ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: jullebulle skrivet 29 augusti 2014 kl. 21:57:56

Titel: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 29 augusti 2014 kl. 21:57:56
Hej!

Jag  knep en honda trx 250r -88 här om veckan, tänkte jag skulle starta en projekt tråd då jag hade tnkt mig fixa upp denna skönhet ()p
har dock inte hur mycket tid som helst, så det kommer säkert ta ett tag mellan uppdateringarna!

förutom dåliga hjullager fram, kassa avgaspackningar, dålig frambroms och ett halvslitet drivpaket, så är den i hyffsat skick!
Lite repig plast med några sprickor.

Men den går som fan!

Hjullager har jag fått hem så dem skall bytas så fort som möjligt!

Andra saker på lista är väll fmf helsystem, vforce3 reeds, större fögasare, lite schyssta styling detaljer typ "racing front fender" polera/lacka upp den osv. kolla cylinder kolv kanske är smart med så man inte kör sönder :sunny:

Alla tips och råd är vällkommna och om någon har reservdelar till övers kan jag va intriserad!

Hur lägger man smidigast upp bilder?

mvh

Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: hell-man skrivet 29 augusti 2014 kl. 22:38:08
 :sunny:
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 30 augusti 2014 kl. 19:07:04
bilder:
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 1 september 2014 kl. 15:31:16
bytte hjullager fram båda sidor, men konstaterade att det även glappar i lager/bussningarna på övre "a-armarna" vid fästningen till ramen, så man får väll handla en runda till på ebay, såg att det fans kit där från 200:-

hann också byte av bromsvätska och luftning, så nu nyper frambromsarna bra!

såg även att "ball jointsen" övre och under sitter fast med a-armsen? Alltså att man ej kan byta dem, kan det stämma? Dem såg bra ut förövrigt, men tråkigt att behöva köpa nya a-armar om dom skulle börja glappa!

på lt250r var det bara att skruva och knaka ut dem. ()p
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: hell-man skrivet 1 september 2014 kl. 20:48:01
Borde väl gå att pressa ur spindellederna? Ta gärna en närbild påt!
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 2 september 2014 kl. 07:50:10
Ja det går att pressa ur spindlarna, men "a-armen" och "ball jointen" sitter ihop
sprängskiss nedan. tycker det är en dålig lösning!
man kan säkert kapa med vinkelslip och gänga om där och gänga in en kuled.
lite omständigt dock. :hmmm:
http://images.cmsnl.com/img/partslists/honda-trx250r-fourtrax-250r-1988-usa-front-arm-88-89_mediumhu0256f0902_5bcf.jpg (http://images.cmsnl.com/img/partslists/honda-trx250r-fourtrax-250r-1988-usa-front-arm-88-89_mediumhu0256f0902_5bcf.jpg)
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 2 september 2014 kl. 09:33:59
Kan bara säga grattis inte lätt att hitta en original TRX....
Grymt !!
Jag har för mej att spindellederna ej går att köpa lösa... dom är faktiskt skräp,
skulle modifiera / byta ut dessa. 
Följer detta med spänning, TRX´en är en grym hoj med massor av effekt, det blir dock betydligt bättre med riktig framvagn och dämpare.
http://www.youtube.com/watch?v=AHqpAGUrDew
Jag följer detta med spänning ()p
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: YfzRille skrivet 5 september 2014 kl. 19:50:41
Roligt att se att den fortfarande är i livet.Jag ägde den någon gång i slutet 90 början 2000. Ja känner igen framvagnen som är breddad samt dekalerna på kylarkåporna.ska se om jag hittar nån bild på den från dem tiden.Grattis till en mycket fin maskin!
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: YfzRille skrivet 5 september 2014 kl. 20:14:00
Hittade nån gammal bild.
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: YfzRille skrivet 5 september 2014 kl. 20:16:18
Mer
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 13 september 2014 kl. 18:12:01
fan va coolt! länkarmarna är silverfärgade i dagsläget, men jag såg att dem varit blåa under.=)
likaså naven, dom är svarta i dagsläget, men jag såg på ett skrap att dem varit röda;) så jag kan comfirma att det är samma.
har du nå mer info om den? vad gjorde du med den i din ägo? vem var förra ägaren? osv. kul med historia! :P
Han jag köpte den av hade ägt den mins i 10 år, mins inte riktigt va han sa, men han mumlade nått om slutet på 90 början på 00talet, och att den var as fräsch när han köpte den.

undra varför man valt att ta bort godis såsom front fender ljuddämpare dekaler osv. även tändningslåset är tbx satt. sålde du iväg den med diverse original delar?

apropå breddningen. har du nån aning om vad för länkarmar det sitter på den? jag tänkte eftersom jag behöver köpa nya lagerbussningar för just länkarmarna..

Kul att du hade kvar bilder!
och kul att du gillar den Jonas0190837 :lol:
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: YfzRille skrivet 18 september 2014 kl. 21:59:21
Ångrar stort att jag sålde den.Men iaf så köpte jag den av en kille i Karlstad han hade 2st dom var i princip nyskick.Sen fick jag tag på racingplast,ljuddämpare mm av en kille som tävlade.
Bärarmarna är original men breddade av mig.när jag sålde den så skickade jag såklart med original delarna märkligt att man valt att montera tillbaka dom. Jag hade den bara som leksak men på den tiden så var det rätt ovanligt med quad vilket resulterade i snuthäng och att jag blev påkörd och nermejad i diket.Jag fick körkortet indraget i 5mån och då valde jag att sälja.
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 2 oktober 2014 kl. 15:09:19
Om den blir till salu igen kanske du är intresserad?
Ja, mycket märkligt att delarna har försvunnit! jag får kolla på ebay efter racing plast, det är bra mycket snyggare än original plasten.
Var ute å provkörde den nu för första gången (förutom provkörningen vid köpet och några vändor på grusvägarna häromkring) och fy fan va den går! Helt jävla sinnessjukt drag den piskar skiten ur min gamla lt250r och ktm sx250.
körde den i grusgropen och man kunde iprincip "puttra" upp för sandkullarna utan problem och jag tror knappt att jag maxade ut 4ans växel ens :D undra hur det blir med paddeldäck och lite trimdelar  typ fmf,vforce3 och större förgasare:P
lt250r är iaf INGET i klass med denna, men jag undrar hur lt500r står sig, eller bansheen? jag har dessa 2 på önskelistan!

man borde ju kunna byta en trx250r mot en lt500r lr banshee. trx:en måste ju va den mest sällsynta!?

ska försöka slänga upp nå film eller bilder när jag får tid!

och hoppas att kunna mecka lite i vinter!
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 2 oktober 2014 kl. 18:42:14
några enstaka bilder
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 2 oktober 2014 kl. 18:57:03
gamla bettan! lt250r -86 ()p
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 3 oktober 2014 kl. 12:44:34
Om den blir till salu igen kanske du är intresserad?
Ja, mycket märkligt att delarna har försvunnit! jag får kolla på ebay efter racing plast, det är bra mycket snyggare än original plasten.
Var ute å provkörde den nu för första gången (förutom provkörningen vid köpet och några vändor på grusvägarna häromkring) och fy fan va den går! Helt jävla sinnessjukt drag den piskar skiten ur min gamla lt250r och ktm sx250.
körde den i grusgropen och man kunde iprincip "puttra" upp för sandkullarna utan problem och jag tror knappt att jag maxade ut 4ans växel ens :D undra hur det blir med paddeldäck och lite trimdelar  typ fmf,vforce3 och större förgasare:P
lt250r är iaf INGET i klass med denna, men jag undrar hur lt500r står sig, eller bansheen? jag har dessa 2 på önskelistan!

man borde ju kunna byta en trx250r mot en lt500r lr banshee. trx:en måste ju va den mest sällsynta!?

ska försöka slänga upp nå film eller bilder när jag får tid!

och hoppas att kunna mecka lite i vinter!
Tjena,
Jo helt rätt det är bra tryck i maskin på trx´en betydligt bättre klipp än lt 250r.
Ang hur den står sig mot Banshee och Lt 500r kan jag svara för LT 500r Prestandamässig har TRX´en inte mycket att sätta emot Lt 500r går sjuk hårt med galet mycke effekt, men på crossbanan kommer hondan först eftersom den har det bästa chassiet,  om det inte är tung sandbana då LT 500an kan nyttja motoreffekten. Är även helt säker på att TRX en får ge sig prestanda mässigt mot Bansheen också men även där vinner hondan på crossbanan.
Tycker du skall testa en LT 500r någongång den väcker ett ha begär jag lovar ... :djump:
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: MinHoj.se skrivet 21 oktober 2014 kl. 21:28:15
-Säg till om du blir sugen å byta upp dig mot en LT500r...
Jag har en som står...
;-)

/N #60
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: hell-man skrivet 22 oktober 2014 kl. 18:29:09
gamla bettan! lt250r -86 ()p
Schysst med en vägreggad 86:a! Hahaha!
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 27 oktober 2014 kl. 09:17:09
Jo jag är vidrigt sugen på att testa en LT500, men jag känner ingen som har en sådan=(
men jag ligger som en hök på blocket! Plötsligt händer det.......

Har du bilder på din lt500 "minhoj.se" ?

Hell-man. Den var inte reggad, men det s¨g bättre ut med en plåt!

Har inte hunnit göra så mycket på trx:en, har varit upptagen med bla mc kort som jag vart klar med förra veckan :headbang: men blir förhoppningsvis en del meckande i vinter!

Jag har spanat in ett schysst kåpset på ebay http://www.ebay.com/itm/Honda-250R-Maier-Front-Rear-Fenders-TRX250R-TRX-Fourtrax-Fender-/131328994195?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item1e93d16b93&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/Honda-250R-Maier-Front-Rear-Fenders-TRX250R-TRX-Fourtrax-Fender-/131328994195?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item1e93d16b93&vxp=mtr)

får se hur bidsen ligger på det om några dagar, men klart sugen på att bidda hem den, dock får jag inte fram vad fan frakten kommer att kosta, och jag kan inte kontakta användaren heller...=(

Har även kollat in ett fmf system för ca 2500 inkl frakt.

funderar lite över stötdämpare fram, förgasare och att upgradera till vforce3 reeds?
någon som har tips på det?


Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: MinHoj.se skrivet 27 oktober 2014 kl. 10:44:24
Jag kan kolla om jag hittar några som jag kan skicka..
Har tänkt lägga ut min ,men tiden finns inte då företaget bygger nya lokaler..

/N #60
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 27 oktober 2014 kl. 13:09:54
Jag kan kolla om jag hittar några som jag kan skicka..
Har tänkt lägga ut min ,men tiden finns inte då företaget bygger nya lokaler..

/N #60

vad tänker du för prislapp ungefär?
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: MinHoj.se skrivet 27 oktober 2014 kl. 13:40:47
Ingen aning,men dom växer inte på träd direkt..

-Du får buda lite kanske eller byta bort en Trx ;-)

/N
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 28 oktober 2014 kl. 08:11:39
ja, först vill jag se på monstret innan jag budar;)

Banshee, lt250/500 kommer iaf upp några om året på blocket.
såg faktist en lt500r med fmf och extra fägar med "paddel" däck för 12,000:- jag ringde en 15min efter att den lades upp och den var redan såld, sen lades den ut veckane fter för 20,000.....

Trx 250r är sjukt jävla sällsynt! har nog bara sett 2st på blocket på 2år.
gäller ju även att dessa har ett bra pris och att dom ligger i närheten av vart man bor.

Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: MinHoj.se skrivet 28 oktober 2014 kl. 08:45:16
Jo dom brukar nog hålla sig på 20+ om dom funkar ;-)

Tro TRXen gick å köpa i sverige iaf,även om ingen gjorde det..
-Zillan såldes inte ens här :-(

/N
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 29 oktober 2014 kl. 06:16:23
Tjena, zillan gick att få hem på beställning, jag var nära att köpa en. Prislappen var då 28000kr helt ny men då var det mycke pengar......
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 5 november 2014 kl. 12:45:03
shoppat lite nu, borde komma lite saker inom 1-2v

fmf system;)
maier racing kåpor (röda)
fetare luftfilter
och a arm repair kit så skiten slutar glappa=)

nästa steg är att plocka isär motorn och byta saker å dra på en timräknare=)

kanske lackera/polare ram/chassie när man ändå har ut motor?
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 8 november 2014 kl. 21:21:16
Okej lite update:

Fick plasten här om dagen och fick en timme över idag så jag slängde på den!
Ser schysst ut!

Väntar med spänning på fmf systemet och att jag ska få tid att plocka ner motorn!




Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 8 november 2014 kl. 22:25:31
Så där ja  ()p ()p
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 8 november 2014 kl. 22:27:19
Ang framdämpare jag körde yfz 450 dämpare på min,
vill du testa en lt 500r är du välkommen om du någon gång har vägarna förbi umeå....
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 11 november 2014 kl. 05:57:37
Okej, var det svårt att passa in yfz450 dämparna eller?

Jag hör av mig om jag är i Umeå nån gång :headbang:

Tycker motståndet i gashandtaget är lite slappt, skulle vilja ha det lite trögare/mer motstånd när man gasar. tips på åtgärder? Byta fjädern i förgasaren?

Sen undrar jag vart man kan köpa verktyg för att dela motorn/pressa ut veven, lr om det fins lätta hemma meck på det? Har aldrig delat på en motor förr :knupple:!!

För övrigt borde det ramla in lite delar i veckan,jag uppdaterar med bilder när det är dags ! Mvh
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 11 november 2014 kl. 15:02:20
Ang. dämpare så kan jag lägga vantarna på ett par yfz450R dämpare från 2010.
men hörde att dem skulle va längre än yfz450 dämparna? svårt å se hur det kommer bli utan att ha grejjjorna framför sig. den är ju breddad fram till så det lär ju gå bättre än stock iaf.?

tips på det?
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 11 november 2014 kl. 21:12:52
Tjena,
Vanliga yfz dämpare är liiite för korta ingentligen, tror yfz r dämpaee blir fint. Mäta dina dämpare längdmässigt mot R ens,  jag minns att yfz dämparen har bredare infästningar minns dock inte om det var både uppe och nere men det går ju att slipa av dämparna oxå, jag tror att det är vanligaste sättet. Tänk dock på att man får byta fjädrar om det skall bli optimalt trx en är ju lättare än yfz an.
ang gashandtaget testa att bara ta loss fjädern i förgasaren och dra ut den så den blIr lite längre, då går den lite tyngre.
Lt 500r en står här och väntar på att provköras  :djump:
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 12 november 2014 kl. 08:08:06
Frågan är om det är värt att chansa? kanske blir dåligt resultat. Kanske är mer värt att köpa nått som passar bättre? läste lite å yfz450r -10 dämpare ska typ va på 18,5" å trx en ligger på ca 16+".
om det nu stämmer så är det typ en diff på max 5cm. min breddning lär äta upp några centimeter också iof. Kanske blir bra, vad vet ja?

ska prova töja ut fjädern lite i fögasaren!=)

hoppas på delar denna vecka!

skrev ut serviceboken för trx:en nu ska väll inhandla lite nödvändiga verktyg för delningen också!
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 12 november 2014 kl. 13:26:56
OM inte dämparna är extremt billiga så satsa på ett par som redan är anpassade eller gå all-in med ex. Fox float  :headbang:

Med vänlig hälsning
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 12 november 2014 kl. 14:10:54
1500kr får jag dem för
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 13 november 2014 kl. 13:47:47
Bra pris ifs, men blir inte längden ett problem om det skiljer så pass ?
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 13 november 2014 kl. 14:27:30
Hittade första testen av trx 250r -88 ibland mina gamla atv tidningar
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 13 november 2014 kl. 14:28:48
En till

Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 13 november 2014 kl. 18:17:02
Jo svårt å veta som sagt när man inte har dem framför sig. Funderar på att chansa, kanske kan sälja iväg dem om de inte passar:p  1500kr kanske är ett bra pris för dem?

 Nördigt med gamla trx tidningar :sunny:

Men coolt!! :headbang:
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 14 november 2014 kl. 22:45:01
Trx 450R dämpare verkar ju smidigt att dra på, om någon har liggandes så är jag intresserad !!

Edit ex400,ltz400 och yfz450 ska tydligen också va lätta att dra på också, så även det är av intresse! Måste dock va "piggytail" dämpare for the looks :headbang:

Fråga ang. A-arms: när jänkarna skriver tex +3 a arm, menas det att ena eller båda paren är breddat ? Antar atT dem skriver det i inch också.

Tänkte nämligen mäta mina å se vad breddningen är på!
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 16 november 2014 kl. 22:15:34
lite update:

fick ju a arm lager kit för några dagar sen och fick lite tid i helgen så har bytt alla nu=) tog lite längre tid än jag hade väntat mig, men det brukar det göra då oväntade problem osv. dyker upp!
var enklare att ta isär lt250r:en.
fick ta en gängstav med muttrar på båda sidor som jag skruvade ut för att knäcka ut spindlarna, fan va dem satt>!

Men nu är det iaf klart och fins absolut inet glapp alls!!:D


Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 20 november 2014 kl. 16:55:11
Lite update:

fick fmf systemet och luftfilter och har fått det på plats, men ska göra det lite bättre i helgen med värmetåligt silicon och dra åt skruvarna bättre!=)

fint blir det iaf:
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: thol skrivet 20 november 2014 kl. 17:08:36
det där såg ju trevligt ut ()p
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 20 november 2014 kl. 20:52:11
det där såg ju trevligt ut ()p

ja det börjar likna något!
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: QuadMaster skrivet 22 november 2014 kl. 21:14:16
så jävla ball, fortsätt bevara hojen!  :djump:
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 23 november 2014 kl. 10:23:12
 :D självklart! Kanske ropar hem ett par öhlins dämpare i dagarna. Ligger ute på ebay!! Kanske Lyckas ropa hem en keihin 38mm air srryker förgasare också. Har läst att dem skall vara feta!! Funderar också på v force 3 reeds.

Skiter i att köra värmesilicon och montera ihop avgassystemet "bra" ska ju ändå ha isär motorn snart tänkte jag och gå igenom allt och byta å sen på med timräknare. Hoppas på att ett kolvkit och ramlager räcker! Har absolut ingen aning om hur det ser ut därinne, den kanske aldrig varit delad sen du haft den lixom...

Måste fixa fram en svänghjulsavdragare och kanske ett sånt där smidigt verktyg man delar motorn med (om det behövs)??

Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: QuadMaster skrivet 2 februari 2015 kl. 15:08:13
Hur går det med pärlan?  :)
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 6 mars 2015 kl. 08:14:57
Projektet står lite på is, intresset har svalnat lite. men jag ska väll ta mig i kragen och få av cylindern så ja kan inspektera och byta kolv iaf=)

jag vet att dessa maskiner inte växer på träd och att det typ är den coolaste att äga, men eftersom mitt intresse svalnat lite är jag kanske inne på att sälja iväg den, skulle behöva pengar till hoj i sommar. Jag vet igentligen att jag borde spara den för att plocka fram den när jag blir sugen igen, men vi får se hur det blir med det!

Det blir lätt så att man nördar in i nått till 110% och sen tappar man lusten, iaf för mig :hmmm:

Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: MinHoj.se skrivet 8 mars 2015 kl. 08:04:49
Hör av dig direkt om du ska sälja  ()p

/N #60
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: QuadMaster skrivet 10 mars 2015 kl. 13:09:15
Projektet står lite på is, intresset har svalnat lite. men jag ska väll ta mig i kragen och få av cylindern så ja kan inspektera och byta kolv iaf=)

jag vet att dessa maskiner inte växer på träd och att det typ är den coolaste att äga, men eftersom mitt intresse svalnat lite är jag kanske inne på att sälja iväg den, skulle behöva pengar till hoj i sommar. Jag vet igentligen att jag borde spara den för att plocka fram den när jag blir sugen igen, men vi får se hur det blir med det!

Det blir lätt så att man nördar in i nått till 110% och sen tappar man lusten, iaf för mig :hmmm:


hör av dig ifall du ska sälja  ()p
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 1 juli 2015 kl. 19:07:54
Tror inte den blir till salu på ett tag.
gjorde en service idag med ny olja+stift+filter och kollade kompen som låg på typ 167psi. original va 170psi? oljan jag tappade ur såg fortfarande helt fräsh ut! Har även nya bromsbelägg  som jag skall byta när jag har tid/lust=)
skall riva av cylindern i dagarna och beställa kolv.
la en beställning på hantag(gummi) och barkbusters, riktigt bra pris på mx24 atm 1kr st :D
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 1 juli 2015 kl. 22:57:40
lite bilder..
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 4 juli 2015 kl. 14:44:06
tog loss cylinder och kolv idag. skall mäta senare med skjutmåttet.
tycker allt ser fräsch ut. inga hack eller report någon stans. satt en välldigt tjock packing till toppen i metal är den från typ act 250r?
alla tips välommnas på vad för kolvkit osv som bör införskaffas. skall man köra någon aluminium polich och polera upp utsidorna när man ändå håller på?

mvh julle
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 4 juli 2015 kl. 14:46:00
Skall kicka i boken senare hur h¨rt bultarna skall dras och vad för packningssilikon man bör använda.
Eller sitter någon av er på den infon så dela med er;)
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 4 juli 2015 kl. 23:25:53
66mm mäter jag kolven till :)
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 6 juli 2015 kl. 09:31:34
har känt på vevaxle/stake. Och det är varken spel eller glapp, jag har känt och tryckt alla möjliga kombinationer och den sitter där den sitter och inga repor/märken lr nått, så allt är bra där inne.
så fins ingen anledning att riva ner den.

Har bara lite spel på vevaxeln i sidled, men så skall det ju vara!
och eftersom kolven är på 66mm så är cylindern även oborrad villket är ett + för mig.
skall försöka ta reda på om den är oportat också, vet dock inte hur man kan se skillnad riktigt.
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 8 juli 2015 kl. 22:10:44
Tjena,
Roligt att projektet rullar på.
OM det sitter en tjock topp packning av stål är det inte ATC 250r, ATCn topp packning är tunnare än TRX original, detta var ett rätt vanligt sätt att höja kompet lite, squishen på TRX är lika tafflig som på LT hojarna så det kan vara en ide att titta över detta när den är isär. Fota cylinder så vi får se bilder på portning då kanske vi kan avgöra om det är original el inte.
Jag körde Wiseco på min och det funkade bra. se bara till att varmköra ordentligt då Wiseco har en tendens att kallnypa.
Vilka bultar undrar du över Toppen dras med 24 nm, varmkör och efter dra när den kallnat.
se fram emot fortsättning.... ()p
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 9 juli 2015 kl. 09:29:26
Jag har lagt allt i diesel nu så det blir rent å fint. skall nog putsa lite utsidor med nån aluminium polish också. inte polera, bara putsa.

jag lägger upp mer bilder ikväll på cylindern. tycker den ser orörd ut, möjligtvis att någon filat en gnutta vid insugsportarna, men jag skulle itne kalla det en portning.

ni får kika på bilderna senare=)
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 9 juli 2015 kl. 21:03:20
bilder:
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 9 juli 2015 kl. 21:07:27
lite fler bilder=)

nå vad tror ni? jag tycker den är orörd, med små filningar.
monterade handtag och skydd också ()p
Slängde även ner förgasaren i diesel när man ändå är igång.

Skall man beställa kolv på ebay lr fins det nått bättre?
undrar också om man kan köpa "shock covers" eller dämpar strumpor eller vad man ska kalla det, här i sverige?
ser bara sånt ute på ebay annars, men käns onödigt att betala massa i frakt osv.
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 20 juli 2015 kl. 21:38:30
Orginal.
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 26 juli 2015 kl. 11:28:05
Det är ju kul att den är original och att allt är i fint skiHar beställt kolvkit och packningar nu! (all inclusive)
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 5 augusti 2015 kl. 14:02:09
fortfarande inte fått hem paketet, men det borde komma vilken dag som helst!

Jonas, du körde med vforce 3 reed på din trx va? hur var dem? värt att köpa?
funderar även på att skaffa en ny förgasare vad bör man köra med bestyckning m.m?
och sen när jag ska sätta ihop cylinder/top vad för tätning/packnings klet rekomenderar du och vart kan jag inhandla detta?

mvh //julle
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 6 augusti 2015 kl. 06:21:25
Jo jag körde vforce3, vet inte om jag tycker det var värt pengarna men har man dåliga reeds och skall byta så är det nog det bästa alternativet.
När det gäller förgasare så var den vanligaste uppdateringen PJ 36, kan kolla bestyckningen om det är aktuellt.
Det går ju att klämma dit en 38 men då behövs ett insugsgummi från cr 250 om jag inte minns fel, dock tappar man en del på botten med en 38.
Mitt tips är att behålla orginal förgasaren se över bestyckning, ett bra avgassystem, samt viktigaste av allt RÄTT klämspalt / Squishband i toppen. Klämspalten ger effekt på hela registret.  :djump: :headbang:
Min topp och cylinder var "däckad" dvs planslipad så jag körde med ATC 250r-86 packning och lite siliconpackning på tub minns inte märket men la bara tunt runt vattenkanalerna för säkerhetsskull, tror dock inte det skall behövas.
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 7 augusti 2015 kl. 22:54:43
Okej tack! blir nog en vforce i framtiden då! Tycker den går så sjukt bra redan så jag behöver inte mer kräm atm.
Fick delarna idag skall monteras i dagarna så ska bara fixa nån packningsklet för toppen :headbang:
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 12 augusti 2015 kl. 18:50:05
Update:

Nu har jag monterat ihop allt! :headbang: Startar upp fint! dock så går den inte på tomgång villket den gjorde innan jag plocka ner den. antagligen något i förgasaren som är på tok skall plocka ner den imorgon och prova. Körde ju med den innan (med uni filter och fmf system, dock inte ett helt tätt system) så det måste ju va nått med förgasaren som gör att den inte vill gå på tomgång!? eller måste jag jetta om med uni filtret och fmf systemet tror ni? tips?

Hadde en liten läcka vid kröken där jag missade med packningsilicon annars är den helt tät! :P

bilder:

Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 12 augusti 2015 kl. 18:52:42
mer bilder:
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 12 augusti 2015 kl. 21:16:22
fick för mig att luftskruven va  tomgången då det inte fans nån annan att skruva på, men såg nu att choken också är tomgångsskruv? antagligen bara det! skall testa imorgon :lol:
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 14 augusti 2015 kl. 09:49:10
Hej,
Tomgångskruven sitter i choken, du behöver bestycka om ifa du kört med original system innan, jag gick upp en storlek på main och ett hack på nålen.
Ser bra ut !! Grattis till en fin maskin  ()p
PS. kom ihåg att efter dra toppen......
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 15 augusti 2015 kl. 11:37:17
Jo jag märkte att den va på choken:P jag får den att gå på tomgång men jag måste skruva upp den fullt och då är det ändå på gränsen att den går.
om jag vrider fort på gasen så låter det som den vill dö typ att den för för mycket luft men tyckte den gick bra på de mellan och höga registerna!
Innan gick den ju hur bra som helst, men då var ju inte fmf systemet helt slutet, kan det vara anledningen?

Jag ska iaf plocka isär förgasaren och blåsa rent den och dra gaswiren rätt och prova igen. clippet har jag provat flytta också men känner ingen skillnad. Den satt förövrigt högst upp på nålen när jag kollade och så har den alltid suttit. provade den i mitten och längst ner men jag kände ingen skillnad, men den kanske inte är för tomgången? ???

det var ju lite spel på reedsen också så dem vände jag på så vart de tätt, kan det va en anledning?

ska läsa på lite om bestyckningar och munstycken osv. jag vet inte ens om jag har original bestyckningen och vad för storlekar det är på de munstyckena men om jag har original så menar du att jag går upp en storlek på main jetten?

Jag ska absolut dra åt toppen igen tack för du påminnde!=)

Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 16 augusti 2015 kl. 19:58:25
plocka isär förgasaren igen och blåste allt tog även bort packningen mellan förgasargummit och reedsen då den tydligen bara skulle va där på 86:orna. drog om gaswiren rätt, flyttade clippet till 2:a jacket uppifrån. allt värkar vara i sin ordning förutom att tomgångsskruven har jag dragit ut så långt det går(höger) och då går den på tomgång men välldigt låg.

Men jag kollade jettsen och dem värkade vara kraftigt underdimensionerade. Main jet: 142. Slow jet: 38.
är inte det sjukt lågt? det är en pj 34mm oem förgasare.


Obs: jag drog även åt toppen ^-^
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 17 augusti 2015 kl. 13:07:02
beställde hem en main jet på 160 och slow jet på 45. kommer väll om några dagar=)
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 18 augusti 2015 kl. 08:08:15
Snabb genomgång vilka munstycken som påverkar vad, du vet säkert redan men någon annan kanske kan dra lite nytta av det. Upp till 1/4 gas går den på Slowjet,  2/4-3/4 går den på Nål och Nålmunstycket, 3/4-fullgas i princip bara på huvudmunstycket.
Så är det problem med tomgång:
Kolla luftskruv
Tomgångsskruv
Mellan register:
Justera nål / nålmunstycke
Fullgas:
Huvudmunstycke 
Sedan som generell säkerhetsåtgärd när man bestyckar, börja med stora munstycken och gå neråt annars kan det bli dyrt......

Kontrollera ALLTID om det drar tjuvluft någonstans först, låt motorn gå på tomgång och spraya med startspray kring reeds etc, om motorn reagerar då drar den tjuvluft.
Om man inte vet kolla även komp.
160 och 42 munstycke låter som en bra start, kör du med eller utan luftburks lock ?
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 18 augusti 2015 kl. 15:46:39
perfekt tack!

jo tomgången är lite klen och eftersom det satt 38 slowjet så beställde jag hem 45 istället(original)
Main jet hade jag ju på 142 du ville att jag skulle upp en storlek. original har man ju 158 så jag gick upp till 160 det skall vara optimalt för våran altidude/klimat att ligga på runt 158 enligt boken. får se hur det blir=) för övrigt så drar den ingen luft och jag kör med stängd luftburk uni filter.
har rensat ur kylsystemet också med nån radiator cleaner=)

Nu väntar jag bara på munstyckena sen kanske man kan ut å åka lite! :headbang: kan man lägga upp videos här? lr måsta man länka typ från youtube?

tack för snabb guiden jonas!
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 22 augusti 2015 kl. 11:12:30
update: fick hem munstyckena(main 160. tomgång 145) nu och satt dit dem men det vart absolut ingen skillnad.
märkte dock att det ran från förgasaren där man delar den, packningen var väll sisådär men jag tvätta rent och drog dit packningssilikon och lät torka under natten.
startade den idag men den gick fortfarande inte så som jag vill, men den läckte inte soppa längre iaf.
jag provade även att spruta startgas överallt men märkte ingen skillnad. sprutade på luftfiltret också och tänkte att den skulle börja varva upp, men den tvärdock då istället när jag sluta spruta gas gick den igen.

den går på tomgång men välldigt lågt på gränsen att den vill dö lixom och då har jag tomgångsskruven fullt skruvad till höger.
om jag skruvar in luftskruven max så dör den men ett kvarts varv ut - att man skruvar ut skruven helt gör iprincip ingen skillnad.
 bör jag prova plocka bort avgasystemet och se om den går bättre? kan jag ha satt reedsen fel? är det nått med flotören att göra?
eller är chocke enheten pajj? eller drar den för lite soppa från tanken? jag rengjorde hela tanken förövrigt. kan det vara det nya stiftet jag satte i?

kom gärna med förslag!:P ()p

enligt sprängskissssserna skall det finnas en platta vid main jetten (baffle plate) denna har inte jag i min förgasare
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 23 augusti 2015 kl. 20:59:36
update:

Fick igång den idag. såg att trotteln va helt 100% stängd(villken den inte ska va?) när jag inte gasade, så skruvade lite på gas vajern så att trotteln va lite öppen helatiden och nu funkar det skit bra ;D kanske klantigt av mig att inte kollat de tidigare.
gick skit bra på låg och mella registret men på höga orkade den inte varva ur. skall byta till gamla huvudmunstycket och se om det blir bättre då!

blir nog till att åka nästa helg då och sen kolla stiftet ()p


denna kom ut idag på blocket: http://www.blocket.se/vasternorrland/Honda_250_trxr_62234108.htm?ca=11&w=3&last=1 (http://www.blocket.se/vasternorrland/Honda_250_trxr_62234108.htm?ca=11&w=3&last=1)
säljare heter Jonas ':)
tror det är den andra trxen jag ser på blocket på 3år lol
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 24 augusti 2015 kl. 14:54:59
spanat lite på förgasare. kehin pwk 38mm airstriker värkar ju vara denf etaste. sitter någon på en sådan så säg till=)
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 25 augusti 2015 kl. 21:56:30
Tjena den var ute förra året oxå för 39000, synd att garaget är överfullt.......funderar tom att sälja Lt 500 an :(
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 26 augusti 2015 kl. 08:38:12
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_LT500R_se_hit_62280735.htm?ca=11&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_LT500R_se_hit_62280735.htm?ca=11&w=3)


där har du en till=) även han heter Jonas lol
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 26 augusti 2015 kl. 19:14:19
Riktigt roligt faktiskt mångs Jonas som säljer grymma hojar nu... intressant att han skriver helt orginal....ej orginal plast ej org stötdämpare fram annan bakaxel etc ......kanske dax att lägga ut min och pressa pris lite....min är ju billigare och helt nyrenoverad.
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 23 februari 2016 kl. 08:09:20
Long time no see!
God fortsättning på er!


Projektet har legat på is sen byte av kolv. Har inte ens hunnit provköra monstret än!
Men jag har iaf lagt vantarna på en Keihin pwk 38mm Airstriker förgasare, som borde ramla ner i brevlådan om några dagar^^.
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 24 februari 2016 kl. 17:43:13
V ()pälkommen tillbaka  :djump:
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 27 februari 2016 kl. 22:11:56
Tack! och god fortsättnig!

förgasaren kommer i veckan!
köper man vforce3 reeds så passar det rakt av med pwk förgasaren va?

Införskaffat mig en lt 80 till barnen också kul grej! :sunny:
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 9 mars 2016 kl. 07:47:21
Har fått förgasaren nu, fick även hem massor av nålar och munstycken (gratis) ;D
Dom är sköna i staterna.

skall jetta om den  och dra dit den och hoppas att gamla gaswiren passar :D
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 9 mars 2016 kl. 16:04:35
Så, nu har jag satt i nya munstyckena. (mainjet_ 160. pilot: 45)

dock så får jag inte ut gaswiren från förgasar skruv locket, och jag tror inte det går tror faktiskt att att locket och gaswiren sitter ihop hehe.

Så det blir väll till att köpa sig en jävla wire :(veryangry):

Behöver det va nått specielt som just är till för trx250r-88 och pwk 38mm A/S med twist throttle?
hjälp och tips mottages! ()p
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 9 mars 2016 kl. 20:07:46
Har tagit loss brorsans gaswire från en kx 250 1998 skall testa med den, den satt iaf på en pwk 38mm..
Läste nånstans att även cr250 1999-2000 skulle passa då dem har pwk 38mm A/S oem.

Har också mailat ett företag: "Motion pro" och dom kan fixa fram allt man behöver, men dem ligger i staterna.

Men en gaswire lär jag få tag på iaf=).

kommer med update när jag fixat detta!
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 3 april 2016 kl. 20:33:55
Tja.

Fick hem gas wiren här om dagarna! :D
Skulle dra på förgasaren men märkte att det va lite tight att få på den på insugsgummina, så jag plockade ner allt och tog in det och passade på att göra rent allt.

sen värmde jag upp skiten med värmepistolen och drog på förgasaren och lät det kallna under natten.
Var lite pilligt att få dit den eftersom den är bra mycket större än original, fick byta diverse skruvar och slangklämmor innan jag fick på allt.
Sen när llt va klart drog jag igång den och allt funka skit bra förutom att från tomgång till fullt gaspådrag då blöddra den! suck tänkte jag :(veryangry):
funderade över natten och kom fram till att jag borde byta till störe pilot jet, så drog i en #55 pilot och provade och funkade skit bra! den går som ett jävla troll! nu ere bara köra några "plug chops" för att optimera jettingen till 100% så kan man gå vidare till nästa steg.. Vforce3 reeds? ()p


bilder:


 
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 11 april 2016 kl. 10:27:08
Sweet, bra jobbat, jag vet att man brukar använda CR 250 förgasar gummi så slipper man värma och greja  ()p kan ju kanske vara bra att veta om du behöver byta någon gång. 

Kul att den rör på sig, det är ett sjukt klipp i dessa.


Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 11 april 2016 kl. 20:34:15
Tack för tipset!

Här är ett litet klipp, tog en tur i helgen

https://www.youtube.com/watch?v=Lob_j12UKcs (https://www.youtube.com/watch?v=Lob_j12UKcs)
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 14 april 2016 kl. 09:43:13
Tyckte dock den va lite slingrig när man kom upp i höga hastigheter på rakor.
Kanske styrlagret som e glapp?

För jag har ju bytt alla länkarms lager och hjullager, så borde inte va dessa då detta är första turen jag tar med den.
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 18 april 2016 kl. 09:56:32
Dum fråga men, kollat toe, och caster vinkeln? för lite caster och toe out ger nervös gång.
Hissa upp fram och lossa framdämparna, lyft länkarmarna från fullt utfjädrat till full kompression.
Mät Toe under på olika ställen under fjädringsvägen för att se om det ändras mycket och händer något konstigt.
Mät upp vilken castervinkel du har.
Tabell caster och camber
Positive caster             Camber Negativ
Motocross: 5–7°          Motocross: 2 – 3°
Cross Country:6 – 7°   Cross Country: 1 – 3°
Motion: 5 – 6°             Motion: 1 – 2°
 
Nice att höra en TRX igen  ()p
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 18 april 2016 kl. 14:52:12
Nice!

Tack för tipset!

Skall kika på detta nästa gång jag har tid=)

hållt på mycket med hojen de senaste veckorna så inte hunnit med den röda=)

fixat en lt80 också som jag lagat pyspunka (på alla 4 däck) och tvättat förgasare/luft filter och smort upp osv. instalerat en tändningslås med nyckel. ska byta oljan på den också.

Sjukt bra fyrhjuling, tar både mig och ungarna igenom grusgropen:D

Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 22 september 2016 kl. 16:46:53
glappet i styret eller att den slingrade sig berodde på en lös skruv och ojämnt pumpade däck.
provade den i helgen och det gick sjukt bra!


Går i tankarna att sälja quaden.. någon som är sugen? O0
skicka pm isf.
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 20 oktober 2016 kl. 09:07:41
Den är Såld. hoppas den lever vidare==)
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 20 oktober 2016 kl. 10:16:12
Grattis, väntar med spänning på vad nästa projekt blir .......
Titel: SV: trx 250r
Skrivet av: jullebulle skrivet 9 maj 2021 kl. 01:11:28
fan jag ångrar att jag sålde den :D :(veryangry):