ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Brådhis skrivet 22 augusti 2013 kl. 12:15:15

Titel: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Brådhis skrivet 22 augusti 2013 kl. 12:15:15
Hej!

Ny här och väl på gång att köpa fyrhjuling och har fastnat för Dinli 450 (tror jag).

Har hittat en -09:a som verkar fin, men den har gått 1300 mil.

Den har dock gått som pendlarhoj och därmed enbart asfalt. Servad ska den vara och baknav och lager är bytt, samt diverse leder fram. Nybesiktigad är den oxå.

Vägdäck på alufälg och originaldäck medföljer samt även bagagerack och packväska. Handtagsvärmare ska den oxå ha. Omdrevad för att gå lugnare i fart.

Så, vad säger ni? Hit or shit? Illa med långmil eller helt okej när den bara gått asfalt? Känns ju på nå´t vis som att 300 mil bus i grusgrop/skogen sliter lika mycket som 1300 mil landsväg eller är jag ute och cyklar...?

//Brådhis
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 22 augusti 2013 kl. 12:18:23
Är den skött så ska det inte vara några problem, är den billig?
Om inte så finns det ju inte någon anledning att köpa en som har gått dom milen eftersom folk är väldigt rädda för mil, kan vara svår såld.
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Brådhis skrivet 22 augusti 2013 kl. 12:30:46
Den är inte extremt billig, men den är ju den billigaste 09:an iaf. Dessutom har den ju en del saker som jag annars måste köpa, t.ex. landsvägsdäck, alufälgar, nerfbars, packväska osv osv...

22000:- begär han för den... Dyrt trots sakerna eller helt ok?

//Brådhis
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Hydro skrivet 22 augusti 2013 kl. 12:38:31
Nu vill jag inte varken skrämma dig eller starta något forumtjafs.

Men, det känns ibland som om dessa maskiner har en del trassel med ventiler, kamkedja osv... oavsett både mil och service.

Så personligen hade jag gått mer på allmänt skick i förhållande till pris (och priset verkar ju vettigt), än milen som sådana.

För tydligen händer det ju att även de som gått 200 mil med fem oljebyten rasar, iaf av de man läser om här.
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Brådhis skrivet 22 augusti 2013 kl. 14:16:11
Nu vill jag inte varken skrämma dig eller starta något forumtjafs.

Men, det känns ibland som om dessa maskiner har en del trassel med ventiler, kamkedja osv... oavsett både mil och service.

Så personligen hade jag gått mer på allmänt skick i förhållande till pris (och priset verkar ju vettigt), än milen som sådana.

För tydligen händer det ju att även de som gått 200 mil med fem oljebyten rasar, iaf av de man läser om här.

Okej! Kamkedja och kam ska vara bytt på inrådan av Dinli (garantijobb?) under 2011. Det ska inte varit nå´t ras utan mer som att Dinli gjorde nå´n återkallelse eller rekommenderade att detta skulle bytas. Detta enligt ägaren.

Han har haft den se´n den hade gått 53 mil och var drygt ett halvår gammal.

//Brådhis
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 augusti 2013 kl. 14:36:30
Har den gått dom milen och fortfarande går bra så lär det ju inte vara något måndagsexemplar iaf.
Vägdäcken är ju värda en slant också.

Och att folk är rädda för maskiner med lite mil på har du ju märkt på priset. Bra för dig kanske...
Jag köpte min can-am med 2600 mil på mätaren, och jag hade inte haft råd med den utan alla mil som drog ner priset.

Finns väl bara några på dinlis här på forumet som passerat 1000mil, så en till vore bra för att jaga bort rädslan för milen.  ()p
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Brådhis skrivet 22 augusti 2013 kl. 17:54:48
Har den gått dom milen och fortfarande går bra så lär det ju inte vara något måndagsexemplar iaf.
Vägdäcken är ju värda en slant också.

Och att folk är rädda för maskiner med lite mil på har du ju märkt på priset. Bra för dig kanske...
Jag köpte min can-am med 2600 mil på mätaren, och jag hade inte haft råd med den utan alla mil som drog ner priset.

Finns väl bara några på dinlis här på forumet som passerat 1000mil, så en till vore bra för att jaga bort rädslan för milen.  ()p

Det var lite så jag kände oxå. Både att har den gått så här långt så lär den ju gå en stund till och dessutom alla tillbehör den har som jag annars skulle köpt till. Så räknar man bort vad sakerna skulle kostat att köpa för mig så är den ju billigare än en 06-07... Och ja, jag vet att man inte egentligen får nå´t extra för sakerna, men i mitt fall hade jag ju ändå köpt dom ifall maskinen saknat dom.

Fast lite vill jag nog ha ner priset ändå om det ska bli affär. Ska försöka åka och kika på den ikväll så får vi se.

Var och provade en SMC 300 -07, men jag vet inte riktigt... Den kostade 16000:- och saknade allt utom vägdäck (fanns dock inga crossdäck). Den kändes dock lite liten/klen på nå´t vis. Viss prutmån fanns där, bl.a. så fungerade inte bakbromsen pga vätskan var slut. Enda läckaget vi hittade var att slangen ner från behållaren var trasig. Men nog om detta, den här tråden handlar ju om min jakt på Dinli 450 (eller kanske nå´t annat, vem vet...).

Återkommer när jag kollat på och ev. provkört "långmilaren"...  ()p

//Brådhis
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Hydro skrivet 22 augusti 2013 kl. 18:09:11
En SMC 300 framstår lätt som en "radiobil" i jämförelse med Dinlin...   ()p
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 22 augusti 2013 kl. 18:48:34
Jag hade inte köp en Dinli, och det står jag för.
Tycker det är många mil på en 450 motor.
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Brådhis skrivet 22 augusti 2013 kl. 21:13:20
Jag hade inte köp en Dinli, och det står jag för.
Tycker det är många mil på en 450 motor.

Misstänkte att inlägg likt detta skulle dyka upp. Inget fel i det! Tvärtom! Men har du lust att utveckla vad det är som är dåligt på en 450-motor med dom milen? Alltså om det är nå´t speciellt jag ska se upp för/kolla, eller om det helt enkelt handlar om att Dinli inte är en Yamaha och därmed sannolikt inte håller lika länge. :)

En SMC 300 framstår lätt som en "radiobil" i jämförelse med Dinlin...   ()p

Ja, det var en ganska bra beskrivning. ()p

//Brådhis
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Brådhis skrivet 22 augusti 2013 kl. 21:22:39
Har varit och provkört 1300-milaren nu. Bortsett från ytrost på bultskallar och på nå´n svetsskarv så var den i riktigt bra skick. Visst, den är använd, men hade jag inte vetat milen hade jag trott att t.ex. SMC:n jag provkörde igår hade gått längre.

Tog en sväng på 30-50-70-vägar och bortsett från lite obalans i nå´t av framhjulen (vilket säljaren oxå talade om redan på telefon) i högre hastigheter fanns ingenting att gnälla på. Växellåda och koppling fungerade perfekt och den kändes stadig på vägen. Kunde inte upptäcka nå´t glapp varken fram eller bak. Inga missljud från motorn heller.

Startade snällt gjorde den oxå helt utan choke. Startade även snällt vid mina tre tjyvstopp jag passade på att få när jag skulle iväg... ;D

Kort och gott, helhetsintrycket på denna var förvånansvärt bra och faktiskt klart bättre än 2-300 milade som jag kikat på.

Han hade haft tre "stopp" på den under åren: kedjan hade gått av en gång, strömmen var slut en gång (pga handtagsvärmarna hade glömts på) och nå´n slang vid förgasaren hade lossnat dagen efter han hämtat den från en service. Om det är allt under 1300 mil känns det som ett bra exemplar i mina ögon iaf.

Det ÄR som sagt skillnad på 1300 mil asfalt och bus i en grusgrop...

Fick ner den ett par tusingar och har nu sagt att jag ska sova på saken och återkomma imorgon.

Det känns som en vettig maskin, men man vet förstås aldrig.

//Brådhis
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 22 augusti 2013 kl. 21:28:06
I den prisklassen lär du absolut inte hitta något bättre :)
Tycker det låter som en riktigt bra affär!

Gillade du hur den kändes att köra?
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 22 augusti 2013 kl. 21:46:43
I normala fall brukar man byta både kolv och cylinder osv på en 450 efter visst antal timmar.
Då det är "cross" motorer från början.
Tror inte direkt underhållet eller slitaget minskar för att det står dinli på tanken.

Men som Pelle säger är det ett toppenpris.
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: toyboy skrivet 22 augusti 2013 kl. 22:00:14
Eftersom mitt måndags ex valde att lattja runt med en ventil i cyllen så har jag rivit min motor och jag kan i alla fall säga så här, snart 1000 mil på mätaren och kolven ser ny ut fortfarande. cylinder likaså  med honingen väl synlig m m. denna biten skulle jag i alla fall inte oroa mig för om det är skött som det skall.

haverier får alla !skillnaden är bara att inte alla talar om det :rtfm:

köp, kör å va glad ()p det är mitt tips.
sen är det väl trevligt om fler som kör eller kört dinli kommer med input kanske?
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Brådhis skrivet 22 augusti 2013 kl. 22:03:38
I den prisklassen lär du absolut inte hitta något bättre :)
Tycker det låter som en riktigt bra affär!

Gillade du hur den kändes att köra?

Det låter bra! :)

Ja, jag måste säga att jag satt faktiskt riktigt bra på den och den kändes stadig och rejäl samtidigt som den var följsam och smidig att köra.

Ska jag vara ärlig så tyckte jag den här var trevligare än min kompis Raptor, men det kan bero på att den här är lite mer "civiliserad"... ;)

Att den var rejälare och piggare än dom PGO och Loncin jag haft tidigare behöver knappast nämnas... ;) Även om jag faktiskt gillade mina PGO! 8)

I normala fall brukar man byta både kolv och cylinder osv på en 450 efter visst antal timmar.
Då det är "cross" motorer från början.
Tror inte direkt underhållet eller slitaget minskar för att det står dinli på tanken.

Men som Pelle säger är det ett toppenpris.

Aha! Bra tips där! Vet du ungefär kostnaden på dessa delar och/eller hur ofta det bör göras?

//Brådhis
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Brådhis skrivet 22 augusti 2013 kl. 22:04:31
Eftersom mitt måndags ex valde att lattja runt med en ventil i cyllen så har jag rivit min motor och jag kan i alla fall säga så här, snart 1000 mil på mätaren och kolven ser ny ut fortfarande. cylinder likaså  med honingen väl synlig m m. denna biten skulle jag i alla fall inte oroa mig för om det är skött som det skall.

haverier får alla !skillnaden är bara att inte alla talar om det :rtfm:

köp, kör å va glad ()p det är mitt tips.
sen är det väl trevligt om fler som kör eller kört dinli kommer med input kanske?

Mycket trevligt att höra! ()p

Ska som sagt sova på saken, men jag är bra sugen måste jag erkänna...

//Brådhis
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 22 augusti 2013 kl. 22:07:04
Kul att höra!  För att trivas är minst lika viktigt som priset.
Man sitter mycket mer upprätt på en dinli :)

De är byggda för lite olika typer av körning dem och raptor  ()p
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 augusti 2013 kl. 22:13:17
Dinli 450 är väl ingen crossmaskin direkt om man jämför med tex japanernas 450 maskiner.
Så jag tror inte du behöver oroa dig så hårt över bytesitervaller.
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Brådhis skrivet 22 augusti 2013 kl. 22:51:57
Kul att höra!  För att trivas är minst lika viktigt som priset.
Man sitter mycket mer upprätt på en dinli :)

De är byggda för lite olika typer av körning dem och raptor  ()p

Ja, så är det förstås. Raptorn upplevde jag som betydligt mer grusgropsinspirerad än Dinlin. Både vad det gäller körställning och själva känslan. Så där beror det förstås på vad man är ute efter. Jag gillade iaf att man satt högt och inte så "gorilla-likt" på Dinlin. :)

Dinli 450 är väl ingen crossmaskin direkt om man jämför med tex japanernas 450 maskiner.
Så jag tror inte du behöver oroa dig så hårt över bytesitervaller.

Låter bra! ()p

//Brådhis
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: oge skrivet 23 augusti 2013 kl. 14:35:35
Just att man sitter lite högre är en fördel om man kör stadstrafik. Jag ser lätt över personbilar och har därmed bra översikt i stadstrafik
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Brådhis skrivet 24 augusti 2013 kl. 00:19:17
Jag slog till på "långmilaren" idag. Kört totalt ~8 mil idag (nästan) utan missöden. ;) Det var en upplevelse att ta sig tvärs genom stan med manuellt växlat åbäke när man inte kört manuellt med fotväxel på ~18 år ungefär, men det kom tillbaka allt eftersom... ()p

Måste hoppa i säng nu, men skriver mer imorgon... Ska se om jag kan fixa några bilder oxå om ni vill se!?

Tack för all hjälp!

//Brådhis
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 augusti 2013 kl. 00:22:25
Grattis!
Hoppas den håller dig nöjd.  :sunny:
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Tub0rg skrivet 24 augusti 2013 kl. 07:34:20
Grattis!

Jag köpte själv en 450 för 2 veckor sedan och jag tror banne mig att min hund är sotis på den.....
varje dag direkt efter jobbet blir det en sväng på härliga grusvägar.
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: toyboy skrivet 24 augusti 2013 kl. 07:42:54
Grattis !!
Titel: SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
Skrivet av: Brådhis skrivet 24 augusti 2013 kl. 15:43:04
Tack! :)

Hemresan genom stan igår gick hyffsat bra. Nå´t tjuvstopp fick jag och i dom värsta köerna (tog mig 500 meter på 15 minuter!) tändes tempvarningen. Stannade och lät den svalna och lät trafiken avta och sedan avlöpte resten av färden utan problem.

Provade att gasa på lite när jag kom ut på motorvägen och vid 100 ökar den fortfarande märkbart. Är iofs inte helt säker på hur väl mätaren stämmer, men sett till övrig trafik verkar den stämma ganska bra iaf.

Dock misständer den lite om man ger fullt på höga varv t.ex. på femman i 100+... Gasar man lugnt ökar den men vrider man på fullt så missar den ibland. Samma sak på övriga växlar fast där märks det bara ibland och då endast precis innan det ändå är dags att växla. Inget stort problem alls och vid normal körning märks det inte alls. Hände kanske 3 ggr totalt under 8 mils körning igår. Den skjuter även rejäla avgasknallar när det händer.

Sedan får jag för mig att det ibland på nå´t visst varvtal på nå´n viss växel skramlar sådär som beskrivits när kamkedjan behöver bytas. Samma sak där, tycker jag hört det nå´n gång då och då när jag inte haft visiret stängt, men jag vet inte om jag kanske inbillar mig och lyssnar för aktivt efter allt som skrivits här.  ;) Dessa maskiner är ju inte direkt tysta så att urskilja ett visst ljud är inte det lättaste... Det låter iaf långt ifrån alltid, men som sagt under 20 min körning kanske man hör det 1-2 ggr och på ett visst varvtal...

Jag vet inte, men kanske borde man byta dessa saker i förebyggande syfte ändå? Vad kostar delarna och hur mycket jobb är det att byta dom? Jag har skruvat bil och skruvat lite båtmotor så jag hade nog tänkt skruva själv om det nu inte behövs några hiskeliga specialverktyg eller specialkunskaper.

Nå´n här som gjort det själv? Eller vad brukar det kosta att lämna in den för bytet?

Är det ens värt att byta sakerna i förebyggande syfte eller kommer man höra tydligt när det börjar bli dags?

Nu låter jag negativ, men det är inte min mening. Maskinen går kanonfint på vägen och jag sitter utmärkt.

Fyllde dessutom på lite luft från 0,1-0,2 till 0,5 runtom och det gjorde enorm skillnad. Vad kör ni med i era landsvägsdäck?

Hade inte dagen tagit slut igår så att säga så hade det blivit mer än 8 mil... ^-^

//Brådhis