ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Evertsson skrivet 27 januari 2012 kl. 20:44:53
-
Jag har satt igång att bygga en hasplåt samt a-armsskydd, plåten är 3mm tjock och galvad (elförsinkad?).
Jag har målat den med kallgalv/zinkspray för att skydda kapade ytor och hål mot rost.
Här kommer lite bilder.
-
Nice!!! Verkligen ()p
-
()p
-
riktigt snyggt ()p
-
Jäkligt snyggt, bra jobbat :headbang:
-
Riktigt snyggt! ()p Var ungefär så där jag gjorde till Polarisen! :)
-
Bra jobbat! Har du möjligen en enkel ritning med måtten på A-arms skydden skulle vilja tillverka egna till min maskin.
-
schysst bygge ()p spar du väl en liten slant på :D
-
Bra jobbat! Har du möjligen en enkel ritning med måtten på A-arms skydden skulle vilja tillverka egna till min maskin.
Måtten är ju inga problem men vinklar och rundade partier blir ju svårt att skriva ner men jag ska fixa bilder iaf.
Det blir nog lättare om du gör en mall själv som jag gjorde.
-
Helt ok med bild och lite mått. Hörnen och vinklar får man fixa till när man monterar!
Tack på förhand! ()p
-
Jag har satt igång att bygga en hasplåt samt a-armsskydd, plåten är 3mm tjock och galvad (elförsinkad?).
Jag har målat den med kallgalv/zinkspray för att skydda kapade ytor och hål mot rost.
Här kommer lite bilder.
Snyggt som tusan!!!!
Hade jag varit en 1000 del så händig som du verkar vara så hade jag gjort min själv med, men jag skulle låta plåten gå upp mer i hjulhusen..... Har kört sönder den där :(veryangry): plasten många gånger på min maskin :-(
Som sagt RIKTIGT SNYGGT!!!!!!!!
-
Håller med Dinlirobban !! På min X7a så går hasplåten upp långt i främre hjulhusen !! annars snyggt .
-
Alltid bra med panzar beklädnad ()p Du ska inte ha några skåror som avrinning för lervatten mm, ett tips ;)
-
Vad jag förstår så är det ju inga uppvik på sidorna vid plastbaljorna, så både där och i övrigt kan det ju rinna av rätt bra...
Får jag måtten/mallen eller får låna ett a-armskydd kan jag bocka till de som vill ha.
I samma material som Evertsson har här.
...för typ 300 spänn paret.
-
Vad jag förstår så är det ju inga uppvik på sidorna vid plastbaljorna, så både där och i övrigt kan det ju rinna av rätt bra...
Får jag måtten/mallen eller får låna ett a-armskydd kan jag bocka till de som vill ha.
I samma material som Evertsson har här.
...för typ 300 spänn paret.
Då tror jag det är dax för dig att bli överkör av en cf så du ser hur den ser ut under :whip:
Men som sagt, det var bara ett tips :)
-
På min X7a är det uppvikta kanter på alla håll !! både vid fotbaljor sida, bak , fram långt uppvikt.
-
Tack för alla positiva svar och tips!
Det är möjligt att jag skulle behövt högre uppvik i hjulhusen, det lär jag väl märka i så fall :)
Nu är plåten klar så det är ju inte mycket att göra nu..
Angående avrinning så tänkte jag att skiten rinner väl av åt sidorna och i de tre rätt så stora hålen för oljepluggarna, jag har hört att man fastnar lättare om man har mycket hål.
När mina A-armsskydd är klara och jag vet att dom passar bra så kan jag åka upp till de småländska skogarna och testa plåtarna hos Hydro, då kan jag ta med mallarna om det är någon som nappar på hans fina erbjudande.
Jag kan säga att 300kr paret är ett bra pris, jag bockade dom båda främre med hjälp av skruvstäd, smedhammare samt starka armar.. det var ingen barnlek.. och så fördärvar man galven...
De två bakre tog jag med till jobbet och fixar där.
Här kommer lite bilder på mina mallar med en del mått, hoppas det kan var till någon nytta, men som jag skrev innan är det nog lättare att göra helt nya, då får man den passform man själv vill.
OBS!
Jag har ändrat lite på den ena mallen, det ska bort 20 mm på yttersidan annars tar plåten i skyddet för bromsskivan när fjädringen trycks ihop.
Jag har bytt ut den bilden (hoppas jag :))
-
()p Tack!!!
-
Helt klart intressant med Firma Evertsson+Hydro.
Jag är på för A armsskydd. ()p ()p
-
Nu är dom främre A-armarna klara, som jag skrev tidigare så fick jag kapa av 20 mm på utsidorna för att bromssköldarna skulle klara sig vid full styrutslag i nedfjädrat läge.
När jag testade detta genom att ta bort en av stötdämparna, så upptäckte jag en tråkig sak, när man trycker upp hjulet i hjulhuset så går det emot framlyktan.
Det kanske är därför mitt ena glödlampsfäste har lossnat inne i lykthuset...
Nåja, nu är det bara bakre plåtarna som ska bockas och borras och sen monteras, sen ska det bli kul att testa lite i skogen utan att behöva vara rädd att köra sönder något! (undertill iaf) :)
-
Snyggt! ()p
-
Nu är jag äntligen klar!
Jag skruvade dit dom bakre plåtarna idag, kanske blir det en provtur i helgen!
-
Underbart ()p
-
Har suttit och kollat på den här tråden några gånger och så som min plast ser ut under nu så ska jag bygga plåtar nu ()p
Men jag tycker du har fått till vinklar och ur kapningar så jäkla bra :) Vad har du skurit med? Plasmaskärare?
-
Mycket snyggt och välgjort!
Är själv halvklar med en till gammelkodiaken som jag gör i 5 och 8 mm durkaluminium från ett släp ()p
-
Har suttit och kollat på den här tråden några gånger och så som min plast ser ut under nu så ska jag bygga plåtar nu ()p
Men jag tycker du har fått till vinklar och ur kapningar så jäkla bra :) Vad har du skurit med? Plasmaskärare?
vinkelslip och hålsåg, det gick åt fem st 125 mm kapskivor :)
-
Mycket snyggt och välgjort!
Är själv halvklar med en till gammelkodiaken som jag gör i 5 och 8 mm durkaluminium från ett släp ()p
Tack så mycket och lycka till!
-
Snyggt jobb!
Men, som ett tips: fimpa flärpen under draget. Den kommer annars fastna i när nu backar i eländig terräng och ställa till det. Krökas o så. ()p