ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: JHN skrivet 25 september 2012 kl. 08:46:35
-
Är det någon som kommit på ett bra sätt att få i fett i främre kardanaxelns nippel i en Outlander. Det är ju så jäkla trångt.
Funderar på om det räcker att flexa av lite på fettsprutans munstycke...
-
Om "flexa" betyder slipa så... ja.
Jag fick göra så jag också.
Om man sen vrider smörjnippeln några grader åt ena eller andra hållet så får man också lite, lite mer plats. ()p
-
Vrid lite på kardanen så kommer du åt den snett under ifrån.
-
Jag hade stora problem att komma åt med en fettspruta som hade fast rör. Men biltemas med slangkoppling så går det fint.
-
Har inget vettig info och komma mad utan snarare sitter jag och kliar mig i huvudet och funderar på vilken nippel ni surrar om? :hmmm:
Och kalla kårar kommer krypande över hur många nipplar man har missat!?
Finns det något schema nånstans över vart/vilka nipplar som finns på maskinen. Tror dom missade den infon i min manual. :knupple:
-
Har inget vettig info och komma mad utan snarare sitter jag och kliar mig i huvudet och funderar på vilken nippel ni surrar om? :hmmm:
Och kalla kårar kommer krypande över hur många nipplar man har missat!?
Finns det något schema nånstans över vart/vilka nipplar som finns på maskinen. Tror dom missade den infon i min manual. :knupple:
Jag gissade på han menar axeln som går till diffen fram. mellan motor och diff :)
-
Och där hade jag noll koll på att det fanns en nippel och då undrar man ju hur många fler man missat. Jag har (trot eller ej) läst instruktionsboken till prylen men det finns ingen info om vart nipplarna sitter. :rtfm: Finns det någonstans man kan få tag i den infon eller någon skiss för placeringarna?
-
Och där hade jag noll koll på att det fanns en nippel och då undrar man ju hur många fler man missat. Jag har (trot eller ej) läst instruktionsboken till prylen men det finns ingen info om vart nipplarna sitter. :rtfm: Finns det någonstans man kan få tag i den infon eller någon skiss för placeringarna?
Tror det är:
8 för A-armarna fram
1 kardan fram
2 kardan bak
-
:o Ok... Då måste jag nog leta lite ikväll när man kommer hem. Tack för infon. :)
-
:o Ok... Då måste jag nog leta lite ikväll när man kommer hem. Tack för infon. :)
Gör du det... alla är lätt att komma åt förutom denna på främre kardan.
Du råkar inte heta Hans?
-
Vrid lite på kardanen så kommer du åt den snett under ifrån.
Jag har provat detta men mitt munstycke på fettsprutan går inte in i knuten, den är för lite vinklad eller så är mitt munstycke för brett. Men ska prova "slipa" av lite...
-
På gården jag jobbade förut var det problem med att smörja främre kardan på en av traktorerna. Enda chansen där var att slipa ner ett fettmunstycke på två sidor så det gick in mellan knuthalvorna, och det funkade prima!
-
Gör du det... alla är lätt att komma åt förutom denna på främre kardan.
Du råkar inte heta Hans?
Nej jag heter Johan. :)
-
Nej jag heter Johan. :)
Misstänkte det... vad är oddsen att du skulle heta Hans ;)
-
Det ska gå putta hjulingen framåt tills nippeln är nästan neråt då har det gått på min outlander och renegade
-
Tror det är:
8 för A-armarna fram
1 kardan fram
2 kardan bak
Sitter det inte 1 nippel på varje bromsok också?
-
Sitter det inte 1 nippel på varje bromsok också?
Det är för att lufta bromsarna :)
-
:lol: :lol: :lol: tack Pelle. Jag lyfte aldrig på gummihatten och kollade utan bara tänkte att det ska nog vara fett där också :banghead: :banghead:
-
;D De är ju väldigt lika!
Men resultatet hade inte varit riktigt desamma ;)
-
:lol: