ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Brådhis skrivet 9 september 2013 kl. 06:18:01

Titel: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Brådhis skrivet 9 september 2013 kl. 06:18:01
Ja, min Dinli 450 missar om man ger fullt när man redan ligger på ganska höga varv.

När det är 10-12 grader ute går den som den ska, men när det är 20-25 går det inte att ge fullt hela vägen ut på växlarna. Gör man det så rycker och missar den rejält. Gasar man lugnt så går det bra att accelerera även på högre varv.

Nu är jag ingen fena på förgasare, men rent spontant känns det ju som att det är luften som inte räcker till eftersom den går bättre när det är kallt (och den helt enkelt får mer syre).

Den är drevad så att den gör 125-130 mätarfart fullt ut på femman och när det är 25 grader ute går det inte att komma över 112-113 utan att det börjar rycka rejält.

Var ska jag börja leta?

//Brådhis
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: toyboy skrivet 9 september 2013 kl. 07:28:53
Börja leta i bestyckartråden
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Brådhis skrivet 9 september 2013 kl. 07:44:10
Har inte riktigt lyckats ta mig genom alla 36 sidorna, men tänkte väl kolla filtret och se så den kan andas ordentligt. Vet ju faktiskt inte när förra ägaren bytt det.

Kan det vara idé att köpa t.ex. ett UNI-filter?

Är inte så sugen på att börja byta munstycken och så vidare utan vill helst hålla den original/otrimmad.

//Brådhis
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: toyboy skrivet 9 september 2013 kl. 07:47:07
Byter du filter till skumfilter= bestycka om!
Har vi inte gått igenom detta redan!?

Jag tycker du borde läsa genom den tråden i alla fall, det står massa bra i den
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Brådhis skrivet 9 september 2013 kl. 08:04:46
Byter du filter till skumfilter= bestycka om!
Har vi inte gått igenom detta redan!?

Jag tycker du borde läsa genom den tråden i alla fall, det står massa bra i den

Okej! Då får det väl bli original filter. Får se hur det som sitter i ser ut...

Men om allt är original i motorn känns det ju inte som byte av munstycken är lösningen om man inte bytt ut nå´nting där förut?!

//Brådhis
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: toyboy skrivet 9 september 2013 kl. 08:06:35
Blandskruven? Provat att skruva ut eller in den ngt kvarts eller halvvarv?
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Brådhis skrivet 9 september 2013 kl. 08:12:06
Blandskruven? Provat att skruva ut eller in den ngt kvarts eller halvvarv?

Nix, men ska väl testa med det om filtret verkar okej.

Vill alltså helst inte ställa om en massa saker hejvilt för att "dölja" ett fel utan jag vill hitta felet, om du är med på hur jag menar. :)

//Brådhis
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: toyboy skrivet 9 september 2013 kl. 08:21:52
Ja, jag fattar! Men när luftfuktighet och temp i luften ändras kan det behövas en liten justering ibland! Det är ju liksom inget fel direkt.

När den missar tolkar jag det som att den börjar bluddra eller?
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Brådhis skrivet 9 september 2013 kl. 08:26:29
Ja, jag fattar! Men när luftfuktighet och temp i luften ändras kan det behövas en liten justering ibland! Det är ju liksom inget fel direkt.

När den missar tolkar jag det som att den börjar bluddra eller?

Precis! Den blir som en känguru på droger... :djump: Ser förmodligen rätt kul ut från sidan...

Men det jag menade var att jag vill inte börja byta munstycken osv., utan jag vill lösa det med originalprylarna. T.ex. genom att byta filter och/eller vrida lite på blandskruven.

//Brådhis
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: oge skrivet 9 september 2013 kl. 08:50:26
Den är säkert redan ombestyckad. När man tar bort spärren på gasen så måste man bestycka om annars går den för snålt
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: toyboy skrivet 9 september 2013 kl. 08:53:44
Med orginalfilter och main :hmmm:

Det gjorde inte min i alla fall
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Brådhis skrivet 9 september 2013 kl. 10:03:28
Hmm... Jag är ganska så säker på att den är orörd i motorn. Den har ju dock rullgas istället för tumgasen. Menar ni att jag borde bestycka om den enbart pga detta?

Dvs att den alltså går snålt och alltså inte saknar luft? Varför går den då bättre när det är kallare och luften innehåller mer syre...?!

//Brådhis
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 9 september 2013 kl. 11:33:12
Det bästa istället för spekulation är att ta reda på hur det ser ut i just din gasare.
Antal varv på b-skruven, storlek på lågfarten, höjd på nålen, och storlek på huvud/högfarts munstycket.

Sedan vad du har för setup på resten ex. org luftfilter som sitter i org luftfilterboxen. (strypt luftintag om det inte är moddat)
Org avgassystem. med slutpipen/strypning. (kan ju vara borrat men det kan vara svårt att se)

132-136 sitter ju org på högfarten och 45 på lågfarten och nålen på mitten.
B-skruven brukar vara utskruvad org ca 2 varv.

Om saker är smutsiga eller slitna är andra parameterar, men det kan vi strunta i så länge.

Ta reda på det så kan vi komma längre i problemlösningen.
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Brådhis skrivet 9 september 2013 kl. 11:48:12
Det bästa istället för spekulation är att ta reda på hur det ser ut i just din gasare.
Antal varv på b-skruven, storlek på lågfarten, höjd på nålen, och storlek på huvud/högfarts munstycket.

Sedan vad du har för setup på resten ex. org luftfilter som sitter i org luftfilterboxen. (strypt luftintag om det inte är moddat)
Org avgassystem. med slutpipen/strypning. (kan ju vara borrat men det kan vara svårt att se)

132-136 sitter ju org på högfarten och 45 på lågfarten och nålen på mitten.
B-skruven brukar vara utskruvad org ca 2 varv.

Om saker är smutsiga eller slitna är andra parameterar, men det kan vi strunta i så länge.

Ta reda på det så kan vi komma längre i problemlösningen.

Hur kollar jag detta då på bästa vis? Är som sagt ingen fena på förgasare, men skruva är inget problem. Har kikat på bilden i bestyckartråden så jag är ganska med på var sakerna sitter, men hur ser man munstyckenas storlekar t.ex.?

//Brådhis
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 9 september 2013 kl. 11:57:56
Det sitter ju nummer på dem. Förstoringsglas kanske behövs
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Brådhis skrivet 9 september 2013 kl. 12:00:07
Det sitter ju nummer på dem. Förstoringsglas kanske behövs

Ok!

Men... Varför behöver vi veta detta? Den har ju sannolikt inte gått så här illa på högvarv sen ny?! Alltså borde det i min värld vara något som blivit slitet eller gått sönder eller möjligen behöver justeras... Eller tänker jag fel?

//Brådhis
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: toyboy skrivet 9 september 2013 kl. 12:03:43
det är ju precis detta vi försöker hjälpa dig med. men du måste utesluta en del saker och sen ta reda på som onlyhenke säger vad det är för saker i den
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 9 september 2013 kl. 12:04:49
Det är ju just detta vi ska ta reda på med hjälp av dessa uppgifter.

Annars måste vi ju bara gissa och det blir inte bra då man ibland behöver en helhet för att lösa ett problem
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Brådhis skrivet 9 september 2013 kl. 12:26:32
Ok ok! ()p

Då får jag skruva isär förgasaren ikväll och kika. Dock utan att riktigt förstå varför... Vad är det vi (ni...) behöver dessa uppgifter till? Försöker ju faktiskt lära mig lite av det här... ;)

Enkelt uttryckt, om förgasaren är original och orörd och fyrhjulingen börjar gå illa på högvarv (i varmt väder), varför vill man då kolla storleken på munstyckena? Om munstyckena var boven i dramat borde den väl gått illa ända sedan den var ny? Om t.ex. min Volvo V70 skulle börja gå illa skulle jag ju inte felsöka genom att ta ut och kolla vad den har för spridare t.ex. eftersom dessa suttit i sedan den lämnade fabriken och bilen gått utmärkt innan felet uppstod.

Jag är alltså inte på något sätt ute efter att tjafsa med er utan jag är helt enkelt nyfiken och försöker lära mig!

//Brådhis
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 9 september 2013 kl. 13:44:50
enkelt förklarat är att detta är ingen smart fyrhjuling som kan kompensera själv med smarta elkomponenter. Utan det är en manuell modell där man får optimera för vilken effekt och karaktär man vill få ut med hjälp av de delar man har att justera på.

Sedan skiljer det lite på hur dem är bestyckade och det kan vara justerat vid service för att någon tidigare ägare har klagat och fått den justerad. kan vara något som man själv har gjort också.
Bara för att undvika att chansa fram och tillbaka så vill vi veta vilka förutsättningar du just nu har. Sedan får vi bedömma utifrån detta vad som bör fungera med just dina grejer och förutsättningar.

Det kan ju även vara något som är slitet eller är fel på men det tar vi efter vi fått info om hur det ser ut.

Du kommer även att lära dig att skruva på kuppen vilket är trevligt då man oftast vill få ut mer av materialet efter ett tag. (gissar bara)


Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Brådhis skrivet 9 september 2013 kl. 13:46:08
enkelt förklarat är att detta är ingen smart fyrhjuling som kan kompensera själv med smarta elkomponenter. Utan det är en manuell modell där man får optimera för vilken effekt och karaktär man vill få ut med hjälp av de delar man har att justera på.

Sedan skiljer det lite på hur dem är bestyckade och det kan vara justerat vid service för att någon tidigare ägare har klagat och fått den justerad. kan vara något som man själv har gjort också.
Bara för att undvika att chansa fram och tillbaka så vill vi veta vilka förutsättningar du just nu har. Sedan får vi bedömma utifrån detta vad som bör fungera med just dina grejer och förutsättningar.

Det kan ju även vara något som är slitet eller är fel på men det tar vi efter vi fått info om hur det ser ut.

Du kommer även att lära dig att skruva på kuppen vilket är trevligt då man oftast vill få ut mer av materialet efter ett tag. (gissar bara)

Tack! Ett utmärkt svar. ()p

Ska som sagt ta isär ikväll och kika om jag hinner så återkommer jag med info här se´n.

//Brådhis
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Perra N skrivet 9 september 2013 kl. 14:26:26
Fyllnadsgraden ökar vid kall/fuktig luft och det gör att soppans energi räcker till lite bättre, samma fenomen som du har med din, upplever många av mina kunder som fulchipsat sina bilar (chips via internet), och det som brukar funka för dem är att skippa 95 oktan och tanka 98 eller v-Power istället. De brukar bli av med småhackningar och annat. Dock är förgasarmodeller känsligare, så en ombestyckning är nog på sin plats. :)
Titel: SV: Dinli 450 missar vid fullgas!
Skrivet av: Brådhis skrivet 9 september 2013 kl. 15:28:37
Fyllnadsgraden ökar vid kall/fuktig luft och det gör att soppans energi räcker till lite bättre, samma fenomen som du har med din, upplever många av mina kunder som fulchipsat sina bilar (chips via internet), och det som brukar funka för dem är att skippa 95 oktan och tanka 98 eller v-Power istället. De brukar bli av med småhackningar och annat. Dock är förgasarmodeller känsligare, så en ombestyckning är nog på sin plats. :)

Okej! Har provat med 98 istället för 95 nu senaste tanken, men det gjorde ingen märkbar skillnad. :(

//Brådhis