ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: TGB425 skrivet 26 mars 2013 kl. 18:56:30

Titel: Effektuppgifter?
Skrivet av: TGB425 skrivet 26 mars 2013 kl. 18:56:30
Var lite nyfiken på effektuppgifter för nya G2 serien men det verkar som Can-am inte vill lämna ut det? Varenda spec jag kollar på så finns inga uppgifter om hk/Nm?? ':)
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: malla_11 skrivet 26 mars 2013 kl. 22:28:04
Om det är 1000cc du tänker på ska den vara på 82hk
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: Out1000 skrivet 27 mars 2013 kl. 11:27:45
Som sagt 1000 ska ha 82 hk men tror jag såg en bromsning nånstans som visade ca 60 hk på hjulen o ca 70 hk med öppnare avgassystem o box.
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: TGB425 skrivet 30 mars 2013 kl. 13:11:31
Man kan ju alltid fråga BRP själv;)

Can-am 500:     40.4 hp / 45 Nm vid 6300 varv

Can-am 1000:   80.8 hp / 94 Nm vid 6000 varv

Kraften på 1000cc är alltså 6000 kilopondmeter (kpm/s) = kraften som krävs för att lyfta 6 ton en meter upp på en sekund vid jordens yta, inte fy skam hehe;)
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: Agge84 skrivet 30 mars 2013 kl. 18:32:04
det har väl blivit lite effektökning på G2 serien 500 ska ha ca 46 hk från den gamla som hade 40.4 hk och 650 ska ha 62 hk och 1000 82 hk
om jag inte har läst fel
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: TGB425 skrivet 30 mars 2013 kl. 21:34:43
ah det stämmer, såg nu att det inte kom med he he som sagt G2 har fått lite effektökning till 46hp säger BRP...:)

i teorin kunde väl 1000 kubiken fått mer än 80 kusar med, samma motor sitter väl troligtvis i Spydern och där plockar dom ut nästan 100hp;)

undra om det går att chippa en atv så som man gör med bilar, eller rättare sagt går går väl men finns det andra chip ens;)
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 30 mars 2013 kl. 21:43:28
ah det stämmer, såg nu att det inte kom med he he som sagt G2 har fått lite effektökning till 46hp säger BRP...:)

i teorin kunde väl 1000 kubiken fått mer än 80 kusar med, samma motor sitter väl troligtvis i Spydern och där plockar dom ut nästan 100hp;)

undra om det går att chippa en atv så som man gör med bilar, eller rättare sagt går går väl men finns det andra chip ens;)

Är ju 101hk i Maverick.
Annat insug, programvara och andra kolvar.
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: LindeMan skrivet 31 mars 2013 kl. 21:31:43
Nu kmr jag från skotersidan och där talas de just aldrig om nå nm,
Men en 4takts skoter ligger högre än ATV i hästar om man jämför samma cyl antal,
Yamaha Phazer 500cc 2cyl har 80hk, Yamaha Nytro 1000cc?! 3Cyl 130hk
Visst dom ja kan utan till, vet dock att flera märken även har mindre hk än vissa atv inom samma cc/cyl men rent generelt så är min uppfattning att atv ligger lägre på hk sidan?
Är det pga nm prioriteras mer på atv?
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 31 mars 2013 kl. 22:52:34
Nu kmr jag från skotersidan och där talas de just aldrig om nå nm,
Men en 4takts skoter ligger högre än ATV i hästar om man jämför samma cyl antal,
Yamaha Phazer 500cc 2cyl har 80hk, Yamaha Nytro 1000cc?! 3Cyl 130hk
Visst dom ja kan utan till, vet dock att flera märken även har mindre hk än vissa atv inom samma cc/cyl men rent generelt så är min uppfattning att atv ligger lägre på hk sidan?
Är det pga nm prioriteras mer på atv?

Tror det beror delvis på att ATV har tidigare setts som ett redskap, inte en busmaskin.
Det är ju lite Can-am som fått en marknad genom Renegaden att vända.
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: TGB425 skrivet 31 mars 2013 kl. 22:58:21
Om jag inte missuppfattat det hela om förhållandet mellan effekt och vridmoment så tror jag att dom flesta ATV avsedda för terräng generellt ligger lägre i effekt just för att få bättre vridmoment vid låga varv. Det är där man vill ha ut max kraft när man terrängkör?! För övrigt är nog detta en svår balans idag då många är vägreggade och man vill ha både kraft i skogen och bra drag i hög fart på vägen...

Rätta mig om jag har fel men det är vad jag tror ':)
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: TGB425 skrivet 31 mars 2013 kl. 23:28:18
Om jag blev klokare på nedstående text... vete fan men intressant:)

En vanlig missuppfattning är att man vinner vridmoment genom att sänka maxeffekten eller att man har sänkt effekten till förmån för bättre vrid. I praktiken ökar det maximala vridmomentet om man ökar maxeffekten. Ju mer man trimmar upp effekten på en motor desto större blir också det maximala vridmomentet. Men precis som med maxeffekten så förflyttas det maximala momentet högre upp i varvtalsregistret, på bekostnad av vridmomentet (och därmed effekten) på låga varv. Vilket resulterar i en spetsigare effektkurva och ett smalare effektregister.
I de flesta fall är vridmomentsiffran ganska intetsägande och överflödig. Den är av väsentlig betydelse endast om man inte vet motorns storlek eller vid vilket varvtal maxeffekten finns.
Vridmomentets storlek beror i grund och botten på motorstorleken, och varierar sedan beroende på trimningsgrad något i maxvärde och varvtal. Och vet vi att vi har vi en stor motor så vet vi också att vi har ett stort vridmoment. Om maxeffekten är hög och finns redan på låga varv så kan vi därav först se att vi har ett högt vridmoment på låga varv.
Just eftersom hög effekt på ett lågt varvtal förutsätter ett högt vridmoment. Det är alltså inte (som det ibland uttrycks i motortidningar) ett plus att man förutom att man har hög effekt vid låga varv även har högt vridmoment. Det är en förutsättning.

Det som är bra med en stor motor (förutom att den håller längre) är inte att den ger ett stort maximalt vridmoment utan att den ger en bredare effektkurva vilket innebär större medeleffekt.
Det är den högre medeleffekten, och inte det högre maximala vridmomentet, som gör att en större motor inte behöver använda växlarna lika mycket som en mindre motor med samma maxeffekt.
Man kan alltså inte bara säga att bra vrid och likställa det med bra bottendrag, utan måste precis som när det gäller effekten tala om vid vilket varvtal momentet finns.  ':)
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: LindeMan skrivet 1 april 2013 kl. 00:20:33
Tror det beror delvis på att ATV har tidigare setts som ett redskap, inte en busmaskin.
Det är ju lite Can-am som fått en marknad genom Renegaden att vända.

Hade lite funderingar på detta jag med, då många 2takts 800 ligger på 160+ nu.
Men samtidigt så är ju atv´s så stora i usa, och quad har ju busats med länge.
Men sen är nog skoter mer etablerad och betydligt större, ett tag till iaf. och nu måste ja svära men fan så mycket roligare än atv, MEN du har roligt 2-3gånger om år då allt e perfekt med snö å temp. ATV har man nästan lika roligt fast året om :D

Men innan ja köpte min 500 Outlander förra helgen så var Grizzlyn en av kandidaterna, då undrar man ju, vad är det som skiljer mellan atv och snöskoterns motor? phazerns 500cc 80hk motor bör väl funka galant i grizzlyns 450/550 å har nästan dubbla hk, eller ja undrar om det inte är mer än dubbla tom.

Springer lite väl långt från ursprungstråden men kändes som man kan fortsätta då det fortfarande är hk relaterat :P

Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: JussiN skrivet 1 april 2013 kl. 04:15:34
Det som skiljer mellan motorerna är vilket varvtalsområde dom arbetar på. En ATV ska man kunna köra sakta med därför har den effektområde på ganska låga varv. En snöskoter går fortare och därför behöver effektområde på högre varv.
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: Canamdaniel skrivet 1 april 2013 kl. 11:54:46
Det som skiljer en snöskotermotor från en atvmotor är att snöskotern har en tvåtaktsmotor (finns några undantag) och atvn har fyrtakt.
En tvåtakts motor kan man ta ut dubbelt så mycket hk/cc, jämfört med en fyrtakts motor.
Detta på grund av att tvåtaktsmotorn ger kraft vid varje kolvslag till skillnad från fyrtaktsmotorn som ger kraft vid varannat slag.
Så därför ger en 500cc tvåtaktsmotor ca: 80hk men en fyrtakts 500cc bara ger ca: 40hk
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: LindeMan skrivet 1 april 2013 kl. 12:28:51
Det som skiljer en snöskotermotor från en atvmotor är att snöskotern har en tvåtaktsmotor (finns några undantag) och atvn har fyrtakt.
En tvåtakts motor kan man ta ut dubbelt så mycket hk/cc, jämfört med en fyrtakts motor.
Detta på grund av att tvåtaktsmotorn ger kraft vid varje kolvslag till skillnad från fyrtaktsmotorn som ger kraft vid varannat slag.
Så därför ger en 500cc tvåtaktsmotor ca: 80hk men en fyrtakts 500cc bara ger ca: 40hk

Kommer mer och mer 4 takt inom skoter, och det som har jämförts e just skoter 4takt vs atv 4takt, nått annat är ju inte intressant. Så en 4takt 500cc skotermotor ger 80hk och en 4takt atv 500cc ger 40hk +-

Det som skiljer mellan motorerna är vilket varvtalsområde dom arbetar på. En ATV ska man kunna köra sakta med därför har den effektområde på ganska låga varv. En snöskoter går fortare och därför behöver effektområde på högre varv.

Förstår tanken. Men nu e inte ja motorbyggare, men borde inte BRP, Polaris, Yamaha mm kunna klara av att hamna inom någerlunda samma effekt område men flytta effektkurvan upp eller ner? Hade en Phazer en gång i tiden och den matade från det att variatorn slog i runt 2500rpm, kunde krypköra i snårskog. visst kunde man varva upp till 11000rpm men var ju sällan, det var en 80hk 4takt.
Nyare viking har väl likadan motor och det är ju en arbetsskoter?

Fan vad det känns som om jag gnäller på atv sidan, inte meningen. Tanken e ju att jag vill vädra mina tankar och vill förstå skillnaden. Nog för ja innerst inne förstår skillnad på meningen med användarsättet på atv och skoter. Men samtidigt så störst jag av att can am har bus 4x4 maskiner men vill fortfarande hålla hk ner :D
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: TGB425 skrivet 1 april 2013 kl. 13:51:23
Det finns väl å andra sidan en övre gräns? till hur mycket effekt? en terränghjuling behöver för att vara kostnadseffektiv, det är nog mer där BRP landar i sitt tänk ':)

Nu är jag inte någon expert men nya Can-am 500 (G2) med sin V-twin på 46hp är väl i sin helhet optimal nästan eller behövs det någonsin mer kraft än det för att ta sig fram i terräng och våra hålor om man sätter det till kostnadseffektivitet ':)

Eller tar sig 1000cc sig bättre fram, och 50.000kr mer eller är det bara grymt mycket roligare med mer effekt? ;D
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: LindeMan skrivet 1 april 2013 kl. 17:05:49
åker just Can-am 500 (G2) å gnäller inte på den då jag anser att mellanskillnaden mot en 800-1000cc är för stor mot vad man får. Men visst, det hade varit roligt med mer hästar och lite bakhjulsåka. Men ser man till priset så tyckte inte jag de var värt dom pengarna. Första hjulingen och fastnar man för detta så finns väl risken att det blir en större maskin. Kanon nöjd å tycker inte hästarna har storknat än, men större hjul å lera så lär de väl märkas.
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: TGB425 skrivet 1 april 2013 kl. 18:41:31
Är själv sugen som fan på den nya 500:an, vissa säger att den är slö men det beror väl på vad man jämför med ':) Har bara kört 400cc enstånkare förut på 30hk (TGB425), så en 500cc twin på 46hk blir väl förhoppningsvis piggare än min förra upplevelse ;D

Eller hur upplever du din Lindeman? Toppfart?? ':)
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: LindeMan skrivet 1 april 2013 kl. 20:38:20
Jag tycker som sagt den räcker till å terrängköra och ta sig från punkt A till B, kommit upp i 64mph, så ca 100km/h
men över 100 känns förjävla tråkigt å köra. ligger ok efter vägen i dom hastigheterna men ligger hellre brevid vägen å leker än på asfalt.

Så det som sätter gränsen nu är min kunskap, däck å höjd då den gärna ställer sig på underredet. Tanken e ju att montera ett slipon, variatorkitt samt nya däck. Sen får vi se vad den orkar efter det. Bara nå sockersnö här hemma denna vinter så man sätter sig på en gång.

Men efter 9dar å 20mil så finns det inget å påpeka, skiljde inte ens 20k mellan en cfmoto x7 å denna då åf bjöd på vinsch och lite rabatt på maskin. Så nästa vecka blir det första service, hasplast monteras då det inte hans med då den levererades "fick välja mellan vinsch å plast" samt betala för den förlängda garantin så den täcker i 5år för 2800kr, Man har 60 dar på sig att bestämma om man vill ha den från det att man köper maskin. inte ens 1000kr året, inget å tveka på i mina ögon.
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: TGB425 skrivet 1 april 2013 kl. 21:11:09
Jag tycker som sagt den räcker till å terrängköra och ta sig från punkt A till B, kommit upp i 64mph, så ca 100km/h
men över 100 känns förjävla tråkigt å köra. ligger ok efter vägen i dom hastigheterna men ligger hellre brevid vägen å leker än på asfalt.

Så det som sätter gränsen nu är min kunskap, däck å höjd då den gärna ställer sig på underredet. Tanken e ju att montera ett slipon, variatorkitt samt nya däck. Sen får vi se vad den orkar efter det. Bara nå sockersnö här hemma denna vinter så man sätter sig på en gång.

Men efter 9dar å 20mil så finns det inget å påpeka, skiljde inte ens 20k mellan en cfmoto x7 å denna då åf bjöd på vinsch och lite rabatt på maskin. Så nästa vecka blir det första service, hasplast monteras då det inte hans med då den levererades "fick välja mellan vinsch å plast" samt betala för den förlängda garantin så den täcker i 5år för 2800kr, Man har 60 dar på sig att bestämma om man vill ha den från det att man köper maskin. inte ens 1000kr året, inget å tveka på i mina ögon.

Ok:) ska fundera lite till men det lutar åt en sån. ligger ju precis under den magiska 100.000kr gränsen och då får man ju en maskin i toppskiktet:) Kör ju mycket väg också och har förstått att den är ganska skön på det speciellt eftersom det är V twin...
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: Lowest skrivet 1 april 2013 kl. 21:31:37
Jag tycker som sagt den räcker till å terrängköra och ta sig från punkt A till B, kommit upp i 64mph, så ca 100km/h
men över 100 känns förjävla tråkigt å köra. ligger ok efter vägen i dom hastigheterna men ligger hellre brevid vägen å leker än på asfalt.

Så det som sätter gränsen nu är min kunskap, däck å höjd då den gärna ställer sig på underredet. Tanken e ju att montera ett slipon, variatorkitt samt nya däck. Sen får vi se vad den orkar efter det. Bara nå sockersnö här hemma denna vinter så man sätter sig på en gång.

Men efter 9dar å 20mil så finns det inget å påpeka, skiljde inte ens 20k mellan en cfmoto x7 å denna då åf bjöd på vinsch och lite rabatt på maskin. Så nästa vecka blir det första service, hasplast monteras då det inte hans med då den levererades "fick välja mellan vinsch å plast" samt betala för den förlängda garantin så den täcker i 5år för 2800kr, Man har 60 dar på sig att bestämma om man vill ha den från det att man köper maskin. inte ens 1000kr året, inget å tveka på i mina ögon.

Är du säker på att man har 60dar på sig efter köp att bestämma om man ska köpa extra garanti ?

Det har man varit tvungen att köpa direkt vid köpet av maskin annars har man inte fått den extra garantin.

Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: LindeMan skrivet 1 april 2013 kl. 21:35:56
Är du säker på att man har 60dar på sig efter köp att bestämma om man ska köpa extra garanti ?

Det har man varit tvungen att köpa direkt vid köpet av maskin annars har man inte fått den extra garantin.

Enligt min åf, Som kollade upp exakt vad som gällde då han inte var helt säker på denna del då dom aldrig sålt den utökade garantin tidigare och han visste om att jag skulle ha den extra garantin. Har han gjort bort sig så är det han som får lösa eller ta tillbaka/sälja maskinen på nytt.
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: Lowest skrivet 1 april 2013 kl. 21:58:07
Enligt min åf, Som kollade upp exakt vad som gällde då han inte var helt säker på denna del då dom aldrig sålt den utökade garantin tidigare och han visste om att jag skulle ha den extra garantin. Har han gjort bort sig så är det han som får lösa eller ta tillbaka/sälja maskinen på nytt.

Vet en som beställde en ny maskin och skulle ha den extra garantin men säljaren glömde bort den vid leverans och han märkte det efter några dagar men då gick det inte å lösa en för det skulle göras vid leverans.
Det var för ca 1 1/2 årsen
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: LindeMan skrivet 1 april 2013 kl. 22:13:11
hmm nu blir man ju väldigt osäker :( men han kollade upp detta för min skull och sa att jag hade 60 dagar på mig efter köp. Får hoppas dom har ändrat detta, och det känns som om det lär nog kunnat bli en å en annan som glömt det vid leverans/köp å står utan sen. därav 60 dagar.
Men ska mest troligt till stan imorgon så tänkte endås svänga förbi och be dom plocka hem nytt tändningslås då det gick sönder efter 2 dagar, det funkar men insatsen i låset följer med när man tar ut nyckeln.
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: Bamse- skrivet 2 april 2013 kl. 06:44:56
du har helt rätt ()p
http://can-am.brpscandinavia.com/sv/fordon/b.e.s.t.-protection.html (http://can-am.brpscandinavia.com/sv/fordon/b.e.s.t.-protection.html)
Titel: SV: Effektuppgifter?
Skrivet av: LindeMan skrivet 2 april 2013 kl. 19:49:39
Fick samma svar av åf idag så nu e man lugn :D