ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: hedghog skrivet 11 april 2006 kl. 20:30:51

Titel: Bultmönster Allroad 300 4x4
Skrivet av: hedghog skrivet 11 april 2006 kl. 20:30:51
Har precis fått min Allroad 300 4x4 2006, och undrar vad jag har för bultmönster så att jag kan beställa nya fälgar / däck. Finns det någon förklaring till varför det sitter 10" fälgar bak och 12" fram på dessa orginal?
Har kollat lite på ITP 589 M/S däcken i 27" eller 28", går dessa på och isf hur breda får man på?

(Ska väl tillägga att jag e helt färsk på ATV, därför dumma frågor)
Titel: Bultmönster Allroad 300 4x4
Skrivet av: STENE skrivet 11 april 2006 kl. 20:52:30
Bult mönster bak är 4x100 (kallas även opel delning om jag inte minns fel) fram kommer jag inte ihåg.
Varför.. Inte en aning.. Det var väl vad kineserna hade på hyllan eller så är det vad den maskinen de kopierade hade.
Men om du går till en åf som hat ITP däck så kan de säkert hjälpa dig med att ta fram fälgar med.

Det finns inga dumma frågor bara korkade svar..
Titel: Bultmönster Allroad 300 4x4
Skrivet av: MaxMekker skrivet 11 april 2006 kl. 21:02:20
Tror delinga forran var 4x112

RH
Titel: Bultmönster Allroad 300 4x4
Skrivet av: Henko skrivet 11 april 2006 kl. 21:04:32
Prata med en ÅF eller ring Scandimoto 0372-62340, dom vet..
Titel: Bultmönster Allroad 300 4x4
Skrivet av: hedghog skrivet 11 april 2006 kl. 21:40:28
OK, tack så mycket det ska jag göra. Det vore kul att veta om något annat märke har samma bulcirkel osv.. Tänkte beställa från USA nämligen, och då är det enkelt om man har koll på till vilket "känt" märke modell det skulle passa.
Titel: Bultmönster Allroad 300 4x4
Skrivet av: d4 skrivet 11 april 2006 kl. 22:48:57
Du bör inte ha större däck än 25", den orkar inte med större däck.
ITP 589 M/S däcken är tunga.
Kolla in Mud lite de är lättare, men slits rejält av hårt underlag.
Duells har tagit hem ett nytt däck som också ser intressant ut,
ITP TerraCross R/T det kanske kan vara nåt.

Om du nu promt ska ha större, måste du bestycka om variaton med ett variatorkit.
Titel: Bultmönster Allroad 300 4x4
Skrivet av: STENE skrivet 11 april 2006 kl. 22:57:16
Citat från: "d4"
Du bör inte ha större däck än 25", den orkar inte med större däck.
ITP 589 M/S däcken är tunga.
Kolla in Mud lite de är lättare, men slits rejält av hårt underlag.
Duells har tagit hem ett nytt däck som också ser intressant ut,
ITP TerraCross R/T det kanske kan vara nåt.

Om du nu promt ska ha större, måste du bestycka om variaton med ett variatorkit.


Hur vet du det? har du provat?
Man behöver inget variator kit. Det är bara att plocka bort 4 av de 8 vikterna.
Titel: Bultmönster Allroad 300 4x4
Skrivet av: d4 skrivet 11 april 2006 kl. 23:12:32
Jag har provat större däck på andra maskiner som är betydligt starkare än Linhai och det går rejält tungt.
Topfarten blir speciellt lidande.
Om du tar bort vikter får du sämmre tryck på remmen och då slirar den lättare.
Linhaien jag körde slirade lite med original däcken när det började gå tungt i snön.
Det måste in hårdare tillslagsfjäder eller bricka på original fjädern för att få upp tillslagsvarvet i alla fall.

Finns det något variatorkit till Linhai ?

Tror inte det blir så bra att sätta på 27-28" däck om de ens får plats.
Möjligen att gå upp en storlek till 26" skulle funka.
Titel: Bultmönster Allroad 300 4x4
Skrivet av: STENE skrivet 12 april 2006 kl. 00:12:47
Jag har kört med 4 vikter i 3-4 månader nu utan att det slirar. Och man får ett varv som ligger bätter i effekt kurvan.

Jo det finns variator kit. Lite hårdare fjäder, lättare vikter + lite annat. Min åf fyrhjuling.se säljer dessa

Du har nog rätt i att de största däcken inte får plats men 26:or borde kunna funka (24 orginal). Sedan tror jag inte att det är topp fart man är ute efter med ett par itp 589:or utan fäste när man skall ut och leka. och på låg växeln så orkar den mer än man tror.
Titel: Bultmönster Allroad 300 4x4
Skrivet av: Kenus skrivet 7 maj 2006 kl. 08:20:54
Bultmönster är 4x100 bak och 4x156 fram (samma som Polaris)

Bäst verkar nog vara 25" däck på Linhain, större än de gör den kanske lite slö,alternativt får man trimma mer  :D

Med byte till Kenda Bear Claw 25x8x12 ja 25x10x12,steg topphastigheten med över 10 km/h.Nu känns Linhain annars också mer som en"äkta"ATV i terrängen. Markfrigången blev större men framföra allt blev fästet 10 gånger bättre än med original däcken.

Eftersom Linhain är fortfarande i inkörning, är endast variatorn bytt till"race"variator,rullarna(vikterna)är fortfarande original men trots det är skillnaden mellan original och racevariatorn är otroligt stor.Ingen skillnad köra backe upp eller ner  :lol:

På hyllan väntar ännu Wilecoys effektavlopp, bättre luftfilter och större munstycke   :twisted:
Titel: Bultmönster Allroad 300 4x4
Skrivet av: Kenus skrivet 27 juni 2006 kl. 07:37:00
Citat från: "d4"

Om du tar bort vikter får du sämmre tryck på remmen och då slirar den lättare.


Är det här ett fenomen som sker i terrängen när man tar bort vikter,alltså minskar antalet från 8 till 4? Själv har jag endast ändrat på vikterna,men behållit antalet 8 st,så jag har inga erfarenheter av att minska till 4st.Om jag förstod rätt,lär ska det fungera bra"på gatan",men är det så att det slirar i terrängen? Min fungerar bra både på gatan och i skogen.
Titel: Bultmönster Allroad 300 4x4
Skrivet av: STENE skrivet 27 juni 2006 kl. 11:48:27
Citat från: "d4"

Om du tar bort vikter får du sämmre tryck på remmen och då slirar den lättare.


Njae.. Vad som händer är att vikterna inte orkar slunga ut vid lika låga varv men remmen späns lika mycket eftersom detta styrs av fjäden i det "bakre drevet" i variatorn. Så kraften för att remen skall sära på skivorna bak styrs av fjädern och inte vikterna.. MEN.. eftersom motorn nu jobbar på en bättre plats i effekt kurvan så orkar den nu att lättare slira på remmen. Men som sagt det beror inte på rem spänningen att den lättare kan slira utan kraften i motorn.