ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: christhorsson skrivet 12 maj 2016 kl. 12:17:27

Titel: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 12 maj 2016 kl. 12:17:27
Nu har jag fått ihop all el på min Loncin 250. Allt funkar, men någon gnista får jag inte. Har mätt upp allt tror jag, satt dit ny CDI, startknapp, spole, tändhatt, stift etc. Det verkar som om CDIn inte får den info den behöver för att skicka signalen till spolen.

Jag har haft loss kåpan till statorn och ohm-mätt pickupen. Statorn ser skitfin ut.

100% jord i blocket.

Var ska jag leta? Är helt rådvill. Testa med annan CDI?
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 12 maj 2016 kl. 12:57:30
Testat att ohm-mäta statorn nu, inget att anmärka där. Full ledningsförmåga mellan de tre faserna och ingen kontakt med jord. Satte jag däremot vertyget på att mäta volt och kollade kablarna gentemot jorden när jag körde runt startmotorn så kunde jag inte se att de producerade nån ström. Vill ha för mig att CDIn vill ha typ 5v, så där kanske vi har felet?

För ordningens skull mätte jag även jorden och blå/vita kabeln till pickupen. Producerade ca 3,5-4v när jag körde runt startmotorn. Vid ohm-mätnig indikerade den 144. Läste nånstans att värden mellan 80 och 160 är godtagbart.

Ska jag skicka efter en ny stator eller? Magneter?
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: akai skrivet 12 maj 2016 kl. 14:47:11
Du måste troligtvis mäta växelspänning. Och kanske mot chassi.

Har du nått elschema på maskinen? Det underlättar troligtvis en hel del.
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 12 maj 2016 kl. 15:00:23
Visst har jag det! Se bifogad fil, sissta sidan.
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 12 maj 2016 kl. 15:10:55
Mäter jag växelstöm står det 0,000 på alla tre faserna under tiden startmotorn drar runt. När jag släpper startknappen rullar det upp till 16-17v innan det snabbt faller tillbaks till 0,000.
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: akai skrivet 12 maj 2016 kl. 15:54:24
Det är mycket riktigt någon typ av trefas generator på denna, Direkt efter sitter en likriktar/regulatormodul som sköter likriktning och sedan laddning av batteriet.

Alltså, dessa tre trådar från statorn ska till denna modul och är inte viktiga för att få liv i maskinen utan enbart för laddning under drift.

Har du bara kräm i batteriet så matas CDI osv därifrån.

Har du matning fram till CDI (12v)?

Jag ritade lite i schemat..
Röd ring är likriktaren/regulatorn, (Har inget med starten att gö)
Blå är lägesgivare? (eller vad det kallas) Till CDI, Denna ger motorvarvet till CDI

Men vad är Grön för nått?? KillSwitch? FEL av mig! denna switch har inget med starten att göra, Schemat är plottrigt så missförstod vart den gick.

Rosa prick är intressant, Vad har du för spänning där och vad händer med den om du försöker starta?

(http://net4.se/elektronikforumet/JLA-21B.jpg)

EDIT:

Den andra kabeln från lägesgivaren ska till GND, Kontrollera så att denna är ansluten till GND
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 12 maj 2016 kl. 19:17:47
Hej och tack för svaret.

Den nya likriktaren har bara två inkommande anslutningar. Det lämnar alltså en gul "över". Blå/vit kommer från lägesgivaren och går raka vägen till CDIn. Den gröna är jord (GND=Ground) och möter jordkabel.

Killswitch är svart/vit och förbinder enbart CDI med tändningslåset. Den är ny och funkar som den ska, så den kan vi lämna därhän.

Svart/Röd från CDI ska förbindas med statorn och det får då bli den gula kabel som tidigare blev "över".

Först blir en kondensator uppladdad i CDI´n (spänning från magnetspolen när startmotorn drar igång)

Sedan väntar CDI´n på signal från pickupen (signalen "triggas" från svänghjulet)Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1 varv.

När signalen kommit från pickupen väntar CDI´n en förprogrammerad tid innan kondensatorn laddar ur en spänning till tändspolen

Tändspolen omvandlar inkommande spänning (400-600 Volt) till en spänning på normalt ca 15000 Volt

Tändstiftet omvandlar inkommande spänning från tändspolen till en gnista.

Felet hos mig är antingen att CDI inte får ström från statorn/magnetspolen eller att pickupen/lägesgivaren inte levererar vad han ska. Spolen är nämligen ny och kontrollerad.

Det du har markerat med rosa indikerar enbart en plastkontakt på kabeln.

Frågan nu är alltså:

Är magnetspolen kass? Mätningarna är motstridiga. Men 0 watt ut när motorn snurrar är ju onekligen illavarslande.

Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 12 maj 2016 kl. 20:11:07
Jag rotade just igenom lådan med det gamla råttboet till elsystem och såg att den gamla likriktaren faktiskt har tre faser in. Tre gula in, röd svart och grön ut.

Tänker att då kan den gamla likriktaren få alla tre gula. Sen går då röd till att ladda batteriet och svart till CDI. Kanske värt ett försök.

Strömmen kanske behöver passera likriktaren innan CDIn?
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: akai skrivet 12 maj 2016 kl. 21:23:34
Tre "faser" från generatorplattan in i likriktaren/regulatorn, GUL,GUL och GUL
Röd Till + på batteri, Svart till GND (Chassi)

G från lägesgivare på tändplattan till GND
L/W från lägesgivaren Till CDI - Denna går även till nån omkopplare - Värt att kolla så inte denna ligger mot GND- Då kommer det inte bli gnista, Här borde det finnas en spänning direkt tändning är på.
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 12 maj 2016 kl. 22:21:21
Jag är med dig hela vägen fram till omkopplaren för LW (LW är blå/vit på kinesiska ser det ut som). I den nya kabelmatta av standardtyp som jag köpte (i ett kit tillsammans med spole, cdi, knapp och likriktare) finns ingen omkopplare här.

Det verkar ju logiskt i övrigt. Jag undrar däremot om inte grön på likriktaren är jord. Mer logiskt än svart. Såvida det inte går jord både in och ut ur den rackarn.

Tänker att svart kanske är den som ska mata cdi med ström. Nu när den inte tas från statorn.
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: akai skrivet 12 maj 2016 kl. 23:22:48
koppla ur och glöm de tre gula kablarna från generatorplattan, de behövs inte för en teststart utan bara för laddning.

CDI ska få 12V från batteriet via tändningslåset, inte från tändplattan.

CDI behöver en puls från tändplattan som talar om varvet på motorn, det är F/W kabeln. Den andra kabeln från den givaren på tändplattan ska till GND

Till CDI ska tändspolen anslutas och sedan mot GND

Lägger med ett lite förstärkt schema..

(http://net4.se/elektronikforumet/JLA-21B-2.jpg)

Vart bor du?
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 13 maj 2016 kl. 06:18:34
Tack, det ser vettigt ut detta. Kan bara inte riktigt förlika mig med att mata cdi från batteriet. Överallt där jag läst står det att den ska till tändplattan.

Jag bor typ mittemellan Varberg och Borås. Istorp heter det.
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 13 maj 2016 kl. 09:24:10
Har testat detta nu, utan resultat. Nu har cdi fullt med ström när tändningen är på. Däremot levererar blå/vit från lägesgivare/pickup inte mer än 3-5v när startmotorn går. Lite lågt eller? Ingen spänning alls när jag inte kör startmotorn.

Får försöka kontrollera cdin kanske....
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: akai skrivet 13 maj 2016 kl. 10:25:31
3-5v Kan vara OK!, Att du har spänning där (Troligtvis pulser) tyder på att givare och CDI kan vara ok.

Har tändspolen kontakt med GND? Det måste den ha. I bland finns ingen kabel utan den måste skruvas fast i sina fästögglor då dessa agerar GND
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 13 maj 2016 kl. 11:04:38
OK, då vete tusan vad som är felet. Har kollat så all jord har jord, inklusive spolen. Det finns som jag ser det ingen anledning alls till varför den beter sig såhär.
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 13 maj 2016 kl. 14:41:53
Mätte volten från lägesgivaren igen. Måste läst fel innan. Sätter jag multimetern på 2 så visar han 0,035 när jag kör runt startmotorn. Det måste ju vara den som är kass. Trisst, ner med skiten igen.
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 13 maj 2016 kl. 14:55:23
Bilder bifogat.

Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 13 maj 2016 kl. 16:13:26
Resistansmätning på pickupen 146 ohm, tändplattan 1 ohm.
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 13 maj 2016 kl. 22:09:12
Sissta chansen nu. Jag ska testa om det funkar med likriktaren inkopplad. Läste i nån tråd att CDIn eventuellt behöver mer än de 12v som batteriet erbjuder. Förhoppningsvis kan stratorn, via likriktaren erbjuda något mer. Eftersom mätvärdena (resistans) från både statorn och pickupen är bra så får jag utgå från att de är OK.

Funkar inte detta får jag se mig besegrad. Då åker den på kärra till en bekant som är elektriker och håller på med fyrhjulingar på fritiden. Lyckas inte han heller så får vi dra den till skroten.
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 14 maj 2016 kl. 10:28:30
Mmm... Det hände inget nu heller. Visserligen pumpade det fram 12v från likriktaren, men ingen gnista.

Måste vara den nya CDIn det är fel på då. Har visserligen kvar den gamla, så jag skulle kunna testa med den. Men lusten börjar ta slut nu,

Är det nån skillnad på CDI för trefas och övriga?
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: akai skrivet 15 maj 2016 kl. 00:59:15
Har ingen mera idé jag heller.. och tyvärr är det ganska långt till dig, iaf för mig..

Förstår om du lessnar, Men testa den gamla CDI´n, värt ett försök iaf.
Risken är kanske stor att du råkat förstört CDI´n när du testat. om du kopplat någon av de gula kablarna till CDI så finns nog risken

Nej det är ingen skillnad på CDI´n, den ska ha 12V oavsett vilken lösning de valt på växelspänningssidan av regulatorn.
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 15 maj 2016 kl. 09:57:32
Du ska ha tack för hjälpen i alla fall. Jag uppdaterar hur det gick när den varit hos "doktorn".
Titel: SV: Ingen gnista
Skrivet av: christhorsson skrivet 18 maj 2016 kl. 19:41:10
Såg på e-bay att det är olika CDI-boxar beroende om man har ett AC eller DC system. Jag fick med en box till ett AC system i det kittet jag köpte och det är uppenbarligen fel. Så nu inväntar jag en annan CDI, så får vi se hur det går.