ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Bluesman skrivet 18 juli 2007 kl. 11:57:28

Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: Bluesman skrivet 18 juli 2007 kl. 11:57:28
Hej gott folk. Jag behöver lite goda råd.
Jag har en längre tid gått och funderat på att köpa en fyrhjuling men inte kommit till skott.

Jag är en snart 50-årig kille som är född med ett handikapp som gör att jag går illa och har dålig balans. Jag har B-körkort med restriktionen att jag bara får köra 4-hjuliga automatväxlade motorfordon. Det betyder att motorcyklar aldrig har varit något alternativ för mig men nu med ATV så ser jag en möjlighet att både kunna hänga med mina kompisar när de kör MC och att komma ut i skog och mark.

Först hade jag tänkt köpa en terrängreggad fyrhjulsdriven maskin men eftersom jag inte har någon egen skog så tror jag att jag får begränsad användning av den. Därför har jag nu svängt till att köpa en vägreggad maskin men en som både fungerar på väg och i skog. Dock har vägegenskaperna högsta prioritet. För att inte komma efter polarna så bör maskinen gå i minst 80-90. I den farten är vägegenskaperna viktiga för säkerheten. Eftersom jag har svårt att använd benen för att manövrera pedaler (vänster är helt kört men höger fungerar i bilen men kan bli trixigt på en ATV i ett krisläge) är det viktigt att bromshantaget fungerar på rätt sätt. Vissa maskiner jag titta på bromsar bara framhjulen via handbromsen och har fotbroms för bakhjulen. Om jag fattat saken rätt är det uppenbar risk för sladd eller att man tippa över framåt om man bara bromsar fram.

Jag har titta lite på de maskiner som är reggade för två personer. De är cirka 30 centimeter längre än de för en.
Hur mycket bättre blir de på väg och hur mycket sämre i skogen?

Mitt stora problem verkar vara sittställningen. Jag har svårt att sära på knäna och man verkar behöva sitta väldigt bredbent på många maskiner. Jag kan tvinga isär knäna men får grymt ont i ljumskarna efter en liten stund eftersom musklerna där är lite för korta.
Som jag fattat saken så blir sitsarna bredare ju större maskinen är. Jag skulle vilja ha en på 400-500 kubik men redan där är maskinerna i bredaste laget. Jag har provat CAM-AMs Outlander MAX 400 XT och den är fin men den är lite bred och har bara handbroms fram.
Arctic Cat verkar komma med en vägreggad version av sin 400 TRV och den skulle, enligt en återförsäljare jag pratat, med bromsa både fram och bak via handbromsen. Tyvärr var även den i bredaste laget. Om jag höjer upp fotplattan 10 centimeter kommer knäna upp och behöver inte vara så brett isär men blir det en farlig körställning? Dessutom måste jag bygga om fotbromsen så att den också höjs och det kan bli svårt.

Jag behöver alltså tips på vägreggade, automatväxlade maskiner med in och urkopplingsbar fyrhjulsdrift som tål att köra långt på landsväg och som kan manövreras bara med händerna och som inte har för bred sittställning (mindre än 25-30 centimeter mellan knäna om möjligt).
Motorstorleken är inte jätteviktig men det vore bra om den har en marschfart på 80. Jag vill att den skall vara vägreggad från återförsäljaren i Sverige för att service och garantier skall fungera. Jag bor i Borås och de försäljare som finns här säljer mest de japanska maskinerna och de verkar inte ha några som är vägreggade.
 
Vad det gäller körningen i skogen så planerar jag att söka dispens hos länsstyrelsen mot förbudet att köra vägreggat i terrängen och mot förbudet att köra på barmark.
Det tror jag att jag får och sen återstår bara att hitta en vänligt sinnad markägare.

/Per
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: terence skrivet 18 juli 2007 kl. 12:31:16
Hejsan, vet inte om jag kan ge tips så egetligen dock tycker jag inte du ska behöva begränsa valet av maskin pga handikappet, kan ju inte bedöma så eg men har själv en hög rygg skada från mcolycka (anv. rullstol) och det enda jag håller fast mig i är just med hjälp av händerna... = noll balans. Så vad gäller allt förutom dina besvär at sära knäna har jag sämre förutsättningar. bara som tips...inget annat

själv kör jag en raptor 700 och växlingen sköter jag med elektromagnet... använder bara frambromsen. Skon lindar jag bara fast med "bagage gummiband" eller vad de nu heter :)

tycker raptorn e en väldigt bra allround hoj. ville ha en sport quad ist för tung maskin iom att jag till 80% kör landsväg resten grusväg. väldigt sällan jag kör ut i vildmarken där 2-hjulsdriften inte funkar utan 4-hjulsdrift e ett måste....

lycka till med sökandet!

PS min raptor e tillsalu :) säljes pga at jag fått igång min gsxr600...
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: DigitalOne skrivet 18 juli 2007 kl. 12:57:38
Jag har också ett handikapp som gör att jag bland annat har problem med balansen men det är inget som hindrar mig att köra fyrhjuling.
Tyckte till en början att fotbromsen var lite läskig men det är som med allt annat, övning ger färdighet så nu går det automatiskt. :)

Mitt tips är faktiskt att du provar olika maskiner om du har möjlighet då det stora bekymmret för dig verkar vara att hitta en maskin som du kan sitta bra på. Nu vet jag att det kan vara svårt att hitta ÅF som har diverse maskiner hemma men du får höra dig för. www.fyrhjuling.se verkar ha maskiner hemma för det mesta iaf.

Kan tillägga att köpa en ATV är en av de roligaste och nyttigaste investeringarna jag gjort på mycket länge.
Titel: Re: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: op skrivet 18 juli 2007 kl. 14:59:22
Citat från: "Bluesman"
Eftersom jag har svårt att använd benen för att manövrera pedaler (vänster är helt kört men höger fungerar i bilen men kan bli trixigt på en ATV i ett krisläge) är det viktigt att bromshantaget fungerar på rätt sätt. Vissa maskiner jag titta på bromsar bara framhjulen via handbromsen och har fotbroms för bakhjulen.

Hur mycket bättre blir de på väg och hur mycket sämre i skogen?
/Per


De litt større Can-Am ATVene har kombinert fram og bakbrems på venstre hånd. Renegade og Outlander 800(Outlander 650 tror jeg) har kombinasjonsbrems. Problemet med disse er at de er like brede de som Outlander 400, og hjelper ikke på så mye der. Men:  Bombardier(Can-Am) Traxter har forsenking foran salen slik at man slipper å løfte beina over salen for å sette seg oppå. Denne tror jeg du bare får tak i brukt. Kanskje du kunne tittet litt rundt om du finner en Traxter? Jeg kjenner ikke til andre produsenter som har denne løsningen(Det er også utgått modell, men reservedeler finnes jo alltids).

Alternativet blir vel kanskje å kjøpe en MUV i stedet for en ATV? Da sitter du jo i vanlig sete og kjører som vanlig bil. De får man også registrert som "MC" har jeg sett(http://www.fyrhjuling.se/webshop/fyrhjulingar-side-side-c-1_3.html).


Eller kanskje noe sånt som dette?
http://www.secma.se/showDetails.aspx?ProductId=132&Category=SECMA


Til neste år kommer jo også Can-Am Spyder som en glimrende trehjuls motorsykkel(Denne egner seg ikke offroad)..


/op
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: Virus skrivet 18 juli 2007 kl. 15:18:13
Hej!

Sitter själv i rullstol sedan många år.  Har i allafall i 15år åkt fyrhjuling och fått njuta av den friheten den kan ge.
Åker i dag på en Can-Am som passar mig väldigt bra. Även jag har noll balans utan det bygger på att man kan hålla hårt i styret. Sitt stälningen är väl då givetvis mer viktig om man inte kan "stötta" med benen. Mitt val blev därför Can-Am 800 i stället för 400:an, bara för att det var helt olika maskiner att sitta på (behöver inte 800cc, även om det är grymt kul). 800:an och 400:an ser vid första ögonkastet lika ut men när man provsatt och körde var det helt annan sittkomfort.

Mitt råd prova så många du kan för att avgöra viken som passar just dig bäst.
Ett tips kan vara Bombardiers Traxter modell, som inte har någon "tank". Helt fritt för benen, fick själv det tipset när jag skulle skaffa mig min maskin.
Nackdelen som jag tyckte är, att när man bromsar hårt och inte kan hålla i mot med benen. Är känslan att man kannar fram och inget som stoppar upp, som en traditionell "tank" gör.

Här är den bästa länken jag hittade för att du ska få en bild av Traxtern:
http://www.rodinsmarin.se/ATV/Bombardier/bombardierhome.htm

Hoppas att du hittar en maskin du bli riktigt nöjd med!

M.V.H
Victor
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: Virus skrivet 18 juli 2007 kl. 15:21:37
Opps!

Vi var vists två som skrev nästan samma sak, men ville oxå bara bekräfta att på min maskin tar handbromsen på alla fyra hjul. Fotbromsen bara bakhjulen.
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: Wheelie skrivet 18 juli 2007 kl. 16:31:33
Kanske detta vore ett alternativ också...

http://www.polarisindustries.com/en-us/Ranger/RangerRZR/Experience/

Även jag spanar efter en atv. Jag bröt nacken för ca 12 år sen i en mc-olycka och har saknat hoj-åkandet sen dess, men jag tror att en atv skulle kunna fungera. Personligen har jag siktat in mej på en Outlander 650 MAX XT.
Så länge man har fyrhjulsdriften i så har man ju bakbroms via drivlinan.
Jag har kollat möjligheten att flytta upp fotbromsen till styrets högra sida och jag tror det skulle fungera. (Typ som en vespa). Lite högre bromsverkan om man kan nypa till med båda händerna.

Hoppas du hittar en maskin som passar dej. Lycka till!  /Wheelie  :D
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: BEERHUNTER skrivet 18 juli 2007 kl. 16:47:09
Är själv benamputerad,och har en POLARIS 800 efi.
 Men jag har blivit kanontänd på RZR en som Wheelie
 hänvisade till. PS jag 55+.

 mvh. Bert
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: Outlander skrivet 18 juli 2007 kl. 17:13:14
Oj! Vad kul att se så många som ser en möjlighet i fyrhjulingen när man är handikappad. Har själv mosat mig själv på hoj men har idag inga begränsningar fysiskt så jag kör och rör mig normalt. (Värken syns inte utanpå :-))

Personligen tror jag att sporthoj passar trådskaparen bäst pga att de är smalast, LTZ-400 är hyfsat smal, bra prestanda, så hygglig i skogen som en 2wd sportis kan bli. Alternativet med smal men något bättre frigång blir Polaris Outlaw men då bara reggad för en person till skillnad från Suzuki LTZ.

Håll oss uppdaterade, handikappanpassning går nog att få till på alla hojar tror jag.
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: Jocke72 skrivet 18 juli 2007 kl. 18:11:53
En liten heads-up är att lagen säger att ni måste: "Ha två av varandra oberoende bromssystem".

Alltså, kommer ni bara åt ena pedalen så kör ni olagligt. Om vi ska vara petiga.. Om ni sen väljer att ignorera det är en annan sak.


Själv fått höger lårben amputerat och tog körkort för tvåhjulig hoj som enbent, först i Sverige tom (enligt TSV). Blev tvungen att bygga om bakbromsen så jag kunde bromsa med vänster ben.

På efterföljande hojar brydde jag mig inte om det och det är ingen som har frågat heller, de gånger jag blivit stoppad.

Kör även manuell bil och kopplar med en krycka jag snickat ihop. Polisen har inte sagt något om det heller, även om det finns begränsningar i mitt körkort.


Hursomhelst, man ska veta vad som gäller och isf bryta mot det medvetet.


/Jocke
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: hampan skrivet 18 juli 2007 kl. 19:40:43
kawasaki kvf 750 har jag läst att den ska vara ganska smal att sitta på. Sen är dne äver fyrhjuls driven och dromsen sitter på höger sida, är det som på min kvf 650 få bromsar den på alla fyra hjulen med fyrhjuls driften i annars bakhjulen men sen har jag för mig att det finns broms på båda sidor på styret så den skulle nog kunna passa dig bra ?
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: Bluesman skrivet 18 juli 2007 kl. 20:56:03
Tack alla för alla tips och synpunkter. Så många svar! Och så snabbt, jag är imponerad!

Tyvärr gav de upphov till en massa nya tankar och spår som måste utredas. Jag hade hoppats att jag bara skulle kunna ringa affären ni rekommenderade och beställa  :D

Om jag sammanfattar så får jag fram följande:
1.   Jag skall sluta bekymra mig om pedaler hit och dit, Med lite träning går det att bemästra det mesta (det tror jag är helt sant).

2.   Börja titta även på begagnade maskiner och då främst Bombardiers Traxter (jag kände inte till den men den ser mycket intressant ut, problemet blir att få möjlighet att provköra en och sedan att få tag i en vägreggad. Känner ni någon runt Borås som har en och vill låta mig komma och titt/prova så hör av er).

3.   Överväg att ge upp fyrhjulsdriften för då kommer hela skalan med sportmaskiner upp på banan och dessa kan vara smalare över tanken (jag hade valt bort dessa eftersom de oftast är manuellt växlade något som jag inte har körkort för, de har ”öppna” fotpinnar och jag som inte har riktig koll på benen kände mig säkrare på modeller med ”lådor” att placera fötterna i, samt jag trodde dessa skulle kunna köra fast i skogen och göra jag blir strandsatt mitt ute i ingenting men det fixar man kanske med en schyst vinsch)  

4.   Titta lite på de fyrhjuliga, billiknande, maskinerna med störtbåge där man sitter på ”bilvis” (dessa är förmodligen jätteroliga och förnuftiga, eftersom störtbågen ger ökad säkerhet, men inte riktigt vad jag är mentalt förberedd på, det får bli plan B)

Naturligtvis skall ni få veta vad det blir jag köper och hur det går för mig. Det gäller bara att inte tappa fart nu när semestern är slut och den grå vardagen begraver mig i en massa jobb.
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: Moonken skrivet 18 juli 2007 kl. 21:27:36
jag har en access 250 i nyskick endast gått 90 mil, den e automatare men bra drag i :) 86 gör den iallafall nu o den är verkligen som en dröm på vägen, jag har kört ett flertal atv men ingen som accessen på vägen.

säljer den för 29.000 kr ( vägreggad ) finns starx utanför kalmar
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: Outlander skrivet 18 juli 2007 kl. 22:33:57
Traxtern tänkte jag inte ens på, borde vara optimal med sitt öppna insteg. MEN den säljs inte av Can-Am längre. Hitar du en beg så vet jag att ett mindre antal vägreggade rullar på våra vägar och då som just  vägreggade.

Can-Am tillverkar den fortfarande men bara som OEM till John Deere och jag vet inte om den finns som vägreggad hos John Deere.
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: Blade550 skrivet 19 juli 2007 kl. 01:05:37
Hoppas att du har tittat på TGB Blade 425 4x4 Vägreggad...
(http://i17.tinypic.com/52gcjd0.jpg)
URSÄKTA den är visst lite skitig på bilden :oops: ...
Jag har inte mätt "sittbredden" på sadeln men den har iaf broms på framhjulen med höger handtag på styret och broms bak (eller om det är alla fyra? kommer inte ihåg nu) med vänster handtag och sedan fotbroms på höger sida i "fotbåset". Den är reggad för 2 personer och har vinch, fram och bakrack, dragkula och lättmetallfälgar som standardutrustning :P I och urkopplingsbar 4x4 och toppar runt 95-99 km/h. Den har oxå stel bakaxel vilket gör att den inte är så vinglig på vägen som de med delade bakaxlar kan vara. Grymt svängradie och allmänt bekväm hoj! Priset ligger runt 69900:- Har haft min sedan den 25 januari i år och är mycket nöjd med denna :D  :D
Lycka till med "Jakten på den perfekta ATV:n"
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: Wheelie skrivet 19 juli 2007 kl. 13:55:41
Bladen kan nog vara bra. Den ser ut att vara lite smalare över sadelns framkant
vilket vore bra om du har svårt att få isär knäna.
(Stämmer det, Blade400?)

Annars kanske detta kan vara ett alternativ oxå... (Ett bidrag till "Plan B")

http://www.woodstar.se/docs/dokument/broschyr_bugracer_500i.pdf

Den går att anpassa efter behov oxå.

/Wheelie
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: Blade550 skrivet 19 juli 2007 kl. 20:26:58
Sadelbredden "i grenen" är 20cm sedan om man tittar ner på avståndet mellan knäna så hamnar jag på ca: 35-40 cm ungefär....(tumstocken gick inte att "köra" igenom tanken :lol: )
Hoppas att det hjälpte lite iaf :D
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: maxorn skrivet 19 juli 2007 kl. 22:15:48
ok bluesman side by side är riktigt grymma varför kompromissa
såg några på blocket med kanonpris tror att du kan få ut 100 % körglädje av en sån dessa borde även vara läta att anpassa.
bekväma råa och säkert riktigt bra att ta sig fram på gamla skogsvägar.
vill du köra i 1 meter lera är det säkert tufft vad du än väljer,
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: maxorn skrivet 19 juli 2007 kl. 22:19:42
ps varför måste du köra 80-90 om dom inte kan vänta på dig är dom dåliga polare
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: larsostman skrivet 20 juli 2007 kl. 07:37:52
Kan KFX 700 vara nåt?
Smalare än CanAm & har CVT låda.
Grymt skön att sitta på, tror man får åka 2??
Snygg är den ju också.... :twisted:
Titel: Vad tror ni om den här?
Skrivet av: Bluesman skrivet 2 november 2007 kl. 17:27:57
Hej igen.
Det var ett tag sedan jag var här och skrev men sist fick jag så många klok och trevliga råd så jag gör ett nytt försök.

Förra gången fick jag tipset att titta på PGOs Bugracer 500i. Då var jag lite tveksam men till slut åkte jag till Woodstar i Fjärås och provkörde. Den var besvärlig att komma ur och man borde kört den med båda fötterna men försäljaren trodde inte det skulle vara så svårt att anpassa den till mina förutsättningar. Dock blev det ingen affär utan jag satte igång att leta efter en återförsäljare närmare Borås. Tiden gick men tillslut fick jag kontakt med en lokal firma. När jag äntligen åkte dit för att beställa visade det sig att PGO inte kunde leverera. Det var problem med kvaliteten hos den kinesiska tillverkaren. Försäljare i Borås satte igång att forska efter alternativ och idag rekkomenderade han mig att istället köpa en "gokart" från Yonghe (www.atvyonghe.com) som heter YH010-400CC.

Den är lite kortare än maskinen från PGO men försäljare påstår att det bara gör den betydligt bättre i skog och mark. Dessutom skall hjulupphängningen med dubbla länkarmar vara bättre och ge bättre markfrigång.  

Mina funderingar är:
Har ni någon erfarenhet av den kinesiska tillverkaren? De gör ATV också kanske någon här på forumet varit i kontakt med dem.

Kan ni utifrån produktspecen (http://www.atvyonghe.com/Web_Module/1601/Show_Pic_en.asp?id=116&Menuid=193&Columnid=6) avgöra hur växlingen fungerar? Det är ingen vanlig automat vad jag förstår eftersom det pratas om 5 växlar men utan koppling. Måste jag peta i växlar vid normal körning eller är det en möjlighet som man kan ta till om man behöver köra på en speciell växel när man håller på och kör fast?

Jag antar att den har diffspärr men var står det och är den automatisk? Är det det som är "clumpy drive clutch"?

Enligt försäljaren så säljs den i sammarbete med Yamaha utanför Europa men här jagar fabriken återförsäljare på egen hand. Han trodde inte att den fanns i Sverige än men att den säljs i Danmark och Tyskland.

Alla synpunkter på maskinen är välkomna
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: zupe skrivet 2 november 2007 kl. 17:46:13
jag tror helt klat på quad.
Skulle nog ha kikat närmare på kfx 700.
Kanske kymco maxxer 300 sport kan var något?

Tror det är ganska lätt att bygga om bromsystemet så man får fotbromsen vid väster näven ist.
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: Finland skrivet 5 mars 2008 kl. 21:47:22
Hej ! Jag vet inte om detta kan hjälpa dig men du kan alltid ta en titt.
Hoppas att du hittar det du söker.

http://www.tromboli.com
(Kines utvecklad i Tyskland av deras buggyclub)
kan fås som handikappanpassad.

http://www.secmavehicule.com/anglais/00anglais.html
titta på Fun Extr'm som inte behöver hjälm.

Lycka till.
Titel: Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
Skrivet av: gurra-g skrivet 5 mars 2008 kl. 21:56:45
Vete sjutton om en Traxter är så bra ändå, så värst lågt insteg är det då inte tycker jag. Men det kanske räcker till för ts:

(http://www.rgcengineers.co.uk/upload/Bombardier.jpg)
Titel: Det blev plan B
Skrivet av: Bluesman skrivet 9 juli 2008 kl. 01:30:28
Hej på er.

Nu kan jag äntlige rapportera att det blev den kinesiska buggyn jag skrev om i november. Jag beställde den första december förra året och den skulle leverera efter sex veckor men det dröjde ända till första mars innan jag fick den. Jag skulle ha skrivit här tidigare men ville få lite erfarenhet av den först. Den är jätterolig att köra och när den går som bäst räcker det bra till mina behov. Att lära sig växla den visade sig lätt eftersom man på landsväg bara behöver använda fyran och femman (de lägre växlarna är för skogsbruk men där har jag inte varit än). Det har blivit runt 150 mil på både grus och motorväg. Toppfarten är 101 enligt hastighetsmätaren men den litar jag inte på. 85 - 90 är mera troligt när man jämför med övrig trafik. Bäst trivs jag dock på grusvägar i 50 – 60.
Jag har dock inte kunna köra så mycket som jag hoppades när jag beställde den. Jag vet att man inte kan generalisera och säga att allt kinesiskt håller låg kvalitet men jag tror inte att det är fel att påstå att maskinen håller ”Kinakvalité”. Att den började rosta redan i butiken kan jag leva med man att motorn krånglar som den gör är frustrerande. Det blev flera verkstadsbesök innan orsaken till de oväntade driftstoppen och att den var så svårstartad upptäcktes. Kamkedjan hade hoppat ur läge på grund av en underdimensionerad kedjesträckare. När det var fixat gick den bra och var lätt att starta. Tyvärr höll inte reparationen mer än 50-60 mil och nu är den på verkstad igen.
Det är också en del andra småsaker som krånglar och som gör att det inte har blivit några längre turer.
Det skulle vara roligt att utbyta erfarenheter med andra som har likadana maskiner. Jag tror inte att det finns många liknande i Sverige än men återförsäljaren här i Borås sa att generalagenten tog in 20 stycken samtidigt som min och jag har sett en utannonseras på Blocket.
På nätet finns inte så mycket information som jag skulle önska eftersom den medföljande manualen är rena skämtet.
På fabrikantens hemsida (http://www.atvyonghe.com) heter maskinen YH010-400CC men i besiktningspappren står den som Bakus Gtk 400l. Jag tror att det är under den beteckningen den säljs i Europa.
Det Amerikanska originalet kan ni se på Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=ddF6kBTAutc) om ni är intresserade.