1
PS Moto / PS Moto 200cc baktänder och går risigt.
« skrivet: 3 november 2014 kl. 13:31:58 »
Tja!
(Mitt inlägg råkade bli lite rörigt, hoppas ni har överseende)
Ny här, hoppas jag kan få lite hjälp på vägen...
Jag gick och köpte grisen i säcken. En PS Moto 200, fick den så pass billigt så jag köpte utan att kontrollera en massa, säljaren sa att startmotorn strulade. Väl hemma kopplar jag på batteri och testar starta men startmotorn bara surrar, den drar inte runt motorn alltså.
Detta är dock inget jätteproblem, lägger jag i en växel och drar runt motorn lite så biter startmotorn sen. Har haft isär och alla kuggar är jättefina, misstänker det stora kugghjulet bakom svänghjulet. Åt ena hållet drar det motorn och åt andra hållet går det fritt. Är detta en vanlig orsak till problem? Jaja nästa fråga.. Jag fick bara inte igång den, bytte soppa, soppafilter och rengjorde förgasaren. Då börjar den tända (baktända). Bytte stift ingen skillnad, ställde ventilerna. 0.10 insug, 0.15 avgas. Nu går den iaf, men bara på låga varv och relativt svårstartad. Gasar jag mer än 1/4 så möööhar den och dör. Baktänder gör den fortfarande nåt sjujävligt. Bytte tändspole och förknasare till en likadan fast helt ny, ingen skillnad.
Frågan är, jag tror att tändningen är fel inställt, men hur fasiken ska tändningen stå på denna? Kåpan över svänghjulet har ett inspektionshål med en skåra som matchar med några märkningar på svänghjulet Det är typ I I F , om jag minns rätt.
Testade även byta CDI box men de bara brann upp Är det AC eller DC CDI i dessa?
Så, vad jag gjort...
Bytt tändspole och kabel
Bytt tändstift till NGK
Bytt förgasare
Ställt ventilerna, 0,10insug och 0,15 avgas.
Testat koppla förbi tändningslåset.
Bytt soppa och filter.
Tack på förhand /Challe
(Mitt inlägg råkade bli lite rörigt, hoppas ni har överseende)
Ny här, hoppas jag kan få lite hjälp på vägen...
Jag gick och köpte grisen i säcken. En PS Moto 200, fick den så pass billigt så jag köpte utan att kontrollera en massa, säljaren sa att startmotorn strulade. Väl hemma kopplar jag på batteri och testar starta men startmotorn bara surrar, den drar inte runt motorn alltså.
Detta är dock inget jätteproblem, lägger jag i en växel och drar runt motorn lite så biter startmotorn sen. Har haft isär och alla kuggar är jättefina, misstänker det stora kugghjulet bakom svänghjulet. Åt ena hållet drar det motorn och åt andra hållet går det fritt. Är detta en vanlig orsak till problem? Jaja nästa fråga.. Jag fick bara inte igång den, bytte soppa, soppafilter och rengjorde förgasaren. Då börjar den tända (baktända). Bytte stift ingen skillnad, ställde ventilerna. 0.10 insug, 0.15 avgas. Nu går den iaf, men bara på låga varv och relativt svårstartad. Gasar jag mer än 1/4 så möööhar den och dör. Baktänder gör den fortfarande nåt sjujävligt. Bytte tändspole och förknasare till en likadan fast helt ny, ingen skillnad.
Frågan är, jag tror att tändningen är fel inställt, men hur fasiken ska tändningen stå på denna? Kåpan över svänghjulet har ett inspektionshål med en skåra som matchar med några märkningar på svänghjulet Det är typ I I F , om jag minns rätt.
Testade även byta CDI box men de bara brann upp Är det AC eller DC CDI i dessa?
Så, vad jag gjort...
Bytt tändspole och kabel
Bytt tändstift till NGK
Bytt förgasare
Ställt ventilerna, 0,10insug och 0,15 avgas.
Testat koppla förbi tändningslåset.
Bytt soppa och filter.
Tack på förhand /Challe