Så var man då igång igen med ytterligare justeringar på LT F4WD:n från 1986. Nu damaskbyte på gång (univeralsortimentet på MC firma i Ludvika passar ju direkt runt om, tur!!). Någon där sade att man brukar hålla med reservdelar i drygt 20 år för resp modell, men om modellen som i LT F4WD.s fall lever vidare & vidare med endast finlirsjusteringar med åtföljande modellnamnbyte år efter år så finns ju delarna med stor chans ändå, långt efter tex 1986 som i min maskins fall. Verkar helt sant då jag fått hem tex rätta bromskolvar, backar & annat utan problem. Damaskerna för drivknutarna (där rzeppaknutar finns, dvs yttre fram) finns i bra firmors original/universal sortiment.Stort jobb just nu är reparation av "kaross"-plasten som ser (sett) för bedrövlig ut, med sprickor & hål. Jag jobbar med en värsting-grov lödkolv med platt breddad värme Cu-del. Den fungerar perfekt för ingjutning av ny röd plast samt svart (stänklapparna) från skrotad Volvo spoiler. Dessa lagningar tar tid & fläkt är helt nödvändigt, för renare luft. Bara att vara noggran & envis. Hoj /Jan-E.
Manualen är för samtliga modeller Lt(f) 4wd 86 och framåt, heltäckande service manual.
Hej på er.Kort sagt...Modeller tom -98.En "Quadrunner" har 250cc, 66mm cylinderdiameter. (LT-F 4wd, eller LT-4wd) beroende på årsmodell.En "Kingquad" har 280cc, 68,5mm cylinderdiameter. (LT-F 4wdX, eller LT-4wdX) beroende på årsmodell.En LT-F 250 finns också, men den är 2wd. Det finns ingen fabriksuppgift om antal hk eller antan nm för någon av dem, men ligger nog omkring 20hk.Micke.
ALFAMER tror jag det heter företaget, som jag beställde verkstadshandboken av ( Clymer ).
Hej, Jag har en Suzuki Quad -86 i mkt bra skick, endast 161 mil.Dock har jag fått motorproblem. Den går bra på tomgång och med lite gas men med mycket gas så stryper den sig, hackar och smäller. Ibland skjuter den iväg och går bra men när man släpper gaspådraget och gasar igen så blir det samma visa. Blir ingen skillnad med choke.Har nu dels skruvat på egen hand, och dels haft den på verkstad. Men felet är fortfarande inte identifierat.Vad som gjorts:- Tvättat luftfilter, även provat köra utan filter- Plockat isär förgasaren flera gånger, allt ser bra ut.- Tömt tanken och rengjort filtren vid bränslekran- Rivit bränslepumpen. Ser OK ut.- Kört med provisorisk bränsletank, dvs kopplat bort ordinarie bränsleslang och kört med plastflaska i handen- Kollat vacuumslangen och avrinningsslangen- Bytt olja och säkerställt att det inte är för mycket olja- Kompprov bra- Ventilerna ser bra ut- Kammen ser bra ut, inget slitage- Plockat bort och provat köra med bara krök, ingen skillnad- Bytt tändstift- Provat med annan tändspole inkl tändkabel o tändhatt (från moped) ingen skillnad- Mätt upp värdena med mätinstrument på alla kabelkombinationer vid CDI-boxen, allt ligger i rätt intervall.- Mätt upp värdena i kablarna från magneten, också korrekt.Vad göra nu? Funderar på att:- Skruva bort kröken. Känns osannolikt men det skulle kunna vara något som sitter i den.- Köpa ett repair-kit för förgasaren.- Hitta delar att byta ut mot, t ex förgasare, tändspole, CDI-box. Men var hittar man en förgasare?- Sälja eländet, men den är i närmast perfekt skick i övrigt...Hoppas att någon kan komma med vettiga förslag!
Dags att uppdatera. Ett problem löst, men ett annat problem kvarstår:Hade alltså maskinen på tre olika verkstäder under 2012. Till slut lämnade jag den till Fordonsgymnasiet, vilka tog sig an maskinen rejält. De lånade in en likadan och provade genom att byta delar fram och tillbaka. När de inte hittat något skruvade de bort toppen och kollade. Då visade det sig att kamkedjan låg fel. Det var alltså den proffsverkstad som tidigare öppnat toppen som gjort ett misstag. Med detta tillrättat går maskinen som ett skott, jag blev rörd till tårar och det blev mycket fikabröd för gymnasieeleverna.Det här blev gjort under smällkalla vintern och motorn blev aldrig riktigt varmkörd. Det är först nu som jag provat den ordentligt och då visar det sig att den går som den ska i 5-7 minuter, dvs tills den blir varm, men då tappar den plötsligt kraft. Och jag menar plötsligt - Jag ligger och pressar i 50 blås på vägen och den tappar genast kraften ner till kanske 30 blås, vill liksom inte varva ur. Och så förblir den tills den kallnat då man kan göra om samma visa. Tändstiftet blir sotigt.Vad beror det här på? Är det bränsletillförseln eller är det tändningen? Jag har ju meckat med det mesta tidigare (se tidigare i tråden) så det är väl bara att börja om..., men vad tror ni Det enda som inte blev testat förra året var att byta magneten. Kan magneten orsaka detta problem?
Bär det blir kallt ute får jag problem med backväxeln. Jag kan inte lägga i backen förrän motorn/växellådan har blivit lite varmare. När den väl lossnar och ger med sig så är det inga problem. Vet någon vad det kan bero på? Kan inte se något fel på wire eller spakställ.
Motorn är oerhört varm om fläkten ska starta.Då lyser också röda lampan.Den startade ALDRIG själv på den Suzuki Quadrunner 1990 som jag hade. Den fick jobba den.Men den hade orginal en knapp som man kunde tvångsköra den.Det sitter en fläkt till oljekylaren på Yamaha Kodiak 400 1995 som jag har nu.Aldrig startat heller. Men den fungerar. Eftersom en Quadrunner (250cc) inte har någon oljekylare, så kan du ju sätta vilken 12v fläkt som helst, bara den ryms.Den har som uppgift att simulera fartvind bara.Gamla modellen av Kingquad med 280cc har oljekylare (jag har för mig att fläkten satt direkt på den), så där behöver den vara mera måttanpassad.
Tjena.. har köpt en 95as LT-F4WD. Har en undran om led belysning, är det bara att smacka på typ 2 mindre led lampor?
Hej, var å styrde jord ute på gården med Suzukin idag. Hörde ett svagt knackande då det gick tungt från högerdrivknut fram, såg att själva Gummi skyddet har gått sönder. Finns det någon universal skydd att köpa?
Ja, drivknutsdamasker är inte så dyra och finns universal.MEN!Knackar drivknuten när man svänger är den slut.Försök hitta en ny yttre knut, istället.Den knuten fanns som piratdel till hyffsat pris, mot en ny komplett axel som nog ligger på ohemula 4500kr+Naturligtvis kan du byta damask och sen låta knuten hålla så länge den håller...
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️