ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Utopiazz skrivet 28 mars 2013 kl. 11:54:13

Titel: Avskavd bromsledning på svingen
Skrivet av: Utopiazz skrivet 28 mars 2013 kl. 11:54:13
Råkade ut för en mindre rolig händelse idag. Efter att ha kört längs en större väg så ska jag bromsa in för rödjuset lite längre fram.
Trampar till på fotbromsen och känner att pedalen bara försvinner ner "i marken".
Får hejd på maskin med motorbroms och handbroms.

Kör ytterligt försiktigt in på närmsta tvärgata för att se vad som hänt. Det visar sig att bromsledningen bak legat emot bromsskivan och skavts av, eller iaf skavts så mycket att det blivit läckage.
Hur den hamnat så nära bromsskivan har jag ingen aning om men det ska redas ut.

Händelsen fick mig att fundera lite över hur bromsarna funkar på maskinen. Är det separat krets fram/bak och bromsvågen fungerar som spärr mellan kretsarna eller är det samma system?

Får nog läsa på lite med om hur det funkar. Och i värsta fall separera systemen till två separaa kretsar. Har haft fundering på att. Ta bort bromsvågen men det har nte blivit av.

Titel: SV: Avskavd bromsledning på svingen
Skrivet av: markusb skrivet 28 mars 2013 kl. 12:34:02
Mycket lurigt!
Min p-broms är bortplockad pga ivägen för handskydd.

Var helt övertygad om att det var två system för att få användas på våra vägar..

Uppdatera gärna när du kikat hur det funkar och ev kan modifieras.
Titel: SV: Avskavd bromsledning på svingen
Skrivet av: Nybbe skrivet 28 mars 2013 kl. 14:15:12
Handbromsen är väl en egen krets eftersom den har en egen behållare på styret, eller tänker jag fel?
Titel: SV: Avskavd bromsledning på svingen
Skrivet av: Utopiazz skrivet 28 mars 2013 kl. 14:28:36
Har testat och provtryckt lite och det är två kretsar som har olika vätskor. Påverkan mellan kretsarna sker med bromsvågen som har en kolv som fördelar kraften mellan fram och bak.

Nu är frågan om jag ska bygga om till två separata kretsar, dvs ta bort bromsvågen eller om jag ska beställa ny ledning.
Svårt beslut, har aldrig gillat återkopplingen som blir på bromshandtaget fram när man bromsar med foten men samtidigt så är det bra att den broms man har möjlighet att trycka hårdast på tar på alla fyra. Svårt val.

Edit
Troligen har jag vridit bakre bromsoket ett helt varv när jag skruvade dit det eter att ha bytt lager bak. Det gjorde att bromsledningen hamnade i vägen för bromsskivan.
Titel: SV: Avskavd bromsledning på svingen
Skrivet av: Onkel-Benz skrivet 28 mars 2013 kl. 16:20:52
Obehaglig överaskning kan jag tänka mig!
Lånar tråden lite, för jag har tänkt plocka bort den där "förgreningen" mellan fram/bakbroms så man endast bromsar på framhjulen när man bromsar med handen och samma sak med bakbromsen när man bromsar med foten.

På ledningen emellan båda kretsarna, kan man montera en "kran" där så man kan stänga/öppna när man vill?
Frågan är också om det skulle fungera som det ska utan att lufta när man stänger till kranen?

Någon som vet?
Titel: SV: Avskavd bromsledning på svingen
Skrivet av: Nybbe skrivet 28 mars 2013 kl. 16:44:07
Min bromsar man bara framhjulen med handbromsen..
Titel: SV: Avskavd bromsledning på svingen
Skrivet av: Utopiazz skrivet 28 mars 2013 kl. 18:35:30
Började rycka lite i grejerna och såg att en bult till bromsoket saknades. Jag hade inte lyckats vrida så att slangen hamnade "fel" utan det var oket som hade vridit sig. Det i sig gjorde att ledningen hamnade väldigt fel. Bulten var låst med locktite men när jag gjorde det var det kallt ute och troligen frös loctiten utan att låsa, man lär sig av misstag.

Eftersom det är låååång helg och ingen kan tillverka nya slangar så har jag botaniserat i Biltemas hyllor. Hittade två slangar med banjo i ena änden och invändig gänga i andra änden. Köpte även med mig två nipplar till bromsrör och får bygga en egen skarv mellan slangarna. Inte det snyggaste men det fungerar.

På tisdag ska jag åka förbi en firma som kan tillverka nya slangar. Hade samma tanke som Onkel-Benz med en avstängning mellan främre och bakre krets. Ska kolla om dom har något lämpligt.
Har i vilket fall som helst tänkt att beställa två slangar, en kort för svingen och en längre som ska gå till bromsvågen. Båda slangarna blir med banjo i båda ändarna. Som ersättning för T kopplingen som sitter på maskinen idag så använder jag en dubbel banjobult i bromscylindern vid fotbromsen. På så sätt kan jag enkelt skilja kretsarna genom att helt enkelt koppla bort främre delen genom att byta den dubbla banjobulten till en enkel och bara ansluta den bakre slangen.
Blev det begripligt  :hmmm: