ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => FYM => Ämnet startat av: *2STROKE* skrivet 26 januari 2009 kl. 15:01:36

Titel: Är kolvbyte på FYM Typhoon svårt?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 26 januari 2009 kl. 15:01:36
är det svårt att byta kolv på fym typhoon? eller är det bara ventilerna som är svåra? :dntknow:
(är en 14 åring på landet)           
                        mvh//jan :)
Titel: SV: svårt attbyta kolv på fym typhoon
Skrivet av: Edholm skrivet 26 januari 2009 kl. 21:51:16
Har du skruvat små fyrtaktare förut så är det inga konstigheter, är du däremot helt novis på det området så råder jag dig att ha någon som gjort det till hands. 

Det är annars väldigt enkelt uppbyggda motorer.Först av allt lossar man statorkåpan på motorns sida och ställer motorn i övre dödläget, plockar bort kamkedjelocket (stort runt lock på topplockets ena sida, sitter med en lång M6´a som lossas från motsatt sida av toppen.) Därefter lossar man kamdrevet, som sitter fast på kamaxeln med 3 stycken M4´or i oregelbunden ordning(för att drevet bara ska gå att passa in på kamaxeln på ett sätt).   Lossa nu pinnbultarna, fyra stycken, samt en kort på sidan av som håller fast topplocket i själva cylindern. Oftast är det kupolmuttrar i änden på dom som går att lossa för sig. De håller även fast locket som täcker vipparmarna. Efter det är det bara att dra loss topplocket. Pinnbultarna brukar oftast bli kvar, utan kupolmuttrar. 

Efter det lossas kedjerullen som sitter nere i kamkedjetunneln på cylindern. Gör man inte det får man inte loss cylindern från resten av motorn helt och hållet, utan den kommer hänga i kamkedjan. Opraktiskt vid kolvbyte. På cylinderns utsida, på kamkedjetunnelns sida, sitter en liten specialskruv med nyckelfattning 10mm. Det är den rullen löper på. Lossa den, så lossnar rullen. Kan vara lite klurig att återmontera, men ett par smala fingrar och timing med skruven så fixar man det. 

Att byta själva kolven skiljer sig inte mycket från en tvåtaktare. Bort med kolvknastret, ut med kolvbulten, och byt ut kolven. Det som skiljer är att fyrtaktskolvarna har oljeringar, små \/\/\/\-formade ringar som ligger i ett tredje spår ihop med två extra väldigt tunna kolvringar,  under de vanliga kolvringarna. Iakttag stor försiktighet vid montering av kolvringar och oljeringar, de är SKÖRA! Förbered gärna den nya kolven några timmar innan genom att låta den stå i fräsch motorolja (samma du kör din FYM på, vanligvis JASO-godkänd(för våtkoppling) SAE 10w40-olja)2-3 timmar innan det är dags att montera den. Porerna i aluminiumet suger åt sig oljefilmen och det blir en skonsammare förstagångs-start för den nya kolven.  Montera den nya kolven, för på cylindern försiktigt så att inte kolvringar eller oljeringar skadas. Kläm ihop ringarna med fingrarna, alternativt använd ett komprimeringsverktyg för kolvringar. (lurigt att få tag på för så små kolvdiametrar)

Byt nu även ut topplockspackning och cylinderfotspackning, annars lär din motor garanterat läcka olja sen. Demonterade packningar ska helst inte återanvändas. Införskaffa även alltså en liten sotsats.

Sträck kamkedjan så att den fattar in korrekt i kamkedjedrevet på vevaxeln. Fäst upp den i någon ramdel eller liknande så att den håller sig sträckt med en bit ståltråd, därefter återmonteras kamkedjerullen.  Återmontera topplocket genom att följa instruktionerna för demontering baklänges, och dra inte pinnbultarna för hårt, ca 8 nm är lagom. Gängorna i blocket går lätt sönder, och det är även lätt att dra av själva pinnbultarna. Inget kul alls att behöva åtgärda.

Dubbelkolla att kolven står i övre dödläget, dvs precis i det läge där den vänder och går ner igen. Detta kan göras med en liten skruvmejsel i tändstiftshålet, eller djupmåttsänden på ett skjutmått. Dra runt motorn för hand när detta görs, tex genom att snurra på svänghjulet med händerna/en ringnyckel. Aldrig med kicken!

Återmontera nu kamkedjedrevet och kamkedjan. På kamkedjedrevet finns oftast två hål, och ett runt litet stansat märke mellan dom. Det märket ska peka i topp och stå rakt mot en liten pilmärkning som finns i kanten på kamdrevshålet, dvs rakt framåt eftersom motorn har liggande cylinder. När märkningarna står korrekt i topplocket så ska även märkningen på svänghjulet, oftast ett streck med ett "T" intill, ligga mot ett likadant stansat streck på motorblocket.

När allt verkar stämma, dra runt motorn för hand igen för att dubbelkolla att inga ventiler krockar med kolven. När det också verkar vara okej, så kontrollera ventilspelet på alla ventiler, justera om så behövs, och återmontera ventillock och kamkedjedrevets lock.

Provstarta. 
Titel: SV: svårt attbyta kolv på fym typhoon
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 26 januari 2009 kl. 22:47:58
Har du skruvat små fyrtaktare förut så är det inga konstigheter, är du däremot helt novis på det området så råder jag dig att ha någon som gjort det till hands. 

Det är annars väldigt enkelt uppbyggda motorer.Först av allt lossar man statorkåpan på motorns sida och ställer motorn i övre dödläget, plockar bort kamkedjelocket (stort runt lock på topplockets ena sida, sitter med en lång M6´a som lossas från motsatt sida av toppen.) Därefter lossar man kamdrevet, som sitter fast på kamaxeln med 3 stycken M4´or i oregelbunden ordning(för att drevet bara ska gå att passa in på kamaxeln på ett sätt).   Lossa nu pinnbultarna, fyra stycken, samt en kort på sidan av som håller fast topplocket i själva cylindern. Oftast är det kupolmuttrar i änden på dom som går att lossa för sig. De håller även fast locket som täcker vipparmarna. Efter det är det bara att dra loss topplocket. Pinnbultarna brukar oftast bli kvar, utan kupolmuttrar. 

Efter det lossas kedjerullen som sitter nere i kamkedjetunneln på cylindern. Gör man inte det får man inte loss cylindern från resten av motorn helt och hållet, utan den kommer hänga i kamkedjan. Opraktiskt vid kolvbyte. På cylinderns utsida, på kamkedjetunnelns sida, sitter en liten specialskruv med nyckelfattning 10mm. Det är den rullen löper på. Lossa den, så lossnar rullen. Kan vara lite klurig att återmontera, men ett par smala fingrar och timing med skruven så fixar man det. 

Att byta själva kolven skiljer sig inte mycket från en tvåtaktare. Bort med kolvknastret, ut med kolvbulten, och byt ut kolven. Det som skiljer är att fyrtaktskolvarna har oljeringar, små \/\/\/\-formade ringar som ligger i ett tredje spår ihop med två extra väldigt tunna kolvringar,  under de vanliga kolvringarna. Iakttag stor försiktighet vid montering av kolvringar och oljeringar, de är SKÖRA! Förbered gärna den nya kolven några timmar innan genom att låta den stå i fräsch motorolja (samma du kör din FYM på, vanligvis JASO-godkänd(för våtkoppling) SAE 10w40-olja)2-3 timmar innan det är dags att montera den. Porerna i aluminiumet suger åt sig oljefilmen och det blir en skonsammare förstagångs-start för den nya kolven.  Montera den nya kolven, för på cylindern försiktigt så att inte kolvringar eller oljeringar skadas. Kläm ihop ringarna med fingrarna, alternativt använd ett komprimeringsverktyg för kolvringar. (lurigt att få tag på för så små kolvdiametrar)

Byt nu även ut topplockspackning och cylinderfotspackning, annars lär din motor garanterat läcka olja sen. Demonterade packningar ska helst inte återanvändas. Införskaffa även alltså en liten sotsats.

Sträck kamkedjan så att den fattar in korrekt i kamkedjedrevet på vevaxeln. Fäst upp den i någon ramdel eller liknande så att den håller sig sträckt med en bit ståltråd, därefter återmonteras kamkedjerullen.  Återmontera topplocket genom att följa instruktionerna för demontering baklänges, och dra inte pinnbultarna för hårt, ca 8 nm är lagom. Gängorna i blocket går lätt sönder, och det är även lätt att dra av själva pinnbultarna. Inget kul alls att behöva åtgärda.

Dubbelkolla att kolven står i övre dödläget, dvs precis i det läge där den vänder och går ner igen. Detta kan göras med en liten skruvmejsel i tändstiftshålet, eller djupmåttsänden på ett skjutmått. Dra runt motorn för hand när detta görs, tex genom att snurra på svänghjulet med händerna/en ringnyckel. Aldrig med kicken!

Återmontera nu kamkedjedrevet och kamkedjan. På kamkedjedrevet finns oftast två hål, och ett runt litet stansat märke mellan dom. Det märket ska peka i topp och stå rakt mot en liten pilmärkning som finns i kanten på kamdrevshålet, dvs rakt framåt eftersom motorn har liggande cylinder. När märkningarna står korrekt i topplocket så ska även märkningen på svänghjulet, oftast ett streck med ett "T" intill, ligga mot ett likadant stansat streck på motorblocket.

När allt verkar stämma, dra runt motorn för hand igen för att dubbelkolla att inga ventiler krockar med kolven. När det också verkar vara okej, så kontrollera ventilspelet på alla ventiler, justera om så behövs, och återmontera ventillock och kamkedjedrevets lock.

Provstarta. 
tack så jätte mkt för svaret :) :) :)