ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Barbagnu skrivet 19 juni 2017 kl. 12:19:23

Titel: Oljebyte SMC Jumbo 300
Skrivet av: Barbagnu skrivet 19 juni 2017 kl. 12:19:23
Hej!
Har kommit över en SMC Jumbo 300 -06 som har stått ett tag som jag tänkte byta olja på.
Men blir inte klok på om det ska vara vanlig bilolja eller om det ska vara mc-olja för våtkoppling. Någon som vet?
Fick inte med någon instruktionsbok, och hittar inget svar efter omfattande googling.
Står SAE 15w40 på oljepåfyllningslocket vill jag minnas.
Tacksam för svar!
Titel: SV: Oljebyte SMC Jumbo 300
Skrivet av: Hydro skrivet 19 juni 2017 kl. 14:41:51
Utan att veta så bör väl JASO-olja ("mc-klassad") funka oavsett... bara det att det är overkill när man har torrkoppling.
(oljor för torrkoppling har väl iofs mer "glid-additiv" men... njae...)
Titel: SV: Oljebyte SMC Jumbo 300
Skrivet av: Barbagnu skrivet 19 juni 2017 kl. 15:07:10
Utan att veta så bör väl JASO-olja ("mc-klassad") funka oavsett... bara det att det är overkill när man har torrkoppling.
(oljor för torrkoppling har väl iofs mer "glid-additiv" men... njae...)
Okej! För det är ju inga växlar på den eller koppling heller för den delen, bara framåt och bakåt, så jag antar att det är nån variator eller nån form av slungkoppling då kanske?
Titel: SV: Oljebyte SMC Jumbo 300
Skrivet av: Hydro skrivet 19 juni 2017 kl. 15:56:14
Växlar är det och koppling finns... men kanske inte en koppling som på manuella maskiner med lameller i en korg.
Slungkoppling, CVT osv är ju också olika sorts kopplingar.
Och de flesta av denna typ ligger inte i oljan som motorn har.

Så det BÖR gå med bilolja... men vill man inte riskera nåt kan man ju ta mc-olja som sagt... sån olja lär ju inte förstöra nåt, bara det att den är lite dyrare.
Titel: SV: Oljebyte SMC Jumbo 300
Skrivet av: Barbagnu skrivet 19 juni 2017 kl. 16:24:41
Växlar är det och koppling finns... men kanske inte en koppling som på manuella maskiner med lameller i en korg.
Slungkoppling, CVT osv är ju också olika sorts kopplingar.
Och de flesta av denna typ ligger inte i oljan som motorn har.

Så det BÖR gå med bilolja... men vill man inte riskera nåt kan man ju ta mc-olja som sagt... sån olja lär ju inte förstöra nåt, bara det att den är lite dyrare.
Jaha okej. Men då kör jag med mc-olja, lär ju som sagt inte skada nåt.
Tack för svar!  ()p