1
CF Moto / SV: Laddningsproblem? Eller kasst batteri?
« skrivet: 3 januari 2014 kl. 01:43:31 »Då var statorn bytt, och maskinen laddar som den ska igenLysande, kan man väl säga!
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 1
CF Moto / SV: Laddningsproblem? Eller kasst batteri?« skrivet: 3 januari 2014 kl. 01:43:31 »Då var statorn bytt, och maskinen laddar som den ska igenLysande, kan man väl säga! 2
Guidetavlan - så gör man! / SV: hell-manTips: Hur mycket el kan man belasta maskinen med?« skrivet: 15 december 2013 kl. 03:20:27 »Jag har alltid gjort så utan att bränna någonting. Men du har säkert rätt. Kan det bero på vilken typ av maskin det är? Kvalitet osv på komponenter?Jag har ingen aning, men Googlar man så finns det många som varnar för att koppla ur batteriet när motorn är igång. Det har inte med specifika typer av maskiner att göra utan gäller generellt för bilar, motorcyklar, hjulingar osv. med växelströmsgenerator... ja jag vet alternator Det funkar för dig och säkert för många andra men går det åt skogen kan det göra det big time. Det är upp till var och en att ta risken, men jag ville lägga ut varningen. Jag har en oanvänd tångamperemätare liggande. Ska prova om den vid tillfälle om den kan vara användbar för det här. 3
Guidetavlan - så gör man! / SV: hell-manTips: Hur mycket el kan man belasta maskinen med?« skrivet: 13 december 2013 kl. 06:22:39 »3. Ta bort kabeln från polen när maskinen går på tomgång.Jag förstår ditt resonemang i teorin men i praktiken kan det här förfarandet bli dyrt. Att koppla ur batteriet när motorn är igång kan ge upphov till strömspikar som steker regulatorn och annan elektronik. Batteriet fungerar som en slags buffert i elsystemet och utan det kan vad som helst hända. Jag föreslog något liknande på min mc-verkstad en gång men då sa de bara "Nej nej nej, koppla aldrig ur batteriet när motorn är igång!" 4
CF Moto / SV: Laddningsproblem? Eller kasst batteri?« skrivet: 12 december 2013 kl. 22:24:00 »
Du kan väl kontrollmäta enligt ovan innan du börjar meka för att få klarhet, resultatet kan vara klargörande även för andra.
För allmän kännedom, här är några länkar som hjälpte mig att konstatera att det var min stator som var kass: http://www.electrosport.com/technical-resources/technical-articles/how-motorcycle-charging-system-works http://www.electrosport.com/media/pdf/fault-finding-diagram.pdf http://www.electrosport.com/technical-resources/technical-articles/motorcycle-stators 5
CF Moto / SV: Laddningsproblem? Eller kasst batteri?« skrivet: 12 december 2013 kl. 05:53:38 »Jag kör ett 44Ah fordbatteri från biltema, har aldrig svikit mig , och jag har gott om lyse på min cykel ....inkl. Rotorljus!Det har ingen betydelse hur många amperetimmar batteriet har i den här frågan. Om maskinen genererar mindre ström än den förbrukar är det bara en tidsfråga när batteriet är tomt. 6
CF Moto / SV: Laddningsproblem? Eller kasst batteri?« skrivet: 12 december 2013 kl. 05:38:24 »Jag har liknande problem på min Terralander 800. Batteriet har jag provkört i bänk, det är inget fel på. Det verkar snarare handla om att ladd-effekten är för dålig. Man märker det tydligt att när kylfläktarna går igång så dippar spänningen rejält. Uppenbarligen så drar de mkt mer än vad generatorn kan ge. Ifall man har halvljus på så kan den tom gå ner under 12 V trots landsvägskörning. Undrar om det är en fel-design, eller ifall det är något trasigt på mitt exemplar? Nån annan med Terralander 800 som sett något liknande?Nej, det är ingen fel-design utan något är trasigt. Alla moderna fordon har ström så det räcker till standardutrusningen och en hel del till på tomgång. Se mitt tidigare inlägg här ovan. 7
CF Moto / SV: Laddningsproblem? Eller kasst batteri?« skrivet: 12 december 2013 kl. 05:08:10 »Tack för all input!! Ska försöka komma till o mäta på kablarna ut från statorn. Haft lite kasst med tid bara.Det här verkar ganska likt problemet jag hade med min X7 i januari i år "Laddningsproblem X7" (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45800.msg424757#msg424757) När du mäter statorn ska det vara 30-100 (vissa säger 200) volt växelström mellan de tre lindningarna. Mellan lindningarna ska motståndet vara knappt ett ohm. Mellan lindningarna och godset (jord) ska det inte vara någon kontakt alls, om det är det är statorn kass. 8
CF Moto / SV: Terralander 800, oljetryckslampan tänds« skrivet: 8 mars 2013 kl. 22:19:47 »179:- på www.eumoppenomc.se, nedladdningsbar fil så tryckandet får man fixa själv...Tack för tipset! Laddade just ner manualen till X7, 129 spänn kostade den. 9
CF Moto / SV: Laddningsproblem X7« skrivet: 17 februari 2013 kl. 17:25:39 »
Idag drog jag hjulingen hela vajerns längd uppför en backe med vinschen med motorn på tomgång.
Fullt utslag på batteritestaren hela tiden! Det borde betyda att till exempel intensiv plogning knappast kan dra ur batteriet, vilket jag läste någonstans, om laddningen är OK. Nu är jag glad igen och släpper det här 10
CF Moto / SV: Laddningsproblem X7« skrivet: 16 februari 2013 kl. 00:02:00 »
Idag fick jag till slut statorn utbytt. Vet inte varför det tagit sån tid egentligen, men själva bytet tog 2,5 tim inklusive lunch.
Direkt när jag startade motorn såg jag att problemet verkade vara ur världen. I min enkla batteritestare (69 spänn på Jula) som sitter i cig-uttaget lyste alla de tre gröna dioderna på tomgång med strålkastarna påslagna, dvs OK laddning. Tidigare pendlade den mellan en och två gröna och kom bara upp i tre gröna med strålkastarna släckta. Jag har varit ute och kört en del under kvällen - känns bra det här 11
CF Moto / SV: Huvudsäkringen (20a) går under färd« skrivet: 15 februari 2013 kl. 23:41:40 »Jag skulle testa typ.Koppla inte ur batteriet när motorn är igång! Det blev jag å det bestämdaste varnad för en gång på mc-verkstan. Googlade lite snabbt på "disconnect battery while car is running" Bilar visserligen men pricipen är densamma. Risken är stor att man steker regulatorn med mera. 12
Köpa en ATV / SV: Köpa ATV med snöslunga« skrivet: 15 februari 2013 kl. 16:08:17 »Tydligen är ena nyckeln på vift nånstans vilket resulterar i att de byter ut tändningslåset vid första servicen...Jag fick bara en nyckel till min första hjuling (CF Moto), så det första jag gjorde var att åka till låssmeden som gjorde en kopia på 5 minuter. Problem solved Till min andra hjuling fick jag också bara en nyckel men innan jag hann göra en kopia gick den av i styrlåset och där sitter den än. Ska försöka pilla ut den, men tills vidare kör jag tjuvkopplat. 670 gäster, 1 användare (0 dold)
Users active in past minutes: Tomterna Flest online idag: 759. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|