ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Guidetavlan - så gör man! => Ämnet startat av: markusb skrivet 4 november 2011 kl. 11:11:46

Titel: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: markusb skrivet 4 november 2011 kl. 11:11:46
U2-22 firmware är möjlig att programmera!
Följande är svaret jag fick av Dealy's support idag.

"Hej !
 
Kalibrering av hastighetsmätaren på den nyare typen av instrument måste ske med ett specialverktyg enligt bifogad instruktion.
Detta specialverktyg kan beställas från en Dinli ÅF/verkstad. Artikelnummer är A930023-00, och rek.pris 182 kronor inkl moms.
 
 
Med vänlig hälsning
Roger Carlson
Dealy Sweden AB "

Stort tack till Roger som äntligen gett oss med U2-22 en lösning 

Jag biogar pdf-en jag fick av Roger på min hemsida.
http://hem.bredband.net/b1566927/Calibration.pdf

EDIT:

Jag har utan problem lyckats kalibrera min hastighetsmätare nu och kan beskriva hur jag gjorde.
Jag testade i samma veva att aktivera tempmätaren som PDFen föreslår men det står bara 0.0C. Kikade på elschemat på hojen och där verkar det inte finnas någon tempgivare. Bara en thermostat som är direktkopplad till överhettningslampan. Jag ska kika om det finns någon bra lösning på detta så vi även kan få motortemp i displayen.

Jag skrev en liten guide om hastighetskalibreringen igår som jag klistrar in här:

Hastighetsmätaren på Dinli 450 kalibreras till bakhjulets rullomkrets.
Kalibreringsvärdet anger rullomkretsen i millimeter.
Detta bör göras så hastighetsmätaren visar rätt hastighet men även så att trippmätaren räknar körd sträcka rätt.

För att komma in i programmeringsläget på displayen med firmware U2-22 (du ser firmwarenumret under displayens startsekvens) behövs en signalgenerator alternativt Dinlis egna "hastighetssimulator" med art.nr: A930023-00.
Signalgeneratorn ansluts till den bruna kabeln i det 3-poliga kontaktstycket.
Denna kabeln är ingången från magnetgivaren vid bakdrevet.
Den gröna kabeln i samma kontaktstycke är jord och ansluts till jord på signalgeneratorn.

Om du vill plocka bort hastighetsmätaren och göra kalibreringen på bänk så måste en extern 12V matning anslutas till det stora kontaktstycket på mätaren. Svart kabel är jord och Röd-svart är +12V.

Signalgeneratorns uppgift är att sänka den bruna kabeln till jord med en frekvens runt 15-25Hz.
Exakt frekvens beror på vad hastighetsmätaren tidigare är kalibrerad till.
För att ställa rätt frekvens, starta hastighetsmätaren och ändra generatorns frekvens tills 115-120km/h utläses på hastighetsmätaren.
Om detta inte görs kan du inte komma in i programmeringsläget.

Stäng av hastighetsmätaren men låt signalgeneratorn vara igång.
Tryck ned den vänstra knappen på hastighetsmätaren och starta den.
När U2-22 ----- visas trycks även den högra knappen ned. När INF-0 visas släpps den vänstra knappen. När hastighetsmätaren sedan växlar till normalt visningsläge trycks den vänstra knappen ned igen och sedan kan båda knapparna släppas. Nu är du i programmeringsläget.

För att bläddra mellan funktionerna 1-9, tryck på den vänstra knappen. För att gå in i en funktion trycks den högra knappen ned.
Funktion 1 är kalibrering av hastigheten. Ange ditt bakhjuls rullomkrets i millimeter.

Inne i funktionen ändras värdet med den vänstra knappen och den högra väljer nästa värde.
För att komma ur en funktionen trycks den högra knappen upprepat till funktionsnumret blinkar.
Nu kan du välja nästa funktion med vänster knapp.

För att spara ändringarna, välj funktionen 0-end.
Gå in i funktionen med högra knappen.
Tryck den vänstra för att spara.
Displayen återgår till normalt visningsläge.

Bryt strömmen och koppla bort signalgeneratorn.
Programmeringen är klar.


Bygg din egen signalgenerator!

Jag testade att bygga en generator baserad på timerkretsen NE555 och skissade upp ett schema på lämpliga komponenter.

Kretsen byggdes som ett "kråkbo", komponenterna direkt ihoplödda utan något kretskort och den fungerar perfekt till kalibreringen.

(http://img341.imageshack.us/img341/1159/img0556crop.jpg)

(http://img153.imageshack.us/img153/3695/img0552h.jpg)

(http://img35.imageshack.us/img35/774/img0557dw.jpg)

(http://img401.imageshack.us/img401/982/img0559t.jpg)
Titel: SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: markusb skrivet 4 november 2011 kl. 12:52:21
Kan bekräfta att detta fungerar!
Grattis alla med U2-22  :headbang:

För den som har kunskapen och inte vill köpa programmeringsdosan kan jag berätta hur man kan göra det på egen hand.

Du behöver en signalgenerator (bygg en med en enkel 555 timer och en extra transistor!) som kan justeras att lämna 18-19Hz. Den ska svänga mellan 0-5V. Hur mycket ström den behöver kunna sänka har jag inte mätt, men jag gissar på runt 100mA borde räcka.

Anslut generatorn till den bruna sladden i kontaktstycket som har tre sladdar. När generatorn svänger och jordar denna kabeln räknar datorn hasigheten. Datorn har intern pull-up på denna sladden så du behöver bara kunna sänka ström, inte lämna.
Justera din generators frekvens så att displayen visar mellan 115-120 km/h. Nu kan du komma åt programmeringen precis som på U2-11 modellen.

Beviset:

http://www.youtube.com/watch?v=YViDe5Yl7Sw
Titel: SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: Björne skrivet 4 november 2011 kl. 14:01:11
Bra jobbat!

Tror du att det går köpa komponenterna som behövs på tex elfa.se eller kjell.com ? Förutsatt att jag inte har någon elektronikutrustning hemma utom en multimeter typ...
Titel: SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: markusb skrivet 4 november 2011 kl. 14:13:30
Tack Björne  ()p

I det fallet är det nog lämpligare att köpa Dinlis egen simulator, förutastt att den går att få tag på.
Ska du bygga en signalgenerator så behöver du bl.a lödpenna, experimentkort alternativt kopplingsplatta, diverse komponenter osv. Då är du snabbt uppe i samma pengar.

Vill du ändå testa att bygga en egen så kan du utgå från denna och handla hem grejjer
http://www.daycounter.com/Calculators/NE555-Calculator.phtml

Välj lämpligen
RA = 1 kohm
RB = 27 kohm
C = 1µF

Sedan kopplar du en 10-22k potentiometer i serie med RB så kan du variera frekvensen.
Ev kan en bufferttransistor med basresistor behövas på utgången pinne 3.
Titel: SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: markusb skrivet 5 november 2011 kl. 10:57:26
Jag har ej fått något svar av Roger igen, men efter lite grejande igår så har jag klurat ut det mesta. Jag uppdaterar mitt första inlägg.
Titel: SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: oge skrivet 5 november 2011 kl. 15:18:46
Har du någon koll på vad de andra 8 funktionerna är till för ?
Titel: SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: markusb skrivet 5 november 2011 kl. 16:20:48
En funktion är en klocka, men jag fick den inte att räkna upp. Kanske måste in en signal. Vet inte om det är en vanlig klocka eller timräknare.
En annan funktion är temperatur men det finns ingen givare kopplad till den.
En annan funktion har med varvräknare att göra. Har ej testat den.
Resten har jag inte en aning om.
Någon funktion har troligtvis med kalibrering av bränslemätaren att göra. När jag labbade med fuel-ingången på kortet fick jag endast tankmätaren att blinka, ej någon stapel. Stapeln måste nog aktiveras i menyn. Nu finns det ju ingen soppamätare på hojen så det kvittar. Men det går att sätta dit om man vill alltså, det kan vara bra.
Titel: SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: oge skrivet 7 november 2011 kl. 10:13:36
Det vore smutt om man kunde få varvtal och kyltemp på displayen.

/Micke
Titel: SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: markusb skrivet 7 november 2011 kl. 12:49:32
Hej igen !
 
Jag måste revidera tidigare uppgifter (eller förtydliga om man så vill).
Man kan inte ändra kalibreringen vad avser annan hjuldimension. Det är endast en slags "grundinställning" man gör enligt Dinli själva.
 
Så kalibrering kommer inte att ha någon inverkan om man har annan hjuldimension än original (eller åtminstone motsvarande rullningsomkrets).
 
Med vänlig hälsning

Roger Carlson
Dealy Sweden AB


Fick detta i mail nu, men vad han menar förstår jag inte riktigt då rullomkretsjusteringen funkade för mig. Mätte upp med gps.
Titel: SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: Aerotic72 skrivet 20 juni 2012 kl. 19:34:37
U2-22 firmware är möjlig att programmera!
Följande är svaret jag fick av Dealy's support idag.

"Hej !
 
Kalibrering av hastighetsmätaren på den nyare typen av instrument måste ske med ett specialverktyg enligt bifogad instruktion.
Detta specialverktyg kan beställas från en Dinli ÅF/verkstad. Artikelnummer är A930023-00, och rek.pris 182 kronor inkl moms.
 
 
Med vänlig hälsning
Roger Carlson
Dealy Sweden AB "

Stort tack till Roger som äntligen gett oss med U2-22 en lösning 

Jag biogar pdf-en jag fick av Roger på min hemsida.
http://hem.bredband.net/b1566927/Calibration.pdf (http://hem.bredband.net/b1566927/Calibration.pdf)

EDIT:

Jag har utan problem lyckats kalibrera min hastighetsmätare nu och kan beskriva hur jag gjorde.
Jag testade i samma veva att aktivera tempmätaren som PDFen föreslår men det står bara 0.0C. Kikade på elschemat på hojen och där verkar det inte finnas någon tempgivare. Bara en thermostat som är direktkopplad till överhettningslampan. Jag ska kika om det finns någon bra lösning på detta så vi även kan få motortemp i displayen.

Jag skrev en liten guide om hastighetskalibreringen igår som jag klistrar in här:

Hastighetsmätaren på Dinli 450 kalibreras till bakhjulets rullomkrets.
Kalibreringsvärdet anger rullomkretsen i millimeter.
Detta bör göras så hastighetsmätaren visar rätt hastighet men även så att trippmätaren räknar körd sträcka rätt.

För att komma in i programmeringsläget på displayen med firmware U2-22 (du ser firmwarenumret under displayens startsekvens) behövs en signalgenerator alternativt Dinlis egna "hastighetssimulator" med art.nr: A930023-00.
Signalgeneratorn ansluts till den bruna kabeln i det 3-poliga kontaktstycket.
Denna kabeln är ingången från magnetgivaren vid bakdrevet.
Den gröna kabeln i samma kontaktstycke är jord och ansluts till jord på signalgeneratorn.

Om du vill plocka bort hastighetsmätaren och göra kalibreringen på bänk så måste en extern 12V matning anslutas till det stora kontaktstycket på mätaren. Svart kabel är jord och Röd-svart är +12V.

Signalgeneratorns uppgift är att sänka den bruna kabeln till jord med en frekvens runt 15-25Hz.
Exakt frekvens beror på vad hastighetsmätaren tidigare är kalibrerad till.
För att ställa rätt frekvens, starta hastighetsmätaren och ändra generatorns frekvens tills 115-120km/h utläses på hastighetsmätaren.
Om detta inte görs kan du inte komma in i programmeringsläget.

Stäng av hastighetsmätaren men låt signalgeneratorn vara igång.
Tryck ned den vänstra knappen på hastighetsmätaren och starta den.
När U2-22 ----- visas trycks även den högra knappen ned. När INF-0 visas släpps den vänstra knappen. När hastighetsmätaren sedan växlar till normalt visningsläge trycks den vänstra knappen ned igen och sedan kan båda knapparna släppas. Nu är du i programmeringsläget.

För att bläddra mellan funktionerna 1-9, tryck på den vänstra knappen. För att gå in i en funktion trycks den högra knappen ned.
Funktion 1 är kalibrering av hastigheten. Ange ditt bakhjuls rullomkrets i millimeter.

Inne i funktionen ändras värdet med den vänstra knappen och den högra väljer nästa värde.
För att komma ur en funktionen trycks den högra knappen upprepat till funktionsnumret blinkar.
Nu kan du välja nästa funktion med vänster knapp.

För att spara ändringarna, välj funktionen 0-end.
Gå in i funktionen med högra knappen.
Tryck den vänstra för att spara.
Displayen återgår till normalt visningsläge.

Bryt strömmen och koppla bort signalgeneratorn.
Programmeringen är klar.


Bygg din egen signalgenerator!

Jag testade att bygga en generator baserad på timerkretsen NE555 och skissade upp ett schema på lämpliga komponenter.

Kretsen byggdes som ett "kråkbo", komponenterna direkt ihoplödda utan något kretskort och den fungerar perfekt till kalibreringen.

(http://img341.imageshack.us/img341/1159/img0556crop.jpg)

(http://img153.imageshack.us/img153/3695/img0552h.jpg)

(http://img35.imageshack.us/img35/774/img0557dw.jpg)

(http://img401.imageshack.us/img401/982/img0559t.jpg)

Hej!
Jag har köpt Dinlis egna "hastighetssimulator" och undrar hur jag ska koppla in den, det sitter en svart kontakt vilket jag har hittat vart den ska sitta men så finns det även en vit kontakt med tre stift i som jag skulle villja ha hjälp med vart den ska kopplas in...
Tacksam för svar.
/Peter
Titel: SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: markusb skrivet 20 juni 2012 kl. 19:37:44
Inte en aning eftersom jag inte har originalsimulatorn. Gissar att du ska koppla in den på nån kontakt som har matning till simulatorn om den inte är smart nog att ta matningen från den svarta kontakten som jag gjorde.

Vad händer om du testar med bara den svarta inkopplad? Den vita kan ev vara för en annan modell av mätare kanske..
 
I den svarta kontakten från mätaren finns allt man behöver, +5V, gnd samt signal in.
 
Titel: SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: Aerotic72 skrivet 20 juni 2012 kl. 21:10:07
Att ändra Hastighetsmätaren till 115-120km/h funkar efter att jag har kopplat in den svarta kontakten.
Men jag kommer inte in i programmerings läget :(
Titel: SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: markusb skrivet 20 juni 2012 kl. 22:02:15
Ställ in en hastighet mha generatorn.
115-120km/h.
Stäng av hastighetsmätaren och låt signalgeneratorn vara inkopplad.
Tryck ned den vänstra knappen på hastighetsmätaren och starta den.
När U2-22 ----- visas trycks även den högra knappen ned. När INF-0 visas släpps den vänstra knappen. När hastighetsmätaren sedan växlar till normalt visningsläge trycks den vänstra knappen ned igen och sedan kan båda knapparna släppas. Nu är du i programmeringsläget.

Gjorde du exakt så?
Titel: SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: Aerotic72 skrivet 21 juni 2012 kl. 05:48:05
Ställ in en hastighet mha generatorn.
115-120km/h.
Stäng av hastighetsmätaren och låt signalgeneratorn vara inkopplad.
Tryck ned den vänstra knappen på hastighetsmätaren och starta den.
När U2-22 ----- visas trycks även den högra knappen ned. När INF-0 visas släpps den vänstra knappen. När hastighetsmätaren sedan växlar till normalt visningsläge trycks den vänstra knappen ned igen och sedan kan båda knapparna släppas. Nu är du i programmeringsläget.

Gjorde du exakt så?

Japp det gjorde jag...
Titel: SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: markusb skrivet 21 juni 2012 kl. 08:45:57
Ring till dealys tekniker och kolla vad felet kan vara. Jag har inte en aning då.
Titel: SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
Skrivet av: sincoumea skrivet 21 juni 2012 kl. 10:34:57
nån som vet om man måste göra samma sak på en raptor om man byter däck och drev?