ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: muran skrivet 2 februari 2014 kl. 18:23:10

Titel: 800an
Skrivet av: muran skrivet 2 februari 2014 kl. 18:23:10
Var ute idag och körde i blötsnön och måste säga att jag är grymt imponerad av framkomligheten med 800an.  Den tar sig fram överallt.  ()p Vi var två stycken med varsin ny cf 800 och vi båda är så grymt nöjda med vad maskinen presterar.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 2 februari 2014 kl. 18:25:38
Va roligt :)

Vad har ni för däck? Och vad jämför ni med?
Titel: SV: 800an
Skrivet av: muran skrivet 2 februari 2014 kl. 18:34:03
Vi har org.däcken va det nu är för däck. Sen jämnför vi mot min gamla cf x5 och min polares förra renegade som även han nu kör cf 800. Nä som sagt vi är grymt nöjda ()p
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 2 februari 2014 kl. 18:37:46
Är väl Abuzz på dem original.
Hur är det att köra en lång i skogen då? jag tycker det är skitjobbigt  :)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 2 februari 2014 kl. 18:38:46
Kul att höra :)

Ja många gånger är t.ex. vikt en fördel.
Jag var inte så imponerad av min Grizzly. (Om.man inte körde med diff-lock)
Men Odesen, tro det eller ej klättrar helt otroligt bra i skogen.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: muran skrivet 2 februari 2014 kl. 20:00:30
Är väl Abuzz på dem original.
Hur är det att köra en lång i skogen då? jag tycker det är skitjobbigt  :)
Om jag jämför med min korta x5 som jag hade innan så tycker jag att denna tar sig fram mkt bättre.  Visst vänd radien är lite sämre kanske
Titel: SV: 800an
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 2 februari 2014 kl. 20:28:18
Om jag jämför med min korta x5 som jag hade innan så tycker jag att denna tar sig fram mkt bättre.  Visst vänd radien är lite sämre kanske
ja längre kommer man fram... :)
maxis abuzz heter däcken :)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 2 februari 2014 kl. 20:30:22
ja längre kommer man fram... :)
maxis abuzz heter däcken :)

CST Abuzz annars
Titel: SV: 800an
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 2 februari 2014 kl. 20:32:57
CST Abuzz annars
:)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 2 februari 2014 kl. 20:47:12
Eller inte OLIWER
http://www.maxxis.com/Search-Results.aspx?keywords=abuzz (http://www.maxxis.com/Search-Results.aspx?keywords=abuzz)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: RenKorv skrivet 3 februari 2014 kl. 00:23:49
Maxxis har eller har haft en modell som heter Abuzz men det sitter inte Maxxis-däck på CFmoto. Maxxis Abuzz har gul text, på CFmotos däck är texten svart, står inte heller Maxxis på dom.
Har inte så mycket att jämföra med, men jag tycker dom funkar bra för att vara nå originaldäck på en kinamaskin.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 7 februari 2014 kl. 10:27:29
Vi har org.däcken va det nu är för däck. Sen jämnför vi mot min gamla cf x5 och min polares förra renegade som även han nu kör cf 800. Nä som sagt vi är grymt nöjda ()p

Vad hade Renegaden för däck ? och va det en 500:a som bara gick på en cylle ? eftersom X8:an imponerar så mycket i jämförelse.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Henke-QL250 skrivet 7 februari 2014 kl. 19:33:17
Vad hade Renegaden för däck ? och va det en 500:a som bara gick på en cylle ? eftersom X8:an imponerar så mycket i jämförelse.

Det var en Renegade 800X från 2009.  Har även du testat en X8:s egenskaper i skogen? Eftersom du är så säker på att en haltande renegade 500 skulle vara bättre? :hmmm:
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 7 februari 2014 kl. 19:44:57
Det var en Renegade 800X från 2009.  Har även du testat en X8:s egenskaper i skogen? Eftersom du är så säker på att en haltande renegade 500 skulle vara bättre? :hmmm:

Nej jag har avstått dom tillfällen jag haft. men jag har åkt med sådana och dragit loss dom ur myr och div lerhål. Så nog vet jag hur deras egenskaper är. Tung slö och klumpig ! Frågan är har du testat en Renegade med tanke på att du tycker x8:an är. Finns väl knappt någon vad jag vet som tar sig fram bättre i skog och snö.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Henke-QL250 skrivet 7 februari 2014 kl. 20:07:02
Nej jag har avstått dom tillfällen jag haft. men jag har åkt med sådana och dragit loss dom ur myr och div lerhål. Så nog vet jag hur deras egenskaper är. Tung slö och klumpig ! Frågan är har du testat en Renegade med tanke på att du tycker x8:an är. Finns väl knappt någon vad jag vet som tar sig fram bättre i skog och snö.

Ja Renegade har jag kört en hel del, men väljer att ej vädra mina åsikter huruvida den är bra eller dålig i skogen, i denna tråd då den avhandlar CFmoto Terralander 800. Som framgår rätt bra i trådskaparens första inlägg.

Dock har jag ej prövat någon X8 i skogen. Därför väljer jag att inte sitta och förhäva mej angående dess framkomlighet i skogen.
Var bara nyfiken på hur du kunde vara så säker på dess tillkortakommanden i skogen, och det fick jag ju svar på.

Fridens!
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 7 februari 2014 kl. 20:16:37
Ja Renegade har jag kört en hel del, men väljer att ej vädra mina åsikter huruvida den är bra eller dålig i skogen, i denna tråd då den avhandlar CFmoto Terralander 800. Som framgår rätt bra i trådskaparens första inlägg.

Dock har jag ej prövat någon X8 i skogen. Därför väljer jag att inte sitta och förhäva mej angående dess framkomlighet i skogen.
Var bara nyfiken på hur du kunde vara så säker på dess tillkortakommanden i skogen, och det fick jag ju svar på.

Fridens!

Trådskaparen skrev ju att x8:ans egenskapen i snö imponerade i jämförelse till hans kompis Renegade. Därför frågade jag va den hade för däck eller om det va en 500 som gick på en cylinder.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Henke-QL250 skrivet 7 februari 2014 kl. 20:25:24
Trådskaparen skrev ju att x8:ans egenskapen i snö imponerade i jämförelse till hans kompis Renegade. Därför frågade jag va den hade för däck eller om det va en 500 som gick på en cylinder.

Nix. Han skrev att framkomligheten imponerade.
Renegade kom på tal först när frågan ställdes vad han jämförde med. Läs igen.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 7 februari 2014 kl. 20:30:15
Nix. Han skrev att framkomligheten imponerade.
Renegade kom på tal först när frågan ställdes vad han jämförde med. Läs igen.

Ja och då skrev jag det jag just skrev.. just att han vart imponerad av hur bra x:8an va i jämförelse.. Har du sett någon sådan köra tex såhär i snö med x8:a ? Det är en äldre Renegade 800 med 65hk Renegade 800r whit Pitbull Tire in deep snow (http://www.youtube.com/watch?v=6HdgftUJYi8#)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: ahoj skrivet 7 februari 2014 kl. 20:56:27
skogsstig, eftersom du uppenbarligen är ett troll, kan du bara inte klicka dig vidare in på can am-sidan där ditt hjärta är, för uppenbarligen är du inte här på cf sidan för å bidra med något mer än å trolla. Det räcker ju med att titta på dina första inlägg som denna användare för att förstå du bara är pseudonym för en förmodligen etablerad användare här, som inte vill smutsa ner ditt riktiga nick.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 7 februari 2014 kl. 20:59:58
Sluta tramsa och visa bara vad Renegaden hade för hjul.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Henke-QL250 skrivet 7 februari 2014 kl. 21:01:12
Ja och då skrev jag det jag just skrev.. just att han vart imponerad av hur bra x:8an va i jämförelse.. Har du sett någon sådan köra tex såhär i snö med x8:a ? Det är en äldre Renegade 800 med 65hk Renegade 800r whit Pitbull Tire in deep snow (http://www.youtube.com/watch?v=6HdgftUJYi8#)

Sådana filmer kan vara roliga att titta på. Dock skiter jag högaktningsfullt i vad för maskiner som presterar i filmen. Jag är intresserad av ATV:s. Inte någon tillverkare.
Tänker heller inte sitta och försvara något märke, då jag ej får betalt för att nyttja deras produkt, tvärtom så har jag betalat för den, och ställer mej därför kritisk till den från början.

Nu tycker jag att det bör vara färdigtjatat om CanAm Renegade i denna tråd, då den, vad jag förstår det som på första inlägget, handlar om att TS köpt sig en X8 och, hör och häpna, är nöjd med den. Låt honom vara det.

///H
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 7 februari 2014 kl. 21:09:30
Okej förlåt jag ska inte ifrågasätta varför en dubbelt så dyr maskin upplevs sämre.
(Vilket jag trodde berodde på däcken)

Jag försökte verkligen vara seriös i min fråga.
Men slutade i trams som vanligt.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Henke-QL250 skrivet 7 februari 2014 kl. 21:12:40
Okej förlåt jag ska inte ifrågasätta varför en dubbelt så dyr maskin upplevs sämre.
(Vilket jag trodde berodde på däcken)

Jag försökte verkligen vara seriös i min fråga.
Men slutade i trams som vanligt.

Han skrev ej att den upplevdes som sämre. Han kanske menar att den tex står sig bra i jämförelse med en Renegade.

Tycker ej att din fråga upplevs som oseriös :) ()p
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 7 februari 2014 kl. 21:29:59
Jag ville faktiskt inte skapa tjafs. Ville bara veta vad den hade för däck. vilket är a & o när det gäller framkommlighet.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Wood-doo skrivet 7 februari 2014 kl. 21:38:26
som sagt, vad satt det för däck på renegaden ? ;)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 7 februari 2014 kl. 22:11:16
ingen som svarar. Renegaden hade väl tvärslut orginal däck från 09 ? och det va det ni hade som jämförelse eftersom det blev tyst. Själv har jag maxxis mud bug och dom går att köra på bakhjulet i snö pga det grymma greppet.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: noob78 skrivet 7 februari 2014 kl. 22:17:38
skogsstig, eftersom du uppenbarligen är ett troll, kan du bara inte klicka dig vidare in på can am-sidan där ditt hjärta är, för uppenbarligen är du inte här på cf sidan för å bidra med något mer än å trolla. Det räcker ju med att titta på dina första inlägg som denna användare för att förstå du bara är pseudonym för en förmodligen etablerad användare här, som inte vill smutsa ner ditt riktiga nick.
Nästan så man börjar tro att skogsstig och Pelle är samma person :DV
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 7 februari 2014 kl. 22:19:33
Bara för vi båda undrar vad det var för däck på Renegaden?

Tycker fortfarande det är en rimlig fråga.

Jag tyckte renegaden va grym i skogen.
Följsam och smidig
Titel: SV: 800an
Skrivet av: noob78 skrivet 7 februari 2014 kl. 22:22:58
Bara för vi båda undrar vad det var för däck på Renegaden?

Tycker fortfarande det är en rimlig fråga.

Jag tyckte renegaden va grym i skogen.
Följsam och smidig
Nej för att så fort det börjar pratas om Kina maskiner så är ni båda där och hugger
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Persson- skrivet 7 februari 2014 kl. 22:29:34
Nej för att så fort det börjar pratas om Kina maskiner så är ni båda där och hugger

Samma sak med dig(till Kinas försvar)... Tills du köpte en märkesmaskin har du varit lugn dock:)
Trovärdigheten kanske inte är så hög i tråden, men alla upplever allt olika...
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 7 februari 2014 kl. 22:37:13
Nej för att så fort det börjar pratas om Kina maskiner så är ni båda där och hugger

Vadå hugger?

Om jag påstått min Odes är bättre än din Kawa.
Hade inte du varit nyfiken på vad som gör odesen så bra och kawan dålig då det inte låter så troligt?

Jag stöttar inte Skogsstigs provokation.
Jag ställde en fråga.
Men som vanligt får man inga svar utan blir istället uthängd som starta bråk?

Jag syns ofta i samband ja, men det är för jag vill ha ett svar.
Inte för att dra ner CF om man är nöjd.

Varför är det så provocerande att vi frågar om vad det var för däck?
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Wood-doo skrivet 7 februari 2014 kl. 22:39:54
Jag röstar på att det satt slicks på renegaden haha :P
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Henke-QL250 skrivet 7 februari 2014 kl. 22:52:59
Ang uteblivet svar, så har det att göra med att jag har som väl är lite andra göromål i livet än att hänga här var minut och diskutera hur bra eller dåliga olika atv:s är.

varför detta intresse av denna renegade? Trådskaparen har som sagt ej ens nämt denna förrens fråga ställdes, och då sades inget negativt, eller?? Släpp den!
Som off topic kan jag nämna att det fanns olika upplagor med däck till den. Ett par för landsväg, samt ett par för terräng. Och dom sistnämda var rätt slitna i början. Men byttes då maskin stod på verkstad en längre tid. Då monterades original ITP däck vill jag minnas.

nog om den nu!
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 7 februari 2014 kl. 22:56:05
Tack ()p
Titel: SV: 800an
Skrivet av: muran skrivet 7 februari 2014 kl. 22:57:55
Jag har inte en jävla aning om vad renegaden hade för däck och JAG tycker INTE den är SÄMRE än x8. Jag har aldrig kört en renegade. Jag bara skrev vad min kompis tyckte. Och till er förbannade jävla märkes bögar, håll er till era egna sidor här på forumet och ge fan i och klanka ner på oss cf ägare. Som jag skrivit i andra inlägg innan, man kan inte skriva nått eller fråga nått om cf utan att ni ska lägga er i och trycka ner oss i skiten. Nä nu får det fan va nog!! Ursäkta att jag är nöjd med min cf 800. Och för er alla som inte vet nått köp inte en kina maskin för då blir ni behandlade som skit här på forumet!!
Titel: SV: 800an
Skrivet av: noob78 skrivet 7 februari 2014 kl. 22:58:59
Samma sak med dig(till Kinas försvar)... Tills du köpte en märkesmaskin har du varit lugn dock:)
Trovärdigheten kanske inte är så hög i tråden, men alla upplever allt olika...
Står fortfarande för att min cf 500 var en bra maskin dom ända felen på den var avsaknaden av servo och lite dålig effekt.
Annars hade jag inte mycket att klaga på ,ok det var lite dålig svängradie också.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 7 februari 2014 kl. 22:59:29
tycker bara att det är dåligt att jämföra något och hylla det utan att säga ett skit vad man jämförde med !
Titel: SV: 800an
Skrivet av: CrozOver skrivet 7 februari 2014 kl. 22:59:43
Står fortfarande för att min cf 500 var en bra maskin dom ända felen på den var avsaknaden av servo och lite dålig effekt.
Annars hade jag inte mycket att klaga på ,ok det var lite dålig svängradie också.

Hur många timmar hann den gå då?..
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 7 februari 2014 kl. 23:01:44
Står fortfarande för att min cf 500 var en bra maskin dom ända felen på den var avsaknaden av servo och lite dålig effekt.
Annars hade jag inte mycket att klaga på ,ok det var lite dålig svängradie också.

Vad jämför du det med då ? alltså att det var en bra maskin ?
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 7 februari 2014 kl. 23:02:20
tycker bara att det är dåligt att jämföra något och hylla det utan att säga ett skit vad man jämförde med !

+1
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 7 februari 2014 kl. 23:20:17
Nä nu är det sovdags ! skönt att somna med att veta att min Can-am kör ifrån alla Cf som kommer dyka upp på morgondagen tur oavsett trim och däck den har ! Godnatt
Titel: SV: 800an
Skrivet av: noob78 skrivet 7 februari 2014 kl. 23:21:05
Hur många timmar hann den gå då?..
1 MILJON
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Wood-doo skrivet 7 februari 2014 kl. 23:23:10
1 MILJON

Ursäkta men, inte hade väl du nån timräknare på din cf 500?
Titel: SV: 800an
Skrivet av: noob78 skrivet 7 februari 2014 kl. 23:29:53
Ursäkta men, inte hade väl du nån timräknare på din cf 500?
Jo precis bredvid knappen för antispinn systemet :knupple:
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogmullen skrivet 7 februari 2014 kl. 23:58:22
Jag har inte en jävla aning om vad renegaden hade för däck och JAG tycker INTE den är SÄMRE än x8. Jag har aldrig kört en renegade. Jag bara skrev vad min kompis tyckte. Och till er förbannade jävla märkes bögar, håll er till era egna sidor här på forumet och ge fan i och klanka ner på oss cf ägare. Som jag skrivit i andra inlägg innan, man kan inte skriva nått eller fråga nått om cf utan att ni ska lägga er i och trycka ner oss i skiten. Nä nu får det fan va nog!! Ursäkta att jag är nöjd med min cf 800. Och för er alla som inte vet nått köp inte en kina maskin för då blir ni behandlade som skit här på forumet!!

Kör din CF - MOTO och var nöjd , jag kör min Linhai och är nöjd samt bryr mig inte ett skit om vad andra tycker. ()p
Att sedan inte köpa en Kinamaskin för att slippa bli behandlad som skit på forumet tja det finns andra forum.
Vill dom jaga bort alla kinaägare härifrån för att skapa sig en klubb för inbördesbeundran så tror jag Marklund inte riktigt är med på det.
Sedan kan man undra varför personer som haft CF-motosamt goes och varit missnöjda hänger på CF delen bara för att spy galla i varje tråd som skrivs  :hmmm:
Jag har haft en Suzuki som jag köpte begagnad med 100 timmars driftstid som var rena skiten med fördelningen 15 % körning och 85 % verkstad men inte ligger jag i Suzuki delen av forumet och spyr galla i varje tråd.

Så från en opartisk gammal gubbe kommer nu en fråga till er som för en kampanj mot CF.

Varför hacka på dom som köpt CF och nöjda ? ska vi inte ta emot alla som kommer till denna underbara hobby , ju fler desto roligare och mer liv på forumet
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Wood-doo skrivet 7 februari 2014 kl. 23:59:21
Jo precis bredvid knappen för antispinn systemet :knupple:
  ;)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 8 februari 2014 kl. 00:03:48
1 MILJON

Det var ju inte antal timmar den stog still vi undra över utan hur många timmar den gick !
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 8 februari 2014 kl. 00:07:26
Jag tar åt mig lite av ditt inlägg då jag var inblandad.

Jag har inget emot CF.
Jag bara ifrågasätter.
Tycker ni det är konstigt när någon påstår en maskin för halva priset presterar bättre?

Jag har ALDRIG sagt CF är skit.
Dock har jag påpekat brister vilket jag hade gjort på andra märken också.

För enl. mig är ett forum till för att "okunniga" köpare ska få en så sanningsenlig uppfattning som möjligt.

Och vad blir sanningen om det inte blir ett svar utan folk ska skrika på varandra?

I detta fall var det inte så svårt att skriva vad man jämfört med, men istället valde man att attackera oss som undrade.
(Vilket tyvärr är vanligt)

Jag är skitnöjd med min Odes.
Men den är vad den är. Och det är det som gör att jag älskar den. Det kommer ingen medlem här kunna påverka, så varför ni tar inlägg så personlig tycker jag är fel.

Tror de flesta bara vill ha svar. Inte bråk ()p
Titel: SV: 800an
Skrivet av: muran skrivet 8 februari 2014 kl. 11:19:11
Jag tar åt mig lite av ditt inlägg då jag var inblandad.

Jag har inget emot CF.
Jag bara ifrågasätter.
Tycker ni det är konstigt när någon påstår en maskin för halva priset presterar bättre?

Jag har ALDRIG sagt CF är skit.
Dock har jag påpekat brister vilket jag hade gjort på andra märken också.

För enl. mig är ett forum till för att "okunniga" köpare ska få en så sanningsenlig uppfattning som möjligt.

Och vad blir sanningen om det inte blir ett svar utan folk ska skrika på varandra?

I detta fall var det inte så svårt att skriva vad man jämfört med, men istället valde man att attackera oss som undrade.
(Vilket tyvärr är vanligt)

Jag är skitnöjd med min Odes.
Men den är vad den är. Och det är det som gör att jag älskar den. Det kommer ingen medlem här kunna påverka, så varför ni tar inlägg så personlig tycker jag är fel.

Tror de flesta bara vill ha svar. Inte bråk ()p
Det är just de att man blir ifrågasatt så fort man nämner nått om cf. Sen vill jag gärna att du visar mig var jag skrev att x8an presterar bättre än en renegade.  Tycker det är så jävla tråkigt bara att så fort man skriver nått om cf så ska det jämföras med canam osv Jag ser inte att ni är tex på linhais sida och tjsfsar utan bara här på cfs sida. Snälla snälla låt oss cf ägare vara och ha en bra dag!
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Persson- skrivet 8 februari 2014 kl. 12:15:03
Till trots så var det jämfört med din kompis renegade i första inlägget / första inläggen så då jämfördes det med canam från kinasidan också :)

Jag kan tänka mig att du har gjort ett rejält uppbyte mot en Cf 500 iaf. :) Bara att gratulera.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Hydro skrivet 8 februari 2014 kl. 14:53:56
Jag ville faktiskt inte skapa tjafs. Ville bara veta vad den hade för däck. vilket är a & o när det gäller framkommlighet.

Nej, faktiskt inte.
Däcken har helt klart stor betydelse, men det är inte allt.

Chassie och drivsystem, effekt och koppling/tillslag mm är också av stor betydelse och även tex chassielängd.

En Renegade från -09 är nästan en helt annan maskin än en från -10... beroende på diffen, servon och det rätt höga tillslaget.
Klart bättre än -07 mm, men jag förstår mycket väl att en Renegade kan komma till korta i en jämförelse mot en X8:a i många lägen.

Skall det köras i kraftiga med- och/eller motlut är ett längre chassie en klar fördel, och Renegaden från -09 är mer överstegringsbenägen än andra med samma hjulbas, så den kommer till korta rätt snabbt där.

Blir det sedan tillfällen där smygegenskaperna sätts på prov fallerar den även då och blir "omkörd" av X8:an.

...och kommer man sedan till ett ställe där låst framdiff krävs så... ja, X8:an.


Allt beror liksom även på VAR man jämför och hur man kör.

Skall man paddla i lera eller snö och kanske sand... då är Renegaden svårslagen oavsett årsmodell.
Men nu handlade det ju inte om varken Can-Am eller Renegade här, ville dock bara poängtera att man inte skall tro att Renegaden är bäst på ALLT, ALLTID och att allt sen bara handlar om däck, för så är det inte.

Skall det tjafsas mer nu tro..?
 
Titel: SV: 800an
Skrivet av: lemmy skrivet 8 februari 2014 kl. 15:33:07
När jag hade x8an så blev jag i frånåkt alla dar i veckan av dom renegade, kawa,outlander mfl som var med och åkte (och då körde jag på 28" zillor).
Idag med höjd Kq och andra däck ser det annorlunda ut (i framkomlighet) ej i hastighet och ax där är den likvärdig x8an.
Vägåkning var mycket behagligt med x8an men någon skogsmaskin är det ej särskilt inte vid lite mera avancerad körning.
Skulle jag endast åkt väg och lite stigar samt leder så kanske jag haft x8an kvar men så är inte fallet.

Lemmy.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 8 februari 2014 kl. 23:42:40
Nej, faktiskt inte.
Däcken har helt klart stor betydelse, men det är inte allt.

Chassie och drivsystem, effekt och koppling/tillslag mm är också av stor betydelse och även tex chassielängd.

En Renegade från -09 är nästan en helt annan maskin än en från -10... beroende på diffen, servon och det rätt höga tillslaget.
Klart bättre än -07 mm, men jag förstår mycket väl att en Renegade kan komma till korta i en jämförelse mot en X8:a i många lägen.

Skall det köras i kraftiga med- och/eller motlut är ett längre chassie en klar fördel, och Renegaden från -09 är mer överstegringsbenägen än andra med samma hjulbas, så den kommer till korta rätt snabbt där.

Blir det sedan tillfällen där smygegenskaperna sätts på prov fallerar den även då och blir "omkörd" av X8:an.

...och kommer man sedan till ett ställe där låst framdiff krävs så... ja, X8:an.


Allt beror liksom även på VAR man jämför och hur man kör.

Skall man paddla i lera eller snö och kanske sand... då är Renegaden svårslagen oavsett årsmodell.
Men nu handlade det ju inte om varken Can-Am eller Renegade här, ville dock bara poängtera att man inte skall tro att Renegaden är bäst på ALLT, ALLTID och att allt sen bara handlar om däck, för så är det inte.

Skall det tjafsas mer nu tro..?

Nu vart jag förvånad att du (Hydro) var med och skrev. Det är så himla intressant att alltid få ta del av din expertis bland atv. Du har inte funderat på att kanske skaffa jobb inom atv utveckling ? Sök hos brp då kanske du kan hjälpa dom att bli bättre på sina modeller. Du kan tippsa dom att gå bakåt i tiden och byta till en diff med manuell difflåsning. Sen kanske du kan be dom strypa motorerna och kasta på ett par extra kg på vikten. Sen kan du säga att dom ska byta till annan variator med våtkopplingstyp så den blir lite snällare. kanske förlänga chassie på alla modeller så den blir omöjlig att få upp på bakhjulen. Men helt ärligt tror jag inte det finns en enda situation som en x8 klarar som inte en renegade skulle.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: CrozOver skrivet 8 februari 2014 kl. 23:46:48
Nu vart jag förvånad att du (Hydro) var med och skrev. Det är så himla intressant att alltid få ta del av din expertis bland atv. Du har inte funderat på att kanske skaffa jobb inom atv utveckling ? Sök hos brp då kanske du kan hjälpa dom att bli bättre på sina modeller. Du kan tippsa dom att gå bakåt i tiden och byta till en diff med manuell difflåsning. Sen kanske du kan be dom strypa motorerna och kasta på ett par extra kg på vikten. Sen kan du säga att dom ska byta till annan variator med våtkopplingstyp så den blir lite snällare. kanske förlänga chassie på alla modeller så den blir omöjlig att få upp på bakhjulen. Men helt ärligt tror jag inte det finns en enda situation som en x8 klarar som inte en renegade skulle.

Du skriver att Renegaden är bäst på ALLA punkter, de gör att dina inlägg känns oseriösa.
Självklart finns det saker X8:an gör bättre, den är ju lång, då välter den förmodligen inte lika lätt?

Var inte så himla trångsynt, Hydro har helt rätt.

Titel: SV: 800an
Skrivet av: Wood-doo skrivet 9 februari 2014 kl. 00:04:08
Nu vart jag förvånad att du (Hydro) var med och skrev. Det är så himla intressant att alltid få ta del av din expertis bland atv. Du har inte funderat på att kanske skaffa jobb inom atv utveckling ? Sök hos brp då kanske du kan hjälpa dom att bli bättre på sina modeller. Du kan tippsa dom att gå bakåt i tiden och byta till en diff med manuell difflåsning. Sen kanske du kan be dom strypa motorerna och kasta på ett par extra kg på vikten. Sen kan du säga att dom ska byta till annan variator med våtkopplingstyp så den blir lite snällare. kanske förlänga chassie på alla modeller så den blir omöjlig att få upp på bakhjulen. Men helt ärligt tror jag inte det finns en enda situation som en x8 klarar som inte en renegade skulle.

Haha klockrent!  :P
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Thyrén skrivet 9 februari 2014 kl. 00:06:45
Det händer inte ofta att jag håller med CO, men nu har han HELT rätt.

Jag skulle aldrig någonsin välja en CF före en Renegade jag heller. Men det finns situationer där CF:en har en fördel mot Renegaden, t.ex. när man ska skjutsa, då ÄR CF:en bättre.
Så fördelarna finns, även om dom är få...
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Hydro skrivet 9 februari 2014 kl. 00:07:50
En G2:a är klart bättre än en Renegade från -09, konstigt vore det väl annars.
Men oavsett så skall man hålla sig till fakta och inte tro att bara för att man har en gul maskin med uppköpt brand är den bäst på allt, alltid.
Vill man tro det, så visst.

Vill man tro att automatisk men slö och långsam "låsning" utav framdiff alltid är bäst så får man tro även det.
Men ingen skall påstå att -09:ans framdiff är exemplarisk, den funkar ja... och klart bättre än tex -07:ans... det är smidigt... och det är sällan man verkligen behöver låsning innan kanske, men det finns tillfällen det KRÄVS.
Sen om andra tror annat är det upp till dem.
 
Sen om man gillar tunga maskiner så är Can-am bra, de ökade ju på vikten FEMTIO kilo när 180cc lades på...
 :hmmm:
Jag tog siffror för Outlander 1000, kort version, eftersom jag även vill ge siffror för Grizzlyn.
Grizzlyn väger 270, Outlander 1000 345kg.

Sen att X8:an inte är en maskin jag skulle köpa är ju en annan sak... men detta med att tro att gula maskiner är bäst på allt allt allt, alltid är faktiskt rätt irriterande.
Jag hade Renegede i tre år men tröttnade på pga diff, koppling och vältbenägenheten.
Så för mig passade den inte, och jag räknar med att det är fler med mig som hellre har annat.
2010 blev den dock kraftigt uppdaterad, och G2:an ytterligare några snäpp, men bäst på allt, alltid är den inte.
 
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Wood-doo skrivet 9 februari 2014 kl. 00:18:04
En G2:a är klart bättre än en Renegade från -09, konstigt vore det väl annars.
Men oavsett så skall man hålla sig till fakta och inte tro att bara för att man har en gul maskin med uppköpt brand är den bäst på allt, alltid.
Vill man tro det, så visst.

Vill man tro att automatisk men slö och långsam "låsning" utav framdiff alltid är bäst så får man tro även det.
Men ingen skall påstå att -09:ans framdiff är exemplarisk, den funkar ja... och klart bättre än tex -07:ans... det är smidigt... och det är sällan man verkligen behöver låsning innan kanske, men det finns tillfällen det KRÄVS.
Sen om andra tror annat är det upp till dem.
 
Sen om man gillar tunga maskiner så är Can-am bra, de ökade ju på vikten FEMTIO kilo när 180cc lades på...
 :hmmm:
Jag tog siffror för Outlander 1000, kort version, eftersom jag även vill ge siffror för Grizzlyn.
Grizzlyn väger 270, Outlander 1000 345kg.

Sen att X8:an inte är en maskin jag skulle köpa är ju en annan sak... men detta med att tro att gula maskiner är bäst på allt allt allt, alltid är faktiskt rätt irriterande.
Jag hade Renegede i tre år men tröttnade på pga diff, koppling och vältbenägenheten.
Så för mig passade den inte, och jag räknar med att det är fler med mig som hellre har annat.
2010 blev den dock kraftigt uppdaterad, och G2:an ytterligare några snäpp, men bäst på allt, alltid är den inte.
Koppling?
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Hydro skrivet 9 februari 2014 kl. 00:29:43
Mellan motors vev och kardanen finns det nån form utav koppling... på flertalet fordon, så även här.
Sen att det här inte är frågan om en koppling uppbyggd utav lameller i en kopplingskorg är ju en annan sak, men fundera så kommer du nog på vad jag menar.
 
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Wood-doo skrivet 9 februari 2014 kl. 09:59:06
Mellan motors vev och kardanen finns det nån form utav koppling... på flertalet fordon, så även här.
Sen att det här inte är frågan om en koppling uppbyggd utav lameller i en kopplingskorg är ju en annan sak, men fundera så kommer du nog på vad jag menar.

Men ursäkta då!

Jag undrade vad det var för fel!
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 9 februari 2014 kl. 13:34:27
Mellan motors vev och kardanen finns det nån form utav koppling... på flertalet fordon, så även här.
Sen att det här inte är frågan om en koppling uppbyggd utav lameller i en kopplingskorg är ju en annan sak, men fundera så kommer du nog på vad jag menar.

Kan ju berätta för dig att på can-am och polaris så sitter variatorn direkt på veven. Så dom har ingen koppling. Men det visst väl du annars skulle jag bli förvånad.
Sen att G2 vart så mycket tyngre fast dom öka kubiken med 180cc. X8 väger väl 400kg torrvikt och Renegade G2 312kg torrvikt, bara 88kg lättare. va vägde den förut då om dom blivet så mycket tyngre ?
Har väl inte sagt att gula maskiner alltid är bäst. Dom finns ju även i silver, svart och rött också. Att just dom till 95% vinner i det flesta tävlingar beror nog bara på tur år efter år. Men det visste du väl redan !

Titel: SV: 800an
Skrivet av: Thyrén skrivet 9 februari 2014 kl. 17:09:11
Har väl inte sagt att gula maskiner alltid är bäst. Dom finns ju även i silver, svart och rött också. Att just dom till 95% vinner i det flesta tävlingar beror nog bara på tur år efter år. Men det visste du väl redan !
Hahaha, klockren!! ;D ;D ;D

Ja, att dom vinner 95% av alla tävlingar har du säkert helt rätt i!
Men nu tävlar man ju sällan i att släpa ut en timmervagn ur skogen, ploga gården eller vilken som har bäst kvalité. Hade man gjort det så hade det nog INTE siffran varit 95%.
Can-am är busmaskiner, riktigt bra sådana också! Men till exempelvis arbete finns det bättre maskiner.
Har dock inte sagt att en CF gör detta bättre än en Can-am, men det finns maskiner som gör det.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Skojaren skrivet 9 februari 2014 kl. 18:04:46
Sen att G2 vart så mycket tyngre fast dom öka kubiken med 180cc. X8 väger väl 400kg torrvikt och Renegade G2 312kg torrvikt, bara 88kg lättare. va vägde den förut då om dom blivet så mycket tyngre ?

Inte helt rätt, men nästan.... ;)

X8 Väger 403 i tjänstevikt inte torrvikt, dvs olja+bränsle+ förare 75kg=403. Om en Renegade G2 väger 312 i torrvikt så blir det i tjänstevikt 312kg+olja+bränsle+75kg förare. Så de borde väga ganska lika.

Torrvikten på X8 borde således vara ca 301Kg. Nu låter jag det vara osagt om det stämmer till 100%, jag går bara på tillverkarnas uppgifter och transportstyrelsen.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: noob78 skrivet 9 februari 2014 kl. 18:06:58
Kan ju berätta för dig att på can-am och polaris så sitter variatorn direkt på veven. Så dom har ingen koppling. Men det visst väl du annars skulle jag bli förvånad.
Sen att G2 vart så mycket tyngre fast dom öka kubiken med 180cc. X8 väger väl 400kg torrvikt och Renegade G2 312kg torrvikt, bara 88kg lättare. va vägde den förut då om dom blivet så mycket tyngre ?
Har väl inte sagt att gula maskiner alltid är bäst. Dom finns ju även i silver, svart och rött också. Att just dom till 95% vinner i det flesta tävlingar beror nog bara på tur år efter år. Men det visste du väl redan !
Tror han menar att variator är kopplingen
Titel: SV: 800an
Skrivet av: 1234 skrivet 9 februari 2014 kl. 18:09:23
Inte helt rätt, men nästan.... ;)

X8 Väger 403 i tjänstevikt inte torrvikt, dvs olja+bränsle+ förare 75kg=403. Om en Renegade G2 väger 312 i torrvikt så blir det i tjänstevikt 312kg+olja+bränsle+75kg förare. Så de borde väga ganska lika.

Torrvikten på X8 borde således vara ca 301Kg. Nu låter jag det vara osagt om det stämmer till 100%, jag går bara på tillverkarnas uppgifter och transportstyrelsen.

X8 396kg torrvikt

Titel: SV: 800an
Skrivet av: noob78 skrivet 9 februari 2014 kl. 18:16:19
Edit felcitat
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsbonne skrivet 9 februari 2014 kl. 18:17:02
4 kilo marginal innan tung terrängvagn eller vad det heter  ;D
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 9 februari 2014 kl. 18:47:15
Om du tittar på en x8 så borde väl du se att den är tyngre än Renegade ?
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Wood-doo skrivet 9 februari 2014 kl. 18:47:57
4 kilo marginal innan tung terrängvagn eller vad det heter  ;D

Skapligt ekipage :)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsbonne skrivet 9 februari 2014 kl. 19:03:14
haha mycket att dra runt på  ;)
Blötjärn kanske väger mer  :dntknow:
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Skojaren skrivet 9 februari 2014 kl. 19:35:13
X8 396kg torrvikt

Varför inte gå till tillverkaren och kolla vad som gäller istället för en säljare i Australien?
Torrvikten på X8 2014 är 350Kg och och tjänstevikten på en 2012-2013 är 392kg enligt ATVSweden och 403kg enligt Transportstyrelsen.
Jag litar nog mera på ATVSweden och Transportstyrelsen än vad jag gör på en säljare i Australien


Som vanligt så har man svårt att föra en vettig diskussion om CF. Trist.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: CrozOver skrivet 9 februari 2014 kl. 19:39:13
Klumpen väger exakt 400kg i tjänstevikt.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 februari 2014 kl. 19:41:45
Varför inte gå till tillverkaren och kolla vad som gäller istället för en säljare i Australien?
Torrvikten på X8 2014 är 350Kg och och tjänstevikten på en 2012-2013 är 392kg enligt ATVSweden och 403kg enligt Transportstyrelsen.
Jag litar nog mera på ATVSweden och Transportstyrelsen än vad jag gör på en säljare i Australien


Som vanligt så har man svårt att föra en vettig diskussion om CF. Trist.


2012

http://www.bikez.com/motorcycles/cf_moto_terralander_800_2012.php (http://www.bikez.com/motorcycles/cf_moto_terralander_800_2012.php)

2014 med servo

http://www.cfmoto.ca/en/terralander-x800eps_specs.html (http://www.cfmoto.ca/en/terralander-x800eps_specs.html)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 februari 2014 kl. 19:43:36
Dessa siffror stämmer ofta sådär.

Va det inte några Outlanderägare som körde upp sina maskiner på vågen för nåt år sedan och var uppe på 500kg. (Då med utrustning)

Så när den står på en våg tror jag siffrorna.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: CrozOver skrivet 9 februari 2014 kl. 19:44:43
Men vi är alla överens om att den är j*vligt tung.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 februari 2014 kl. 19:47:10
Men vi är alla överens om att den är j*vligt tung.

Väger polaris x2 eller Can-am Max mycket mindre?

Tycker inte X8 är onormalt tung. (Men tung ja)
Blir mer förvånad över vad det skiljer på 500modellerna och quaddar.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 februari 2014 kl. 19:49:09
Orkade inte leta efter olika årsmodeller.

http://www.atv.com/specs/can-am/utility/2013/outlander-max/800r-xt (http://www.atv.com/specs/can-am/utility/2013/outlander-max/800r-xt)


http://www.atv.com/specs/polaris/utility/2011/sportsman-reg/850-x2-le.html (http://www.atv.com/specs/polaris/utility/2011/sportsman-reg/850-x2-le.html)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Persson- skrivet 9 februari 2014 kl. 19:49:37
Varför inte gå till tillverkaren och kolla vad som gäller istället för en säljare i Australien?
Torrvikten på X8 2014 är 350Kg och och tjänstevikten på en 2012-2013 är 392kg enligt ATVSweden och 403kg enligt Transportstyrelsen.
Jag litar nog mera på ATVSweden och Transportstyrelsen än vad jag gör på en säljare i Australien


Som vanligt så har man svårt att föra en vettig diskussion om CF. Trist.

Envis du är. Hade du inte ägt en scrambler som "andramaskin" så hade jag trott att du var kokobello!
http://www.eumoppenomc.se/CF-Moto-Allroad-800-X8-EFI-V-twinMoto (http://www.eumoppenomc.se/CF-Moto-Allroad-800-X8-EFI-V-twinMoto) tjänstevikt 400kg (utan förare)
http://www.cfmoto.com.au/X8.php (http://www.cfmoto.com.au/X8.php) Torrvikt 396kg enligt CFs officiella hemsida i AU.
Tyvärr kan jag inte mandarin annars hade man väl kunna prata direkt med tillverkaren ;)

http://www.topspeed.com/motorcycles/motorcycle-reviews/2013-cfmoto-x8-ar151044.html (http://www.topspeed.com/motorcycles/motorcycle-reviews/2013-cfmoto-x8-ar151044.html) 396 torrvikt.

http://www.authentic-spirit.com/products/detail.php?id=426&products=2 (http://www.authentic-spirit.com/products/detail.php?id=426&products=2) 387 torrvikt.

http://www.atv.com/specs/cfmoto/utility/2013/cforce/800.html (http://www.atv.com/specs/cfmoto/utility/2013/cforce/800.html) 392 torrvikt.

http://www.cfmoto.se/1.0.1.0/55/1/?item=prod_prod-s1%2F2 (http://www.cfmoto.se/1.0.1.0/55/1/?item=prod_prod-s1%2F2) Svenska cf-sidan säger 392 som tjänstevikt. Förmodligen är det torrvikt som alla andra avser.

http://cfmoto.cn/atv/details.aspx?productId=27 (http://cfmoto.cn/atv/details.aspx?productId=27) Curb weight 590kg.
Curb weight avser vikt utan förare men allt annat, typ.

Titel: SV: 800an
Skrivet av: CrozOver skrivet 9 februari 2014 kl. 19:50:48
De väger kanske lika mycket ja, det måste vara klumpigt att köra ett sådant paket i skogen?

Förare+maskin+vätskor och allt, det måse gå upp långt över ett halvt ton
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Skojaren skrivet 9 februari 2014 kl. 19:51:08
Dessa siffror stämmer ofta sådär.

Va det inte några Outlanderägare som körde upp sina maskiner på vågen för nåt år sedan och var uppe på 500kg. (Då med utrustning)

Så när den står på en våg tror jag siffrorna.

Kan jag hålla med om, vilket jag också skrev då jag påpekade sifforna första gången. Var du än kollar så är de olika.

Och sen fattar jag inte varför man jämför en Renegade med en X8. Man ledsnar liksom på att besöka detta forum då det är samma eviga tjat av samma personer då det gäller CF.

Känslan som infinner sig är som på en fotbollsmatch, det finns massor med bra och seriösa supportar, men den lilla klick som märks är huliganerna som bara är där av ett enda syfte, att bråka.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Persson- skrivet 9 februari 2014 kl. 19:53:30
Oftast på en fotbollsmatch med huliganer så finns det huliganer från båda lagen.
Du är den som står med trumma och vrålar i andra laget, så spela inte på "allahopparpåcf-kortet".
Titel: SV: 800an
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 9 februari 2014 kl. 19:55:34
De väger kanske lika mycket ja, det måste vara klumpigt att köra ett sådant paket i skogen?

Förare+maskin+vätskor och allt, det måse gå upp långt över ett halvt ton
klumpigt? tjänste vikt är maskin och vätskor och eventuella verktyg med räknat ;)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: CrozOver skrivet 9 februari 2014 kl. 19:56:04
Jag har inte sagt något annat?  :hmmm:
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 februari 2014 kl. 19:56:16
Jag tycker diskussionerna är bra så länge de är sakliga.
Men just gällande CF och Can-am verkar ägarna ta det väldigt personligt.

Jag är jävligt noga med att inte ta saker personligt och försöker vara saklig. Men när det direkt blir påhopp är det svårt att hålla sig till ämnet.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 9 februari 2014 kl. 20:04:05
har väl inte vart några påhopp här :hmmm:
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Skojaren skrivet 9 februari 2014 kl. 20:07:48
Oftast på en fotbollsmatch med huliganer så finns det huliganer från båda lagen.
Du är den som står med trumma och vrålar i andra laget, så spela inte på "allahopparpåcf-kortet".
Jag kallar inte folk för öknamn eller förolämpar dom och det val dom gjort av ATV, jag försöker i möjligaste mån hålla mig till fakta, jag drar inte runt i CA, Honda, Artic eller nåt annan märkes-del av forumet och hugger på inlägg där för att trigga och snacka skit om andras maskiner. Den dan jag gör det, då kan du stoppa in mig med i ATV-Huliganfacket.

Titel: SV: 800an
Skrivet av: RenKorv skrivet 9 februari 2014 kl. 20:29:46
Förstår inte varför ni jämför X8 mot en Renegade, är ju två helt skilda maskiner, helt olika klasser?
Känns som att denna tråd har spårat ur lite.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 9 februari 2014 kl. 20:39:09
Förstår inte varför ni jämför X8 mot en Renegade, är ju två helt skilda maskiner, helt olika klasser?
Känns som att denna tråd har spårat ur lite.

Ja hela tråden börja väl med just denna jämförelse ! Utan att skriva årsmodell däck mm. Bara Renegade.
Hur kul och trovärdigt skulle ett forum vara om alla tyckte lika. klart folk som har andra märken ska vara med och kommentera och det tycker jag i alla delar. Men så fort man skriver nåt negativt då jävlar blir det liv i Cf delen.
Ja x8 är väl väldigt tung och den saknar servo. 34kg tyngre än både Outlander max och polaris. dom har ju dessutom mer hk än x8:an
Titel: SV: 800an
Skrivet av: muran skrivet 9 februari 2014 kl. 20:57:48
Kan alla vara snälla och läsa regel 7.6 och 7.7 och tänka till lite kanske :) ()p
Titel: SV: 800an
Skrivet av: CrozOver skrivet 9 februari 2014 kl. 21:03:29
Kan alla vara snälla och läsa regel 7.6 och 7.7 och tänka till lite kanske :) ()p

Om alla skulle följa reglerna på detta forumet så skulle inläggen minska med 65%  ()p
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Wood-doo skrivet 9 februari 2014 kl. 21:18:06
Ska vi komma överens om att Can-am är bäst då ? ;)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 9 februari 2014 kl. 21:20:15
Kan alla vara snälla och läsa regel 7.6 och 7.7 och tänka till lite kanske :) ()p

Du kanske skulle tagit dig en titt på 7.5 Var tydlig med trådens ämne
Det är viktigt att trådens första inlägg innehåller tillräcklig med information för att tydligt visa andra medlemmar vad syftet med tråden är, det vill säga vad fortsatt diskussion ska handla om eller vilka frågor som ska besvaras. Minst lika viktigt är det att vara tydlig med eventuella avgränsningar, det vill säga vad man inte vill att tråden ska handla om. Kort och gott så är det i första inlägget som en tråds ämne klargörs.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: CrozOver skrivet 9 februari 2014 kl. 21:21:12
Ska vi komma överens om att Can-am är bäst då ? ;)

Nej, alla märken har sina fördelar.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Wood-doo skrivet 9 februari 2014 kl. 21:23:12
Nej, alla märken har sina fördelar.

Tveksamt de
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 februari 2014 kl. 21:23:53
Tveksamt de

Prislappen  ()p
Titel: SV: 800an
Skrivet av: CrozOver skrivet 9 februari 2014 kl. 21:24:43
Prislappen  ()p

Exakt.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Wood-doo skrivet 9 februari 2014 kl. 21:27:08
Exakt.

Vad menar ni med "prislappen" då ? :)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: CrozOver skrivet 9 februari 2014 kl. 21:30:56
Jag tar tillbaka det jag skrev.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 9 februari 2014 kl. 21:36:21
Vad förstår du inte med det?

Du och skogsstig (ursäkta nu) är ju patetiska.

Ni predikar för erat märke på samma sätt som Hitler för nazisterna.

Det finns bättre alternativ än Can Am, det enda Can Am vinner på är att de är lekfulla.

Som arbetsmaskin, bymoppe, slitvarg, liten budgetsökare fi ns det MYCKET bättre alternativ.
du predikar om ditt märke ganska flitigt du med!  :sunny:
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 9 februari 2014 kl. 21:38:22
Vad förstår du inte med det?

Du och skogsstig (ursäkta nu) är ju patetiska.

Ni predikar för erat märke på samma sätt som Hitler för nazisterna.

Det finns bättre alternativ än Can Am, det enda Can Am vinner på är att de är lekfulla.

Som arbetsmaskin, bymoppe, slitvarg, liten budgetsökare fi ns det MYCKET bättre alternativ.

Ungfär lika patetiska som dom med cf som tror dom har Can-am då. Can-am duger att arbeta med. Brandkåren köpte 3st av samma handlare som jag köpte min. Tror dom ska ha den till arbete iaf :) Min fungerar kanon som bymoppe när man ska handla lite på macken. Och budget visst är dom dyrare i inköp men dom står verkligen inte lika ofta på verkstad/garaget som cf heller.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: CrozOver skrivet 9 februari 2014 kl. 21:39:32
du predikar om ditt märke ganska flitigt du med!  :sunny:

Alltid när jag skriver att Honda är bäst gör jag det för att retas. Ofta så skriver jag med glimten i ögat.

Varför tror du som sagt att det står Honda stort under mig?  :)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 9 februari 2014 kl. 21:41:03
Ungfär lika patetiska som dom med cf som tror dom har Can-am då. Can-am duger att arbeta med. Brandkåren köpte 3st av samma handlare som jag köpte min. Tror dom ska ha den till arbete iaf :) Min fungerar kanon som bymoppe när man ska handla lite på macken. Och budget visst är dom dyrare i inköp men dom står verkligen inte lika ofta på verkstad/garaget som cf heller.
håller med dig. har man pengar så är en canam inte ett dumt inköp. många som var med på en liten atv träff i sammband med rally sweden körde canam som de arbetade i skogen med ()p
Titel: SV: 800an
Skrivet av: CrozOver skrivet 9 februari 2014 kl. 21:42:03
Ungfär lika patetiska som dom med cf som tror dom har Can-am då. Can-am duger att arbeta med. Brandkåren köpte 3st av samma handlare som jag köpte min. Tror dom ska ha den till arbete iaf :) Min fungerar kanon som bymoppe när man ska handla lite på macken. Och budget visst är dom dyrare i inköp men dom står verkligen inte lika ofta på verkstad/garaget som cf heller.

Jo, precis. Det fungerar tvärt om också..
Titel: SV: 800an
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 9 februari 2014 kl. 21:42:18
Alltid när jag skriver att Honda är bäst gör jag det för att retas. Ofta så skriver jag med glimten i ögat.

Varför tror du som sagt att det står Honda stort under mig?  :)
för att du tycker honda är bäst.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Wood-doo skrivet 9 februari 2014 kl. 21:44:48
Alltid när jag skriver att Honda är bäst gör jag det för att retas. Ofta så skriver jag med glimten i ögat.

Varför tror du som sagt att det står Honda stort under mig?  :)
Du tror inte en can-am åkare kan göra lika som dig då??
Titel: SV: 800an
Skrivet av: CrozOver skrivet 9 februari 2014 kl. 21:45:19
för att du tycker honda är bäst.
Nej då. Jag gillar den, absolut.

Men jag hade bytt den emot Kingquad, Grizzly, Bruteforce, Outlander, Renegade, Sportsman, AC om jag hade fått. Lätt.

Men jag älskar ändå min Honda, jag vet inte varför.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Wood-doo skrivet 9 februari 2014 kl. 21:48:57
Inte skogsstig iallafall.

Haha XD
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 9 februari 2014 kl. 21:49:17
Vissa märken är bättre att busköra med och andra märken är bättre att arbeta med..
Det är väl tur att det är så? Så att inte alla märken gör maskiner för exakt samma ändamål :sunny:
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 februari 2014 kl. 22:00:12
Jag förstår att jag skrivit saker som inte är ok.

Men det finns ju så många fler..

Lägg av nu!

Så det är okej att göra fel om andra gör det också?
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Hydro skrivet 9 februari 2014 kl. 22:01:53
Jisses helvete....
Så åker man till Huskvarna en söndag och när man kommer hem och fnätter igång datorn har tråden växt med fem sidor dravel!
 :lol:

Gällande vikten så svarade jag på ett idiotiskt inlägg om att jag skulle vara lämplig som utvecklare åt CA och öka deras vikt, eller hur det nu var, och då svarade jag med att de lyckas bra med det själva.
Det är ett helt eget ämne, och INTE något som skall jämföras med annat i tråden eller med andra maskiner.
..men som vanligt sket det sig.

Att ordet "koppling" missuppfattas kan jag delvis förstå, men vad skall man kalla det som finns emellan motor och hjulens drivlina med ett allmänt namn?
Igår hade jag jobbat från 02:15 så när inläggen gjordes på kvällen var man lite grusig... sorry... men tyckte då att ordet "koppling" passade vettigt, då vi ju alla vet vad som menas.
...om man tänker istället för att leta fel.
Sen varför man skall infoga ett Hydrocitat stort som en halv roman tillsammans med ETT eget ord... ställt som en fråga... utan att förklara vad man menar begriper jag inte.
Hur en CA funkar vet jag, jag kör ofta ihop med en med Renegade -10:a... och varje gång han gasar till kvittrar remmen till.. så ja, jag vet.
Det jag menade var att krypkörningsförmågan (särskilt på de äldre, dit ju en -09:a hör) ofta är under all kritik och i vissa kritiska lägen kan detta uppförande orsaka både rullningar och andra olyckor.

Och det vet alla som kan se nyktert på saken.

Att sen blanda in "tävlingar" som ett argument är ju lika korkat som dumt.
Allt i livet är inte en tävling, även om nu en del vill tro det.

Och om det nu faktiskt skulle vara så, så skulle det bli olika vinnare beroende på hur tävlingarna utformades.

En formel 1-bil vinner tex sällan tävlingar inom trucktrial...

Nike sponsrar massa löpare med superfräcka skor i allehanda kulörer och folk vinner på löpande band... men med denna infernaliskt korkade logik skulle alltså de som står i de norska älvarna och fiskar lax låta bli neoprenvadarna och istället strutta runt i ett par
(http://picture-cdn.wheretoget.it/qipg9e-l-610x610-shoes-trainers-pink-nike-pink-shoes-training-running-shoes-nike-free-run.jpg)

...för de vinner ju alla tävlingar!

 :banghead:


Ibland önskar jag att jag skulle kunna vara så förälskad i något att man förbisåg samtliga fel och brister och faktiskt till fullo leva i den tron att man har det absolut bästaste som finns i hela världen och att det är bäst på precis allt, alltid!

...påminner rätt mycket om Volvofolket... och BMW-folket... i övre tonåren.
 
Nä, jag hoppas Rickard rensar både tråden och medlemslistan lite, för detta är trams på hög nivå... eller ja... låg nivå.
Jag lämnar, så ställ nu inte en massa korkade frågor till mig här.
 ()p
Titel: SV: 800an
Skrivet av: CrozOver skrivet 9 februari 2014 kl. 22:03:39
Nej, men jag skriver något som är fel och du skriver att jag bör bannlysas.

Du själv har varit bannlyst 3 (?) gånger, så det kommer ifrån fel person.

Visst, du har skärpt till dig rejält nu. Det har du.
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Wood-doo skrivet 9 februari 2014 kl. 22:11:31
Jisses helvete....
Så åker man till Huskvarna en söndag och när man kommer hem och fnätter igång datorn har tråden växt med fem sidor dravel!
 :lol:

Gällande vikten så svarade jag på ett idiotiskt inlägg om att jag skulle vara lämplig som utvecklare åt CA och öka deras vikt, eller hur det nu var, och då svarade jag med att de lyckas bra med det själva.
Det är ett helt eget ämne, och INTE något som skall jämföras med annat i tråden eller med andra maskiner.
..men som vanligt sket det sig.

Att ordet "koppling" missuppfattas kan jag delvis förstå, men vad skall man kalla det som finns emellan motor och hjulens drivlina med ett allmänt namn?
Igår hade jag jobbat från 02:15 så när inläggen gjordes på kvällen var man lite grusig... sorry... men tyckte då att ordet "koppling" passade vettigt, då vi ju alla vet vad som menas.
...om man tänker istället för att leta fel.
Sen varför man skall infoga ett Hydrocitat stort som en halv roman tillsammans med ETT eget ord... ställt som en fråga... utan att förklara vad man menar begriper jag inte.
Hur en CA funkar vet jag, jag kör ofta ihop med en med Renegade -10:a... och varje gång han gasar till kvittrar remmen till.. så ja, jag vet.
Det jag menade var att krypkörningsförmågan (särskilt på de äldre, dit ju en -09:a hör) ofta är under all kritik och i vissa kritiska lägen kan detta uppförande orsaka både rullningar och andra olyckor.

Och det vet alla som kan se nyktert på saken.

Att sen blanda in "tävlingar" som ett argument är ju lika korkat som dumt.
Allt i livet är inte en tävling, även om nu en del vill tro det.

Och om det nu faktiskt skulle vara så, så skulle det bli olika vinnare beroende på hur tävlingarna utformades.

En formel 1-bil vinner tex sällan tävlingar inom trucktrial...

Nike sponsrar massa löpare med superfräcka skor i allehanda kulörer och folk vinner på löpande band... men med denna infernaliskt korkade logik skulle alltså de som står i de norska älvarna och fiskar lax låta bli neoprenvadarna och istället strutta runt i ett par
(http://picture-cdn.wheretoget.it/qipg9e-l-610x610-shoes-trainers-pink-nike-pink-shoes-training-running-shoes-nike-free-run.jpg)

...för de vinner ju alla tävlingar!

 :banghead:


Ibland önskar jag att jag skulle kunna vara så förälskad i något att man förbisåg samtliga fel och brister och faktiskt till fullo leva i den tron att man har det absolut bästaste som finns i hela världen och att det är bäst på precis allt, alltid!

...påminner rätt mycket om Volvofolket... och BMW-folket... i övre tonåren.
 
Nä, jag hoppas Rickard rensar både tråden och medlemslistan lite, för detta är trams på hög nivå... eller ja... låg nivå.
Jag lämnar, så ställ nu inte en massa korkade frågor till mig här.
 ()p
Hydro.... Can-am är bäst ;)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Perjos skrivet 9 februari 2014 kl. 22:17:09
Det här är helt jä*la otroligt. Nån skriver att han köpt en X8 och är helnöjd, sen följer 10 sidor allmänt dravel från de som vanligtvis klankar ner på just CF. Kan ni inte bara blunda nån gång och kanske försöka hålla något för er själva?  :(veryangry):

De flesta på forumet vet redan vad ni tycker, så att läsa om det i varenda tråd blir bara tröttsamt. Som vanligt spårar det ur och precis allt ifrågasätts, huruvida man kan mena att en CA har koppling, om CO bör bannas pga personliga påhopp (som vissa andra gör i stort sett dagligen...), om man kan använda en CA i arbete och vem som vinner flest tävlingar.

Lägg ner och acceptera att nån ni inte ens känner är nöjd med sin maskin!
Titel: SV: 800an
Skrivet av: honda800 skrivet 9 februari 2014 kl. 22:20:33
Mycket bra sagt ()p
Titel: SV: 800an
Skrivet av: alex1996 skrivet 9 februari 2014 kl. 22:24:23
ja tycker linhai är bäst. 

Nej men är ägarna själva nöjda med dom så varför fortsätta klanka ner?

Vissa beter sig verkligen som saab fantasterna klankar ner på volvo, och tvärt om!
Titel: SV: 800an
Skrivet av: skogsstig skrivet 9 februari 2014 kl. 22:35:38
Jisses helvete....
Så åker man till Huskvarna en söndag och när man kommer hem och fnätter igång datorn har tråden växt med fem sidor dravel!
 :lol:

Gällande vikten så svarade jag på ett idiotiskt inlägg om att jag skulle vara lämplig som utvecklare åt CA och öka deras vikt, eller hur det nu var, och då svarade jag med att de lyckas bra med det själva.
Det är ett helt eget ämne, och INTE något som skall jämföras med annat i tråden eller med andra maskiner.
..men som vanligt sket det sig.

Att ordet "koppling" missuppfattas kan jag delvis förstå, men vad skall man kalla det som finns emellan motor och hjulens drivlina med ett allmänt namn?
Igår hade jag jobbat från 02:15 så när inläggen gjordes på kvällen var man lite grusig... sorry... men tyckte då att ordet "koppling" passade vettigt, då vi ju alla vet vad som menas.
...om man tänker istället för att leta fel.
Sen varför man skall infoga ett Hydrocitat stort som en halv roman tillsammans med ETT eget ord... ställt som en fråga... utan att förklara vad man menar begriper jag inte.
Hur en CA funkar vet jag, jag kör ofta ihop med en med Renegade -10:a... och varje gång han gasar till kvittrar remmen till.. så ja, jag vet.
Det jag menade var att krypkörningsförmågan (särskilt på de äldre, dit ju en -09:a hör) ofta är under all kritik och i vissa kritiska lägen kan detta uppförande orsaka både rullningar och andra olyckor.

Och det vet alla som kan se nyktert på saken.

Att sen blanda in "tävlingar" som ett argument är ju lika korkat som dumt.
Allt i livet är inte en tävling, även om nu en del vill tro det.

Och om det nu faktiskt skulle vara så, så skulle det bli olika vinnare beroende på hur tävlingarna utformades.

En formel 1-bil vinner tex sällan tävlingar inom trucktrial...

Nike sponsrar massa löpare med superfräcka skor i allehanda kulörer och folk vinner på löpande band... men med denna infernaliskt korkade logik skulle alltså de som står i de norska älvarna och fiskar lax låta bli neoprenvadarna och istället strutta runt i ett par
(http://picture-cdn.wheretoget.it/qipg9e-l-610x610-shoes-trainers-pink-nike-pink-shoes-training-running-shoes-nike-free-run.jpg)

...för de vinner ju alla tävlingar!

 :banghead:


Ibland önskar jag att jag skulle kunna vara så förälskad i något att man förbisåg samtliga fel och brister och faktiskt till fullo leva i den tron att man har det absolut bästaste som finns i hela världen och att det är bäst på precis allt, alltid!

...påminner rätt mycket om Volvofolket... och BMW-folket... i övre tonåren.
 
Nä, jag hoppas Rickard rensar både tråden och medlemslistan lite, för detta är trams på hög nivå... eller ja... låg nivå.
Jag lämnar, så ställ nu inte en massa korkade frågor till mig här.
 ()p

Fina skor du har hydro ! Är det dina Atv skor :)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Högdahl skrivet 9 februari 2014 kl. 23:29:58
 :happy2
Titel: SV: 800an
Skrivet av: AtvNerd skrivet 10 februari 2014 kl. 08:47:49
Vi var ute på Rallyt och hade en massa olika maskiner med, jag tycker faktiskt att X8 presterar bra och man får väldigt mycket maskin för pengarna, visst den är större och tyngre än en Renegade, men det ser man ju direkt och är väl knappast nån överraskning för nån som köper?
De två maskinerna konkurrerar ju knappast om samma köpare.
Framkomlighet är ju ganska avhängt på föraren, sitter man bara på röven och inte klarar av att läsa terrängen eller följa maskinen så kör man fast överallt.
X8 på rallyt har en duktig och erfaren förare och tog sig fram i princip överallt.
Kan tänka mig att man som nybörjare eller ovan förare inte vill satsa 160tkr på en renegade , budget kanske tillåter ett köp av en effektstark CF med plats för två, och då kan man ju faktiskt missta prestandan på maskinen, om föraren inte är erfaren.
De flesta som köper tex en Renegade har förhoppningsvis erfarenhet av ATV eller enduro och därmed en större vana att köra i terräng.
Men för att återgå till trådens första inlägg så håller jag med om att det är en fin maskin med gott om ork.
Dock har jag personligen lite svårt för 2up modeller oavsett märke.
Ju mindre chassie och gärna en stor motor desto bättre.
Själv körde jag Maverick Xrs 1000 under rallyt och blev helt kär, trots att den är jävligt stor... och 2up  :D
Titel: SV: 800an
Skrivet av: muran skrivet 10 februari 2014 kl. 09:05:17
Det här är helt jä*la otroligt. Nån skriver att han köpt en X8 och är helnöjd, sen följer 10 sidor allmänt dravel från de som vanligtvis klankar ner på just CF. Kan ni inte bara blunda nån gång och kanske försöka hålla något för er själva?  :(veryangry):

De flesta på forumet vet redan vad ni tycker, så att läsa om det i varenda tråd blir bara tröttsamt. Som vanligt spårar det ur och precis allt ifrågasätts, huruvida man kan mena att en CA har koppling, om CO bör bannas pga personliga påhopp (som vissa andra gör i stort sett dagligen...), om man kan använda en CA i arbete och vem som vinner flest tävlingar.

Lägg ner och acceptera att nån ni inte ens känner är nöjd med sin maskin!
Titel: SV: 800an
Skrivet av: muran skrivet 10 februari 2014 kl. 09:06:31
Det här är helt jä*la otroligt. Nån skriver att han köpt en X8 och är helnöjd, sen följer 10 sidor allmänt dravel från de som vanligtvis klankar ner på just CF. Kan ni inte bara blunda nån gång och kanske försöka hålla något för er själva?  :(veryangry):

De flesta på forumet vet redan vad ni tycker, så att läsa om det i varenda tråd blir bara tröttsamt. Som vanligt spårar det ur och precis allt ifrågasätts, huruvida man kan mena att en CA har koppling, om CO bör bannas pga personliga påhopp (som vissa andra gör i stort sett dagligen...), om man kan använda en CA i arbete och vem som vinner flest tävlingar.

Lägg ner och acceptera att nån ni inte ens känner är nöjd med sin maskin!
TACK!!!
Tycker det börjar bli såå jävla tråkig attityd här på forumet.  Det går inte skriva eller ställa en fråga om cf utan att det ska bli en massa skitsnack hit och dit. Det är bara att acceptera att det finns en massa olika märken och att dom tillverkas i olika länder. Om jag tycker om det märket jag kör så är det bra, tycker ni om era märken så är det bra.När jag började den här tråden så var det inte meningen att ni skulle tro att vi tyckte renegaden var dålig. Nej det vi menade var att vi är väldigt nöjda med vårt köp av x8an och vi tycker det är en trevlig maskin att köra i skogen och i snön. Nu skärper vi till oss alla här på forumet, vi har ju ett gemensamt intresse allihopa och det är att köra fyrhjuling ()p
Titel: SV: 800an
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 10 februari 2014 kl. 09:35:15
Har raderat ett gäng inlägg.
Kan ni inte hålla er till chatten om ni skall vara oseriösa?
Titel: SV: 800an
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 10 februari 2014 kl. 09:39:06
Vi var ute på Rallyt och hade en massa olika maskiner med, jag tycker faktiskt att X8 presterar bra och man får väldigt mycket maskin för pengarna, visst den är större och tyngre än en Renegade, men det ser man ju direkt och är väl knappast nån överraskning för nån som köper?
De två maskinerna konkurrerar ju knappast om samma köpare.
Framkomlighet är ju ganska avhängt på föraren, sitter man bara på röven och inte klarar av att läsa terrängen eller följa maskinen så kör man fast överallt.
X8 på rallyt har en duktig och erfaren förare och tog sig fram i princip överallt.
Kan tänka mig att man som nybörjare eller ovan förare inte vill satsa 160tkr på en renegade , budget kanske tillåter ett köp av en effektstark CF med plats för två, och då kan man ju faktiskt missta prestandan på maskinen, om föraren inte är erfaren.
De flesta som köper tex en Renegade har förhoppningsvis erfarenhet av ATV eller enduro och därmed en större vana att köra i terräng.
Men för att återgå till trådens första inlägg så håller jag med om att det är en fin maskin med gott om ork.
Dock har jag personligen lite svårt för 2up modeller oavsett märke.
Ju mindre chassie och gärna en stor motor desto bättre.
Själv körde jag Maverick Xrs 1000 under rallyt och blev helt kär, trots att den är jävligt stor... och 2up  :D
även fast du inte klara super hill climb challenge? ;) ;D
Titel: SV: 800an
Skrivet av: AtvNerd skrivet 10 februari 2014 kl. 10:25:40
även fast du inte klara super hill climb challenge? ;) ;D
nä, det fanns inga A-armsskydd och första gången slog jag i en stubbe, hade det funnits mer skydd under den så hade jag vågat satsa lite mer  ;D .
Men inte till priset av nya knutar och damasker  :)

sorry för OT, men Can-am går också sönder :)
Titel: SV: 800an
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 10 februari 2014 kl. 10:39:14
nä, det fanns inga A-armsskydd och första gången slog jag i en stubbe, hade det funnits mer skydd under den så hade jag vågat satsa lite mer  ;D .
Men inte till priset av nya knutar och damasker  :)

sorry för OT, men Can-am går också sönder :)
går ju alltid skylla på det;) ()p