ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: gocoop skrivet 13 mars 2014 kl. 02:07:33
-
tjena! börjar klia lite i fingrarna efter att man sålt crosshojen. så tänkte köpa mig en fyrhjuling.
hade tänk lägga som max 30,000. kommer mest bli att åka grustag/grusvägar. har kikat lite på suzuki ltz400, och deras ltr450.
den måste vara vägreggad. tänkte bara höra med er vad man skall tänka på vid köp av dessa fyrhjulingar, och om ni har tips/råd på andra maskiner man kan titta på.
tack på förhand! :)
-
Dom ska inte vara nyare än 08 för då är tydligen växellådan kass.
-
Serviceintervallen på LTR:en är rätt kort, var 5:e timme vid crossåka. LTZan har betydligt längre.
LTR är en ren crossmaskin byggd för att gå på bana medan LTZ är mer en allroundmaskin. LTRen är naturligtvis betydligt lättare/rappare/mer välbalanserad osv men också rätt kort serviceintervall, var 5:e timme vis crossåkning.
Så efter vägen hade jag nog valt LTZan, men i grustaget LTRen.. Men sen finns det ju fler maskiner än dessa också! ()p
Tilläggas bör väl även göras att det varit en hel del problem med växellådorna på LTRen, treans växel verkar vara lite svajig..
Edit: skogsbonnen hann först
-
Även LTZ är mycket välbyggd.
Men som tidigare talare så är det inte samma klipp i motorn.
Men allt beror ju på vad man har för referenser tidigare.
Jag gick från SMC300 till LTZ och körde på den 1200 mil innan jag bytte till en Renegade.
Fördelen med LTZ mot LTR är att den har back, det är jäkligt gött faktiskt.
-
Kör man som normalt folk håller växellådorna.
Det är knappast nödvändigt att byta olja så ofta om man bara motionskör.
Yfz 450 ska ju enligt Yamaha ha olja var 200:hade timme (2007 manual).
Man behöver inte lyssna på hur eliten servar sina maskiner om man inte kör på samma sätt.
-
5 timmars intervall är ju lite extremt. Tänk dig tävlingskörning (dvs inget brukande av koppling osv).
-
raptor 350? brukar finnas en del vägreg på blocket under 30k
kanske inte tillräcklig kraft för dig? annars väldigt snygga
-
Får tacka för snabba svar!
Verkar ju faktiskt som om att både ltz/ltr är rediga maskiner till hyfsat pris.
kört mycket 250/450 crosshojar innan. men nu känns det som att man kommer fastna i 4hjulingsträsket ':)
Såklart det finns andra maskiner också, man får väl klämma och känna lite på några andra innan man bestämmer sig!
Men det är alltid bra med lite köpråd/tips :)
-
Om du är sugen på en Dinli så verkar det vara svårt att få tag på delar pga ev rekonstruktion. Det kan vara värt att nämna om du letar maskin :)