ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: Hakerik skrivet 23 november 2015 kl. 09:40:00
-
http://www.atl.nu/teknik/lagf-rslag-triggar-tillverkare
Lagen är antagen.
http://www.atl.nu/lantbruk/nya-traktorer-f-r-k-ra-fortare
Vem behöver vägreggat efter detta?
-
Folk som precis köpt ny hjuling... kan känna sig ägda :lol:
-
Jaha måste man ta nåt extra jävla förarbevis för detta eller? vanligt traktor går ju på körkort tex
-
Folk som precis köpt ny hjuling... kan känna sig ägda :lol:
ja man vill ju verkligen köra 50 km/h överallt :banghead:
-
Jaha måste man ta nåt extra jävla förarbevis för detta eller? vanligt traktor går ju på körkort tex
Skulle gissa på B-körkort
-
Folk som precis köpt ny hjuling... kan känna sig ägda :lol:
Ska vinka till dig när jag swishar förbi med min vägreggade!
Den gör i alla fall 80km/h med styrpningen i.
-
Min gör 95 :whip:
-
Min gör 99 på mätaren i medvind. :DV (hänt typ 3ggr)
Men då varvar den också så den håller på att sprängas.
-
Min gör 99 på mätaren i medvind. :DV (hänt typ 3ggr)
Men då varvar den också så den håller på att sprängas.
JÄVLIGT på mätarn :whip:
-
JÄVLIGT på mätarn :whip:
Enligt GPS visar mätaren i 85km/h 4 för mycket. Om nu GPS:en stämmer. :dntknow:
-
Jag vann :D
-
min gör 105 på mätaren sen har jag inte vågat mer 8)
-
Med rätt nyckel så har jag haft uppe min i 125km/h ()p
-
Det var fasen. Får testa min igen då
-
Tror faktiskt den gör lite till för jag fegade ur där.
-
Jag har ju dock gorilla silverback däck så vet inte om jag vågar köra snabbare än så
-
outlander har väl fartspärr på 125, jag har en box till övers ifall du vill köra 143 km/h callahan ;)
-
Njea vet inte om jag verkligen behöver den som jag skrev så fegade jag ju ur vid 125. :o
-
Jag har ju dock gorilla silverback däck så vet inte om jag vågar köra snabbare än så
Kan gå om du silvertejpar fast dig på hjulingen och testar på ett flygfält. ()p
-
Här ser man tydligt hur ett ämne kan spåra ur helt. Började med att trådskapare tog upp dom nya reglerna för traktor registrerade atv. Slutar med att halva tråden handlar om hur fort era maskiner går. Är det inte bättre att skapa ett nytt ämne som handlar om det.
Man ser tydligt på forumet hur duktiga medlemmar är inne mindre på forumet eller har lämnat helt. Det är förståeligt. /ra >:(
-
Här ser man tydligt hur ett ämne kan spåra ur helt. Började med att trådskapare tog upp dom nya reglerna för traktor registrerade atv. Slutar med att halva tråden handlar om hur fort era maskiner går. Är det inte bättre att skapa ett nytt ämne som handlar om det.
Man ser tydligt på forumet hur duktiga medlemmar är inne mindre på forumet eller har lämnat helt. Det är förståeligt. /ra >:(
Ligger mycket i vad du säger, dock är det kanske ändå bättre att det kommer inlägg och är levande än att det ska råda hyper-disciplin. Kanske...... :dntknow:
-
Här ser man tydligt hur ett ämne kan spåra ur helt. Började med att trådskapare tog upp dom nya reglerna för traktor registrerade atv. Slutar med att halva tråden handlar om hur fort era maskiner går. Är det inte bättre att skapa ett nytt ämne som handlar om det.
Man ser tydligt på forumet hur duktiga medlemmar är inne mindre på forumet eller har lämnat helt. Det är förståeligt. /ra >:(
Finns inget annat att diskutera.. Varför ha ett forum med strikta regler? Roligare om man kan skoja i ett ämne som egentligen borde vara en nyhetsartikel.
-
Samtidigt bör man respektera trådens innehåll och dess ursprungliga syfte. Ju... :hmmm:
-
Hej! Jag är glad att ni tog min kritik på ett moget sätt. Det blev ingen smuts kastning.
Ni försöker att argumentera ,det glädjer mig för då finns det hopp för forumet. Jag håller med om att det är bättre med ett levande forum som har tappat tråden. En ett dött forum som ska följa reglerna. Kör på så blir det bra
Mvh ra ()p
-
Kan gå om du silvertejpar fast dig på hjulingen och testar på ett flygfält. ()p
Nja hade fegar ut tror jag
-
Då är det traktorreggad ATV man skall köpa när man byter nästa gång.
Har vägreggad nu och tänkte att nästa jag köper blir en terrängreggad eftersom jag vill kunna dra av momsen på mitt blivande skogsbruk.
Upptäckte sen att man då visst behöver ett särskilt körkort.
Men en traktorreggad får man alltså köra på B-kort?
-
Ja har du B-kort har du atomistiskt traktorkort
-
Traktor låter ju bra, tills polisen lär sig det här med topphastighet och försäkringsbolag börjar bestrida ersättning när man tror att det gått för fort.
Motorvägar är ju bara att glömma osv.
Att slippa besiktning tycker ju en del är ett plus, medans jag anser att bara en idiot kör något obesiktat osv
-
Traktor låter ju bra, tills polisen lär sig det här med topphastighet och försäkringsbolag börjar bestrida ersättning när man tror att det gått för fort.
Motorvägar är ju bara att glömma osv.
Att slippa besiktning tycker ju en del är ett plus, medans jag anser att bara en idiot kör något obesiktat osv
Håller med om det med besiktning, varför vill man inte besiktiga? Även om man anser sig ha koll på sitt fordon är alltid ett andra utlåtande bra, det är om inget en säkerhetsfråga både för en själv och medtrafikanterna.
-
Någon som vet hur de tänkt spärra hastigheten?
-
Låter kalas när man bor på landsbygden! Kunna köra i skogen OCH på vägen lagligt :rtfm: Ingen besiktning är ju kanon.
Har man dåliga bromsar så får man ju ta tag i det istället för att köra.
-
Tänker mig att Can Am t.ex. som har olika nycklar för olika ändamål kunde göra en traktornyckel, och en nyckel för körning på avspärrat område med fri fart.
-
Någon som vet hur de tänkt spärra hastigheten?
De spärrar inte, du får skriva på ett papper där du avsäger deras ansvar.
-
Låter kalas när man bor på landsbygden! Kunna köra i skogen OCH på vägen lagligt :rtfm: Ingen besiktning är ju kanon.
Har man dåliga bromsar så får man ju ta tag i det istället för att köra.
Ok, men om du har ett kasst hjullager då som du inte märkt och det skär på axeltappen när du kör förbi ett par barn i 90km/h och tappar kontrollen över maskinen och skadar dem? Alla väggående fordon ska besiktigas tycker jag.
-
Nu är det ju 50 kmh det handlar om.
Tycker du jordbrukstraktorer ska besiktas också?
-
Nu är det ju 50 kmh det handlar om.
Tycker du jordbrukstraktorer ska besiktas också?
Med tanke på hur de flesta bönder fullkomligt skiter i så simpla saker som fungerande belysning på sina traktorer och vagnar, så ja utan tvekan!
-
Det blir ju samma böteslapp på det som om du kör utan belysning på bilen din
-
Böteslappen är en sak, men årlig besiktning hade kanske fått dem att hålla efter så simpla saker som just belysning. Har en barndomsvän som förlorade ena benet som 16-åring för en dum bonnjävel körde med sina vagnar utan ljus eller något reflex eller dylikt på natten och han small den i röven med mc. Kul och vara 16 år och enbent pga. någon inte bryr sig om andra i trafiken.
-
Är ju inte lagligt att köra utan ljus.
Om inte böteslappen avskrämmer dom att köra utan ljus i trafiken lär ju inte ombess göra det heller?
-
Nä, men som sagt, kollar man det aldrig samt aldrig möter en polis.......men detta är vad jag personligen tycker.
-
Det kommer ju bara finnas Traktor B i framtiden och jag tycker det är trist.
En bekant på bilbesiktningen (den riktiga) säger att av 10 kineser/lågbudgetmaskiner så är det 2 som går igenom utan anmärkningar och majoriteten kommer inte till någon mer besiktning alls.
Blir fint med alla dessa på vägarna sen med småpojkar bakom styret.
Polisen kommer ju ha kul, precis som de var med de gamla epatraktorerna.
-
Gäller det alla kina märken eller typ mest Bad Boy och motsvarande?
-
Gäller det alla kina märken eller typ mest Bad Boy och motsvarande?
Nu var det väl alla över en kam när det gällde honom.
Med det var "bashan och alla plingplong tjingtjong"
-
Traktor B?
Är det B-behörighet som krävs då?
-
Traktor B?
Är det B-behörighet som krävs då?
Ja.
-
Då är detta inte aktuellt för någon under 18 ändå.
Så dagens traktorreggade kommer att försvinna?
-
Då är detta inte aktuellt för någon under 18 ändå.
Så dagens traktorreggade kommer att försvinna?
Nä de finns kvar, en säljare påstod att vanlig Traktor blir Traktor B automagiskt men det har jag svårt att tro.
-
En ny snabbgående traktor tillåten från 1 januari
Dagens traktorer kommer att motsvara ”traktor a” och de nya snabba traktorerna ”traktor b”. Traktor b följer i stort samma regelverk som motorredskap klass 1 och den tunga terrängvagnen. Det innebär bland annat att
den får köras i max 50 km/timmen
det krävs (som lägst) körkort med B-behörighet (körkort för bil)
den ska köras på vägen (och inte på vägrenen som en traktor a).
-
Tycker det känns vettigt ändå, de flest kör ju nästan ingenting med sina maskiner, och att då behöva besiktiga känns mer som en skatt än som en trafiksäkerhetsåtgärd.
I vart fall i mitt fall.
Sen finns det ju förstås de som kommer att köra med trafikfarliga maskiner, men det kan ju hända även mellan besiktningarna idag, 2 år mellan.
-
Tycker det känns vettigt ändå, de flest kör ju nästan ingenting med sina maskiner, och att då behöva besiktiga känns mer som en skatt än som en trafiksäkerhetsåtgärd.
I vart fall i mitt fall.
Sen finns det ju förstås de som kommer att köra med trafikfarliga maskiner, men det kan ju hända även mellan besiktningarna idag, 2 år mellan.
Var ska man dra gränsen för att besiktiga traktor eller inte? Faktum är att många bönder sköter sin trafiksäkerhet på traktorer med utrustning synnerligen dåligt. Kruxet blir då att samtliga traktorreggade blir besiktningsskyldiga vilket det finns motstånd emot. Kan man rädda så mycket som ett liv med besiktning låt säga vartannat år är det värt det. Eller så höj böterna för trafikfarligt fordon med 2000%.
-
Kontrollbesiktning:
Traktor a – nej.
Traktor b – inte idag men krav på kontrollbesiktning kommer att införas för traktor b våren 2018 (tvingande krav inom EU)
-
Undrar hur försäkringspremierna kommer påverkas av detta, traktor atv är ju mycket billigare att försäkra än en vägreggad vad jag förstått?
-
Var i kontakt med transportstyrelsen ang om registering till traktor b men det gäller bara nya traktorer
Synd annars hade jag regbes direkt
-
Gäller detta även jordbrukstraktorer?
-
Så har jag fattat
Bara nya traktorer b reg
-
Jag förstår inte riktigt hur detta ska slå ut dom vägreggade?
Kommer köpa vägreggad nästa gång också.
Fattar inte varför man inte kan göra en riktigt ATV klass istället.
Där man får köra gällande hastighet som med MC och utan massa effekt strypningar.
Oavsett reg typ så kör man ju olagligt på nått sätt.
-
Inte alla, det finns rätt många äldre/billigare maskiner, Kymco KXR 250, Linhai 300 t.ex som inte har mer än godkänd effekt.
Och med en traktor B kör man ju bara olagligt om man kör fortare än 50.
Jag kan väl personligen tycka att 70 vore en lämpligare hastighet, men 50 är ju bättre än inget.
För de flesta normala ATV-ägare är nog inte ens gränsen med 50 ett stort problem.
För de som pendlar, eller kör med quads bara för skojs skull är det ett större problem.
-
Jag förstår inte riktigt hur detta ska slå ut dom vägreggade?
Kommer köpa vägreggad nästa gång också.
Fattar inte varför man inte kan göra en riktigt ATV klass istället.
Där man får köra gällande hastighet som med MC och utan massa effekt strypningar.
Oavsett reg typ så kör man ju olagligt på nått sätt.
Lycka till att köpa ny vägreggad efter 2016!
Klassen försvinner
-
Försvinner vägreggad atv/quad?? Är ni säkra på det? Vad fan ska man då köpa om man inte vill ha en traktor och vill kunna köra på väg.
-
MC-registreringen försvinner inte, men jag antar att mindre kommer att köpa dom bara. Men det gäller ju bara ATV, då du kan köra lagligt i skogen och på vägen. Uppskattat av många.
-
Skulle tro att Fenis menar att färre kommer att ta hem vägreggade, så det blir svårt att få tag i dem, om nu de flesta väljer traktorreggade.
Blir det krav på besiktning så ser jag inte nyttan med traktorreggat framför vägreggat.
Bara nackdelar.
-
MC-registreringen försvinner inte, men jag antar att mindre kommer att köpa dom bara. Men det gäller ju bara ATV, då du kan köra lagligt i skogen och på vägen. Uppskattat av många.
Min källa säger tvärt om, att 2017 så försvinner vägreggning.
-
MC-registreringen försvinner inte, men jag antar att mindre kommer att köpa dom bara. Men det gäller ju bara ATV, då du kan köra lagligt i skogen och på vägen. Uppskattat av många.
Man kan väl inte köra mer lagligt i skogen med traktorreggat än vägreggat
och på vägen får man bara köra 50kmh med traktorreggat medans med vägreggat får man köra skyltad fart.
Så har svårt att se att vägreggat slås ut.
-
Min källa säger tvärt om, att 2017 så försvinner vägreggning.
Kommer de skilja mellan quads och atv då alltså?
Har mycket svårt att tro vägreggat försvinner om det inte försvinner i hela EU
sverige har ju anpassat sig mer och mer efter eu när det gäller sånt här.
-
Kommer de skilja mellan quads och atv då alltså?
Har mycket svårt att tro vägreggat försvinner om det inte försvinner i hela EU
sverige har ju anpassat sig mer och mer efter eu när det gäller sånt här.
Stelaxlade maskiner ska ju bort, det har vi sett innan, massa förslag på förbud om man inte har diff bak osv.
Vet faktiskt inte vad som händer med quadarna förutom att försäljningen av dem rasar.
-
Stelaxlade maskiner ska ju bort, det har vi sett innan, massa förslag på förbud om man inte har diff bak osv.
Vet faktiskt inte vad som händer med quadarna förutom att försäljningen av dem rasar.
ah ja visst ja. tja det blir väl som innan när de ändrat att gamla fordon fortfarande får köras men nya måste uppfylla kraven
så jag kan tänka mig begagnatmarknaden blir dyrare.
Måste nog köpa en quad till frun det här året innan ändringarna.
-
Länk till utdrag ur nya EU regelverket.
http://www.quadtech.co.uk/EU%20Legislation/index.htm
Klart är att stelaxel försvinner, krav på OBD gör att förgasare är ute ur bilden, 15kW gräns bort och istället 90km/h gräns för vägreggat.
-
Så Traktor B kommer måsta ha fulsäte med säkerhetsbälte och rollcage :)
Och när det gäller delad axel så står det "All new..." så gamla är fortfarande godkända precis som jag trodde
det är sällan de jävlas med befintliga fordon.
-
Så Traktor B kommer måsta ha fulsäte med säkerhetsbälte och rollcage :)
Och när det gäller delad axel så står det "All new..." så gamla är fortfarande godkända precis som jag trodde
det är sällan de jävlas med befintliga fordon.
Nä befintliga registreringar berörs inte.
Ska man köpa quad är det i år som gäller
-
Vad är egentligen nackdelen med att ha en diffad bakaxel?
-
Vad är egentligen nackdelen med att ha en diffad bakaxel?
Jag tror inte politikerna förstår att en diff på en atv och en stel axel är samma sak.
-
Jag tror inte politikerna förstår att en diff på en atv och en stel axel är samma sak.
Precis, de är ju ändå "stela" bak i den bemärkelsen. Ska de nu sätta reglerna bör de kunna skilja på stel respektive inviduel hjulupphängning.
-
Var i kontakt med transportstyrelsen ang om registering till traktor b men det gäller bara nya traktorer
Synd annars hade jag regbes direkt
Nu vart jag sjukt nyfiken! Jag beställde i fredags en scrambler traktorreggad. En 2015 men ändock ny. undrar om den går att regga som traktor B..
-
Jag frågade om detta på mc-mässan, de påstår att omregggning av atv inte är möjligt. De är helfordongodkända enligt EU bla bla bla.
-
Jag frågade om detta på mc-mässan, de påstår att omregggning av atv inte är möjligt. De är helfordongodkända enligt EU bla bla bla.
de v ju surt! aja har åkt terrängreggat i 8 år utan rätt behörighet så..
någon som vet va som blir om man blir tagen med traktor utan strypning å fartbegränsning?
-
de v ju surt! aja har åkt terrängreggat i 8 år utan rätt behörighet så..
någon som vet va som blir om man blir tagen med traktor utan strypning å fartbegränsning?
borde bli felregistrerat, felförsäkrat blablabla
-
de v ju surt! aja har åkt terrängreggat i 8 år utan rätt behörighet så..
någon som vet va som blir om man blir tagen med traktor utan strypning å fartbegränsning?
Se till att inte bli tagen är bättre ()p
-
Roligt att läsa hur det spekulerades då :hmmm: :lol: