ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: DC skrivet 13 september 2008 kl. 22:11:33

Titel: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: DC skrivet 13 september 2008 kl. 22:11:33
Hej Har en Big Boss 500cc 1997 Har ett fel Motorn varvar ej upp händer inget när man gasar Grenrör blir mycket hett. Jag har rengjort förgasare, kollat och justerat ventilspel, bytt tändstift rengjort luftfilter.. vad kan det vara för fel någon som har idé //DC



Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: gurra-g skrivet 13 september 2008 kl. 23:44:25
Det kan ju va nåt med tändningen.
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: Edholm skrivet 13 september 2008 kl. 23:56:19
Har du blåst rent förgasaren med tryckluft, eller fysiskt, medelst tunn stål eller silvertråd brotschat igenom alla lågfartsmunstycken, huvudmunstycken och emulsionsrör?

Blåsa luft genom smådelarna i en förgasare brukar hjälpa 25% ungefär, och 0% mot ingrodda beläggningar och smuts i alla småkanaler.  

Har du kollat att förgasarmembranet är 100% helt och sitter korrekt monterat?

Sen tänkte jag på....hur mycket har hojen gått? Kamkedjesträckare, kedjesläpor osv är antagligen inte i bästa skick. Spottar insugsventilerna sot tillbaka mot förgasaren? (brukar synas som små sotränder på luftspjället och på förgasarventurin´s väggar framför den)

Är det inte något jävelskap med membranet i förgasaren, så är det med största sannolikhet något tjall på ventilernas tätningsförmåga eller deras tider.

Varför jag påtalade kamkedjesträckare och kamkedjesläpor är för att dessa hunnit slitas på lite äldre maskiner, och kan orsaka att kamkedjan hoppar något kugg eller två. Det behöver nämligen inte innebära indirekt att ventilerna krockar med kolven, men maskinen får elakartade driftstörningar, så som att den inte går att varva upp och att grenröret blir väldigt varmt.
Alternativet är att ventilsätena behöver slipas in, också vanligt fel på maskiner som gått lite. De tätar inte som de ska pg.a beläggningar och annat på sätena och tjyvläcker, vilket också kan orsaka dylika driftstörningar.


Det enda som kan strula efter tidigare framlagda förslag är att CDI/ECM har hakat upp sig på någon tändkurva, eller helt enkelt gått sönder, men fortfarande fungerar bra nog för att maskinen ska starta. Sådant kan också orsaka varm gång, då tändningen antingen kommer för tidigt eller för sent.
Kolla svänghjulsmarkeringar och dylikt med en stroboskoplampa.Finns på biltema. Med en sådan kan man även se om tändpulser uteblir när man försöker varva upp hojen. Då är det en ny CDI som gäller.
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: DC skrivet 14 september 2008 kl. 12:31:00
Hej!! Tack för intressant svar..

Grejen är den att den har inte gått mer än cirka 100 mil Den har mest stått i ett kall garage i flera år nån liten sväng bara på somrarna.
Har haft lös förgasaren och monterat bort alla småmunstycken  det är bara tre stycken och en fjäderbelastad nålventil samt flottörventilen. Sänkt ner alltsammans, utom membranet (kollat att det är helt) i ett dieselbad. Förgasare med munstycken har stått i badet ett par dar . Därefter blåste jag rent med tryckluft och petat med ståltråd i alla hål och kanaler. Har även justerat ventilspelet, 0,15 mm  för ut och in på kall motor. När jag kollar gnistan så ser den svag ut och hoppar varannan gång från höger till vänster på elektroden. En annan grej är att alla lampor (utom kontrollampan för helljus brunnit. Är inte teorin om elfel intressantast ?.... har även misstänke om spänningsregulatorn . Jag satte en voltmätare på batteriet när den puttrade på tomgången Den gav utslaget 14 volt. Vore bra att få ett spänningsvärde vid full gas men som sagt den går inte att varva upp mer än till tomgångsvarv. Kan det vara så att den gett för hög spänning och bränt lamporna och till sist CDI,n??


Har du blåst rent förgasaren med tryckluft, eller fysiskt, medelst tunn stål eller silvertråd brotschat igenom alla lågfartsmunstycken, huvudmunstycken och emulsionsrör?

Blåsa luft genom smådelarna i en förgasare brukar hjälpa 25% ungefär, och 0% mot ingrodda beläggningar och smuts i alla småkanaler.  

Har du kollat att förgasarmembranet är 100% helt och sitter korrekt monterat?

Sen tänkte jag på....hur mycket har hojen gått? Kamkedjesträckare, kedjesläpor osv är antagligen inte i bästa skick. Spottar insugsventilerna sot tillbaka mot förgasaren? (brukar synas som små sotränder på luftspjället och på förgasarventurin´s väggar framför den)

Är det inte något jävelskap med membranet i förgasaren, så är det med största sannolikhet något tjall på ventilernas tätningsförmåga eller deras tider.

Varför jag påtalade kamkedjesträckare och kamkedjesläpor är för att dessa hunnit slitas på lite äldre maskiner, och kan orsaka att kamkedjan hoppar något kugg eller två. Det behöver nämligen inte innebära indirekt att ventilerna krockar med kolven, men maskinen får elakartade driftstörningar, så som att den inte går att varva upp och att grenröret blir väldigt varmt.
Alternativet är att ventilsätena behöver slipas in, också vanligt fel på maskiner som gått lite. De tätar inte som de ska pg.a beläggningar och annat på sätena och tjyvläcker, vilket också kan orsaka dylika driftstörningar.


Det enda som kan strula efter tidigare framlagda förslag är att CDI/ECM har hakat upp sig på någon tändkurva, eller helt enkelt gått sönder, men fortfarande fungerar bra nog för att maskinen ska starta. Sådant kan också orsaka varm gång, då tändningen antingen kommer för tidigt eller för sent.
Kolla svänghjulsmarkeringar och dylikt med en stroboskoplampa.Finns på biltema. Med en sådan kan man även se om tändpulser uteblir när man försöker varva upp hojen. Då är det en ny CDI som gäller.
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: Cummins skrivet 14 september 2008 kl. 23:26:40
Tjena, har du sniffat i tanken om du har rutten bensin eftersom den hade stått ett par år. Cdin brukar funkar on off det blir sällan något i mellan.  :hmmm:
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: DC skrivet 15 september 2008 kl. 18:48:14
Ja, vi har ju alltså kört ca 20 mil med den i sommar och hunnit fylla på med bränsle - förresten kan bensin ruttna, tror nog inte det..



Tjena, har du sniffat i tanken om du har rutten bensin eftersom den hade stått ett par år. Cdin brukar funkar on off det blir sällan något i mellan.  :hmmm:
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: Zerix skrivet 15 september 2008 kl. 21:22:19
Bensin kan inte ruttna, däremot bli gammal.
Det är bland annat oktanhalten som minskar när den inte står luft-tätt. :rtfm:

Medicinen mot det heter alltså: I med ny soppa 8)
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: gurra-g skrivet 15 september 2008 kl. 22:05:53
Butanet i bensinen försvinner, vilket sänker oktanet och
gör motorn svårstartad när den är kall.
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: Cummins skrivet 16 september 2008 kl. 00:30:14
Då har du kollat bensinen då, visst bensin kan bli gammal. Hur har det då gått i ditt sökande. ()p
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: DC skrivet 17 september 2008 kl. 00:26:00
Har inte kollat så mycket mer.. Hur är det med CDI boxar när de går sönder ger de då någon gnista på tändstiftet övderhuvudtaget??

Då har du kollat bensinen då, visst bensin kan bli gammal. Hur har det då gått i ditt sökande. ()p
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: Edholm skrivet 17 september 2008 kl. 14:19:01
Har inte kollat så mycket mer.. Hur är det med CDI boxar när de går sönder ger de då någon gnista på tändstiftet övderhuvudtaget??

Då har du kollat bensinen då, visst bensin kan bli gammal. Hur har det då gått i ditt sökande. ()p

Beror på...de kan vara väldigt oberäkneliga ibland. En standard CDI har ett antal tändkurvor inprogrammerade för olika varvtal, som bestämmer graden av förtändning (S.k Ignition Advance) Det finns te.x CDI´er där man kan välja bland flera kurvor. Men på en originalbox så är det förinställt för att funka med standardsoppa, olika väderlek osv. 

En CDI-box brukar lägga av helt när den går sönder, det är vad som vanligtvis händer.  Däremot så händer det ibland att boxen fortfarande fungerar och skickar tändsignal till tändspolen, men vid fel tillfälle. Vad som då hänt är att den kan ha hakat sig på kurvan för te.x höga varvtalsregistret, där den förställer tändningen något så att det anpassas för det höga varvet, så att den får fel tändning vid lägre varvtal. När motorn varvar upp och ner så växlar nämligen CDI´n mellan de olika tändkurvor den har, för att ge motorn optimal tändning hela tiden.  Detta ser man när man använder en stroboskoplampa, och riktar den mot markeringarna på svänghjulet, hur markeringarna tycks röra sig när man varvar upp och ner.

Jag råder dig att testa tändningen med en sådan. Leta upp inspektionshålet man använder när man te.x ställer ventiler, och koppla upp en sådan lampa på tändningen. På tomgång ska tändningen komma direkt på svänghjulsmarkeringen, och när man varvar upp så blixtrar testlampan tätare och ger nästan ett klart sken. Det blinkar dock fortfarande, och man ser på svänghjulsmärkningen hur CDI´n växlar mellan olika kurvor, när märkningen tycks flytta sig på svänghjulet. Det är dock tändsignalen som ändrar tidpunkt.   Om lampan "hackar" när motorn försöker varva upp, dvs att tändladdningar till stiftet uteblir, så är det CDI´n som bråkar.

Tänkte på det...har din hoj någon form av varvspärr på back eller diffspärr?  Sånt kan börja bråka om CDI`n har det inbyggt, eller om det finns en särskild box för det, så kan den också börja jävlas.
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: D-C skrivet 28 juli 2013 kl. 00:01:02
Felet är kamaxeln, utsliten efter endast 97 mil, fabrikationsfel, bytt kamaxel och vippor. Problem åtgärdat men efter 1 km färd small svänghjulet i tusen bitar,,, alltså Polaris världens skitgrejer....
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: Persson- skrivet 28 juli 2013 kl. 02:54:13
Felet är kamaxeln, utsliten efter endast 97 mil, fabrikationsfel, bytt kamaxel och vippor. Problem åtgärdat men efter 1 km färd small svänghjulet i tusen bitar,,, alltså Polaris världens skitgrejer....
Kanske. Men det kan även vara handhavandefel #)
Jänkarna är imponerade över hur norden kör 6 x 6.

Men har du garanti är det väl inget att bråka om. ..?
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: miklaren skrivet 29 juli 2013 kl. 09:00:10
då är det nog svänghjulet som var problemet från början..   
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: O_Jonsson skrivet 29 juli 2013 kl. 10:20:54
Men har du garanti är det väl inget att bråka om. ..?

På en -97:a? Inte ens Polaris lämnar sån generös garanti ;)
Låter förövrigt skruvad i mätaren, 97 mil på 16 år??
Det blir ju typ en halvmil per år!
Nice trådlyft också förresten ()p
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: xantiac5 skrivet 29 juli 2013 kl. 10:53:51
Sonens 500 Worker 1999 hade samma fel att svänghjulet pajade :tickedoff efter bara några mil, nytt på garanti och nu har den i dagsläget snart gått 1000 mil. Visserligen en hel del underhåll, men den funkar än.
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: 6x6 skrivet 29 juli 2013 kl. 22:45:20
Hej Har en Big Boss 500cc 1997 Har ett fel Motorn varvar ej upp händer inget när man gasar Grenrör blir mycket hett. Jag har rengjort förgasare, kollat och justerat ventilspel, bytt tändstift rengjort luftfilter.. vad kan det vara för fel någon som har idé //DC

Hej.
Visst är det märkligt att min 425 big boss 97 NU tycks ha ett liknade problem,, nästan!
En kort beskrivning
Går hur bra som helst på tomgång, och startat hur bra som helst.
Men när man ska upp i varvtal så liksom misständer maskinen och känns svag.
Går tämligen bra att köra upp till 40km/h, efter det så är det ett kännbart motstånd vid gas pådrag. minsta uppförsbacke märks direkt
Har blåst ur samtliga munstycken när förgasaren var borta.

På något sätt så känns problemet som ett tändnings problem..?
Men var ska man börja att söka.?

Micke
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: xantiac5 skrivet 30 juli 2013 kl. 07:12:48
Hur långt har din 425:a rullat??
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: 6x6 skrivet 30 juli 2013 kl. 09:33:38
Hur långt har din 425:a rullat??

Hej.
Nu har den rullat 410mil.

När jag köpte den 2010 så stod mätaren på 37mil.
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: StefanN skrivet 30 juli 2013 kl. 09:45:15

Har blåst ur samtliga munstycken när förgasaren var borta
Hur är det mellan tank och fugge då? rinner soppan fint?
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: 6x6 skrivet 30 juli 2013 kl. 16:37:55
Hur är det mellan tank och fugge då? rinner soppan fint?

Hej igen.

Jodå det rinner, om det är som det ska..?..

När jag står på tomgång,, och ökar på gaspådraget lite sakta så varvar den upp som den ska.. dock känns det på slutet som om den vill misstända/bluddra..

Varvar jag upp snabbare så misständer/bluddrar den omedelbart, och vill nästan dö..!

Micke
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: xantiac5 skrivet 31 juli 2013 kl. 07:46:17
Kolla den gula knappen du trycker in för backning, kan vara den som är orsaken.
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: 6x6 skrivet 31 juli 2013 kl. 09:04:34
Kolla den gula knappen du trycker in för backning, kan vara den som är orsaken.

Hej.

Har kollat detta, ingen påverkan
Misständningen kommer långt högre upp i varvtals registret.

Micke
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: 6x6 skrivet 31 juli 2013 kl. 20:06:44
Har idag gått igenom förgasaren ännu en gång.!,, allt ser och funkar hur bra som helst.

Dock har jag nu noterat att den går fett.. Oerhört fett till och med, för stiftet var helt kolsvart!
Bytte därför tändstift och startade om,. under de max två minuter maskinen var igång så producerades ännu ett helt kolsvart stift >:(

Membran i förgasaren samt gummi anslutningen mellan förgasaren & cylindern är helt okej.
Har sökt läckor med startgas men resultatet är nedslående.!

Återstår imorgon att kolla krysskilen på svänghjulet, efter detta så vet i f** an vad jag ska leta fel någonstans?

Micke
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: 6x6 skrivet 5 augusti 2013 kl. 10:58:32
Nu kan man äntligen avsluta denna tråden, för felet är funnet.

Felbeskrivningen var tämligen svårdefinierat.. men snabbt förklarat.
1. Startade som vanligt lätt.
2. Gick bra på tomgång.
3. O-belastad så varvade den som normalt.
4. Vid normal belastning dvs strax över 40km/h så tvärstorknade den.

Felet visade sig vara bränslepumpen som sitter under frontkåpan, membranet var spräckt.
Vilket fick till följd att båda slangarna till förgasaren gav bensin x 2..

Enkel koll.
Slangen på svänghjuls-sidan ska bara ge vacuum till pumpen, bränsle i den slangen innebär att membranet läcker.

6x6




 
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: Janolov skrivet 26 maj 2020 kl. 21:27:08
Hej
Hittade du någon lösning? har samma problem som du..
/Jan
Titel: SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
Skrivet av: Janolov skrivet 26 maj 2020 kl. 21:31:47
Såg inte hela tråden förrän jag skickade frågan..'
Ska testa pumpen, hör gärna av dig om du har nåt att tillägga
Mvh Jan