Ett för stort batteri påfrestar laddsystemet mer och enda fördelen är att det tar längre tid att dra ur batteriet. Laddar inte maskinen tillräckligt för all strömåtgång så gör den det inte. En annan sak är att full laddström inte uppnås under ett visst varvtal, på tomgång eller just över ger laddsystemet långt ifrån några 23A. Det man kan göra är att använda lågväxeln för att ladda mer vid låg fart.Edit: Det är viktigt att skilja på Ampere (A) som är måttet på strömstyrka och Amperetimmar (Ah) som är ett mått på energimängd i batteriet. Ett batteri med 30Ah kan belastas med 1 Ampere under 30 timmar (teoretiskt, vid rätt temperatur och vid full batterikapacitet) innan det är helt urladdat, eller med 30A under en timme. Laddsystemet måste vara dimensionerat efter kapaciteten, det är enklare för laddsystemet att hålla ett mindre batteri laddat än ett större eftersom det är mindre mängd energi som "ryms" i det mindre batteriet. Har man ett för stort batteri får laddsystemet jobba hårt hela tiden och kanske inte räcker till för att hålla batteriet fullt. Ett bly-syra-batteri åldras mycket fortare ju mindre laddning som är i det, så ett för stort batteri kan vara sopslut på kort tid om man inte underhållsladdar det ofta.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️