ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: malmas skrivet 8 oktober 2011 kl. 21:58:15
-
Är det någon som vet vad det kostar att helförsäkra en can-am outlander 800 som är landsvägsreggad?
Mvh
Robert
-
Fick veta idag att det ligger på ca 2500 kr/ helår och helförsäkrad för mig som är 44 år.
-
Puh, Läste i någon annan tråd här att det var "sviindyrt" att helförsäkra. Då kan man vara lugn då för det var ju inte så farligt dyrt.
-
Sen skiljer det väl mellan olika bolag, jag har LF och där kostade min TGB 1530 kr helår/helförsäkrad
-
Jag blev orolig att det skulle kosta 15-20000
-
Nej för fan det kostar ju en racer ju :lol:
-
för mig kostar en can-am renegade ca 3500 tror ja de va. då är ja 22 år o INGET körkort.
//mitto
-
4000:-/år i halvförsäkring för mig som är 40+, och bor 15 km söder om Stockholm :P
(Can-am 800)
-
1571 folksam om man är över 35år
-
2200 hos Folkskam för min 800 Limited -10. Då är jag helkund hos Länsförskingringar, men de skulle ha nästan det dubbla! (och jag är 40+, så det borde dra ner premien). Så, det fick bli en soloförsäkring hos Folksam. Ett tips är alltså att kolla runt bland olika bolag. De verkar se lite olika på just den här typen av fordon.
-
Någon krona ifrån 1500:-
Om det var 1488 eller något. Sedan ca 300 i skatt.
1800 om år allt som allt = 150:- månaden för min 800xxc outlander -11
Helförsäkrad och bor på landet.
-
Det är bara att sätta sig och ringa runt till olika bolag. Det kan skilja sig väldigt mycket , precis som med alla andra försäkringar. Sen beror det ju på din ålder och vart du bor.
-
Sen kan det vara värt att kolla om människan man pratar med på bolaget verkligen förstår att det är en fyrhjuling. Och att den är mc-reggad.
När jag ringde så höll hon på att ge mig en vanlig mc-försäkring, men sen blev det riktigt.
-
Sen kan det vara värt att kolla om människan man pratar med på bolaget verkligen förstår att det är en fyrhjuling. Och att den är mc-reggad.
När jag ringde så höll hon på att ge mig en vanlig mc-försäkring, men sen blev det riktigt.
Går dom inte under mc i försäkringen då? Bör man säga att det är en fyrhjuling?
-
Puh, Läste i någon annan tråd här att det var "sviindyrt" att helförsäkra. Då kan man vara lugn då för det var ju inte så farligt dyrt.
Terrängare är dyrare än vägisar :cry: :cry: :dntknow: :dntknow: >:( >:( :banghead:
-
Även det skiljer nog då från bolag till bolag, för min Grizzly (terräng) kostar 1200 hel/hel medan de andra man haft (väg) kostat strax över 2000.
-
Sen kan det vara värt att kolla om människan man pratar med på bolaget verkligen förstår att det är en fyrhjuling. Och att den är mc-reggad.
När jag ringde så höll hon på att ge mig en vanlig mc-försäkring, men sen blev det riktigt.
Går dom inte under mc i försäkringen då? Bör man säga att det är en fyrhjuling?
Jag tycker man början tala om att det är en hjuling, finns kanske olika regler på olika bolag.
Men det är väl bra att ha rätt försäkring.
-
Ja, det är nog bra att vara tydlig när man frågar pris på försäkring. Sedan får jag nog ta mig tid och ringa till så många försäkringsbolag så möjligt och få offert.
-
Ja, det är nog bra att vara tydlig när man frågar pris på försäkring. Sedan får jag nog ta mig tid och ringa till så många försäkringsbolag så möjligt och få offert.
https://www.insplanet.com/bilf%F6rs%E4kring/?partnerid=227&gclid=CN2D46HK3asCFcO-zAodYQ86Qg
dom ger dig bästa priset.
-
Även det skiljer nog då från bolag till bolag, för min Grizzly (terräng) kostar 1200 hel/hel medan de andra man haft (väg) kostat strax över 2000.
Vilket bolag har du Hydro?
-
Gällande fyrhjulingar har jag alltid haft Folksam då de varit klart billigast.
I ditt fall kanske det är annorlunda eftersom den säkerligen är ägd av ett företag, sådant kan ju spela in.
-
1600 kr helförs helår på länsförsäkringar. 40 + försäkring
-
Gällande fyrhjulingar har jag alltid haft Folksam då de varit klart billigast.
I ditt fall kanske det är annorlunda eftersom den säkerligen är ägd av ett företag, sådant kan ju spela in.
Så är det visade det sig.Jag är enskild näringsidkare och hjulingen är inköpt i företaget.Den ska alltså försäkras på "företagssidan" hos bolagen.Där saknas oftast rabatter.T.e.x IF tar 4050:- hel/hel för företag, och drygt 2200:- för privatperson ()p
-
Ja i detta land straffar dom alla små företagare. :nono:
-
Vad tar du i timmen Anders när du hyr ut dig själv?
400+moms och sen en hundring till för maskin+moms?
Alltså typ 600 spänn inkl...
Du får alltså jobba 7 timmar i företaget för att jobba in till premien.
Som anställd får man kanske ut 120 i timmen.
Med en premie på 2200 måste man alltså jobba 18 timmar för sin premie.
...så hur det där straffet ser ut vet jag inte riktigt... :whip:
-
Företagare betalar ca 66% i skatt inkl sociala avg, privatperson ca 33%, så det skiljer lite där också ;)
-
Jo, men försäkringen är väl avdragsgill, och då är det ju inte sociala avgifter mm... det betalas på den del som tas ut i lön, men detta gällde ju inte lön.
-
Har man enskild firma kan man ju försäkra den under privatvillkor men ändå nyttja avdragsrätten i företaget.
Det mesta såsom abbonnemang och försäkringar är ofra dyrare i företagsverksamhet men som sagt under enskild firma kan man ju ofta välja det mest fördelaktiga då person/orgnr är det samma.
Jag betalar ca 3000 i helförsäkring på min idag och det är lf trafik och brps egen på resterande. Fördelen med brps tycker jag är att den inte behöver va låst så länge den är i mitt låsta garage.
-
Jag ringde till länsförsäkringar bergslagen, och dom vägrade att annat än trafikförsäkra den.
Men om man var guldkund hos dom så fick man helförsäkra.
-
Nu har jag köpt en Can Am Max 800LTD och helförsäkrat den i folksam.
Premien blev 2730kr per år.
-
Jag försäkrade precis min 800 R xxc nu 1530 kr för helår och helförsäkrad ()p
-
1530 låter som ett bra pris, vart var det?
-
Verkar vara så att på 'landet' är det ca halva priset att försäkra jämfört med storstadsregionerna,
jag fick priset 3147:-/år helförsäkring hos Folksam, jag är 40+, och bor ca 15 km från Stockholm
-
Jag betalar också ca. 3k för helår. Men jag bor i Härnösand utanför tätbebygt område.
-
1530 låter som ett bra pris, vart var det?
Jag bor 8 mil norr om Göteborg i Herrljunga och jag angav att det va en fyrhjuling
-
1530 låter som ett bra pris, vart var det?
Jag bor 8 mil norr om Göteborg i Herrljunga och jag angav att det va en fyrhjuling
Och det är en vägreggad fyrhjuling du pratar om? Det låter som ett pris som brukar gälla för terrängreggade maskiner.
På mc-försäkringar så brukar det ju finnas 30+ och sånt, men vet inte hur bolagen har på fyrhjulingar.
Plus att året runt försäkringar på mc och fyrhjulingar skiljer väl sig lite i hur dom används, inte allt för många som åker landsvägshoj på vintern. Antar att bolagen tänkt på det när dom utformar försäkringen.
På mc kostar väl försäkringen efter effekten. Och kollar dom en lv-reggad hjuling så har dom ju max 20hk. Så en mc-försäkring på en fyrhjuling borde ju bli rätt billig tycker jag.
Har man angett reg nr, och även berättat att det är en fyrhjuling så tycker jag det är upp till bolagen att göra sitt rätt.
Men om man har något att förlora på att man fått "fel" försäkring vet jag inte, man kanske borde läsa villkoren... Vore ju jäkligt trist att råka illa ut vid eventuellt försäkringsärende.
Om bolagen får skylla sig själv i det fallet så är det väl bara att tacka och ta emot.
Dom hjulingar jag har haft har alla kostat 2500-3500kr per år som billigast.
Då bor jag inte i någon större ort.
Gällande fyrhjulingar har jag alltid haft Folksam då de varit klart billigast.
I ditt fall kanske det är annorlunda eftersom den säkerligen är ägd av ett företag, sådant kan ju spela in.
Så är det visade det sig.Jag är enskild näringsidkare och hjulingen är inköpt i företaget.Den ska alltså försäkras på "företagssidan" hos bolagen.Där saknas oftast rabatter.T.e.x IF tar 4050:- hel/hel för företag, och drygt 2200:- för privatperson ()p
Ja i detta land straffar dom alla små företagare. :nono:
Det är väl ändå ofta ganska stor skillnad i användandet om man jämför firma och privatperson. Har man den i firman så använder man ju den i arbetet, och är man en arbetare som får man ju bara åka hjuling på fritiden.
Så jag kan inte se att det är direkt orättvist där.
-
1530 låter som ett bra pris, vart var det?
Jag bor 8 mil norr om Göteborg i Herrljunga och jag angav att det va en fyrhjuling
Och det är en vägreggad fyrhjuling du pratar om? Det låter som ett pris som brukar gälla för terrängreggade maskiner.
På mc-försäkringar så brukar det ju finnas 30+ och sånt, men vet inte hur bolagen har på fyrhjulingar.
Plus att året runt försäkringar på mc och fyrhjulingar skiljer väl sig lite i hur dom används, inte allt för många som åker landsvägshoj på vintern. Antar att bolagen tänkt på det när dom utformar försäkringen.
På mc kostar väl försäkringen efter effekten. Och kollar dom en lv-reggad hjuling så har dom ju max 20hk. Så en mc-försäkring på en fyrhjuling borde ju bli rätt billig tycker jag.
Har man angett reg nr, och även berättat att det är en fyrhjuling så tycker jag det är upp till bolagen att göra sitt rätt.
Men om man har något att förlora på att man fått "fel" försäkring vet jag inte, man kanske borde läsa villkoren... Vore ju jäkligt trist att råka illa ut vid eventuellt försäkringsärende.
Om bolagen får skylla sig själv i det fallet så är det väl bara att tacka och ta emot.
Dom hjulingar jag har haft har alla kostat 2500-3500kr per år som billigast.
Då bor jag inte i någon större ort.
Gällande fyrhjulingar har jag alltid haft Folksam då de varit klart billigast.
I ditt fall kanske det är annorlunda eftersom den säkerligen är ägd av ett företag, sådant kan ju spela in.
Så är det visade det sig.Jag är enskild näringsidkare och hjulingen är inköpt i företaget.Den ska alltså försäkras på "företagssidan" hos bolagen.Där saknas oftast rabatter.T.e.x IF tar 4050:- hel/hel för företag, och drygt 2200:- för privatperson ()p
Ja i detta land straffar dom alla små företagare. :nono:
Det är väl ändå ofta ganska stor skillnad i användandet om man jämför firma och privatperson. Har man den i firman så använder man ju den i arbetet, och är man en arbetare som får man ju bara åka hjuling på fritiden.
Så jag kan inte se att det är direkt orättvist där.
Jag gav ju henne mitt reg nr, så jag utgår ifrån att dom fattar då att den ska gå på väg.