1
Polaris / Startproblem Sportsman 500 - 97
« skrivet: 6 april 2012 kl. 18:38:41 »
Hallå!
Har fått ett probelm med maskinen nu, nämligen att den har inge gnista ibland. Skulle starta den här om dagen, men då vägrade den att starta, vilket den aldrig gör annars. Märkte att den började lukta bensin efter några startförsök och skruva då ur stiftet för att dränera ur den lite och passade då på att kolla gnista. Det var då jag märkte att den slår bara 1 gnista direkt när man trycker på starten, sen blir det ingen mer. För att få den att slå gnista igen för man låta den stå cirka 1 minut innan man provar igen, då slår den 1 gnista igen.
Jag har provat att byta stift då det gamla vart med ett tag samt ladda batterierna, har dubbla då originalet tar slut fort när man vinschar annars, men utan att det blir nå bättre.
Har mätt strömmen fram till tändspolen från CDI:n och där har jag cirka 110volt som sedan sjunker ju mer man kör på starten.
Är det bra eller dåligt?
Har också funderingar på om det kan vara ETC:n som krånglar, den elektroniska gashängsgivarn.
Någon som vet hur man kan kolla upp den?
Eller tror ni att det kan vara något annat? Så ge mej tips på vad jag ska kolla upp om ni vill!
Kan tillägga att maskinen har gått 780mil, varav 540mil i min ägo utan några bekymmer, så man blir ju lite förvånad när något sånt här händer med den...
Har fått ett probelm med maskinen nu, nämligen att den har inge gnista ibland. Skulle starta den här om dagen, men då vägrade den att starta, vilket den aldrig gör annars. Märkte att den började lukta bensin efter några startförsök och skruva då ur stiftet för att dränera ur den lite och passade då på att kolla gnista. Det var då jag märkte att den slår bara 1 gnista direkt när man trycker på starten, sen blir det ingen mer. För att få den att slå gnista igen för man låta den stå cirka 1 minut innan man provar igen, då slår den 1 gnista igen.
Jag har provat att byta stift då det gamla vart med ett tag samt ladda batterierna, har dubbla då originalet tar slut fort när man vinschar annars, men utan att det blir nå bättre.
Har mätt strömmen fram till tändspolen från CDI:n och där har jag cirka 110volt som sedan sjunker ju mer man kör på starten.
Är det bra eller dåligt?
Har också funderingar på om det kan vara ETC:n som krånglar, den elektroniska gashängsgivarn.
Någon som vet hur man kan kolla upp den?
Eller tror ni att det kan vara något annat? Så ge mej tips på vad jag ska kolla upp om ni vill!
Kan tillägga att maskinen har gått 780mil, varav 540mil i min ägo utan några bekymmer, så man blir ju lite förvånad när något sånt här händer med den...