ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: tobbe77s skrivet 24 april 2012 kl. 17:02:07
-
Har besluts ångest om vad jag ska köpa, slip on med bränsle box eller ett variator kit, vad ger mig mest för pengarna, är ute efter mer ax och allmänt mer ös i maskinen. Vilka erfarenheter har ni? Kör med orginal 25" däck.
-
Har besluts ångest om vad jag ska köpa, slip on med bränsle box eller ett variator kit, vad ger mig mest för pengarna, är ute efter mer ax och allmänt mer ös i maskinen. Vilka erfarenheter har ni? Kör med orginal 25" däck.
Slipon gjorde skillnad! Bränsleboxen va marginellt. Men ger ett bättre register.
Har ett QSC variatorkit som jag inte fått ordning på än. Så med det är jag än så länge ganska missnöjd med då det försämrade prestandan. OBS! Detta beror inte på QSC utan min bristande kunskap.. Men ska åka förbi försäljaren som kunde hjälpa mig. (bra service)
-
samma sak för mig. ja vill ha mer ös. funderar på o köpa en variator till den. den kostar 9995kr men då drar man en 1000cc. så jag är grymt sugen på en sådan.
-
Jag kan bara säga som så efter erfarenhet av snabba bilar och cross. Man vill ALLTID ha mer ;-) Man trimmar och tycker f*n va den går, sen tar det nån månad (eller dag) -Undrar hur man får ut mer?! :D
-
Jag kan bara säga som så efter erfarenhet av snabba bilar och cross. Man vill ALLTID ha mer ;-) Man trimmar och tycker f*n va den går, sen tar det nån månad (eller dag) -Undrar hur man får ut mer?! :D
ja vill ha värst :P
-
Då måste du slå det här ;-)
2009 Can-Am Renegade X 800R with Gristle Boyz Turbo install (http://www.youtube.com/watch?v=74RmvgS_2VU#ws)
-
Är det jobbigt att jag är värre än dig mitto :cry:
-
Kan starkt rekomendera ett Slip-on. Lever ju om endel. Men man känner att den vart betydligt rappare. Brorsan prövade också och han tycker samma :)
-
Är det jobbigt att jag är värre än dig mitto :cry:
tyst med dig gubbe.......ska se hur de blir inom en månad om de blir fast jobb eller fortsätta som vikarie. blire fast jobb behåller ja den tills körkortet är klart sen blire en 1000 blire fortsätta va vikarie så säljer ja den för o flytta nån stans
-
Haha då får man önska dig lycka till med jobbet å kortet ()p
Med vänlig hälsning, en gubbe :lol:
-
får väl tacka :) jo kortet är prio 1 nu. får den där plingplong bilen efter mig ett par ggr nu.. dom har ingen chans men dom vet att de är ja för varje gånng dom har jagat mig så ställer dom sig hemma hos mig :) o väntar förjäves :)
-
Använder man inte variatorkit mest för att få till utväxlingen när man satt på större däck?
På originaldäck lär man väl vinna acceleration, men tappa i toppfart?
-
Använder man inte variatorkit mest för att få till utväxlingen när man satt på större däck?
På originaldäck lär man väl vinna acceleration, men tappa i toppfart?
ja vet inte hur den variatorn ja kolla på . men den gör att man drog en 1000cc. o då är ja nöjd :)
-
ja vet inte hur den variatorn ja kolla på . men den gör att man drog en 1000cc. o då är ja nöjd :)
Sen att en 500a kör från dig i toppfart gör inget?
-
Det största problemet för mig är å få ner nosen vid acceleration å då har jag ITP 28or utan vkitt men i skogen skulle jag nog behöva det så det får bli nästa inköp
-
Sen att en 500a kör från dig i toppfart gör inget?
eftersom den drog 1000cc o dom körde i filmen typ 24 sekunder o 0-100 på 800 ligger på 5 sek typ. så går 500 fortare än de så visst
-
Länk
-
sitter o leter febrilt här på jobbet... om ja hittar den igen så slänger ja upp den. den kosta 9995 ca men man måste beställa den från utlandet
-
ni som har monterat slipon och bränslebox på era maskiner, anser ni att det är värt pengarna? ger det nåt egentligen?
-
ni som har monterat slipon och bränslebox på era maskiner, anser ni att det är värt pengarna? ger det nåt egentligen?
läs mitt inlägg längre upp :)
-
läs mitt inlägg längre upp :)
()p
missade det när jag bläddrade igenom....
är det någon som har erfarenhet av vilka slipon som låter minst?
tycker man är halvdöv efter en längre tur redan som det är nu med orginalsystemet, fast det är väl iofs ljudet från variatorn som gör det...
-
()p
missade det när jag bläddrade igenom....
är det någon som har erfarenhet av vilka slipon som låter minst?
tycker man är halvdöv efter en längre tur redan som det är nu med orginalsystemet, fast det är väl iofs ljudet från variatorn som gör det...
Mitt ger ganska dovt muller faktiskt. Låter mer som en trimmad jänkare typ. Jag är jättenöjd då den har acceptabel ljudniva vid normalt pådrag men låter riktigt vasst på fullgas! :headbang: Det ända jag är missnöjd med är att den blir Svinvarm! och då menar jag verkligen varm!
-
Använder man inte variatorkit mest för att få till utväxlingen när man satt på större däck?
På originaldäck lär man väl vinna acceleration, men tappa i toppfart?
Med orginalhjul på och variatorkit har man samma toppfart som utan variatorkit.
Min går exakt lika fort med eller utan v-kit och orginalhjulen på.
Det är tillslaget man ändrar på variatorn och ska man ändra toppfarten så får man svarva om remskivorna eller byta till andra.
-
Växlar det bara upp helt när man håller fullt så påverkas inte toppfarten av något kitt, dock kan jag tänka mig att vissa kitt gör att det inte orkar växla riktigt fullt ut. Men då är det dåligt anpassat enligt mig.
-
går ju ta bort bromsningen nån som vet hur?
-
Något många inte tänker på vid köp av slipon är att det bör kompletteras med bränslebox.
När du monterar ett slipon ökar flödet genom motorn markant vilket resulterar att bränsleblandningen tunnas ut. Bränsleboxens uppgift är att justera upp blandningsförhållandet så motorn ej går magert, vilket kan resultera i motorskador då motorn går varmt. :(veryangry):
Räknar man på kostnad för slipon+bränslebox vs V-kit, så är V-kittet mer ekonomiskt och det första man ska köpa. ;)
En slirande rem blir knappast bättre av mer effekt som slipon+box ger. ()p
-
går ju ta bort bromsningen nån som vet hur?
Vet inte riktigt vad du menar? :hmmm: men om du menar motorbromsen, så är det ju bara att ta bort de två fjäderbelastade stiften i envägslagret. ()p
-
dom är ju bromsade på 125km/h de är de jag menar
-
Har nu beställt en komplett QSC-variator till min Renegade, ska bli intressant och se om man får hålla i sig sen. :) Den ska ju ge 15hk mer på julen vid start då remmen ligger längre ner mellan skivorna vid tillslaget.
-
Har nu beställt en komplett QSC-variator till min Renegade, ska bli intressant och se om man får hålla i sig sen. :) Den ska ju ge 15hk mer på julen vid start då remmen ligger längre ner mellan skivorna vid tillslaget.
Ska bli kul och höra en utvärdering sen :)
-
Jag fick paket idag;)
(http://i47.tinypic.com/u807s.jpg)
Detta ska bli intressant
-
Vackert
-
NICE! Det är ju fan att du ligger steget före hela tin ;) Jag är sugen på precis samma saker som du införskaffar ;)
Men skriv en liten utvärdering av resultatet :djump: :djump: :djump:
-
Det kommer väl ett utlåtande framöver när remmen är inkörd och sånt:) synd bara att jag aldrig haft ett vanligt v-kitt ens så jag har ju bara original att jämföra med:)
Vet inte om det syns så bra på en bild, men envägslagret är ju rätt litet jämfört med original så det blir ju lite annan utväxling vid start och sen känns hela variatorn ovanligt lätt tycker jag. så det borde ju göra en del skillnad:)
(http://i49.tinypic.com/2pp0qkz.jpg)
-
(http://i45.tinypic.com/2yv76td.jpg)
Variatorn monterad och provkörd lite försiktigt nu när nya remmen inte är inkörd ännu, Men det jag upplevde var att den hade högt tillslag då den gick lite ryckigt i början.
Men när jag kollade varvräknaren så var tillsvarvet oförändrat och rycket var helt enkelt för att den hade blivit rappare.
Har som sagt inte hunnit gasa så mycket ännu, men från botten verkar det iaf vara stor skillnad med nya variatorn, känns mycket starkare och rappare!
Här ser man även storleksskillnaden på envägslagret:)
(http://i48.tinypic.com/2lcwxl5.jpg)
-
Blivit en lite längre tur idag med blandat underlag och jag tycker den har blivit helt underbar med nya variatorn.
Nu har den det där rytet jag saknat i botten och det härliga draget i högre farter är kvar:)
Framhjulen vill upp i luften mest hela tiden nu :headbang:
-
Blivit en lite längre tur idag med blandat underlag och jag tycker den har blivit helt underbar med nya variatorn.
Nu har den det där rytet jag saknat i botten och det härliga draget i högre farter är kvar:)
Framhjulen vill upp i luften mest hela tiden nu :headbang:
nu blev man ju just iiinge sugen på att köpa ett kit :D
-
Jaha... Då blir de o handla...
-
synd dom är så jävla dyra bara :o
-
synd dom är så jävla dyra bara :o
Allt är relativt. 820$ US plus frakt och ev. tull = typ 6000?
Jag gav 4000skr för mitt varitatorkit.
-
Allt är relativt. 820$ US plus frakt och ev. tull = typ 6000?
Jag gav 4000skr för mitt varitatorkit.
var köpte du ifrån?
-
var köpte du ifrån?
Primären har jag bara tagit pris från n hemsida.
Variatorkittet köpte jag av Lito Offroad
-
En helsystem med bränslebox kostar runt 9000kr i sverige och jämför man det med variatorn så lär ju den vara mycket mer "bang for the buck":)
-
En helsystem med bränslebox kostar runt 9000kr i sverige och jämför man det med variatorn så lär ju den vara mycket mer "bang for the buck":)
Jag är novis på att bestycka om variatorer men kan inte förstå annat än att man med variator kit kan "omfördela" den givna motoreffekten till annan utväxling och varvtal.
Mer effekt i motorn kan det ju aldrig bli frågan om. Att det blir en ax snabbare maskin från start (take off som jenkarna säger) med kit förstår jag,, men om man inte behöver ha en "dragster" maskin utan är nöjd med orginal axet som det är och istället vill ha mer kraft i maskin i de högre varvtalen, t.ex bättre ax från 50 till 80km/tim vad gör ett kit då? Är det inte så att med ett variator kit så vinner man på ett ställe men förlorar nått annat? :hmmm:
Att i stället höja effekten på motorn betalar väl sig över ett större hastighets område? 10-20hk motor effekt ökning borde väl betala sig över hela fart registret och man bibehåller orginal variatorns karaktär i t.ex krypkörning.
-
Jag är novis på att bestycka om variatorer men kan inte förstå annat än att man med variator kit kan "omfördela" den givna motoreffekten till annan utväxling och varvtal.
Mer effekt i motorn kan det ju aldrig bli frågan om. Att det blir en ax snabbare maskin från start (take off som jenkarna säger) med kit förstår jag,, men om man inte behöver ha en "dragster" maskin utan är nöjd med orginal axet som det är och istället vill ha mer kraft i maskin i de högre varvtalen, t.ex bättre ax från 50 till 80km/tim vad gör ett kit då? Är det inte så att med ett variator kit så vinner man på ett ställe men förlorar nått annat? :hmmm:
Att i stället höja effekten på motorn betalar väl sig över ett större hastighets område? 10-20hk motor effekt ökning borde väl betala sig över hela fart registret och man bibehåller orginal variatorns karaktär i t.ex krypkörning.
Låter klart troligt det du säger! Som jag förstått det själva remsliret som reduceras och därmed får ut effekten bättre på drivhjulen.
-
Det är precis som du säger att effekten omfördelas. Å man vinner ingen motor effekt med v kitt eller ny variator.
Men det man vinner är att effekten används där den ska å kommer ut till hjulen.. Som jag har förstått det så är original variatorn optimerad för vridmoments kurvan på motorn, men med en qsc variator eller variator kit så hamnar man på effekt kurvan istället.. Dvs vid peak på vridmoments kurvan har du 40hk men motorn ger 60hk vid peak på effekt kurvan det innebär att du får ut dina 60 hk på hjulen betydligt tidigare å motorn får arbeta där den har mest effekt vilket kommer göra att du får en betydligt snabbare rappare maskin..
-
ingen vits att ha en massa effekt om den inte kommer ut till hjulen:)
-
Precis..
-
Precis..
Har du också QSC variatorn? Eller har du testat? Jag är sjukt sugen men hur stor är skillnaden mot ett bra inställt QSC variatorkitt är frågan?
-
Hittade ett klipp som visar skillnaden mellan en preppad originalvariator och en ubytes dito.
Detta är iof en CV-tech och inte en QSC, men principen är samma med lägre roterande massa för att snabbare få upp motorn i varvtal och ett mindre envägslager för lägre utväxling från botten.
CVtech clutch on outlander max (http://www.youtube.com/watch?v=ArYJbf92V04#)
Nu är ju det där en mudding-maskin, så jag skulle tro att han kör med lite högre tillslag och har ställt in variatorerna så att den övervarvar när han kör på torra land
-
Det är precis som du säger att effekten omfördelas. Å man vinner ingen motor effekt med v kitt eller ny variator.
Men det man vinner är att effekten används där den ska å kommer ut till hjulen.. Som jag har förstått det så är original variatorn optimerad för vridmoments kurvan på motorn, men med en qsc variator eller variator kit så hamnar man på effekt kurvan istället.. Dvs vid peak på vridmoments kurvan har du 40hk men motorn ger 60hk vid peak på effekt kurvan det innebär att du får ut dina 60 hk på hjulen betydligt tidigare å motorn får arbeta där den har mest effekt vilket kommer göra att du får en betydligt snabbare rappare maskin..
Då tolkar jag det som att man får en ax snabbare maskin från start (take off) så som videon visar längre fram i tråden. Kan förstå att mud race åkare och bakhjulsåkare gillar det. Jag har aldrig läst/sett eller hört talats om ett v-kit som ökar axet i det högre fart registret eller ökar max hastigheten men behåller orginal start och krypkörnings egenskaperna, eller har jag missat nått? Många maskiner är kanska trötta vid 1/4 dels gas kvar till full gas, fixar ett v-kit nån förbättring där?
-
Accelerationen blir ökad över hela registret från 0 till 120.. Så en variator från qsc är nog det mest prisvärda perfomance tillbehöret i den prisklassen..
-
Men vad har det för betydelse med mindre diameter på envägslager när drivremmen är std längd? Eller följer det med en kortare rem i kittet med qsc variatorn? MVH Nilas
-
Det finns lite mer diameter å få ur sekundär variatorn..
-
Det finns lite mer diameter å få ur sekundär variatorn..
aha, tänkte inte så långt :sunny: