ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Utopiazz skrivet 28 oktober 2013 kl. 17:19:33
-
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article3782933.ece (http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article3782933.ece)
Risken att dödas eller skadas svårt är tio gånger högre med fyrhjulingar än med bilar visar en undersökning.
Med allt fler fyrhjuliga motorcykelfordon, så kallade Quad, på vägarna ökar även skadefrekvensen, visar en undersökning utförd av tyska försäkringsbolag. Risken för att råka ut för en olycka med fordonstypen är dubbelt så hög som med personbilar, och vid en olycka är risken för quadföraren tio gånger högre att skadas svårt eller dödas.
Orsaken är enligt undersökningen att många förare är unga och oerfarna vid att hantera fyrhjulingar. En bidragande orsak är också att fyrhjulingar många gånger saknar differential, vilket gör dem svårmanövrerade i kurvor, att gasreglaget regleras med ett tumgrepp i stället för vridreglage och att föraren sitter lika oskyddad som på en motorcykel.
Typiska olyckor med fyrhjulingar är att föraren tappar kontrollen över fordonet, särskilt i kurvor, kör av vägen och dödas av föremål utmed vägbanan, eller kör in i ett annat fordon. 40 procent av de svåra olyckorna klassas som singelolyckor.
Men även vid lättare olyckor handlar det oftast om att föraren inte kan hantera fordonet
GDV - Quad Crastest (http://www.youtube.com/watch?v=YnAUc5Qa1SA#)
-
Wow vilken överraskning att ett fordon helt utan skydd eller bälte är farligare än
bil...
-
Men 1000ggr roligare
-
"En bidragande orsak är också att fyrhjulingar många gånger saknar differential, vilket gör dem svårmanövrerade i kurvor"
Allvarligt? Detta är ju f*n bara en j*vla myt. Jag blir helt galen på detta j*vla sockertrams. Visst, när skiten ska in i en parkeringsruta med krypkörning på ettan är det ju lite vresigt. MEN INTE F*N DÖR MAN DÅ? Avsaknad av difff i dödshastigheter är TOTALT ovidkommande. Alla som har läst fysik på dagisnivå inser ju det för f*n. Om inte kan man ju sätta sig på en stelaxelmaskin och testa.
Varför klättrar folk i berg? Varför dyker folk? Varför cyklar vissa snabbt i skogen?
Ja, det är ROLIGT. F*n, jag blir så trött....
:banghead:
-
Tycker man oftast läser om ATV med onykter förare som e med om allvarliga olyckor än quads.
Vore fint om sånt räknades bort.
Samma sak med MC-förare utan mc-kort tycker deras olycksstatistik skulle skiljas från statistiken med de som har kort.
De drar slutsatser på fel grunder.
-
4hjuling är ju typ ett fylle fordon på många ställen
-
Det är iofs lite skillnad på statistik och risk så att blanda in fyllekörningar mm är fel.
MC brukar anses vara 30 gånger farligare än bil, men de är inte förbjudna.
Däremot införs det mer och mer krav för behörigheten... så kanske det blir nåt liknande för fyrhjulingar snart.
Och i samband med det kan det ju vara idé att skrota den där 20-hästarsgrejen.