ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Rickard J skrivet 1 oktober 2011 kl. 13:20:45
-
Plockade igår loss och isär förgasaren för att göra rent den. ser då att det sitter 3 st munstycken i den. Ett högfart (130 original) ett vad jag trodde var lågfart (60 original) men sen även ett till på 22,5. vilket e lågfart av 60 och 22,5? och vad e det andra för något? har hela tiden trott att 60 munstycket var lågfarten. Nån som vet?
-
Hittade svaret själv :) 60 e lågfart ;)
-
Plockade igår loss och isär förgasaren för att göra rent den. ser då att det sitter 3 st munstycken i den. Ett högfart (130 original) ett vad jag trodde var lågfart (60 original) men sen även ett till på 22,5. vilket e lågfart av 60 och 22,5? och vad e det andra för något? har hela tiden trott att 60 munstycket var lågfarten. Nån som vet?
Men vad är det som är på 22,5 då? :dntknow:
-
Det vet jag inte . men det såg ut som ett lågfart motstycke när jag kollade i en katalog med olika munstycken hos crossendurokompaniet. Det var därför jag undrade.
-
Har nu pratat med en förgasar firma. Och 22,5 munstycket är lågfarts munstycket och 60 är tomgångs munstycket. Ska till dom idag och hämta en Mikuni TM 36 förgasare med acc pump. Snart ska det väl gå å åka bakhjul flera meter... ;)
-
Har nu pratat med en förgasar firma. Och 22,5 munstycket är lågfarts munstycket och 60 är tomgångs munstycket. Ska till dom idag och hämta en Mikuni TM 36 förgasare med acc pump. Snart ska det väl gå å åka bakhjul flera meter... ;)
Hör av dig hur det gick sen! :)
-
Har nu pratat med en förgasar firma. Och 22,5 munstycket är lågfarts munstycket och 60 är tomgångs munstycket. Ska till dom idag och hämta en Mikuni TM 36 förgasare med acc pump. Snart ska det väl gå å åka bakhjul flera meter... ;)
Låter spännande, väntar på uppdatering!
-
Blev ändrade planer idag. Kunde inte hämta förgasaren idag, utan skall göra det imon bitti. Original förgasarna på våra maskiner är 36 mm minus ca 3 mm som spjället "stjäl" så 33 mm förgasare kan man säga att det e original på våra maskiner. Den nya förgasaren är på 36 mm, men det finns inget spjäll som stjäl yta. Kollade för en stund sen hur stort vårat insug och insugs fläns var. Blev i runda slängar 32,5 - 33 mm. Hum, det e ju för litet för den nya förgasaren... Men om man portar upp insuget till 36 mm och gör det enligt alla regler som finns, så kanske det blir bra. Å det blev det ;D
Insuget e nu portat och insugsflänsen med. Startade den nyss med original förgasaren, och nåt har ju hänt iallafall. Körde motorn varm på tomgång. Och tomgången har blivit högre med ca 400 varv. Fick skruva ner tomgångs skruven en bit. E ingen super expert på flöden å sånt, men det här måste ju vara ett tecken på att flödet har blivit bättre :)
Och NEJ, den läcker ingenstans, så det e inte det som e orsaken till den högre tomgången... Ska bli spännande å se imon med den nya förgasaren hur den svarar på gas. Den har ju ingen vaccum styrd trottel, utan en "vanlig" platt som på tex crossen. Ingen fördröjning vid gaspådrag. Återkommer med mer info så fort jag vet nåt ;)
-
Detta rockar hårt :headbang:
-
Så, nu har den nya förgasaren hittat ner under tanken. Har labbat med munstycken hela förmiddagen, men nu e det klart. Weeee !! Kan väl säga som såhär. DEN GÅR BRA NU !! :djump:
Svarar reptilsnabbt på gas å man känner att motorn "andas" bättre. Nu axar den ännu bättre än innan. Man känner att några fler hästar har anslutit sig till dom andra ;) Nån som vill rejsa? :DV
-
Så, nu har den nya förgasaren hittat ner under tanken. Har labbat med munstycken hela förmiddagen, men nu e det klart. Weeee !! Kan väl säga som såhär. DEN GÅR BRA NU !! :djump:
Svarar reptilsnabbt på gas å man känner att motorn "andas" bättre. Nu axar den ännu bättre än innan. Man känner att några fler hästar har anslutit sig till dom andra ;) Nån som vill rejsa? :DV
Fan vad du grejar :). Fattar inte att du orkar fast bra för oss andra så klart :)
-
Så, nu har den nya förgasaren hittat ner under tanken. Har labbat med munstycken hela förmiddagen, men nu e det klart. Weeee !! Kan väl säga som såhär. DEN GÅR BRA NU !! :djump:
Svarar reptilsnabbt på gas å man känner att motorn "andas" bättre. Nu axar den ännu bättre än innan. Man känner att några fler hästar har anslutit sig till dom andra ;) Nån som vill rejsa? :DV
Det skulle vara roligt att höra torrgasningen på den för original är det precis som du säger fördröjd.
-
kan du lägga ut en speclista på alla inhandlade delar,märke kostnad/inköpsställe
blev riktigt sugen på att börja pilla på min cf... va på trech i veckan och pratade lite om trimmet som är på g till cf och det kommer bli kanon att montera på det
MEN som alltid är väntan på att det ska hända nåt trist :)
Någon som bor i sthlm området och har lust att meka lite ? :) , blir mest frustrerad över att det så jäkla trångt att komma åt allt på maskinen
/jimpa
-
Det skulle vara roligt att höra torrgasningen på den för original är det precis som du säger fördröjd.
Vid torrgasning så kan man inte gasa fullt utan en viss fördröjning. Inte ens acc pumpen hänger med då, men med växel i så spurtar det på DUKTIGT :)
Eller ja, allt e relativt, men MYCKET bättre än original ;)
Går inte att gämföra med min Kawasaki 250 2takt ;)
-
kan du lägga ut en speclista på alla inhandlade delar,märke kostnad/inköpsställe
blev riktigt sugen på att börja pilla på min cf... va på trech i veckan och pratade lite om trimmet som är på g till cf och det kommer bli kanon att montera på det
MEN som alltid är väntan på att det ska hända nåt trist :)
Någon som bor i sthlm området och har lust att meka lite ? :) , blir mest frustrerad över att det så jäkla trångt att komma åt allt på maskinen
/jimpa
Lägger det under "trim"