1
Skötsel / Loncin 250 desertstorm motor,konstigaste motor jag sett
« skrivet: 8 juni 2009 kl. 21:24:50 »
I dag öppnade jag motorn på Min Loncin för jag tänkte kolla in tändningen för det den hänger inte med riktigt när man gasar när den är varm,jag tänkte att den kanske går att justera.
först skruvade jag bort dragstarten,följde lite kablar innan och kom fram att tändningen sitter på vänster sida som vanligt,jag kom fram till att vid dragstarten satt ingen tändningen nähäpp den sitter alltså längre in
så jag lossar bultarna till ett yttre motorblock och ser till min förskräckelse att motoroljan rinner ut,när jag får bort kåpan helt så ser jag att där sitter svänghjulet och tändningen vilken jag ser direkt att den inte är justerbar men hela faderuttan badar i motorolja
Då tänker man ju att en packning har pajjat så jag tar bort svänghjulet
och en kugg axel och ett stort kugghjul, och ser då att det är ett stor hål i botten ner till oljefiltret,hålet är ca 3x4 cm stort.kamkedjan satt även där inne strax under cylindern
antar då att det ska vara olja där och att ingen packning har går sönder
men jag undrar hur tusan kan den brytarlösa tändningen och spolarna funka när dom badar i motorolja,är det någon som vet hur det ska vara?
ska det vara olja där eller inte?
först skruvade jag bort dragstarten,följde lite kablar innan och kom fram att tändningen sitter på vänster sida som vanligt,jag kom fram till att vid dragstarten satt ingen tändningen nähäpp den sitter alltså längre in
så jag lossar bultarna till ett yttre motorblock och ser till min förskräckelse att motoroljan rinner ut,när jag får bort kåpan helt så ser jag att där sitter svänghjulet och tändningen vilken jag ser direkt att den inte är justerbar men hela faderuttan badar i motorolja
Då tänker man ju att en packning har pajjat så jag tar bort svänghjulet
och en kugg axel och ett stort kugghjul, och ser då att det är ett stor hål i botten ner till oljefiltret,hålet är ca 3x4 cm stort.kamkedjan satt även där inne strax under cylindern
antar då att det ska vara olja där och att ingen packning har går sönder
men jag undrar hur tusan kan den brytarlösa tändningen och spolarna funka när dom badar i motorolja,är det någon som vet hur det ska vara?
ska det vara olja där eller inte?