bara gick, även fjädern där nere var ersatt med en starkare som satt i Rejäl "spänn". 
Jag har ändå upplevt att den kan kärva ibland, dock Väldigt sällan! Som den blev efter jag tog bort spärren helt så går det Skitlätt att växla, även fast man måste gunga till lite ibland :)
Titel: SV: Lite VinterFix
Skrivet av: SugBritt skrivet 10 februari 2010 kl. 13:42:08
Tackar!  :)
Gick enkelt, precis som du skrev, men jag måste fortfarande gunga i växlarna. Kanske rättar till sig vid oljebyte, som jag läst nånstans här på forumet.

Jaha, du testade Mitt tips? Jag tycker att det blev Stor skillnad när den är borta helt, en liten gungning ibland är bättre än att gunga varje gång ;)
Titel: SV: Lite VinterFix
Skrivet av: Gringubben skrivet 15 februari 2010 kl. 09:26:00
Visst blev det skillnad. Ett par gungningar för att skicka i lågen är ju klart bättre än svordomarna när man stod på bromsen. Knepigt att kineserna inte har bättre precision i grejorna.
Tack än en gång för tipset.
Jag vill inte att bromsen ska ha någon annan funktion än att få hejd på ekipaget.
Titel: SV: Lite VinterFix
Skrivet av: goranP skrivet 19 februari 2010 kl. 13:52:00
Idag fick jag hjälp med o fixa lite saker med hjulingen, sånt som jag inte hade klarat själv pga min arm. Tack Henke, Peter o Jocke för eran tid :)!!!

Min bromsljuskontakt har spökat lite, den är nog ganska skitig invändigt tror jag. Fix nr 2 var att få igång på min handvärme, jag lyckades ju ha av själva vredet som man sätter på värmen med. Den gick lite trögt o så stark som jag nu råkar vara så vred jag självklart av den..:(

Med en lödpenna, en ny kontakt från Biltema o lite tanke verksamhet så fungerar värmen igen. Jag kan inte välja mellan hög/låg längre men för mig gör det inget då jag ändå alltid använde hög. Låg var nog mest ett sälj argument o för att man Kan tillverka en knapp som kan switcha mellan olika lägen...lågläget kunde inte ens tina upp rimfrost som lagt sig på handtaget!

Medans Fixet pågick så .....vet inte Hur o Varför men vi upptäckte att gummibälgen från luftburken till förgasaren inte satt på plats! Förgasaren fick alltså inte sin luft via luftfiltret utan den sög luften från det fria :( Det kan nog vara därför jag tyckt att den haft sånt högt insugsljud...Det visade sig vara det som var felet.

Största tiden idag gick åt till att få dit slangen på förgasaren, he*"&%#e vad svårt det är att jobba i kallgarage med prylar som inte går att arbeta med då det är kallt. Tex så gick det inte att klämma på slangen då den runda delen som ska på förgasaren inte var rund längre, vi löste det med en kupévärmare som fick blåsa slangen varm o formbar igen. Till slut gick den på där den ska sitta, nu äre bara o hoppas på att den inte kommer glida av igen!

Sen tog vi bort spärren för växlingen, nu är den verkligen lättväxlad!! Den sitter skruvad in i sidan på växelhuset uppe vid spaken. Nere vid fotpedalen klippte jag av vajern där fjädern sitter, då var det bara att dra ur hela spärren o vajern. Efter den dragits ur från höljet så skruvade vi tbx själva mockapären igen, fast Utan spärren. Det är nått jag Verkligen rekomenderar till er som har en lite krånglig växel, jobbet tar max 20min o göra o det är lätt dessutom!

Nu äre dax för lite bilder tycker jag :)
Här ser ni det nya rostfria avgassystemet, bilden visar även min "för-ljuddämpare".
(http://i50.tinypic.com/195tp5.jpg)

En suddig bild av hur dämmpare sitter, systemet är 48mm o dämparen lite grövre.
(http://i50.tinypic.com/mt5f9k.jpg)

En kupévärmare fick agera sommarvärme så vi fick tbx bälgen på förgasaren :D
(http://i50.tinypic.com/2cqclu1.jpg)

Här syns kröken oxå...
(http://i48.tinypic.com/2005h85.jpg)

Här ser man mockapären som orsakar växelproblem för så många, ta bort!
(http://i50.tinypic.com/11bm92d.jpg)

Den lilla tjofesen som sitter i mitten är den som dras in när man bromsar med fotbromsen..
(http://i48.tinypic.com/2yv0568.jpg)

Nu är den borta! Jag klippte av vajern nere vid bromsen o sen drar man bara ur vajern. Kvar bli detta!
(http://i50.tinypic.com/14jrqfs.jpg)

Sen äre bara att mutterbulta tbx mockapären
(http://i48.tinypic.com/20g19c9.jpg)

Till slut en bild på huven som är borttagen, kablarna till handvärmarna har lötts ihop o monterats till min nya knapp...Nu finns det värme igen :)
(http://i49.tinypic.com/335d4eg.jpg)

Over and Out
// Janne
Var det egentligen så smart att klippa av vajern? hade det inte räckt med att ta bort den från växelväljaren?Den ska ju besiktigas en dag jag misstänker att det kan bli problem då, den är ju typgodkänd med denna spärr
Titel: SV: Lite VinterFix
Skrivet av: SugBritt skrivet 19 februari 2010 kl. 14:20:39
Jag iof svårt att tänka mig att den inte skulle klara besiktningen pga denna spärr, är väl typ bara icke "dyr" märken som har detta påfund? Tex så sitter det ingen spärr på Renegaden, heller inte på Grizzlyn jag körde. Nu kanske dom redan var bortjusterad men men, spelar ingen roll för Min del, den fyller absolut Ingen funktion över huvud taget enl. mig!

Varför sätta dit en pryl som samlar på sig både snö, skit o annat som orsakar dess funktion. Lägg sen där till att vintertid så orsakar prylen att det lätt fryser till is runt bromspedalen o Vips så kan man inte växla sin hjuling!

//Janne
Titel: SV: Lite VinterFix
Skrivet av: goranP skrivet 19 februari 2010 kl. 19:25:02
Jag iof svårt att tänka mig att den inte skulle klara besiktningen pga denna spärr, är väl typ bara icke "dyr" märken som har detta påfund? Tex så sitter det ingen spärr på Renegaden, heller inte på Grizzlyn jag körde. Nu kanske dom redan var bortjusterad men men, spelar ingen roll för Min del, den fyller absolut Ingen funktion över huvud taget enl. mig!

Varför sätta dit en pryl som samlar på sig både snö, skit o annat som orsakar dess funktion. Lägg sen där till att vintertid så orsakar prylen att det lätt fryser till is runt bromspedalen o Vips så kan man inte växla sin hjuling!

//Janne
Var och en gör naturligvis som han vill med sin hjuling, men är den typade med växelspärr och den är borttagen så blir den ej godkänd vid besiktning, samma sak gäller strypningen av hjulingen (spärr på gasen)
om dom nu noterar detta vid besiktningen så blir det anmärkning, har du även hängt på egen dragkrok och ej demonterat denna vid besiktningen så har du även en anmärkning där också (finns vissa få hjulingar som har godkänd dragkrok)
Hur det är med Renegad och Grizlyn gällande växelspärr har jag ingen aning om, men det lär i alla fall inte hjälpa att hänvisa till dessa hjulingar.
Håller med om att växelspärren är ett "skit" och även jag ska vid tillfälle ta bort den men jag vill ha möjligheten kvar att ansluta den vid besiktningen ()p