ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Peter Patron skrivet 3 januari 2011 kl. 00:44:31

Titel: Allroad 300 Slut på mätidéer
Skrivet av: Peter Patron skrivet 3 januari 2011 kl. 00:44:31
Har en allroad som tvärvägrar att starta, dvs ingen gnista.
Har mätt upp alla kontakter och spolar men finner inget fel, alla som ska ha ström får det.
Dock hittade jag två konstiga fenomen.
1. På CDI-boxen
Den blå/gula kabeln som går till pick-up coil. Om jag jordar den snabbt med en kabelsnutt får jag gnista
Orsak?
2. På tändspolen
Den svart/röda kabeln som kommer ifrån CDI får 12 DC, är inte detta en minus(jord)kabel? om inte vad har den för funktion. Plus till t-spolen är rosa och den visar 12v vid mätning
Orsak?
Provade att skifta CDI med en Linhai 300 men det gick ändå inte
Har slut på idéer så please help
Titel: SV: Allroad 300 Slut på mätidéer
Skrivet av: fidd skrivet 3 januari 2011 kl. 08:16:27
Cdi skall väl jordas mot chassit prova att göra riktigt rent under den
Titel: SV: Allroad 300 Slut på mätidéer
Skrivet av: jenson skrivet 3 januari 2011 kl. 09:51:23
Hej, lite osäker på vilken modell men felet ligger nog innanför generatorkåpan eller ev. kablaget alldeles intil motorn
mvh jens
Titel: SV: Allroad 300 Slut på mätidéer
Skrivet av: Peter Patron skrivet 3 januari 2011 kl. 15:38:04
Tack för svaren
CDI är en ingjuten plasthistoria då den är inte jordad i höljet
Kablage vid motorn: jag tror du menar själva statorn och dess vidhängande kablar likväl som pick-up coil, samtliga är kollade och stämmer mot referenstabeller.
Titel: SV: Allroad 300 Slut på mätidéer
Skrivet av: Pv544 skrivet 3 januari 2011 kl. 16:06:30
Går det att koppla förbi tändningslåset på nått vis? Eller dödarknappen om den har en sån.
Vissa har väl haft problem med sina tändningslås tror jag.
Kan det vara någon växelgivare som spökar, om det är så att den inte ska starta med växel i, men då borde den ju inte ens gå på startmotorn...  :banghead:

Men hur uppstod problemet? Kom det helt plötsligt eller har det krånglat lite innan?

Jag hade problem med en offroad mc förut, kawa 650. Den ville bara gå igång på springstart...
Körde man med startmotorn och stiftet ur så gav den gnista, men med stift i så gick det trögare och då blev gnistan jättesvag eller ingen alls.
I mitt fall så var det en liten grej i elsystemet som var dålig, en liten givare som kände av när gnistan skulle ges. Tror det var den uppgiften den hade iaf.
Kan vara så att jag skadade den när jag brände på med stor (rejäl som även klarade traktorer)batteriladdare med starthjälp i mina startförsök.

Hur gammal är din maskin?
Titel: SV: Allroad 300 Slut på mätidéer
Skrivet av: jenson skrivet 3 januari 2011 kl. 17:22:46
Om jag förstår dig rätt så får du gnista om du duttar med en jordad sladd, detta tyder ju på att denna signal saknas från givaren. Finns motsvarande magnet på svänghjulet?
jens
Titel: SV: Allroad 300 Slut på mätidéer
Skrivet av: Peter Patron skrivet 3 januari 2011 kl. 18:03:34
Pv544:
Ingen av knapparna eller t-låset är felande.
Problemet uppstod efter att den var stulen, då snurrade startmotorn i "tomma" intet, men efter att ha skruvat isär vid kopplingen till starten funkade den igen. Förövrigt samma kåpa som tändgivaren sitter i (pickup coil) så det lutar åt att det är fel på den tycker jag, trots att jag mätt upp den.

Jens:
Precis så menar jag, och ja magneten finns på svänghjulet
Titel: SV: Allroad 300 Slut på mätidéer
Skrivet av: jenson skrivet 3 januari 2011 kl. 19:27:42
Det är nog best att kolla kablaget hela vägen, om den har varit stulen så kan vad som helst vara fel.
Kan du mäta om pick-up spolen är med hela vägen till CDI:n?
jens
Titel: SV: Allroad 300 Slut på mätidéer
Skrivet av: Peter Patron skrivet 3 januari 2011 kl. 19:43:25
Jensen
Japp jag har kontakt hela vägen, jag vet att man kan AC mäta denna "spole" men dessvärre kan jag bara mäta DC på min multimeter. Och när jag ohm mätt den visar den ca 200 ohm, enl. linhai skall den visa 3,6 - 4,8 ohm vid 20gr varmt. Min temp i verkstaden är 12 gr. så kanske det ändå är fel på "givaren" då min visar 200ohm, får skruva bort kåpan och titta hur det ser ut igen
Titel: SV: Allroad 300 Slut på mätidéer
Skrivet av: jenson skrivet 3 januari 2011 kl. 19:57:15
ja det är på tok för stor skillnad, vad visar multimetern på lägsta, typ 200 ohm:s läget när du kortsluter röd o svart? visar den nåt halvt ohm så är det inget mätfel iallafall. Du behöver inte kunna mäta ac, givaren lämnar bara en liten "spik"puls precis när den far förbi magneten. troligtvis då negativ.
jens
Titel: SV: Allroad 300 Slut på mätidéer
Skrivet av: Peter Patron skrivet 3 januari 2011 kl. 21:15:09
Hej Igen
Om jag kör på 200 ohm och kortsluter piper den (summerfunktion) och visar 0,04. Mäter jag på givaren med samma skala visar den 1 vilket är detsamma som inget värde har jag för mig
Titel: SV: Allroad 300 Slut på mätidéer
Skrivet av: jenson skrivet 3 januari 2011 kl. 21:18:25
japp, mer än det inställda värdet, så givaren är nog paj.
Bara att köpa en ny ()p
jens
Titel: SV: Allroad 300 Slut på mätidéer
Skrivet av: Peter Patron skrivet 3 januari 2011 kl. 21:21:32
Usch å fy. dessa säljs ju bara komplett med stator, blir nog en dyr historia
Tack för all hjälpa allihopa
Titel: SV: Allroad 300 Slut på mätidéer
Skrivet av: T skrivet 3 januari 2011 kl. 23:58:23
Hej, ca 800:- ger du för en komplett stator med pick-up.

Ev har jag en lös pick-up liggandes, kan kolla i morgon.

/B
Titel: SV: Allroad 300 Slut på mätidéer
Skrivet av: Peter Patron skrivet 4 januari 2011 kl. 00:40:28
Det var ju inte så blodigt, men det torde bli billigare att byta pickisen, återkom gärna när du kollat över.