ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Diesel Nordlöf skrivet 18 september 2018 kl. 09:00:32
-
Hämtade ut en -18 Outlander 570 PRO förra veckan och den är ju sjukt trevlig på alla sätt och vis.
Och nu har den fått lite arbetsbelysning bakåt, återstår att se om jag nöjer mig med de där 2*27 watten eller om jag ska ha mer också😊 På min förra Kinafyrhjuling (Hisun 500 -16) satte jag lampor framför packlådan och det var rätt nice för då fick man lyse på sidorna framåt.
I garaget ligger belysning för fronten
* Xenon 55w för helljuset
* LED för positionsljuset
* Halvljuset där tänkte jag först prova med ”xenon look” och halogen, tycker alla LED jag provat hittills på olika fordon gett så konstig ljusbild. Och jag vill inte åka runt och blända vanliga hederliga bilister😊
Får återkomma med lite seriösare bilder när det är helt klart
-
Följer ()p
-
Fram är det LED i positionsljuset
"xenonlook" 55w på halvljuset
Helljuset xenon 55w med små speedballaster (säljs det nått annat nu för tiden) tro...
Svårt att se på bild men skillnaden mellan vanlig 55w halogen och den med xenonlook på halvljuset är stor när det gäller färgen, klart vitare och snyggare (dock tveksamt till att det i praktiken lyser bättre, däremot xenonet i helljusen har jag stora förhoppningar om ;D
Sen arbetsbelysningen som sitter baktill samt framför lådan dessa är LED 27w, totalt 4st som hanteras via separat brytare.
Kan säga att jag håller på att längta ihjäl mig tills sambon kommer hem från handlingen så jag får åka ut och prova i mörkret ;D
-
En bild till
-
Halvljus, som alltid svårt att få det representativt men halvljuset är väl ungefär som innan
-
Och helljus, 55w xenon. Lyser riktigt bra! ;D
På bilden ser det ut som att det blir värsta ringarna några meter framför hjulingen, men jag upplevde inte dem när jag körde. Under all omständigheter enorm skillnad mot orginal halogen.
Arbetsbelysningen blev sjukt bra, glömde dock att fota den
-
Kraftig beslutsångest om jag ska byta H11 halogen mot Xenon i halvljuset, är ju lite rädd att man bländar vanligt folk de få gånger jag kör på väg. Men å andra sidan kör jag ju 95% ute i skog och mark eller ensliga grusvägar där oddsen för att få möte är små.
Så det blir nog xenon i halvljuset ikväll ;D
-
Kan tillägga att det hände en lite rolig grej mitt uppe tråkigheter i lördags
En skoterstuga som står på min mark brann ned, och när jag var på väg upp dit i Lördags så hade jag alla lysen igång och när jag kom dit stod där 4 brandmän och bevakade situationen. Jag slog av lysena och stängde av 4hjulingen, klev av och började snacka med dem. Efter typ 30 sekunder säger en av dem ”helvete vilket lyse du hade, vi trodde det var flera 4-hjulingar som kom”, då kände man sig lite nöjd ;D ;D ;D
-
HEJ kan du länka till grejerna du köpte mvh lasse
-
Arbetsbelysningen köpt i 10 pack på Ebay, sjukt prisvärda för 55kr styck. Klarar man sig inte med det ljuset på en ATV bör man fundera på att inte köra en :)
https://www.ebay.com/itm/10pcs-27W-LED-work-Light-Spot-Square-Lampe-Offroad-for-Truck-4x4WD-Boat-Driving/122784026215?epid=10007299694&hash=item1c967f8e67:g:KoQAAOSwfoNaUOuj&vxp=mtr
Xenonet är vanligt kitt köpt på Mekonomen
-
tackar
-
Det blev xenon 35w i halvljusen ikväll, en ganska massiv skillnad mot halogen det också om ni kikar på halvljusbilden tidigare i tråden kontra denna
Gick även att justera ned ljuset så jag har svårt att se att man ska kunna bli mer än marginellt bländad.
Bild med xenon 35w i halvljusen
-
Bild med helljus 55w xenon och halvljus 35w xenon
-
Bild med xenon helljus och xenon halvljus + arbetsbelysningen som sitter framför packlådan och lyser snett framåt. Kan säga att den här kombinationen lyser bra ;D
-
Och en slutgiltig bild bakifrån med samtliga lysen igång
Tror jag imorgon ska koppla så främre arbetsbelysningen styrs av helljussignalen då det ger en så galet härlig bredd på ljuset framåt, då blir "bara" de två bakre lamporna arbetsbelysning
-
Förutsatt att min matte är korrekt så belastar samtliga lysen inkluderat arbetsbelysningen inte mer än 58w extra mot orginal
* Orginal 55w halvljus, nu 35w xenon
* Orginal 55w helljus nu 55w xenon
Så det är minus 40w på hel/halv
Sen har jag adderat 108w LED men summa summarum bör bli 58w extra mot orginal
-
Hur mycket kostar lamporna du har köpt till halv och hel?
Det blev xenon 35w i halvljusen ikväll, en ganska massiv skillnad mot halogen det också om ni kikar på halvljusbilden tidigare i tråden kontra denna
Gick även att justera ned ljuset så jag har svårt att se att man ska kunna bli mer än marginellt bländad.
Bild med xenon 35w i halvljusen
-
Halvljus xenon 35w = 1127kr på Mekonomen
Helljus xenon 55w + LED i positionsljusen = 1409kr på Mekonomen. Då var det även någon strömbrytare för arbetsbelysningen och några meter kabel i det priset
-
Ser bra ut!
Själv kör jag Lumonite BX3000 hjälmlampor, och ska sen också köra RJWC lampor på båda maskinerna.
-
Jag har en nästan likadan maskin, men en MAX, som är inköpt framförallt för att styra en massa snö från gården. Men, visst blev det en del nöjeskörning i somras...
Jag har monterat 4 st närlysande Hella Powerbeam 1800 Compact fram, och 1 st bakåt enligt bifogade bilder.
Det lyser sjukt bra framåt!
Ljust överallt, utan bländande punkter eller mörka områden.
Bakåt är det förstås lite mindre ljust, men fullt tillräckligt för att både se och synas...
2 st strömbrytare från Biltemas båtsortiment (IP67) tänder och släcker lamporna , via ett relä förstås. (signalspänningen tagen från baksidan av 12 v / ciguttaget.
Frågan är bara om det bli för ljust när snön kommer...
[ Invalid Attachment ][ Invalid Attachment ]
-
Det där såg bra ut @Tomterna
Jag hade 3st arbetslampor över så jag kastade för någon vecka sedan på dem på min tillfälliga lilla låda så jag fick 3 lampor utöver Xenonet i fronten. Jag kommer dock göra om det där och montera dem under lådan.
Just nu är dock motivationen noll för fyrhjulingen fick besöka ett träd i låg fart, men höger framhjul pekar nu lite åt och skärm och höger lykta har fått sig en rejäl kyss de med. Hade jag kört själv hade det känts bättre för nu får jag irritera mig på att jag lät någon annan köra den, man ska uppenbart inte låna ut dylika maskiner till ovana förare
Den ska lämnas in i morgon för reparation
-
Biltemas båtknappar, monterade i monteringsram.
Efter lite filande, så passar de riktigt bra.
Sitter en liten lampa i knappen som lyser när belysningen är påslagen. (men det ser man ändå...)
[ Invalid Attachment ]