ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => PGO => Ämnet startat av: hell-man skrivet 6 april 2014 kl. 15:07:22
-
:sunny: :sunny: :sunny:
-
;D ()p :sunny: :sunny: :sunny: :sunny:
-
Badass Buggy Kinroad xt150, drifting (http://www.youtube.com/watch?v=c_3yrpBqioE#ws)
Lekte med pelle lite! Det är hans sura sukka som suckar på filmen.
-
Grattis!
Såg ju nice ut det där!
-
Du ser ju gladare ut än när du kör raptor
-
Du ser ju gladare ut än när du kör raptor
Raptor till salu!
-
Badass Buggy Kinroad xt150, nyss hemkommen (http://www.youtube.com/watch?v=dWx6y6m8ehM#ws)
-
på racingplanet.se finns det delar till pgo 250, kanske mycket samma delar :)
-
på racingplanet.se finns det delar till pgo 250, kanske mycket samma delar :)
Tack för tipset, men ebay is my friend!
-
ska bli kul att följa detta.
-
Så, nu ligger tacosen och jäser i magen så då kan man ju skriva lite mer.
Detta är alltså en XINTIAN KINROAD XT150GK, men forumet saknade avdelning för det välkända kvalitetsmärket Xintian, fullt jämförbart med Polaris, Can-Am och andra stora UTV-fabrikanter, så jag slängde in tråden under PGO. Framförallt för att just PGO Bugxter är förlagan till denna maskin, men rent kvalitetsmässigt vet jag inte vad som skiljer.
Jaja.
Status på denna är vägreggad, obesiktigad, rätt fräsch fast en del ytrost på svetsar. En förvånansvärt pigg 150cc med rem står för framdrivningen, den toppar kanske 70 om man vill.
Planen är att besiktiga, så klart, så fort som möjligt. För att få igenom den där krävs nytt batteri, fixa en läckande tank, se över blinkersen som verkar lite trött (kan bero på batteriet). Lite fett i framvagnen kanske räcker, eventuellt något lagerbyte, men det blir inget innan besiktning iallafall.
Sen får vi väl ha den och muppa runt lite på tills vi tröttnar, förhoppningsvis rätt snart, eftersom den tar en j*vla plats. Då säljer vi den.
Men tills dess är jag kung.
-
Badass Buggy Kinroad xt150, nyss hemkommen (http://www.youtube.com/watch?v=dWx6y6m8ehM#ws)
0:45, korvskinsjeans.
-
0:45, korvskinsjeans.
Japp, blir lätt så när man sitter i gynstol.
-
du har inte funderat på om du har nån större motor som får plats i den ':)
men kan vara kul i alla fall ()p
-
Kul att se att det blev affär....
Du kan ju inte tappa stinget med projekt.. klart det ska vara tak och framruta iaf.. och sedan dörrar då är det ju inga problem att pendla med denna regniga dagar... och vilken plogkung den kan bli ... har ju potential så det sjunger om det.
:djump: :djump: :djump:
-
du har inte funderat på om du har nån större motor som får plats i den ':)
men kan vara kul i alla fall ()p
Alltså. Ni fattar inte. Denna är charmig just för att det är endast 150cc. Med en typ 450 hade den bara varit ful.
Jag har raptor om jag vill åka snabbt. Sen älskar jag att besiktiga kinaskit!
-
Kommer man få se någon jätte i en bugga på Ica någon dag? Eller ska du bara köra runt huset?
-
Jag som var sugen på att köpa en RZR också men nu vet jag vad jag vill ha!!
-
Jag som var sugen på att köpa en RZR också men nu vet jag vad jag vill ha!!
Den är ju som en RZR fast med Honda motor.
-
Den är ju som en RZR fast med Honda motor.
Sprängsäker fast nästintill död?
-
Sprängsäker fast nästintill död?
:lool:
-
Men det krävs nog en riktig maskin hemma för att mentalt palla att visa sig i denna. Den är ruggigt ful. Fast på ett charmigt sätt.
Co, klart det ska åkas! Lär ju gå till jobbet emellanåt också! Och till hösten kan vi ju samåka till Skövde!
-
Men det krävs nog en riktig maskin hemma för att mentalt palla att visa sig i denna. Den är ruggigt ful. Fast på ett charmigt sätt.
Co, klart det ska åkas! Lär ju gå till jobbet emellanåt också! Och till hösten kan vi ju samåka till Skövde!
Vet du vad, någon dag får det hända ()p skulle vara roligt!
-
Kinroad+ställdon=lambo dörrar
-
Kinroad+ställdon=lambo dörrar
mmmmmmmm....förstår hur du tänker!
-
Vet du vad, någon dag får det hända ()p skulle vara roligt!
()p
-
Kinroad+ställdon=lambo dörrar
Nu har det börjat tänkas på allvar
-
Kinroad+ställdon=lambo dörrar
()p
-
Lägg av nu.
Första modden (efter besiktning) blir 4st safarilampor på taket! :headbang:
-
(http://www.race-dezert.com/home/wp-content/uploads/2009/08/08_16_lichtaction_web-300x199.jpg)
Lite åt detta hållet. Jag tror det är lamporna som gör det.
-
Lägg av nu.
Första modden (efter besiktning) blir 4st safarilampor på taket! :headbang:
Som är justerbara med ställdon
-
hur ser safarilampor ut? formade som djuren på savannen?
-
(http://www.race-dezert.com/home/wp-content/uploads/2009/08/08_16_lichtaction_web-300x199.jpg)
Lite åt detta hållet. Jag tror det är lamporna som gör det.
bara ett förslag, krävs inte mycket modifiering tror jag
-
(http://www.race-dezert.com/home/wp-content/uploads/2009/08/08_16_lichtaction_web-300x199.jpg)
Lite åt detta hållet. Jag tror det är lamporna som gör det.
Kommer säkert gör minst 10-15 km/h..............
-
Som är justerbara med ställdon
Ställdonen har ju faktiskt en sportslig chans att få plats på denna, men nja...
hur ser safarilampor ut? formade som djuren på savannen?
Ingen aning, jag hittade på det ordet nyss. Trodde alla fattade ändå, men lampor på taket alltså.
bara ett förslag, krävs inte mycket modifiering tror jag
Nä. Lite andra däck så är vi hemma!
Kommer säkert gör minst 10-15 km/h..............
....mindre toppfart. Ja.
-
bygga plog?
-
bygga plog?
Nä. Har redan ett fordon som är sjukt bra för den uppgiften.
-
Nu blev jag konfunderad. Enligt regbeviset är det en Xintian Kinroad Xt150gk, men under D.2 Version står det XT150GK-2
Innebär detta att jag lyckats få tag i det mycket eftertraktade G2 chassiet som det pratas om här så mycket. Puh, då slipper jag nojja mig över att ramen ska spricka.
-
Nu blev jag konfunderad. Enligt regbeviset är det en Xintian Kinroad Xt150gk, men under D.2 Version står det XT150GK-2
Innebär detta att jag lyckats få tag i det mycket eftertraktade G2 chassiet som det pratas om här så mycket. Puh, då slipper jag nojja mig över att ramen ska spricka.
Just G2:or exploderar förarstolen på.
-
efter besiktningen borde du byta till hårdare kopplings fjädrar :djump:
-
Gratulerar till köpet! Spännande! Körde en sån för massa år sen, va kul som grisen!
:DV
-
skojj du behöver :
http://pages.ebay.com/motors/link/?nav=item.view&id=231166738605. (http://pages.ebay.com/motors/link/?nav=item.view&id=231166738605.) :djump:
-
efter besiktningen borde du byta till hårdare kopplings fjädrar :djump:
Ja. Eller som sagt köra raptor i två minuter så kan buggyn få vara den slöa charmknutten den är i oskruvat skick.
-
skojj du behöver :
http://pages.ebay.com/motors/link/?nav=item.view&id=231166738605. (http://pages.ebay.com/motors/link/?nav=item.view&id=231166738605.) :djump:
Du kan behöva se över din länk, tomtenisse. Den vill att jag ska hämta en app, och denna bild skulle få mig sugen.
-
.
-
Mekartimme med följande åtgärder:
Läckande tank vid tankgivaren, plocka ur, torka av packning, dra åt. Klart
Lösa skärmar, dra åt, komplettera med en skruv.
Blinkersfel, inget fel med rätt batterispänning.
Handbroms, justerad och funkar nu.
Det enda som återstår är fett i framvagn och batteri.
Och jag åkter nån kilometer också, mmmmm vad den är trevlig!
-
Hastighetsmätaren lever ju high banana, så det får bli cyckeldator eller likande. Tips?
-
Cykeldator kan funka vid bes, men ibland hänger de upp sig på att den inte kan avläsas i mörker... har inte fått ombes pga det, men det har diskuterats.
Så hittar du med belysning så kör på det.
....för denna monteras väl för ev bes?
-
Mekartimme med följande åtgärder:
Läckande tank vid tankgivaren, plocka ur, torka av packning, dra åt. Klart
Lösa skärmar, dra åt, komplettera med en skruv.
Blinkersfel, inget fel med rätt batterispänning.
Handbroms, justerad och funkar nu.
Det enda som återstår är fett i framvagn och batteri.
Och jag åkter nån kilometer också, mmmmm vad den är trevlig!
Härligt med "enkla" och billiga lösningar på fel
-
Kul att fler gamla rävar inser nyttan och nöjet med billiga kineser. ()p
-
Cykeldator kan funka vid bes, men ibland hänger de upp sig på att den inte kan avläsas i mörker... har inte fått ombes pga det, men det har diskuterats.
Så hittar du med belysning så kör på det.
....för denna monteras väl för ev bes?
Jo, naturligtvis. Bra input, jag kollar upp det. Annars lägger jag en lysdiod ovanpå glaset. Gjorde jag på en cykel för 15 år sen.
Kul att fler gamla rävar inser nyttan och nöjet med billiga kineser. ()p
Haha...ja, så länge man tar dem för vad de är, dvs billiga enkla konstruktioner med svajig (kass) kvalitet och man är inställd på lite haverier, så är de ju jätteroliga att meka med! Men att bli besviken varför denna "rzr-kopia" har glapp i någon led efter bara 200 mil är ingen ide. Tyvärr hamnar många där i det resonemanget. Jag ser det som ett mirakel att dessa är godkända för väg! Längtar till besiktningen, hahaha!
-
spring iväg till yamaha store och säg att du vill ha en hastighets mätare till en slider 2013 ;)
-
spring iväg till yamaha store och säg att du vill ha en hastighets mätare till en slider 2013 ;)
Varför då?
Ingår nav-mekanismen och passar den eller?
-
Varför då?
Ingår nav-mekanismen och passar den eller?
bra mätare
han får väl kolla, allt ingick när jag kollade här :dntknow:
-
bra mätare
han får väl kolla, allt ingick när jag kollade här :dntknow:
Låter billigt.
Typ 99:- som en cykeldator kostar.
-
Telefon app?
-
du kanske kan trixa till det med en sånhär?
http://www.ebay.com/itm/14000-Digital-Odometer-Speedometer-Tachometer-ATV-Scooter-Dirt-Bike-Motorcycle-/181375120590?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item2a3accb4ce&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/14000-Digital-Odometer-Speedometer-Tachometer-ATV-Scooter-Dirt-Bike-Motorcycle-/181375120590?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item2a3accb4ce&vxp=mtr)
-
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-EVORIDER-BICYCLE-CYCLE-COMPUTER-BIKE-SPEEDO-ODOMETER-SPEEDOMETER-BACKLIGHT-/370891649914?pt=UK_SportGoods_CyclAcces_RL&hash=item565add737a (http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-EVORIDER-BICYCLE-CYCLE-COMPUTER-BIKE-SPEEDO-ODOMETER-SPEEDOMETER-BACKLIGHT-/370891649914?pt=UK_SportGoods_CyclAcces_RL&hash=item565add737a)
Eller
http://www.ebay.co.uk/itm/New-Digital-LCD-Back-Light-Bicycle-Cycle-Bike-Computer-Odometer-Speedometer-/331171083335?pt=UK_SportGoods_CyclAcces_RL&hash=item4d1b55b447 (http://www.ebay.co.uk/itm/New-Digital-LCD-Back-Light-Bicycle-Cycle-Bike-Computer-Odometer-Speedometer-/331171083335?pt=UK_SportGoods_CyclAcces_RL&hash=item4d1b55b447)
Båda alternativen bakgrundsbelysta "cyckeldatorer".. Från England så Tullfritt och "billiga"
-
Förresten, vad ska du med hastighetsmätare till?
-
Förresten, vad ska du med hastighetsmätare till?
Besiktningen kräver det.. (Är min gissning iaf)
-
Besiktningen kräver belyst hastighetsmätare som ej är en gps. Det har Hydro lärt mig. Slå på öronen i trådarna så kanske ni snappar upp ett och annat.
-
Tack hbtq för de fina länkarna. Den stora såg ju grym ut! Fast jag misstänker att bakgrundsbelysningen bara tänds om man trycker på en knapp. Vet inte om bes tycker det räcker. Hydro?
Men ett alternativ jag inte ens tänkt på är ju att felsöka lite på befintlig! Kan ju vara ett enkelt bajsfel. Var tror ni den kan vara ansluten? Hjul/motor/nav?
-
Besiktningen kräver det.. (Är min gissning iaf)
Den fungerade väl men lite så där. Rör nålen sig så e det ju bara att skita i det.
-
Här ser ni nuvarande funktion i en tid-händelse-tabell på tomgång, eller maxfart, spelar ingen roll.
Sek utslag
1 50
2 0
3 70
4 30
5 0
6 100
7 20
Ja ni fattar. High banana.
-
Här ser ni nuvarande funktion i en tid-händelse-tabell på tomgång, eller maxfart, spelar ingen roll.
Sek utslag
1 50
2 0
3 70
4 30
5 0
6 100
7 20
Ja ni fattar. High banana.
Faan är det enda gången du får 3 siffrigt på hastighetsmätaren :lol: :lol: :lol:
-
Inget snack om den saken!!!
Så vida jag inte köper den du tipsade om som hade två decimaler.
-
Här ser ni nuvarande funktion i en tid-händelse-tabell på tomgång, eller maxfart, spelar ingen roll.
Sek utslag
1 50
2 0
3 70
4 30
5 0
6 100
7 20
Ja ni fattar. High banana.
Det är en cfmätare, de är sådär.
-
Aha... jag som trodde det var en eftermarknadstankmätare på en raptor.
-
Jiangsu? Vilka fina firmanamn!
Notera den underbara svetsen!
-
Den påminner lite om en annan fin sak med långt namn, nämnligen när Åke Cato provkör en Kurosawa Samuraj KWL II S.T.U.B.4.9.I.S.H. i Nöjesmassakern.
Hittar ingen film, men detta fann jag
http://open.spotify.com/track/7KmR0aXnSVKo1eIx01Rnn5 (http://open.spotify.com/track/7KmR0aXnSVKo1eIx01Rnn5)
-
Mätaren på linhaien var lika dan, gick igenom utan problem
-
Fast jag misstänker att bakgrundsbelysningen bara tänds om man trycker på en knapp. Vet inte om bes tycker det räcker.
Tror inte det skall ha någon betydelse, så är det ju tex i många bilar... automatiskt halvljus men då tänds ingen instrumentering... först när man vrider på lyset tänds mätartavlor mm upp.
Notera den underbara svetsen!
Det de saknar i skyddsgas brukar de uppväga med färgtjocklek.
Här har de dock tyvärr missat lite i my.
-
Jo. Sant med belysningen.
Men just nu väntar vi tills batteriet är på plats. Sen ska jag felsöka lite. Sen får vi se.
-
Hittade ett effektmotstånd med en anslutning som gett upp.
Allt utom hastighetsmätaren funkar ju, har den med det att göra?
-
Forskat lite mer, Jiangsu var staden där den tillverkas.... alltså är märket fortfarande KINROAD!
-
Forska inte så mycket, KÖRTID
-
jag som började leta delar.... hittade dåligt av den varan ;)
-
jag som började leta delar.... hittade dåligt av den varan ;)
Va, är den trasig?
-
Säg vad mn vill om CF Moto, men de har ju en firmastolthet. Denna maskinen har stora blaffor på sidorna där det står "Sahara 150". Va f*n?!?!
Det kunde ju smällt på sin blåa Kinroad-logga istället. Ser ju bra mycket bättre ut.
-
Det var de dummaste jag har hört på länge
-
Det var de dummaste jag har hört på länge
+1
-
Om antiCFmaffian skulle kunna ta sin skit och hålla den utanför denna tråd. Det jag menade var att de åtminstone väljer att stå för sina produkter.
-
Jag trodde Kaj menade att det skulle stå Kingroad
-
Jag trodde Kaj menade att det skulle stå Kingroad
KINROAD, KINROAD för h*lvete!! Inget j*vla G!!
Om ni köper mjölk, köper ni den det står "mjölk" på, eller den det står "bajs" på?
Nä, dåså.
Kinroad är en kvalitetsnivå andra stora märken bara skulle kunna drömma om, tex Odes mfl.
-
KINROAD, KINROAD för h*lvete!! Inget j*vla G!!
Om ni köper mjölk, köper ni den det står "mjölk" på, eller den det står "bajs" på?
Nä, dåså.
Kinroad är en kvalitetsnivå andra stora märken bara skulle kunna drömma om, tex Odes mfl.
Du är ju rolig, är maskinen helig för dig eller? Haha ;D
Ta din Kingroad till jobbet
-
Du är ju rolig, är maskinen helig för dig eller? Haha ;D
Ta din Kingroad till jobbet
Ja den är helig och ja, den ska till jobbet också. Men först besiktiga. Men före det MÅSTE raptorn besiktigas. Och före det MÅSTE insatsen meckas i den.
-
Ja den är helig och ja, den ska till jobbet också. Men först besiktiga. Men före det MÅSTE raptorn besiktigas. Och före det MÅSTE insatsen meckas i den.
Och FÖRE det måste tantens lista bli klar... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Och FÖRE det måste tantens lista bli klar... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Nä. Den blockerar inte min lista. Men hon har vitestidpunkter som jag tar hänsyn till. Nästa är 30:e april. Och då är det körförbud på raptorn.
(Vitet är bara 100spänn)
-
Grejen på bild? Vill oxå veta va det är! Tantens kina moppe har en som funkar men vet intr vad d3n gör för nått, 30w står det på den. När jag såg den var den urkopplad, jag kopplade in den med befintligt kontaktstycke men märkte inte att nått hände......
Din hastighetsmätare, har den vajer eller har den en induktiv givare? Pröva att montera den närmare sitt "hjul". Tror nog mest på pissigt batteri....
-
Bra. Jo batteri är nog en stor bov i dramat. Ang grejjen är det ett effektmotstånd som används för strömbegränsning. Typ om man har handtagsvärme med flera olika effektsteg, fläkt med flera hastigheter, mm. Men som sagt, jag bara såg den som hastigast. Ska leta lite schema idag.
-
Gört!
Jag fattar naaadaaaa!
Väntar med spänning!
-
Av alla scheman som denna modellen skulle kunna vara byggd efter finns INGET effektmotstånd med. Men jag får kika lite på det lajv och se om jag begriper något.
Köpte nytt batteri idag förresten. ()p
-
Monterat?
-
Tror man kan tjata ihjäl sig om batteri......alltid nån som tror sig veta bäst. Men VET ni bäst? Jag är nybörjare med moppar/atv som har lyxig 12v och batteri.
I somras köpte jag 2 batteri, ett till Lifan 302 och ett till Keeway Focus. Gelebatteri från Biltema. Lifan kör jag säkert en gång i veckan. Keeway nån kort sväng nån gång i månaden, max. Laddar oftare med c-tek än kör faktiskt. Keeway har börjat strula i batterit.
Har en Lifan 302 till, den satt det ett dammigt, äckligt Yuasa batteri av klassisk syratyp. Funkar perfekt. Körde säkert elwinchen 15m totalt, olastad iofs men ändå! Märkte ingen försämring innan jag laddade igen för säkerhets skull. Dom har 7-11ah batterier.
Vad har ni för batteri?
-
Å vilken laddare då? C-tek?
Biltemas kopia kanske? Eller budget biltema artnr. 37707?
Frågor frågor frågor.....
:dntknow:
-
På denna maskin är biltema "good enough".
Laddare har jag en gammal hederlig som man får räkna lite på laddtider och så. Gillar inte de där j*vla syntharladdarna. Bättre att använda maskinen regelbundet.
-
På denna maskin är biltema "good enough".
Laddare har jag en gammal hederlig som man får räkna lite på laddtider och så. Gillar inte de där j*vla syntharladdarna. Bättre att använda maskinen regelbundet.
Hell yeah!
-
Fler än jag som tycker det e dåligt med bilder på RZRn?
-
Fler än jag som tycker det e dåligt med bilder på RZRn?
Blir ju så när man har en gräsmatta att belägga...
-
Blir ju så när man har en gräsmatta att belägga...
Med fönster
-
Fler än jag som tycker det är lite mycket just nu i mitt liv?
Senaste dagarna har varit minimalt med tid faktiskt. Jobbat rätt sent mm.
Dessvärre kommer jag inte ha någon egentlig mektid förrän efter påsk.... så nästa vecka blir det stiltje.
-
Hell yeah!
[/quote
Synthladdare föresten...
:lol:
-
Jo, men jag blir så trött på alla självutnämnda batteriexperter som tror att en underhållsladdare är lösningen på alla batteriproblem.
En vinter klarar man lätt med en natts laddning per månad.
Fyll på batteriet ordentligt med energi när det börja ta slut istället för att ligga och småfisa för jämnan.
-
Hahahahahahhahaha!!! Vilken morgon! Slog på en chansning och svängde förbi besiktningen. De höll på att skratta ihjäl sig. Allt verkade rätt ok tills vi djupdök i framvagnen. Inte en led är frisk!
Nedre höger spindelled glapp
Övre höger spindelled glapp
Övre länkarmsbussning glapp, båda sidor
Styrled vänster glapp, men byt höger med.
Hela "spindelledstornet" hade gängat loss sig i nederkant så att låssprinten hade sugits in i gängorna! Denna maskin är en 05:a och detta var första gången den besiktigades!
Bara hem och riva alltihop!
(Körupplevelsen för övrig påminner rent effektmässig mycket om mopedåkning, men väl inne i stan är man ju kung!)
-
Men det blev ingen spansk flagga på den iaf då? Eller?
-
Men det blev ingen spansk flagga på den iaf då? Eller?
NÄ, och det var ju det som var det bästa av allt! 30dagars körtillstånd! ()p
-
NÄ, och det var ju det som var det bästa av allt! 30dagars körtillstånd! ()p
Härligt, då kan du finåka en hel månad då även om du inte gör vi att. Men det lär väl fixas, för du vill väl inte åka Raptor när du kan finåka Kinroad!! :headbang:
-
Härligt, då kan du finåka en hel månad då även om du inte gör vi att. Men det lär väl fixas, för du vill väl inte åka Raptor när du kan finåka Kinroad!! :headbang:
Kinroaden är kul tills det är lite uppförsbacke. Då är den vatten värd och man längtar till raptorn.
-
Raprorn kommer inte att brukas mera
-
Raprorn kommer inte att brukas mera
Ha! Dagens humor.
-
Börjar misstänka hell-man har en fetish för kinamaskiner, och äger en raptor enbart för att dölja detta för de som åter icke-kinesiska märken. Kan det stämma? :whip:
-
Raptor åker man när förväntar sig att komma fram. All annan skit kör jag för utmaningens skull. Hade jag haft något viktigt möte iag hade jag aldrig tagit buggyn.
-
Hade jag haft något viktigt möte iag hade jag aldrig tagit buggyn.
För att du skulle ha skämts ***** mycket* ;)
-
För att du skulle ha skämts ***** mycket* ;)
Jag tror buggyn är mer uppseendeväckande än raptorn iofs.....
-
Jag glömde återkoppla, men hastighetsmätarn går kanon med det nya batteriet.
-
Länkarmslagring fram, båda sidor, övre, glappa.
Nya nylonbussningar behövs, men orka beställa original. Någon som vet smidigare ställe? Annar får man vär svarva själv.
http://knmparts.com/Bushing-set-Upper-A-Arm-Bushing-set-Upper-A-Arm.htm (http://knmparts.com/Bushing-set-Upper-A-Arm-Bushing-set-Upper-A-Arm.htm)
-
Styrled, vänster yttre, glapp.
Finns det något bra alternativ?
http://knmparts.com/Ball-Joint-M10-Ball-Joint-M10-KA006010240.htm (http://knmparts.com/Ball-Joint-M10-Ball-Joint-M10-KA006010240.htm)
-
Spindelled, höger, övre, undre, glappa.
Typ hela spindeltornet:
http://knmparts.com/Strut-Kinroad-150-250-RF-Psgr-Strut-Kinroad-150-250-RF-Psgr.htm (http://knmparts.com/Strut-Kinroad-150-250-RF-Psgr-Strut-Kinroad-150-250-RF-Psgr.htm)
Men denna tänkte jag försöka renovera och få ordning på.
-
Sa ju de
-
Vadå?
-
Kändes bara bra med ett sånt inlägg :dntknow:
-
Kändes bara bra med ett sånt inlägg :dntknow:
Jo...förstår hur du tänker. :lol:
-
Jag vill ha en :djump:
-
Nä. Om man skaffar en sån här ska man gå in med tanken att det är en moped med dyr försäkring som kräver besiktning. Men man är ju coolast!
-
1. Länkarmslagring, två nylonbussningar som måste fixas.
2&3. Spindelled övre o nedre, kolla vad som är slut.
4. Styrled. Vanlig kulled m8. Köp o byt
-
vad är uppfattningen nu när du åkt lite runt tomten och till bes.
är det någotsom bara kommercstå eller kommer du och ungarna åka runt på den.
-
Detta är ju 10tusenkronorsfrågan, men som jag sagt innan kommer jag sälja den när jag tröttnat. Bara stå är inget alternativ. Som det känns efter dagens 5milatur handralr det om några månader. Max.
-
Det ser lite roligt ut när dom har en saxpinne som låsning till styrleden, fast det är typ 5 gängvarv mellan mutter och pinnen.
Men man slipper ju tappa muttern iaf.
-
Det ser lite roligt ut när dom har en saxpinne som låsning till styrleden, fast det är typ 5 gängvarv mellan mutter och pinnen.
Men man slipper ju tappa muttern iaf.
ja, alltså det är ju ett typiskt resultat av montörer som inte förstår varför saker ser ut som det gör. Alla som deltager i en produktionskedja måste ju förstå VARFÖR man behöver vissa saker. Inte bara att de är på plats.
-
Sådär såg det ut på kazuman vi hade, tror det var där... Fast då hade även muttern gängat sig loss så det glappade friskt.
På en mindre kinesmaskin vi hade så drog jag åt lite muttrar i framvagnen, då gick den inte att svänga med. Konstruktionen byggde på att dra åt vissa saker lagomt hårt så man utnyttjade bulten och hålet istället för en kulled.
Man kan ju undra hur dom egentligen gör när dom kopierar, det är ju roligt om dom förstår funktionen också.
-
Äh. Vi slänger in dena bilden här med. Detta är en riktig favoritsträcka när man kör annat än bil hem från jobbet!
-
Jag vill ha mycket mera bilder på monstret
-
Vi nämnde det väl i nån annan tråd med, just att de HAR ju kompetens på att komma på egna grejer, de HAR billig arbetskraft. Tänk själva då! Eller kopiera och förstå funktionen... :rtfm:
-
Jag vill ha mycket mera bilder på monstret
Är det denna du menar? :lol:
-
Ja mera mera mera :djump:
-
:dntknow:
-
:wave :nopics
-
:dntknow:
Revirmärkte lite förut...
-
Mutter som käkat upp låssprint. ()p
-
Älskar kvalité :-*
-
Jag tar tillbaka det jag sa förut, låt inte dina barn åka med!
Ser livsfarligt ut :-\
-
Det är så dåligt så det nästan är komiskt.
Hoppas du hittar bättre grejer som går att få dit.
-
Älskar kvalité :-*
Jag med. Imponerad att den inte brann upp på hemvägen. Ventilationen från vevhuset mynnar precis ovanför grenröret vilket ger härlig lukt emellanåt.
-
Det blir ju bara bättre och bättre detta :sunny:
-
Det blir ju bara bättre och bättre detta :sunny:
Imorrn är jag och minstingen själva på fm. Gissa vad vi ska göra! :djump:
(Om bilprovningen läser detta så syftar jag på provkörning av den totalt ombyggda framvagnen)
-
Och det kommer film, massor med film.
-
Och det kommer film, massor med film.
Självklart! ()p
-
Lite mek idag då.
1. Smörjnippel monterad (tack till grannen J för nippeln, och mentalt stöd) i spindelledsbenet för att försöka få in fett och fåslut på det minimala glappet som kvarstog när man dragit åt allt. Nu kan man fylla benet med fett och det hjälpte rätt bra. Vid provkörning känns det bra, men hemma igen finns det ett litet glapp som jag tror vi ska försöka fixa med en fulbussning i gummi. Återkommer hur jag tänker.
2. Till höger syns den lilla bricka jag lade emellan för att få mer tryck på plastbussningarna. Notera att hylsan innuti är mindre än brickan och således tar hylsan all ihopspänningskraft, fast med något förhöjt tryck på bussningarna. Nu kissar inte fettet ut lika lätt.
3. Styrlederna har dragits ordentligt och känns trots murkna tätningar totalt glappfria.
Jag kommer stresstesta mer men det är en ohygglig skillnad nu mot innan. Hade jag haft detta minimala glapp i spindelleden hade den nog gått igenom på första försöket, men nu är det ju ombesiktning så då är det ju lite mer noga.
-
Ja det är jag som är en av hell-mans grannar. Vi har blivit lite hangaroundare till Mr Hell-man och själva skaffat en kines Loncin 110cc halvautomat. Man har ju sett ett antal skapelser passerat förbi här en skoter med husvagn (campern), en moddad gräsklippare och så en buggy, vad kommer härnäst?
-
Ja det är jag som är en av hell-mans grannar. Vi har blivit lite hangaroundare till Mr Hell-man och själva skaffat en kines Loncin 110cc halvautomat. Man har ju sett ett antal skapelser passerat förbi här en skoter med husvagn (campern), en moddad gräsklippare och så en buggy, vad kommer härnäst?
Tvångströjja?
-
Ja det är jag som är en av hell-mans grannar. Vi har blivit lite hangaroundare till Mr Hell-man och själva skaffat en kines Loncin 110cc halvautomat. Man har ju sett ett antal skapelser passerat förbi här en skoter med husvagn (campern), en moddad gräsklippare och så en buggy, vad kommer härnäst?
Flytta illa kvickt
-
Äsch då. Vi lever i symbios här i skogen. Jag vill poängtera att gresa inte är speciellt normal heller....
-
Jaha, skönt att veta
-
....och den utlovade filmen får vänta tills det finns mer tid. Troligtvis tills efter påsk. :cry:
-
:cry:
Kom på att jag har film från fredagens körning och kameran sitter kvar hjälmen i garaget så du slipper de iaf.
-
Men återigen, på små grusvägar med massa korsningar är denna maskinen rätt rolig, kvick på något sjukt sätt. Man sitter ju rätt lågt så känslan är grym!
-
http://www.blocket.se/kalmar/Vagregistrerad_Crosskart_Adly_GK125_52858144.htm?ca=7&w=3 (http://www.blocket.se/kalmar/Vagregistrerad_Crosskart_Adly_GK125_52858144.htm?ca=7&w=3)
Prutläge Hell-man ()p
-
Va? Jag har ju redan hittat min dröm!
Men släng gärna in länken i "K: buggy...mfl"-tråden då jag vet att fler spekulanter hänger i den.
-
man kan ju ha 2 8)
-
Saknas ju likt förbannat ett säte
-
Ja. Var ska brudarna sitta annars?
-
Jag glömde återkoppla, men hastighetsmätarn går kanon med det nya batteriet.
Härligt!
-
Då kan jag även tillägga att ett nytt batteri löste knas med blinkers, tankmätare och hastighetsmätare. Bra att veta!
-
Fortsätter på batterispåret lite!
Jag leker batteri-rekondare! Dvs dra ur batteriet med en förbrukare, lägg sen blocknyckel eller liknande över poler! Låt stå så några dagar. Släpp batteri med måttlig smäll på bänken! (Dåliga saker ramlar ner i botten på, batteri då) Sen laddar du det BAKLÄNGES, accepterar inte din laddare detta så sätt en liten förbrukare på pluskabel tills den fått lite laddning Sen kör du bara på med ladd! När det varit fullladdat några dagar så drar du ur det igen sen blocknyckel igen sen laddar du riktigt med plus o minus riktigt.Hepp, så har du ett nästan nytt batteri med bara några ampere färre kapacitet.
()p
Ingen cell får vara kortis på innan denna operation.
Sörj för god ventilation!
(prövar nu med Biltemas gelbatteri, häller vatten i och ska se vad som händer)
-
Detta ovanstående är verkligen inget jag rekommenderar med min erfarenhet av blybatterier.
Gör man fel kan det smälla eller bli ruskigt varmt.
Samt giftiga gaser.
Så underskatta inte batterier.
-
Livsfarligt
-
Ni har alla rätt! God ventilation samt noll gnistbildning är en förutsättning.
Glömde tyvärr tillägga den lilla detaljen att det är komplett livsfarligt om man inte har skydd.
Klantigt av mig.
-
Just "Komplett livsfarligt" passar annars rätt bra i denna tråden.
Men 300spänn för nytt batt är dyrt om man får möjlighet att riskera livet på det gamla.
-
Just "Komplett livsfarligt" passar annars rätt bra i denna tråden.
Men 300spänn för nytt batt är dyrt om man får möjlighet att riskera livet på det gamla.
:lol:
-
hur kan man lägga en fast nyckel över polerna utan att det börjar "svetsa"?
-
Det kan man inte och det har jag aldrig sagt.
Som jag skrev: "dra ur batteriet med en förbrukare sen lägg blocknyckel......"
Som förbrukare menas en lampa eller nått.
-
Lite småturer på stan har det blivit några kvällar och den är ju grym! Dock går den dåligt på höga varv i höga hastigheter. Den misständer liksom lite, missar ett par varv. Jag ska testa nytt tändstift, sen blir det tändspolen om det inte hjälper. Soppa tror jag inte det kan handla om, eftersom det inte är pådragsrelaterat.
Och spindelleden har jag nu analyserat klart ock jag kommer testa att skära ur den gamla leden (övre) och försöka stoppa i en ny i röret och svetsa fast. Jag ska botanisera lite på biltema någon dag men typ denna skulle funka om man slipar bort kragen i nederkant:
(Nya spindelben kostar ca 2.000 komplett hemskickat, om man hittar ngn som skickar till sverige vill säga)
-
Jag tror inte just BMW är det bästa för din maskin.
Men köper du det likväl skall jag genast sälja min...
-
Jag tror inte just BMW är det bästa för din maskin.
Men köper du det likväl skall jag genast sälja min...
En hemlis hydro; jag tror inte det är en spindelled från BMW. Den är nog snarare från mörkaste kina. Men kul om du tar illa upp. Det värmer på något sjukt vis.
-
....eller kan det vara så att jag letar "ursäkter" när jag egentligen fått så bra mellanpris mot en ny utav Bike att jag troligen åker upp till helgen... och Tibro ligger på vägen... så pass opp!
(här skall det alltså inte värmas nåt!)
-
Haha... kom förbi vettja! :sunny:
-
....eller kan det vara så att jag letar "ursäkter" när jag egentligen fått så bra mellanpris mot en ny utav Bike att jag troligen åker upp till helgen... och Tibro ligger på vägen... så pass opp!
(här skall det alltså inte värmas nåt!)
Leta efter en Outlander på Bike-dagarna.
Då kan du sova gott om nätterna när du vet att du varit nära en sådan legend ()p
-
Är det Bikedagar nu??
Ajaj... får nog fundera på det där, säkert en massa löst folk där då.
Outlander?
Nej tack, jag gillar snabba maskiner. :whip:
Så, färdigt med OT... kina kina kina!
-
Kina som f*n! :headbang:
-
Lite småturer på stan har det blivit några kvällar och den är ju grym! Dock går den dåligt på höga varv i höga hastigheter. Den misständer liksom lite, missar ett par varv. Jag ska testa nytt tändstift, sen blir det tändspolen om det inte hjälper. Soppa tror jag inte det kan handla om, eftersom det inte är pådragsrelaterat.
Och spindelleden har jag nu analyserat klart ock jag kommer testa att skära ur den gamla leden (övre) och försöka stoppa i en ny i röret och svetsa fast. Jag ska botanisera lite på biltema någon dag men typ denna skulle funka om man slipar bort kragen i nederkant:
(Nya spindelben kostar ca 2.000 komplett hemskickat, om man hittar ngn som skickar till sverige vill säga)
Gör rent förgasaren. Säkert smuts i högfarts eller lågfartsmunstycke.
Tror snart att elfel oxå beror på förgasare....
:banghead:
En smal koppartråd från närmsta slaktade kabel kan göra underverk, kör runt den i alla hål du hittar. På förgasaren....
-
"Gör rent förgasaren"
Detta j*vla tips. Det är helt värdelöst. Jag har ALDRIG märkt någon skillnad på alla mina j*vla apparater efter man gjort det. Det är dåliga stift,dåligt med soppa från filtret, glappa kablar, mmmm, men förgasarna, de är fan så rena.
Jag vägrar.
-
"Gör rent förgasaren"
Detta j*vla tips. Det är helt värdelöst. Jag har ALDRIG märkt någon skillnad på alla mina j*vla apparater efter man gjort det. Det är dåliga stift,dåligt med soppa från filtret, glappa kablar, mmmm, men förgasarna, de är fan så rena.
Jag vägrar.
Det är faktiskt ett bra tips.. Anledningen varför andra inte sagt det tidigare är för att vi trodde du var smart nog att göra det på egen hand ()p
-
"Gör rent förgasaren"
Detta j*vla tips. Det är helt värdelöst. Jag har ALDRIG märkt någon skillnad på alla mina j*vla apparater efter man gjort det. Det är dåliga stift,dåligt med soppa från filtret, glappa kablar, mmmm, men förgasarna, de är fan så rena.
Jag vägrar.
samma erfarenhet.
-
Slet ner spindeln igen. Nu sågada jag av toppen på röret och resterna av kulleden trillade ur. Verkade lida av kraftig artros. Nu är den stora frågan hur jag får en ny kulled att sitta fast. Svets lär ju koka sönder alla bussningar snabbt. Jag har en liten ide som kommer strax.
-
Vad sägs?
-
Är det gjutgods?
Sånt kan vara trögt att skära i.
Skall du sen ha den gängad åt fel håll så är ju allt extra svårt...
-
Haha. Ja det kanske blev åt fel håll. Men den jag kollade på sist hade typ bara en plåtkopp så jag tänkte att denna gjutna/smidda var bättre. Men det går inte att gänga då?
-
Några andra förslag?
-
Ofta skriver jag saker jag vet som en fråga... för att inte verka som en besserwisser... och den stämpeln har jag på så vis klarat mig ifrån, trots 10 000 inlägg.
I just detta fall vet jag dock inte, och var alltså seriöst frågande och ödmjuk.
(men ville ändå ge en hint om att det kan vara skillnad... till det negativa)
Så... om det nu är gjutgods, hur är det att gänga tro?
()p
-
Jag utgår ifrån att alla kan mer än mig. Då lär man sig att lyssna. Vilket gör att man lär sig. Jag frågar hejvilt folk i min omgivning och rätt som det är kommer en bra ide.
Jag är seriöst helt nollställd nu. Jag vill inte lägga 1.500spänn på ny spindel. Jag vill meka till detta på ett smart sätt. Vet inte hur. Så ALLA tips är välkomna!
-
kan man inte montera en uniboll av något slag eller länklager.
har inte full koll på om jag sett exakt hur det ser ut men det är 2 tips iallafall.
-
I och med att till och med Hydro erkänner att han inte vet så finns det bara ett sätt att ta reda på om det fungerar och det är att testa. Iden är en av dina minst galna så det kanske fungerar. Jag är nyfiken.
PM:a kontonummer så betalar jag styrleden om du gör jobbet.
-
kan man inte montera en uniboll av något slag eller länklager.
har inte full koll på om jag sett exakt hur det ser ut men det är 2 tips iallafall.
Ja det måste ju gå.
Svetsa på en gänga och sen bara dra i!
Smart!
-
()p
-
svetsa fast en platta och skruva dit http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Fram-och-Bakvagn/Spindelled/SPINDELLED-NEDRE-VW-72803/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Fram-och-Bakvagn/Spindelled/SPINDELLED-NEDRE-VW-72803/) så borde du få en stabil spindelled sen
-
Ja, jag har varit inne på det med.
Men nu är grannen (han som kan något om mek, "gresa") inne på att leden inte alls behöver koka sönder om man är lite försiktig när man svetsar. Eftersom det kommer ge bra stöd åt leden att sitta nere i röret kommer vi göra ett försök med det iallafall.
-
Nu har jag fått tag rätt storlek på kulleden. Det är ett stabiliseringsstag från biltema som jag kapat av pinnen på. I röret på min spindel har jag knackat ur resterna av den gamla kulledens säte så att säga. Nu ska vi bara måtta in rätt totallängd, ev kapa röret och borra några svetshål. Sen får vi finlira med svetsen och hoppas det blir bra.
-
Spännande!
Håller tummar o tår!
Å du! Se till att ha tryckluften framme och blås som grisen som kylning!
Efter nån sekunds svets....
-
Tack för tipset! ()p
-
Ja köper raptorn ...behöver delar =)
Raptor till salu!
-
Ja köper raptorn ...behöver delar =)
Efter misslyckat lagerbyte?
-
Nu har man missat något..... :hmmm:
-
Nej då den e hel å fin men har ju bara 3 lådor med delar å saker te raptorn så de vore ju ballt å ha en till i delar =) hehe
-
Gresa (grannen med svart bälte i mek) har svetsat fast kulleden nu i röret. Lite lack och återmontering! Dock inte testat än, men känns ju riktigt stumt!
-
Grymt! Med sådana grannar kan man skatta sig lycklig!
-
Grymt! Med sådana grannar kan man skatta sig lycklig!
Ja, det är rätt praktiskt. Sen att han är en trevlig prick gör ju inte saken sämre. ()p
-
Idag har spindelleden testats med framgång. Det var självaste the Stig som snodde buggyn i ett obevakat ögonblick. Ombesiktning nästa! ()p
-
Hell-man
Är trevlig granne, vi träffades under ett annat Hell-man projekt http://www.barrimaten.se (http://www.barrimaten.se)
Det var innan 4-hjulingarna tog över.
-
Nej då den e hel å fin men har ju bara 3 lådor med delar å saker te raptorn
hmm låter gott, undra om man har råd med godis just nu bara :dntknow:
-
Ur en smålännings perspektiv är Dalarna Norrland, trots att det egentligen ju faktiskt inte tillhör Norrland rent geografiskt.
Svammel kan tyckas, och ja... garanterat OT iaf.
Hell-man är från Dalarna och ordet "dalmas" kommer från namnet Mats... inte utan att man undrar om inte han varit delaktig även i det.
Nu visar det sig att han har en matklubb för skogen, "Barr i maten".
Det förvånar mig inte ett dugg, tvärtom faktiskt!
Det som däremot förvånar mig är att han inte tipsar om den norrländska glassen med just barranknytning!
http://www.mglass.se/ (http://www.mglass.se/) är en norrländsk glassfabikant med just granskottsglass.
()p
-
Nu är skiten besiktigad! Helt otroligt men sant! Nu kan man börja pilla med den lite mer seriöst! Återigen ett stort tack till Gresa som hjälpte till med spindelledsrenoveringen. :sunny:
-
härligt
-
Hur f_n har man kunnat missa den här tråden? ;D
Den gjorde iallafall min dag att plöja genom.
Ett tips för framtida kulledsdilemman, kolla in vad som finns i Biltemas eller Mekonomens Mercedes-hyllor för de har den gängade typen av kulled du eftersökte tidigare.
(http://img.skruvat.com/images/27/401%20361/401%20361_0.jpg)
-
Haha...ja biltemas kulledshylla kan jag utantill numera! Tyvärr är alla normala spindelleder alldeles för biffiga i huset för att passa i mitt rör. Därför hänvisades jag till krängningshämmarhörnan och styrledshörnan!
Men idag fick jag beröm för det fina arbetet! Såg bättre ut än original!
-
Nu är skiten besiktigad! Helt otroligt men sant! Nu kan man börja pilla med den lite mer seriöst! Återigen ett stort tack till Gresa som hjälpte till med spindelledsrenoveringen. :sunny:
Stort grattis :sunny:
Höll du hans vita käpp under provkörningen?
-
Stort grattis :sunny:
Höll du hans vita käpp under provkörningen?
Hahaha... nä. Han provkörde inte. Bara lyfte upp den och kollade glappen. Som inte fanns längre.
-
()p ()p
-
Nu till den ojämna gången.
1. Startar klockrent, inte bara lätt utan fasenimej yberultralät, även om den stått i två veckor. Automatchoken gör sitt jobb.
2. Tomgången är kanooon. Oavsett motortemp. Justeras lätt men den är optimal nu.
3. Puttrar man iväg försiktigt går den kanon. Men drar man på så spottar och fräser den som f*n.
Hade det varit sopparelaterat är det väl enbart tillflödet som skulle kunna spöka, men då skulle den väl mer dö lite emellanåt?
Jag tror på tändningen, tändstift/spole. Jag ska fixa nytt stift till att börja med. Några andra förslag?
-
Hur går tankarna om den nu, behålla eller säljas?
-
Tändningen har du ju koll på om du lägger till tändkabeln med.
Förgasaren har flera munstycken. Nålmunstycke och nål som styr halvfartsregistret och huvudmunstycke som styr fullgas.
Det kan ha kleggat igen eller hamnat smuts i någon av dessa "kretsar" och det tråkiga alternativet är att skruva bort förgasaren och rengöra överallt.
Det lite roligare alternativet är att köra rätt mycket och hoppas på att det löses upp och släpper vilket inte är helt ovanligt.
Jag har en del fordon som körs väldigt sällan så hick spott och fräsproblemet har hänt mig med men det brukar lösa sig med körning.
-
är det kedjedrift på den där rackaren? Finns en 450 till övers 8)
-
Hur går tankarna om den nu, behålla eller säljas?
Sälja rätt snart. Måste få den att gå rent sen kanske ta någon lite längre tur på några mil och länna hur kul det är... men har man raptor är allt annat lite... grått.
-
Tändningen har du ju koll på om du lägger till tändkabeln med.
Förgasaren har flera munstycken. Nålmunstycke och nål som styr halvfartsregistret och huvudmunstycke som styr fullgas.
Det kan ha kleggat igen eller hamnat smuts i någon av dessa "kretsar" och det tråkiga alternativet är att skruva bort förgasaren och rengöra överallt.
Det lite roligare alternativet är att köra rätt mycket och hoppas på att det löses upp och släpper vilket inte är helt ovanligt.
Jag har en del fordon som körs väldigt sällan så hick spott och fräsproblemet har hänt mig med men det brukar lösa sig med körning.
Jag brukar ju inte tro på att rengöra förgasare, men här känns det nästan läge för det. Annar är det ju bara att testa att köra massor.
-
är det kedjedrift på den där rackaren? Finns en 450 till övers 8)
Jag har ju redan din gamla 250 liggandes på hyllan förresten, men halva charmen med buggyn är att den är så klen!
-
Jag har ju redan din gamla 250 liggandes på hyllan förresten, men halva charmen med buggyn är att den är så klen!
Den hade blivit spännande med 450
-
Den hade blivit spännande med 450
Jo, men nu är den ju bes med lillmotorn. Vill man modda är det ju bättre att utgå från en med trasig motor.
-
Klart du ska behålla den, finns ju ett klart behov här på forumet för en tråd om en buggy som spårar ur till 6-hjuls drift och annat möjligt och omöjligt ()p
För de som ännu inte läst Dellortos förgasar guide tre gånger om kan jag meddela att den för oss motortokar motsvarar åtminstone både låg- och mellanstadie utbildning. Man bör alltså kunna den på sina fem fingrar ;)
Hur går den med trotteln i taket då?
Är väl där tändsystemet sätts som störst på prov.
Med ett trött system trots nytt stift kanske ett mindre elektrodavstånd kunde hjälpa lite :hmmm:
-
De maskiner man haft med bränsle/luft bekymmer har inte uppträtt så här. Detta känns mer el-relaterat faktiskt, men vi behöver inte spekulera mer just nu, för jag har en läxa att göra. Jag återkommer när jag fixat lite.
-
Sköna maskiner det här... idag har jag åtgärdat två helt uppenbara fel som kan vara bovarna.. men icke! Jaja.. inväntar köp av tstift.
1. Avgasstyrda bränslekranen hade lossnat från röret. Svetsades fast med sjukt hög finish.
2. Effektmotståndet som tidigare i tråden hängt löst, analyserades till att styra automatchoken. Bristfällig jordning åtgärdades.
Men inget av detta hjälpte. :banghead:
-
Ska du hålla på så här så kommer den ju bli bättre än nyskick. :sunny:
-
Men inget av detta hjälpte. :banghead:
Och vad är det som inte funkar?
-
Ska du hålla på så här så kommer den ju bli bättre än nyskick. :sunny:
Nja... i nyskick tror (hoppas) jag att den gick bättre än så här! Notera att jag ännu inte tvättat den. Inte ens bytt olja. Skäms lite för det.
-
LÄSA HELA TRÅDAR ÄR JU INTE DIREKT DITT SIGNUM FENRIS...
Nu till den ojämna gången.
1. Startar klockrent, inte bara lätt utan fasenimej yberultralät, även om den stått i två veckor. Automatchoken gör sitt jobb.
2. Tomgången är kanooon. Oavsett motortemp. Justeras lätt men den är optimal nu.
3. Puttrar man iväg försiktigt går den kanon. Men drar man på så spottar och fräser den som f*n.
Hade det varit sopparelaterat är det väl enbart tillflödet som skulle kunna spöka, men då skulle den väl mer dö lite emellanåt?
Jag tror på tändningen, tändstift/spole. Jag ska fixa nytt stift till att börja med. Några andra förslag?
-
Han är ju smart och behöver inte göra det då du daltar med honom och svarar med inlägget som hade tagit jättelång tid att hitta.
-
Han är ju smart och behöver inte göra det då du daltar med honom och svarar med inlägget som hade tagit jättelång tid att hitta.
Hahaha... men han är mentalt handikappad också. Man måste förstå det. (Tror du han är så ful, att han utnyttjar min snällhet??)
-
Ja
-
Ja
ajdå. Men det är kina. Och sedan han blev av med sin cf tar han inte i kinaskit. Han pratar knappt med mig.
-
Kan var avundsjuka :dntknow:
-
Kan var avundsjuka :dntknow:
Hahahaha jag tror jag döööö.....r! Nädu, han är nog rätt nöjd nu.
Själv har jag raptorn bara som alibi för att kunna köpa kinaskit.
-
Har du bara lagat bränslekranen eller bytt den?
Pojken har en Aeon cobra där satt det en sådan kran och den fungerade inte alls, jag tog bort den och köpte en bränslekranen som sitter på gräsklippare och satte dit istället.
Den varvade inte ur innan heller.
-
Har du bara lagat bränslekranen eller bytt den?
Pojken har en Aeon cobra där satt det en sådan kran och den fungerade inte alls, jag tog bort den och köpte en bränslekranen som sitter på gräsklippare och satte dit istället.
Den varvade inte ur innan heller.
Hmmm... intressant.
Detta är ju ett virrvar av luftslangar dels från avgasröret men även från insugsgummit. Misstänker att den går på lite tryckskillnader i systemet. Man kanske skulle prova med en direktslang ner till förgasaren? Dock kollade jag nivån i bränslefiltret när jag varvade ur ordentligt, men den var opåverkad. Så jag fick känslan av att det lirade.
Men det är ju en bra input! Tack!
Jag SKA byta stift först. Sen provar jag detta.
-
Dåliga stift har lurat mig mycket den senaste tiden......
Undra vad det beror på? Förr knackade man bara ihop stift och körde ett år till.....
:dntknow:
-
Hmmm... intressant.
Detta är ju ett virrvar av luftslangar dels från avgasröret men även från insugsgummit. Misstänker att den går på lite tryckskillnader i systemet. Man kanske skulle prova med en direktslang ner till förgasaren? Dock kollade jag nivån i bränslefiltret när jag varvade ur ordentligt, men den var opåverkad. Så jag fick känslan av att det lirade.
Men det är ju en bra input! Tack!
Jag SKA byta stift först. Sen provar jag detta.
Bränslenivån ändrar sej inte i bränslefiltret eftersom bränslekranen är tät den varken släpper bränsle eller luft, man kan säga att det blir ett sorts vakuum, bränslekran av den modellen kan öppna för lite eftersom den påverkas av andra komponenter.
-
Bränslenivån ändrar sej inte i bränslefiltret eftersom bränslekranen är tät den varken släpper bränsle eller luft, man kan säga att det blir ett sorts vakuum, bränslekran av den modellen kan öppna för lite eftersom den påverkas av andra komponenter.
Ja men det är ju klart. Vad dum jag är! Sorry för min slöa hjärna. Ska helt klart testa direktsoppa.
Dåliga stift har lurat mig mycket den senaste tiden......
Undra vad det beror på? Förr knackade man bara ihop stift och körde ett år till.....
:dntknow:
Är det elektronisk tändning som gjort detta? Är stiften av sämre kvalitet?
När jag tänker efter har jag nog enbart bytt kinastift. När man väl satt i ngk har jag aldrig behövt byta mer....
-
:sunny:
-
Nu har jag:
1. Bytt stift. Ingen skillnad.
2. Kollat soppa tillförsel. Ok.
3. Rengjort hela förgasaren. HJÄLPER AAAAALDRIG på en 4t. Inte för mig iaf. Det är en j*vla myt.
4. Provat med kinesens tändspole. FUNKAR SOM EN DRÖM!!!
Ny tändspole beställd från superbilligt.se
:sunny:
-
Varför bytte du inte tändspolen direkt :hmmm:
-
Varför bytte du inte tändspolen direkt :hmmm:
För att jag lyssnade på tomtar som pratar om "högfartsmunstycke" och liknande trams. Och för att jag lyssnade på tomtar som pratar om krånglande vakuumstyrda bensinkranar.
Men skit samma. Man lär sig inget på maskiner som bara funkar (yamaha tex.) Jag ville byta stift och sen tändspole, men lite andra tips kom emellan.
-
Man ska inte lyssna på idioter, man ska köra på känsla :sunny:
-
Man ska inte lyssna på idioter, man ska köra på känsla :sunny:
ENDA anledningen att skriva om sina projekt här är ju för att ha några att bolla med när man mekar, så idioter vill jag absolut inte kalla alla som engagerar sig i all min skit. Men man bör ju också tänka lite själv ibland. Jaja...när spolen kommer blir det åkning på riktigt! :sunny:
-
Ja... Hum.... Nu var det väl mer ett försök till humor i och med att jag själv var en av de vilseledande.
-
Ja... Hum.... Nu var det väl mer ett försök till humor i och med att jag själv var en av de vilseledande.
Jaha. Åh f*n. Jaså det var du sin j*vel som gjorde att jag rev masa i onödan. Fyyyy f****n ...... haha! Skit samma! :sunny:
-
All heder till www.superbilligt.se som levererar två dagar innan utsatt tid. Beställde tändspole i lördags och vid lunchtid fanns den för uthämtning på macken 1km hemifrån.
Funkar som f****n! Nu är Badass Buggy officiellt klar.
http://www.youtube.com/watch?v=hT9i7Qms1ic&feature=youtube_gdata_player
-
Nästan däckspinn :sunny:
-
Nästan däckspinn :sunny:
Borta i korsningen, om jag kör åt andra hållet är det grus på asfalten, där kan man slå runt han med högljudda hollywoodtjut när gruset tar slut. Det är ju noll risk att välta med detta as. Men nu känns det som man på allvar kan lära känna han lite bättre, nybesiktigad och funktionabel som han är.
-
högljudda hollywoodtjut
;D ()p
-
men vad sportigt då ()p
-
Pimpmobile O0
-
Nu vaknar stylingsuget också.... lampramp på taket, nya framlampor, mm, faaaast..... nä. Det är nog ingen större ide.
-
Kanske en lgf-skylt.
Det är rätt fint 8)
-
Kanske en lgf-skylt.
Det är rätt fint 8)
Passa dig du din tölp! Denna är långtifrån långsamtgående! Assnabb ju.
-
Nu vaknar stylingsuget också.... lampramp på taket, nya framlampor, mm, faaaast..... nä. Det är nog ingen större ide.
Joo stora stråklastare på taket är ett måste ju, så styla på bara ()p
-
Passa dig du din tölp! Denna är långtifrån långsamtgående! Assnabb ju.
Du har givetvis rätt. Den går jättesnabbt !
-
Du har givetvis rätt. Den går jättesnabbt !
Hellman ska ju montera Turbospoke, + 25Hk direkt.
http://youtu.be/CDafMzo4HO8
-
Byggde sådana till grabbarna förra året till cyklarna. Körde med avkapad pet-flaska och plastkort. Killarna tröttnade så jag satt den på min gubbcykel. Satt kvar hela hösten. Astungt ljud!
-
1. Jag skäms sällan men att åka till Tempo med din buggy....nej nej.
Avundas dig för det.
2. Hade betalat dyrt för att vara en fluga på väggen när du besiktiga.
3. Grattis som tusan till att den blivit klar!
Styling sa du? Du bara måste ha ett sökarljus på den!
Trevlig långhelg på er
-
Lite småärenden i stan med grabben och lite fika vid ån. Slö som f*n men charmig. Och ALLA tittar efter oss!
-
ju fler som kollar desto bättre ()p
-
Att dom kollar är väl okey, men att de slår sig på knäna kan ju vara lite jobbigare :)
-
Att dom kollar är väl okey, men att de slår sig på knäna kan ju vara lite jobbigare :)
Haha, så mycket hinner vi inte se, du får betänka att vi susar fram i maxfart, dvs 60km/h...
-
Litet ärende på lunchen resulterade i nån extra mil grusväg och ett grenrör som gick av. Stabilt. Motorn är gummiupphängd, men avgasröret är stumt. Skulle vilja ha flexskarv, men hittar inget i sugrörsstorlek (ca20mm).
-
Svetsade ihop avgasröret i helgen och kleta på lite tätningsguck. Trädde på ett grövre rör över brottet för att fixera skiten.
Men avgasstyrningen till soppakranen är helt bortkopplad nu, men den verkar inte spela någon roll. Jag kommer demontera ner den delen också för att förenkla hela systemet.
-
Härligt!
Det finns flexrör i den storleken på div entrepenadmaskiner, modell mindre.
Kommer jag ihåg ska jag mäta imonn.
-
Dåså. Nu har jag bestämt mig. Eller hade iallafall. Den ska säljas. Eller skulle. Äh va f*n, jag vet varken ut eller in!
Ikväll körde jag någon mil lite större grusväg (typ 70med bil) och usch och blä vad slö den är. Hälsade på en bekant nån timme och sen lite mindre vägar hemåt. Så kom jag på att jag borde ta lite annonsbilder till blocket så att jag nar nu när jag ska sälja den. För att komma till ett fint ställe med lite utsikt åkte jag mindre grusvägar (typ 30med bil), och H*ELVETE vad rolig den är. Tänk gokartkänslan fast i skogen! Helt magiskt, man hoppar och far och får kämpa för att hålla den kvar på banan!
Jo, jag tog några bilder, men någon annons blev det inte. Inte ikväll iallafall.
Något som talar mot försäljning är även prisläget. Jag måste ha 15' för att gå runt. Det känns tveksamt. Vad tror ni?
-
orkar grejerna med en roligare motor?
går det att skrämma upp den där motorn?
Annars sälj... ()p
-
orkar grejerna med en roligare motor?
går det att skrämma upp den där motorn?
Annars sälj... ()p
Nej
Nej
Ja
Haha... nä, den är dömd förevigt. Fast den funkar ju himla fint nu. Startar direkt och pigg och fin. Min halvseriösa avgaslagning höll för min tortyrrunda med, så nu kan jag sälja med gott samvete.
Visst ska den säljas. Men den är charmig. Men jag kommer inte sakna den. Däremot älska platsen i garaget som den kommer lämna efter sig. Där kommer något nytt fint få flytta in. Undra vad....
-
Löser sig nog med att fylla den platsen.
-
Löser sig nog med att fylla den platsen.
Jo. Haha!
-
Kom o köp!
http://www.blocket.se/skaraborg/Vagreggad_buggy_Kinroad_150cc_54658460.htm?ca=13&w=1
-
Såld som f*n! :sunny:
-
Jag såg precis någon buggylikannde skit utan för mitt hus.. Kan det ha varit din..?
-
Nu leker livet! Två kineser ut och en japan in!
:sunny:
-
Jag såg precis någon buggylikannde skit utan för mitt hus.. Kan det ha varit din..?
Det var inte morsan då?
-
Det var inte morsan då?
Nej..
(Jag fattar inte skämtet)
-
Jag såg precis någon buggylikannde skit utan för mitt hus.. Kan det ha varit din..?
Japp! Såld till nån mellan lillica och nyboskolan... rätt nära dig med andra ord!
-
Nu leker livet! Två kineser ut och en japan in!
:sunny:
Kinafritt garage för första gången på två år!!! :djump:
Noterade även att Raptorn, Hondan och även Husqvarnan är monterade i USA allihopa.
Men skit samma. Även linaxen är ju japan förresten! Bara en kazuma250-motor som finns kvar från kinas storhetstid!
-
Japp! Såld till nån mellan lillica och nyboskolan... rätt nära dig med andra ord!
Åfan! Haha, då åker de runt och strögar nu ()p
-
Javisst. Hoppas grenröret håller kvällen ut iallafall...
-
Javisst. Hoppas grenröret håller kvällen ut iallafall...
Och att den inte blir hungrig och börjar äta upp låssprintar ;D ()p
-
Och att den inte blir hungrig och börjar äta upp låssprintar ;D ()p
Finns inga låssprintar kvar. Allt är bytt till riktiga nylockmuttrar eftersom alla låshål var borrade för långt ner på gängorna.
-
Okej, bra de ()p
-
Som julmys tipsar jag om högläsning av denna tråd. En riktig klassiker!