ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Lundberg skrivet 13 juli 2014 kl. 11:08:29

Titel: Goes 520, Dinli 700 eller något annat?
Skrivet av: Lundberg skrivet 13 juli 2014 kl. 11:08:29
Hejsan.
Går i tankarna att handla en beg Goes 520, eller Dinli 700.
Priset som jag max vill lägga är ca 30-35tusen.

Vad rekommenderas, och vad är mest hållbart?
Vägreggat och 4x4 är ett krav.

Har fått för mig att Goes 520 är mycket slöare än en Dinli 700. Men jag kanske har fel?

Ska ha den till att skjutsa barn på, busa lite i skogen och på grusvägar, ploga lite snö och dra lite släpkärror.
Titel: SV: Goes 520, Dinli 700 eller något annat?
Skrivet av: myggan83 skrivet 13 juli 2014 kl. 11:21:20
Ja goes 520 är ingen raket direkt, men ja skulle tro att den håller lite bättre än dinlin?? Sen är det det där med reservdelar... Lär vara lättare att få tag i grejer till goesen.
Titel: SV: Goes 520, Dinli 700 eller något annat?
Skrivet av: myggan83 skrivet 13 juli 2014 kl. 11:29:26
Är det inte grava växellådsproblem på dinlisarna??? Eller det kanske är åtgärdat på de nyare modellerna? Jaja... Har ingen större koll på dinli.
Titel: SV: Goes 520, Dinli 700 eller något annat?
Skrivet av: Pv544 skrivet 13 juli 2014 kl. 12:04:51
Dinli har ju haft en hel del problem med lådan, ganska jobbigt och dyrt. Sen vet jag inte om man får en bättre låda när man byter ut det defekta, eller om det kan bli samma problem igen i framtiden.
Dinli hamnade väl i rekonstruktion också, är väl några som påstår att reservdelsproduktionen är igång igen. Men jag tycker ändå det känns som ett minus.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50889.0

Cf och goes är ju typ samma maskin, finns ju även en 600cc som kanske kan ligga i din prisklass. Lite vassare än 500 an, och dessutom har den insprutning.

Finns kanske några taiwanmaskiner som kan vara av intresse, tex kymco , tgb eller sym.
Har du tur så kan det gå att hitta en can-am 400 eller polaris 500 under 40k, dock lite glest med vägreggade men dom finns.

Jagar du lite bus och rolig motor så tror jag du ändå kommer vilja byta upp dig till 750-800cc eller mer till slut.

Ett alternativ kan ju också vara en billigare maskin, runt 20k och sen byta upp sig till 50-70k maskin när man får råd och tycker det känns motiverat.

Jag gick från 300 till 800, glad jag hoppade över 500-klassen. Dom är inte så upphetsande...
Titel: SV: Goes 520, Dinli 700 eller något annat?
Skrivet av: myggan83 skrivet 13 juli 2014 kl. 12:11:07
Ja kymco skulle nog jag ha valt. Finns flera maskiner som gått över 1000 mil o funkar klockrent än. Var på jakt efter kymco innan ja köpte gammel kawan jag har nu..
Titel: SV: Goes 520, Dinli 700 eller något annat?
Skrivet av: Lundberg skrivet 13 juli 2014 kl. 13:45:51
Är det inte grava växellådsproblem på dinlisarna??? Eller det kanske är åtgärdat på de nyare modellerna? Jaja... Har ingen större koll på dinli.

Vad jag har läst så ska detta vara åtgärdat från 2011.

Jag har tidigare haft ett antal fyrhjulingar, dock bara en fyrhjulsdriven.
Det var en Linhai 520 från 2008.
Var nöjd med effekten i den. Men kvalitén var ju ett stort skämt.

Kan ju knappast vara sämre på Dinli och Goes.

Dinli 450 -08 köpte jag en ny, den var jag riktigt nöjd med. Sålde den och skaffade A-kort istället.
Men känner nu att en 4x4 fyris vore skoj igen.


Tack för alla svar!
Titel: SV: Goes 520, Dinli 700 eller något annat?
Skrivet av: Pv544 skrivet 13 juli 2014 kl. 14:08:24
Linhai 520 var ju ingen hit, tror ingen var nöjd där.
Deras 260/300 är bättre, dock kineser.... Men tror inte dom håller direkt sämre än goes och cf, men beror ju på vad man använder till.
För lite arbete och framför allt plogning så funkar en linhai 260/300 fint. Växellådan har lägen som en bil, alltså som ett h (fast upp och ner)istället för på rad som dom flesta andra.
Cf och goes har ju ofta lite kärvande växellägen, blir ett jäkla gungande när man plogar och växlar ofta mellan låg och backen.
Finns lite trix för att få det att funka bättre dock, men verkar som en del ändå dras med lite problem.

Men vid bus så är det roligt med mer effekt, helst om man åker med andra med större maskiner.
Eller bara så att man kan köra ifrån dom andra.  :DV