ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: djole82 skrivet 24 juni 2011 kl. 21:15:15
-
hej
finns det någon fyrhjuling med stela bakaxeln som är väg regad? och utom honda,vilken fyrhjuling mer har stela bakaxeln? tack
-
Har du övriga krav förutom bakaxeln?
Tex motorstorlek och kvalitet....
Finns ju många "äldre" maskiner som har stel axel, tex Linhai 300. Och det är ju en bit ifrån Honda.... ()p
-
gick till honda försäljare och han så att det är enda set att dra min skylift som väger 1400kg. och den måste bli minst 500cc. så detta låter bra,men jag vill köra den lite på vägar med!
-
vad jag har problem är att måste det bli stela bakaxeln för att dra så tung skylift? för att den väger 1400kg,men allt vikt ligger på 2 hjul som den har. spelar stela bakaxeln så stor roll?
-
Kultrycket bör ju vara rätt bra ändå på en sån lift, så för den sakens skull så ska väl en delad axel också passa.
Men kör man lite där det guppar så kan det säkert bli lite tungt emellanåt. Så där kanske en med stel axel är bättre.
Det jag skulle oroa mig mer för är själva vikten, en liften väger ju mer än ett ton mer än hjulingen. Så det kanske kan kännas läskigt ibland.
-
det viktiga är ju vad vikten på kulan är.. skulle tro att det inte är mer än 70kg iaf (det är väl max vad som får vara på tex bilar mm
och till det så finns det ju starkare fjädrar o skaffa till tex yamaha mfl
nä nog röstar jag på en med delad axel, då är det ju även större utbud på landsvägsreggat..
mvh markus
-
stel axel har sina fördelar när man lastar tungt.
men du bör tänka på vikten som nämnts tidigare, en ATV på 3-400kg har inte mycket att sätta emot när 1.4ton skjuver på, så du får låta bli att köra där det lutar helt enkelt, och maskinen måste ju ha lågväxel om det ens ska gå att komma igång.
min Arctic Diesel väger 480kg, ändå kändes det otrevligt att dra ett släp som vägde ca 1.2 ton, det klämde ihop fjädringen i botten just pga den delade axeln, och det hela blev inte bättre av att jag var tvungen att köra upp för en ganska brant grusvägsbacke så började det slira trots all vikt och 4wd, och det berodde ju på att vikten bakom ville inte upp för backen, den ville ner, men jag släppte inte gasen och lirkade med styret åt höger/vänster för att leta fäste så slapp jag iallafall åka baklänges.
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0594.jpg)
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0595.jpg)
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0593.jpg)
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0596.jpg)
-
tack för svar!
men vad skulle ni rekommendera då?
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=36341.0
-
Tgb 525 har stelbak axel kolla en sån