ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: fantamicke skrivet 4 mars 2016 kl. 21:22:59

Titel: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: fantamicke skrivet 4 mars 2016 kl. 21:22:59
Har hämtat ut min nya 450 modell idag.
Då det är en relativt ny modell så finns det inte så mycket skrivet om den på några svenska forum  :-\

Hjälper gärna till så gott jag kan efter hand som jag lär känna maskinen.

Börjar med att ladda upp några bilder om det kan vara av intresse. Vill ni ha ett kort ur en speciell vinkel osv så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa till.

Saker som jag kompletterat:
Vajer stoppet och skyddet på dragkulan har jag köpt för knappt 100 kr på Biltema.
Godkänt lås och en grymt robust golvögla (som ej går att demontera igen) är också inhandlat på Biltema. Klass C (3) Bra pris.



(http://s15.postimg.org/5si5tkxe3/DSC_0012.jpg)

(http://s29.postimg.org/5aghjqaqv/DSC_0013.jpg)

(http://s24.postimg.org/3x8twy8et/DSC_0014.jpg)

(http://s21.postimg.org/mqmi3t41z/DSC_0015.jpghttp://s21.postimg.org/mqmi3t41z/DSC_0015.jpg)

(http://s16.postimg.org/whtw0epr9/DSC_0016.jpg)

(http://s23.postimg.org/hd7m63v4r/DSC_0017.jpg)
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Skånepåg skrivet 9 mars 2016 kl. 22:25:45
Ser ju riktig trevlig ut. Jag funderade på den i orange, men svart ser ju bra ut det med.
Vad är den reggad som? jag funderar på traktor reggad för att slippa besiktning.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: fantamicke skrivet 10 mars 2016 kl. 07:17:51
Ja jag funderade också på en orangea men så var den inte i lager.

Min är vägreggad. Vet inte hur du bor och vad du tänkt ha atv till men min personliga åsikt är att du helt klart ska vägregga den för att få full valuta för pengarna.
Du kan köra överallt och ändå jobba på gården om det nu är tanken.

Du har för övrigt 4 år till första besiktningen.  ^-^
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Skånepåg skrivet 11 mars 2016 kl. 07:22:56
Vad ligger skatten på denna maskin och försäkring?
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 12 mars 2016 kl. 18:07:27
Det är ju individuellt beroende på ålder var du bor osv. Dessutom skiljer premierna kraftigt mellan olika bolag. Skatten ska väl vara samma dock ,det är en kostnad på ett par hundralappar per år.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Giuseppe skrivet 12 mars 2016 kl. 19:55:37
Hejsan!
Detta är mitt första inlägg här!

För några månader sedan köpte jag en CF Moto 450. Jag har hittills kört 15 mil med den, fördelat på plogning i vinter, lite nöjeskörning samt kört hem årsförbrukningen av ved!
Jag är hittills mycket nöjd med min maskin. Det är ju min första ATV, så jag har inget att jämföra med.

Några iakttagelser som jag gärna delger:
- Ibland svårt att få ur lågväxeln. Detta sker speciellt om jag stannar i uppförsbacke, eller kör in i en snövall och då har lite "tryck" mot plogen. Tricket är att dra ur växeln någon mikrosekund innan maskinen stannat.
- En tvärbalk bak ovanför nummerplåten (ett rör) saknade på min maskin dräneringshål nedåt. Vatten samlades i röret, vilket jag märkte när jag lutade maskinen bakåt då vatten rann ut. Jag borrade 2 hål nedifrån, varpå allt vatten rann ut.
- Jag köpte transparent rostskyddsmedel, gjorde slut på en stor burk på maskinen. Bra att spruta in i hålrum och på svetsar.

Kuriosa, jag har som mest varit uppe i 96 km/h på ATVns mätare. Jag upplever motorn som stark.

På det hela taget väldigt nöjd med denna maskin, ser fram emot att använda den mycket.

Mvh Jesper
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: myggan83 skrivet 12 mars 2016 kl. 20:58:07
Det brukar vara lite meckigt att få till växlingen när drivlinan är i spänn på de flesta hjulingar.  ()p
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: fantamicke skrivet 13 mars 2016 kl. 20:14:34
Vad ligger skatten på denna maskin och försäkring?

Jag fick fakturan från Transportstyrelsen det står:
Fordonsskatt: 195 kr
Registeravgift: 50 kr
Skyltavgift (engångsavgift) 90 kr.

Så 250 kr om året är billigt.

Försäkring å andra sidan kan bli en dyr historia beroende på ålder och var i landet du bor.
Till exempel så ville Länsförsäkringar ha 6000 kr / år för helförsäkring.
MEN din återförsäljare (utgår från att han är auktoriserad CF MOTO säljare) erbjuder särskild Cf moto försäkring på nya maskiner.
Jag betalar istället 2600 kr för helförsäkring / år. Det är endast affären som kan teckna den åt dig så be dem ringa o kolla upp pris.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 14 mars 2016 kl. 07:08:03
Finns det någon strypning på dem om man traktorreggar, eller är det bara att man "inte får" köra mer än 50?
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: fantamicke skrivet 14 mars 2016 kl. 09:28:37
Finns det någon strypning på dem om man traktorreggar, eller är det bara att man "inte får" köra mer än 50?

Jag har också undrat det.

ATVHUSET.se skriver så här: Ej effektstrypt däremot stryp elektroniskt till 40km/h, acceleration upp till 40km/h påverkas inte.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: skogsbonne skrivet 14 mars 2016 kl. 09:32:12
nya traktor b ska det väl inte vara någon spärr på utan man får inte köra fortare bara?
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: fantamicke skrivet 14 mars 2016 kl. 21:30:50
Låter konstigt om det stämmer  :hmmm:
Varför har jag en känsla av att ingen kommer följa dem reglerna isåfall  ;D
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 15 mars 2016 kl. 08:20:13
Så är det ju med de flesta andra fordon, som t.ex. EU-mopeder, bilar, lastbilar, andra traktorer, snöskotrar o.s.v..
Varför skulle inte reglerna vara samma för en 4-hjulig traktor typ ATV?
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Hawk skrivet 18 mars 2016 kl. 11:43:54
Fantamicke, är din maskin med servo? funderar faktiskt på att köpa en c force 450cc också.
Ifall du inte har servo är hur är den i styrningen? är det värt att lägga +7000kr på servo eller är den hyfsat lättstyrd ändå? tänkte inte använda den för arbete i skogen mest landsväg och ibland lite lek i skogen.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: fantamicke skrivet 18 mars 2016 kl. 11:48:30
Hej. Jag köpte utan servo.
Jag kör också på landsväg och lite lätt terräng för skojs skull.  :)
Jag anser att den är väldigt lättstyrd så du blir inte trött i armarna i första taget.

Lägg dem 7000 kr på en bra packbox, lås osv.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: fantamicke skrivet 18 mars 2016 kl. 11:54:21
Så är det ju med de flesta andra fordon, som t.ex. EU-mopeder, bilar, lastbilar, andra traktorer, snöskotrar o.s.v..
Varför skulle inte reglerna vara samma för en 4-hjulig traktor typ ATV?

Jo du har rätt i det du säger.
Har aldrig riktigt funderat över reglerna för traktor då man har MC reggad på sina egna.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Hawk skrivet 18 mars 2016 kl. 12:47:46
Hej. Jag köpte utan servo.
Jag kör också på landsväg och lite lätt terräng för skojs skull.  :)
Jag anser att den är väldigt lättstyrd så du blir inte trött i armarna i första taget.

Lägg dem 7000 kr på en bra packbox, lås osv.



Okej ja bättre att lägga de pengarna på annan utrustning, känns inte riktigt värt att lägga 7.000kr  om man inte ska använda den som arbetsmaskin.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 19 mars 2016 kl. 09:16:10


Okej ja bättre att lägga de pengarna på annan utrustning, känns inte riktigt värt att lägga 7.000kr  om man inte ska använda den som arbetsmaskin.
Lägg pengarna på en servo. Maskinen kommer att vara attraktivare den dagen du ska sälja och du kommer att vilja ha det senare. Efter några timmar i skogen är det jävligt gott med servo, man blir inte trött i armarna. På gatan spelar det ingen roll men där ska maskin ändå inte vara.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Tripod skrivet 19 mars 2016 kl. 10:40:11
Det där med servo saknar man ännu mer med större/bredare däck. Med originaldäck känns det mesta lättstyrt. Testa själva ni som tvekar.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: jockejoakim skrivet 19 mars 2016 kl. 19:38:35
Jag anser att man gärna kan vara utan servo när man nöjesåker, är det lite kallt så håller man iaf värmen :)


Ska man däremot köra 6 timmar i skog på en dag så är servo nästan ett måste.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: myggan83 skrivet 19 mars 2016 kl. 19:48:05
Jag har kört 4-8 mila turer många många ggr utan servo i sjukt jobbig terräng och måste säga att servomaskin blir mitt nästa köp helt klart! Men det är nog rätt bra träning för underarmarna, triceps och skuldrorna utan servo.  ;D
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 19 mars 2016 kl. 20:06:46
Det är därför skåningar inte behöver servo, He-man kroppar naturligt.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: skogsbonne skrivet 19 mars 2016 kl. 20:08:50
Det är därför skåningar inte behöver servo, He-man kroppar naturligt.

behövs inte servo på gräsmattan
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 19 mars 2016 kl. 20:19:27
Det enda jag saknar på min maskin är just servo.. hade inte tvekat att köpa till det ()p
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: myggan83 skrivet 19 mars 2016 kl. 20:59:23
behövs inte servo på gräsmattan

Hahaha!  :lol:
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 19 mars 2016 kl. 21:00:51
 >:(
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 20 mars 2016 kl. 08:03:04
Jag har kört 4-8 mila turer många många ggr utan servo i sjukt jobbig terräng och måste säga att servomaskin blir mitt nästa köp helt klart! Men det är nog rätt bra träning för underarmarna, triceps och skuldrorna utan servo.  ;D

Cf är ju sjukt tungstyrda med, de modeller under 800cc.
Utvecklade tjurnacke och svällande axlar på nolltid!
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: myggan83 skrivet 20 mars 2016 kl. 09:27:28
 :lol:
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Bonez skrivet 23 mars 2016 kl. 12:22:20
could I ask what headlight bulbs this uses please?
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Kronblom skrivet 23 mars 2016 kl. 18:45:33
could I ask what headlight bulbs this uses please?
Probably this:
http://www.whygostock.com/headlight-bulbs-6000k-bright-as-hid/
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 23 mars 2016 kl. 19:00:52
Såna lampor köper man på ebay betydligt billigare.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: fantamicke skrivet 1 maj 2016 kl. 22:13:04
Lite uppdatering.
Första servicen som skulle göras vid 250 km är gjord.
Har i skrivande stund kört cirka 500 km. Den går bra i motorn och växellådan går som den ska.
Jag kommer upp i cirka 85 km / h med den när den är varmkörd.
Ska plocka bort strypningen så jag får alla 38 hk istället för 20 hk.

Jag är säkert den sista av alla som har hittat var låset sitter ;D. (Har läst manualen men där stod ingenting)
Pillade av ett lite lock när jag skulle tvätta maskinen och där satt den.
Har inte reflekterat över det innan.
Ja ja bättre sent än aldrig.
(http://s32.postimg.org/ur2rx35np/DSC_0112.jpg)

För övrigt inget att klaga på än så länge.
Återkommer med uppdatering efter 100 mila service och borttagning av strypningarna. Hoppas att den går ännu bättre då.


Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: SweSub skrivet 30 juni 2016 kl. 14:58:17
Har precis köpt en C-FORCE 450 EFI EPS. Kört ca 2 mil bara, men växlarna kärvar att få i. Är det att den är ny bara eller kan det vara något stort fel jag borde kontrollera innan första servicen ?

Sen undrar jag även om någon här tagit bort vajern som gör att man måste ha fotbromsen i för att lägga i Parkeringsväxeln?.
Är det svårt, och finns det någon guide?
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: viperia skrivet 30 juni 2016 kl. 19:40:53
Tjenixen!

Hämtade mig en 450 Efi i dag sprillans ny och med traktorreg. Den är ju spärrad till max 45 eller snarare 40Km/h enligt mätaren. Är lite sugen på att ta bort den här spärren för att få lite mer fart i skogen och på gruset hemma.

Enligt säljaren skulle det vara någon sladd till Cdi boxen man skulle rycka ur så skulle den gå som vanligt igen.

Någon som har mer info?

Mvh,
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: tedfred skrivet 1 juli 2016 kl. 09:39:46
Ja! Stämmer mycket bra det. Hur man gör får du reda på via PM. Vill inte att informationen kommer helt öppet så att detta blir för synligt, då kanske de ändrar på hur man gör :P och man får börja läsa elscheman igen.....Men det är förmodligen på exakt samma sätt som på min 800 :)
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: viperia skrivet 8 juli 2016 kl. 16:31:29
Kört nästan 15 mil med min 450 Efi nu och är riktigt nöjd än så länge. Men i går när jag kom hem så var maskinen stendöd när en vred på tändningen, en bekant hade kört lite medans jag var borta och efter lite felsökning var det en säkring som brunnit. Bytte säkring och allt var frid och fröjd tills en stund senare då jag märkte att jag inte kunde koppla på fyrhjulsdriften och efter att ha kollat fler säkringar och reläna osv hittar jag inget som är fel.

Är det någon annan som råkat ut för detta? Talat med några olika verkstäder som arbetar med Cf Moto och dom har inga andra förslag utöver det jag redan kollat,förutom att jag får komma in med den då för felsökning.

Det går väl förvisso på garantin men alla verkstäder inom rimligt avstånd är fullbelagda flera veckor framåt så vore grymt om man kunde lösa det själv om det är enkelt. Är det en bränd elmotor eller annat får set bli att lämna in men man kunde ju hoppas det var något enklare.

Mvh,

Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 8 juli 2016 kl. 16:37:39
Prova att mäta på kontaktdonet nere vid diffen så du ser att ström kommer fram till den elmotorn som kopplar in fyrhjuldriften mekaniskt.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: fantamicke skrivet 22 juli 2016 kl. 20:23:37
Tjenixen!

Hämtade mig en 450 Efi i dag sprillans ny och med traktorreg. Den är ju spärrad till max 45 eller snarare 40Km/h enligt mätaren. Är lite sugen på att ta bort den här spärren för att få lite mer fart i skogen och på gruset hemma.

Enligt säljaren skulle det vara någon sladd till Cdi boxen man skulle rycka ur så skulle den gå som vanligt igen.

Någon som har mer info?

Mvh,


Hej.

Det är mycket troligt att det är via cdi boxen strypningen sitter. Resten är redan fullt blås så att säga.

På min däremot som är MC reggad satt strypningen i spjället vilket resulterade att den gick som ett dass...såklart. Men det är åtgärdat och nu går den riktigt bra.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: fantamicke skrivet 22 juli 2016 kl. 20:29:19
Har precis köpt en C-FORCE 450 EFI EPS. Kört ca 2 mil bara, men växlarna kärvar att få i. Är det att den är ny bara eller kan det vara något stort fel jag borde kontrollera innan första servicen ?

Sen undrar jag även om någon här tagit bort vajern som gör att man måste ha fotbromsen i för att lägga i Parkeringsväxeln?.
Är det svårt, och finns det någon guide?

Hej.

Ja att det är lite motstånd i växellådan är helt naturligt när den är fabriksny. Ibland kan man behöva ge jätte lite gas för att kuggarna ska komma i fritt/rätt läge så att säga.

Varför vill du ta bort wiren om man får fråga? Jag har hört att den går att ta bort såklart.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Bryggan skrivet 26 juli 2016 kl. 23:02:21
Så här funkar traktorn: Motorn är ostrypt, men databoxen stänger av när man kommer upp i 40 km/tim, den hackar typ men går inte över 40.
Är det bara jag som är trött på dålig körbarhet i låga farter, Min går i princip inte att köra under 10 km/tim, då släpper variatorn och backasakta går inte heller
//Stefan
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: JanneVTR skrivet 27 juli 2016 kl. 20:40:12
Har i dag beställt en orange cf 450 kort variant. Vägreggad, Servo, hasplåtar och den bakre lådan med så att pojken kan åka med o hålla i sig lite. Han ville inte åka med på R1:än förra året så hoppas han vill nu. Vet att det måste skilja någonstans mellan dessa och maskiner som är dubbelt så dyra, men inte så mycket att jag vill hosta upp de pengarna. Hoppas man blir nöjd😉😉😉
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: JanneVTR skrivet 29 juli 2016 kl. 20:36:35
Kört ca 8 mil i dag. Funkar bra o pojken är nöjd o vill inget annat än o åka. Väldigt nöjd so far.. :)
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: viperia skrivet 30 juli 2016 kl. 03:14:54
Fått hem min älskling igen från verkstan och dom har bytt elmotorn i växellådan där fram som sköter i och urkoppling av fyrhjulsdriften. Fick titta på den gamla motorn och den var helt stum så verkade som den var helt körd. Enligt ÅF har dom aldrig varit med om detta på den nya 450 EFI så dom skulle undersöka min kassa motor närmare. Gick på garantin så var inget att orda om egentligen.

Nu jäklar skall det köras lite grus och sten i trädgården om vädret tillåter.

Mvh,
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: JanneVTR skrivet 30 juli 2016 kl. 14:52:17
Bild[ Invalid Attachment ]
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: viperia skrivet 2 augusti 2016 kl. 21:43:26
Halloj!

Har fått lite mer fart på min "traktor" nu, var uppe i ca 80km/h enligt gps i mobilen. Lyckades koppla bort en grej men då fungerar inte hastighetsmätaren vilket är lite tråkigt så kopplar nog tillbaks det såsom det skall vara, är ju dock i rätt riktning så detta kanske hjälper mig att hitta den där eländiga elektroniska fartbegränsningen.

Är egentligen inte ute efter att åka fort men dom har ju strypt maskinen så osmidigt det bara går, så fort man närmar sig 40km/h slår den ifrån så man nästan far över styret när man inte är med på att begränsningen är uppnåd. Dock väldigt skönt att inte behöva ha hjärnkoll på hastigheten utan man kan ha lagom gas och sen om den råkar gå i 38 km/h eller 43km/h spelar inte så stor roll.

Skruvade ut skruven på gashandtaget också men sitter ju ett "stop" gjutet på själva trottelhuset som begränsar det sista, vet att den går att slå bort det men vet inte om jag vill göra såpass mycket åverkan på maskinen. Hade varit bättre att ha en likadan bricka som den som sitter där orginal men bara klippa bort den fliken som går emot "stoppet". Kanske går att få tag på som reservdel genom någon återförsäljare så kan man bara skruva dit den om man eventuellt behöver lämna in maskinen.

Nästa projekt blir lite extra belysning, hasplåt samt en packväska/låda på lasträcket där bak. Kanske en korg på främre lasträcket också då det är ganska smidigt att lägga en del lösa grejer i snabbt.

Mvh,
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: fantamicke skrivet 8 augusti 2016 kl. 19:23:50
Den var riktigt snygg i orange också!
Ser också mer påkostat ut med hasplåtarna i aluminium också.  ()p


Bild [ Attachment ]
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: fantamicke skrivet 8 augusti 2016 kl. 19:33:53
Hastighetsmätaren på telefonen visade rätt enligt mig.
Min är vägreggad men där satt ju från början strypningar i trottelhuset och i spjället tror jag han sa.  :hmmm: ( Är ingen mekaniker direkt  ':) )
Då kom jag upp i 80/km enligt mätaren på maskinen.

När jag gjorde 100 mil service förra månaden så passade vi på att plocka bort strypningarna. Skillnaden var som natt & dag.
Den gamla gick som en fispotta i jämnförelse tycker man nu.  ^-^
Topphastighet ligger på runt 100 men som sagt, man köper inte en sån här maskin för att köra fort...men det känns mycket tryggare att man kan göra säkra omkörningar och följa trafik rytmen nu.


Halloj!

Har fått lite mer fart på min "traktor" nu, var uppe i ca 80km/h enligt gps i mobilen. Lyckades koppla bort en grej men då fungerar inte hastighetsmätaren vilket är lite tråkigt så kopplar nog tillbaks det såsom det skall vara, är ju dock i rätt riktning så detta kanske hjälper mig att hitta den där eländiga elektroniska fartbegränsningen.

Är egentligen inte ute efter att åka fort men dom har ju strypt maskinen så osmidigt det bara går, så fort man närmar sig 40km/h slår den ifrån så man nästan far över styret när man inte är med på att begränsningen är uppnåd. Dock väldigt skönt att inte behöva ha hjärnkoll på hastigheten utan man kan ha lagom gas och sen om den råkar gå i 38 km/h eller 43km/h spelar inte så stor roll.

Skruvade ut skruven på gashandtaget också men sitter ju ett "stop" gjutet på själva trottelhuset som begränsar det sista, vet att den går att slå bort det men vet inte om jag vill göra såpass mycket åverkan på maskinen. Hade varit bättre att ha en likadan bricka som den som sitter där orginal men bara klippa bort den fliken som går emot "stoppet". Kanske går att få tag på som reservdel genom någon återförsäljare så kan man bara skruva dit den om man eventuellt behöver lämna in maskinen.

Nästa projekt blir lite extra belysning, hasplåt samt en packväska/låda på lasträcket där bak. Kanske en korg på främre lasträcket också då det är ganska smidigt att lägga en del lösa grejer i snabbt.

Mvh,
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 8 augusti 2016 kl. 20:05:19
100 km/h i verklig fart? Låter imponerande för en 450 4wd får jag säga.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: JanneVTR skrivet 8 augusti 2016 kl. 20:08:49
Ja är ju faktiskt riktigt nöjd med färgvalet. Hari dag bokat in första servicen.
Har en fråga till er som har mekat med era maskiner, det blir ju varmt så in i bänken vid höger ben. Vad gör jag åt detta? Ta bort kat? Sitter den i så fall i början av ljuddämparen? Funderar på bandagerunt avgasrör. Är inte ute efter mer effekt(än) utan få ner värmen vid benet. Blir det bättre gassvar blir jag inte ledsen... :lol:
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 8 augusti 2016 kl. 20:40:17
Som sagt, tar ni bort katalysatorn utan att kompensera insprutningen tappar ni effekt. Jag har själv provat före och efter.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: JanneVTR skrivet 8 augusti 2016 kl. 21:20:11
Ok. Så det gör sådan skillnad med eller utan kat. Trodde mer om man tog o satte på helsystem och satte in öppet luftfilter alt moddade luftburk så började den i så fall gå tunt utan annat program till sprutet...
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 8 augusti 2016 kl. 21:52:43
Ok. Så det gör sådan skillnad med eller utan kat. Trodde mer om man tog o satte på helsystem och satte in öppet luftfilter alt moddade luftburk så började den i så fall gå tunt utan annat program till sprutet...
Nu kan jag iof inte skriva i sten på just CF450, men generellt kan vi avliva myten om ökad effekt iaf på de mindre kina maskinerna om underverk när det gäller att ta bort katalysatorn. Ljuddämparen blir svalare om inget annat, men frågan är om det i sig är ett problem som är värt besväret att kapa sönder ljuddämparen och e.v förlora garantier osv.  :hmmm:
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: TorstenB skrivet 8 augusti 2016 kl. 22:01:17
Är det verkligen avgassystemet som gör det varmt vid högerbenet? Är det inte variatorn?
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 8 augusti 2016 kl. 22:04:27
Variatorn bör inte gå så varm att det strålar ut, väl?  :hmmm:
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: TorstenB skrivet 8 augusti 2016 kl. 22:10:01
Det blåser ut varmluft.
Men jag vet inte så jag frågade. På 550 är det väldigt lågt som värmen kommer ut medans avgaset går upp och ljummar röven lite  :P Men kan göra både och kanske, har inte tagit bort kåpor och kollat.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: JanneVTR skrivet 8 augusti 2016 kl. 22:17:30
Kan ju vara variation. Värmer bra om vaden o pojkens häl o vad när han åker med. Ang. Kat då är det ju inte för att få mer effekt utan värmen som är problemet. Bara det inte blir mindre effekt vid ev borttagning av Kat. Får ta o kolla var värmen kommer i från ordentligt i morgon. Får be att återkomma och tacka för svaren så långt ;)
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: JanneVTR skrivet 9 augusti 2016 kl. 15:37:31
Här blir det varmt. Kommer inte från variatorn...[ Invalid Attachment ]
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 9 augusti 2016 kl. 15:45:38
Katalysatorn brukar sitta precis i början av ljuddämparen, säkert den som strålar värme.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: JanneVTR skrivet 9 augusti 2016 kl. 16:01:37
Ja måste vara den. Bara hitta något att klistra på inne i skärmen. Vill ju inte ta bort katten om det blir Mindre effekt. Missförstå mig rätt, är ju som sagt inte ute efter mer effekt men vill heller inte få sämre. Vill bara ha bort värmen egentligen. Som sagt, tack för svaren ;)
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 10 augusti 2016 kl. 20:02:05
Biltemas alutejp fungerar bra som busen och sitter bra, bara att tvätta nogrant innan.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: JanneVTR skrivet 11 augusti 2016 kl. 07:48:53
Tack för tipset ()p
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: JanneVTR skrivet 18 augusti 2016 kl. 15:28:21
Hade in hjulingen på 25 mils service i förrgår. Var på samma ställe som den köptes, men kommer försöka göra allt för att inte anlita dessa igen. Finns annan firma som säljer cf moto några mil bort som jag i stället kommer att vända mig till i största möjliga mån. Inga problem med personalen som utförde jobbet utan med innehavaren. Tänker inte hänga ut företaget för alla har vi olika uppfattningar om saker o ting,men att kunden ska behöva ta emot utskällning för att man ifrågasätter prisuppgifter,då tycker jag att det går för långt.
Nog om det, nu kör vi.....Ska de vad den gör i toppfart o återkomma,men det är ju inte det viktigaste. Då hade jag behållit R1:än😁😁
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: viperia skrivet 18 augusti 2016 kl. 17:11:44
Nej har ringt 4st firmor i min närhet som alla är auktoriserade för Cf Moto fått priser från 2400 kr till 4500 kr för den första servicen. Den firma som ligger i den lägre prisbilden är också den jag har störst förtroende för då dom servar och lagar det mesta med motor. Den återförsäljare jag köpte min 450 av låg rätt högt i pris, tycker personligen dom borde ha bättre priser när man ändå köpt sin maskin där för en hel del pengar.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: JanneVTR skrivet 18 augusti 2016 kl. 18:44:48
Kan bara hålla med dig Viperia  ()p
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: JanneVTR skrivet 19 augusti 2016 kl. 09:32:23
För de som är intresserade, fick upp den i 85-87 km enl. mätaren. Inga strypningar kvar förutom bricka kvar i variatorn...
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: viperia skrivet 21 augusti 2016 kl. 02:39:25
Tjenixen,

Skall in på första servicen med min maskin på Torsdag är det väl tänkt. Frågade då lite om strypningen av hastigheten som min har iom att den är reggad som traktor och dom skulle forska i det men menade på att jag kunde köpa en CDI/Styrbox som är till dom terrängreggade och peta i och sen kunde man åka fort. Kostade dock runt 3500 kr vilket jag tycker var lite dyrt men det är ju iaf ett enklare alternativ.

Tänkte även fråga er andra här om en annan sak. Körde en längre tur här om dagen på några mil samt lite arbete på tomten med vagn och grejer efter och har tyckte ett tag att bromsen tog väldigt dåligt så tog en titt under maskinen och såg att det var olja över hela bromsskivan samt beläggen. Verkade komma från luftburken så öppnade den och det fanns en hel del olja där, tappade nog ur ca 2-3 dl sen lär det ju ha runnit ut en del med.

Antar att det är vevhusventilationen som orsakat detta? Bör man fylla på lite mer olja eller är detta ett tecken på att det var för mycket i redan från början?

PS. Någon som har bra tips på en transportlåda att montera på bakre lastgallret?
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: JanneVTR skrivet 21 augusti 2016 kl. 07:38:20
Kolla nivån noga innan du fyller på. Kan varit för mycke i från början...
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 21 augusti 2016 kl. 13:36:07
Låter som de fyllt på förmycket olja och så har motorn, precis som sig bör, tryckt ut det via vevhusventilationen. Om du köpt den ny skulle jag utan tvekan kört den raka vögen till ÅF så kan de byta bromsbeläggen och göra rent ok och skiva.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: TorstenB skrivet 22 augusti 2016 kl. 20:01:42
Kan ju vara variation. Värmer bra om vaden o pojkens häl o vad när han åker med. Ang. Kat då är det ju inte för att få mer effekt utan värmen som är problemet. Bara det inte blir mindre effekt vid ev borttagning av Kat. Får ta o kolla var värmen kommer i från ordentligt i morgon. Får be att återkomma och tacka för svaren så långt ;)

Ok, är nog lite olika konstruktion ändå då. Tycker jag får ut mer värme längre fram och inte så farligt där. Sitter skyddsplåt runt avgassystemet och lite värme  sköld/isolering i skärmen.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: viperia skrivet 23 augusti 2016 kl. 00:58:00
Tjo igen!

Tänkte kolla en sak med er andra, vad får ni ut för varvtal ungefär? Min verkar vara helt stop runt 6100 RPM och då får man pressa den rejält typ medvind och nedförsbacke. Obelastat med växeln i neutral går det pressa den något högre men inte över 6500 RPM enligt mätaren.

Tittar man på specifikationen på en del sidor så uppger dom ju max hk runt 7000 RPM, min gissning är att om jag slår av den där piggen på trottelhuset som gör så man inte kan gasa fullt så lär man väl komma upp något mer i varv eller sitter det något varvstopp på maskinen också?

//V
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: viperia skrivet 26 augusti 2016 kl. 23:35:14
Hoj hoj!

Nu har jag äntligen hittat ett ställe att koppla ur hastighetsspärren så mätarna fungerar och den samtidigt inte stoppar vid 40km/h.

Kopplade även in en led ramp som extraljus i fram då jag ändå hade en liggande som skulle suttit på något annat men aldrig hamnat där.

Var även inne på första servicen i går och dom gjorde väl det vanliga men hitta inga direkta bekymmer dom gjorde rent bromsok, skiva och belägg bak samt bytte luftfiltret för det var helt dränkt i olja. Dom hade dock inga teorier hur det kom sig att närmare 4dl olja hamnat i luftburken. 

Gick på 2500 kr för hela servicen och det var väl helt okej pris enligt mig.

Nu till en annan fråga, det sitter ju ett pågjutet stopp på trottelhuset som gör att man inte kan ge full gas. Har detta något syfte från tillverkaren eller vågar man försöka sig på att pilla bort det? Vill ju dock inte få problem med garantier om jag måste lämna in den för något så man kanske gör bäst i att låta bli?

Förövrigt kommer den upp i 65km/h enligt den egna mätaren men med GPS i mobilen har jag nått max 80km/h dock medvind och redig hemlängtan haha.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: FelixSelma skrivet 27 augusti 2016 kl. 14:54:17
Hade också olja i luftburken vid första servicen men det var ett fabrikationsfel sa dom där jag lämnade in den så dom bytte nån packning.
Har också tagit bort spärren till gasen och den går
Betydligt bättre.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: viperia skrivet 27 augusti 2016 kl. 19:46:59
Tog bort stoppet i dag på trottelhuset och jädrar vilken skillnad när man ger full gas. Rör på sig riktig fint faktiskt når 90km/h utan problem men är rätt ostabilt med originaldäck då men skönt att ha det där rejäla draget iaf.

Någon som vet ifall det sitter brickor i variatorn på dessa precis som 550 Efi? Försökte få loss min men muttern satt som berget och lossna inte trots muttermaskin så vågade inte bända mer.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: JanneVTR skrivet 27 augusti 2016 kl. 21:30:29
Enl. mekanikern som servade min ska det vara en bricka i variatorn på våra och två i 550:n. Har själv ännu inte hunnit med o kolla,då frugan har en förmåga att vara ute o köra med min(/vår) varje gång jag hade tänkt o meka lite.😁😁
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: godspeed skrivet 14 september 2016 kl. 23:19:05
Jag och polare köpte en exakt likadan som trådskaparen, är helt galet nöjda med den! ;D
Vi drar en hel del tung ved och har köpt en rejäl timmervagn med insatsflak till den, kan lägga upp lite bilder vid nåt tillfälle om så önskas, köpte den här plus rejäl elektrisk vinsch http://www.superbilligt.se/atv/vagnar-tillbehor/worker-atv-timmervagn-med-flak-samt-kran-2
Ska dock göra extra batterilåda för att lyfta rejält grova stockar slukar batteri! ':)

Vår erfarenhet av den på det negativa planet är endast 3 saker

1: Växla till lågväxeln går ibland inte i som den ska, ska be ÅF justera, händer sällan och ifall man håller koll på det så gör den inte såhär
2: Största besvikelsen är dragkroken, seriöst, hur kunde de göra den så dålig jämfört med 500/550:an ?  :(veryangry):
3: Batteriet drog ur för oss här , stått orörd 1,5 månad och batteriet var helt dött, laddade och sen funkade det fint igen

Relaterat till dragkroken, köp och prova INTE de befintliga som finns, 450:ans chassi är annorlunda jämfört mot 500/550 etc, samma bulthål i botten men sen stämmer inte avstånden alls längre, det här hade inte ÅF en aning om, än värre var att en känd internetbutik många köper ifrån inte heller var säkra på det varpå vi fick returnera den vi köpt i tron att det skulle fungera fint

Vi har löst det här fenomenet med att dragkroken sjunker med ett spännband från biltema runt och under kroken och upp i chassiramen, funkar perfekt, inte snyggt och håller väl säkert inte för fullt lastat vagn men det funkar!

Hastighet är strax över 100 med den,  (vägreggad) och den går stabilt och fint på vägarna, mycket rolig att leka med på grusväg också  :headbang:
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 19 september 2016 kl. 10:21:55
Batteriproblemet kan vara för klen generator, om ni kört med vinschen så kan maskinen gå medan ni kör, men när du skall ha igång den igen finns ingen kräm.
Vet du hur många A generatorn är på?
På min Linhai var det omöjligt att ploga mer än en liten infart om man inte skulle tömma batteriet.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: viperia skrivet 27 september 2016 kl. 22:08:09
Hade inne min på verkstan för en vecka sedan ungefär, fick problem med en massa olja i luftburken igen men efter lite forskade finns det tydligen ett kit från CF Moto för att bygga om vevhusventilationen och flytta den till andra sidan av motorn. Så lämnade den hos min ÅF som hade ett sådant kit inne så var snabbt löst. Så nu är det nytt luftfilter och ny olja i motorn för andra gången sedan den var ny, allt har ju dock gått på garantin. Tycker dock det är dåligt att om nu felet är känt av CF Moto att man levererar maskiner utan att bygga om vevhusventilationen, men dom kanske hoppas att det inte blir ett problem på alla maskiner.

På Fredag är det dags för andra servicen också, har dock kört över några tiotals mil men den går riktigt fint nu maskinen tycker jag och det känns som växlarna bara blir lättare och lättare att få i för varje dag.

En väldigt tråkig grej hände mig dock när jag var och lekte i närmsta skogspartiet. Lyckades med den stora bedriften att kroka i en rejäl gren i lastracket bak när jag rundade en gran när jag åkte ner för en brant bergsstig, det slutade med spräckt plast samt att bakre fästena i ramen vek sig och vred sig. Blir att köpa ett nytt lastrack till att börja med, låg runt 1000 kr hos min ÅF sedan får jag efter det försöka mig på att svetsa på nya fästen på ramen så man kan skruva fast grejerna igen. Nästa steg blir väl att byta plastkåpan i bak men den var lite dyrare så får bli längre fram känner jag.

Mvh,
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: viperia skrivet 3 oktober 2016 kl. 20:31:10
Hoj,

Tänkte svarva till ett par spacerplattor till min leksak, är det någon här som vad ytterdiametern på plattorna brukar vara? Kanske någon som har ett par lösa att mäta på? Annars får man väl ta och skruva av däcken i morgon och kolla.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: godspeed skrivet 10 januari 2017 kl. 11:00:21
Batteriproblemet kan vara för klen generator, om ni kört med vinschen så kan maskinen gå medan ni kör, men när du skall ha igång den igen finns ingen kräm.
Vet du hur många A generatorn är på?
På min Linhai var det omöjligt att ploga mer än en liten infart om man inte skulle tömma batteriet.

Halloj!
Sorry för sjukt segt svar
Jag hittade det specifika här, kolla min bild så ser du vad den har, jag har ingen aning om ifall det är vekt eller så och om det kanske går att ändra
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 11 januari 2017 kl. 08:02:59
Ca 23 A borde generatorn ge med de data som presenteras.
Belysningen drar ca 10 A, och tum och handtagsvärmare (om du har det) kanske nåt liknande.
Men har du inga värmare eller extraljus så borde laddningen räcka till.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: godspeed skrivet 12 januari 2017 kl. 14:09:33
Ca 23 A borde generatorn ge med de data som presenteras.
Belysningen drar ca 10 A, och tum och handtagsvärmare (om du har det) kanske nåt liknande.
Men har du inga värmare eller extraljus så borde laddningen räcka till.

Vi har just nu inte något extra alls på den, blir nog bara belysning till vagnen men där tänkte jag ändå köpa warn dual battery kit för att få till det på ett vettigt sätt, särskilt när man är på G att bygga om vagnen med en stadigare kran för att slippa ett krantorn i huvudet som jag höll på att få under julhelgen pga en dålig svetsning och galvning :/

Editerar denna post

En fråga till på det här, har du eller någon annan tips på bra batteri att byta från originalet som medföljer till något annat bättre för det är helt klart att man sliter på det lilla originalet som finns i den
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: JussiN skrivet 16 januari 2017 kl. 22:49:28
30ah är ju stort för att vara ett batteri i en fyrhjuling.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: godspeed skrivet 17 januari 2017 kl. 13:09:31
30ah är ju stort för att vara ett batteri i en fyrhjuling.

Jo, men jag tvekar på att man får ut 100% från den i laddning, förluster torde ju finnas och som Rickard sa ovan så säger han att man borde få ut ca 23A från den
Och, batteriet och vad generatorn ger är ju olika som bekant
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: GeFeldz skrivet 17 januari 2017 kl. 18:27:45
Ett för stort batteri påfrestar laddsystemet mer och enda fördelen är att det tar längre tid att dra ur batteriet. Laddar inte maskinen tillräckligt för all strömåtgång så gör den det inte. En annan sak är att full laddström inte uppnås under ett visst varvtal, på tomgång eller just över ger laddsystemet långt ifrån några 23A. Det man kan göra är att använda lågväxeln för att ladda mer vid låg fart.

Edit: Det är viktigt att skilja på Ampere (A) som är måttet på strömstyrka och Amperetimmar (Ah) som är ett mått på energimängd i batteriet. Ett batteri med 30Ah kan belastas med 1 Ampere under 30 timmar (teoretiskt, vid rätt temperatur och vid full batterikapacitet) innan det är helt urladdat, eller med 30A under en timme.

Laddsystemet måste vara dimensionerat efter kapaciteten, det är enklare för laddsystemet att hålla ett mindre batteri laddat än ett större eftersom det är mindre mängd energi som "ryms" i det mindre batteriet. Har man ett för stort batteri får laddsystemet jobba hårt hela tiden och kanske inte räcker till för att hålla batteriet fullt. Ett bly-syra-batteri åldras mycket fortare ju mindre laddning som är i det, så ett för stort batteri kan vara sopslut på kort tid om man inte underhållsladdar det ofta.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: AndersP skrivet 18 januari 2017 kl. 09:49:47
Jag kopplade bort det automatiska halvljuset. Då får man nästan 6 Ampere som kan ladda batteriet istället.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 19 januari 2017 kl. 12:56:12
Ett för stort batteri påfrestar laddsystemet mer och enda fördelen är att det tar längre tid att dra ur batteriet. Laddar inte maskinen tillräckligt för all strömåtgång så gör den det inte. En annan sak är att full laddström inte uppnås under ett visst varvtal, på tomgång eller just över ger laddsystemet långt ifrån några 23A. Det man kan göra är att använda lågväxeln för att ladda mer vid låg fart.

Edit: Det är viktigt att skilja på Ampere (A) som är måttet på strömstyrka och Amperetimmar (Ah) som är ett mått på energimängd i batteriet. Ett batteri med 30Ah kan belastas med 1 Ampere under 30 timmar (teoretiskt, vid rätt temperatur och vid full batterikapacitet) innan det är helt urladdat, eller med 30A under en timme.

Laddsystemet måste vara dimensionerat efter kapaciteten, det är enklare för laddsystemet att hålla ett mindre batteri laddat än ett större eftersom det är mindre mängd energi som "ryms" i det mindre batteriet. Har man ett för stort batteri får laddsystemet jobba hårt hela tiden och kanske inte räcker till för att hålla batteriet fullt. Ett bly-syra-batteri åldras mycket fortare ju mindre laddning som är i det, så ett för stort batteri kan vara sopslut på kort tid om man inte underhållsladdar det ofta.

Håller inte helt med dig om detta, inte i just detta fall, en 23A genarator har inga problem att hålla ett 30Ah batteri laddat, och batterikapaciteten behövs just när man talar om t.ex. snöröjning, då är det viktigt att ha ett lite större batteri om generatorn bara ger 23A.
Winschen kanske drar 150 A eller mer så det finns ingen chans att generatorn skall hålla laddningen om man plogar med mycket winschning, om man har ett för litet batteri.
Jag tycker att 30 Ah, kanske t.o.m 40 Ah borde vara standard på alla fyrhjulingar som skall kunna använda winsch.

Eller egentligen oavsett, det enda gemensamma på alla fyrhjulingar jag haft är att batterierna har varit för klena.
På samtliga.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 8 juni 2017 kl. 12:22:11
Så har jag då fått ihop 10 mil med min 450.
Några reflektioner.
Dragkulan alldeles för lågt monterad, måste höja den 10-12 cm.
Ganska svårväxlad alldeles i början men börjar bli bättre.
När bränslemätaren visar tomt är det 10! liter kvar.
Det följde inte med några verktyg alls, ÅF har väl slarvat med det.

Draget måste jag modifiera själv.
Bränslemätaren skulle dom åtgärda på första servicen.
Verktygssats skulle jag få i samband med servicen.

Passning av plastdetaljer och svetsar är bra.
Kvalitetskänslan bra, finishen också.

Lite trött i accet men man får nog upp den i tresiffrigt om man varvar ut den och har medvind och hemlängtan.

Hur den håller är skrivet i stjärnorna men hittills nöjd med köpet.


Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 18 juni 2017 kl. 18:43:53
Såja, 25 mil avklarade och idag för första gången till skogs med den.
Inte så jävla roligt.
Första kilometrarna gick ganska bra även om jag gärna hade viljat ha några centimeters markfrigång till.
När jag inte ens kommit halvvägs till kojan fick jag vända.
När jag krypkör över stock och sten misständer hjulingen, smäller och tappar orken.
Luktar bensin.
En sak som nästan fick mig att krascha flera gånger är att hjulingen höjer gasen ganska mycket då jag ger fullt utslag med styret.
Inte märkt det tidigare men otroligt otrevligt då man krypkör och måste svänga fullt.
Livsfarligt.
En centrumkåpa till hjullagret lossnade efter vägen.
När man kör i gupp känner jag i styret att något är glappt, troligen något i höger fjädring.
Resan hem efter väg gick bra, det verkar som att felet är på lägsta varven.
Lite tendenser till avgasknallar ibland då jag sänker gasen.
I morgon måndag ringer jag ÅF, inte så jävla muntert det här.


Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 18 juni 2017 kl. 19:07:53
Jag får intrycket CF håller väldigt ojämn sammansättningskvalitet, en del går helt felfritt och en del verkar strula direkt. Detta måste de jobba på.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 20 juni 2017 kl. 16:01:29
Fick en möjlig felorsak förklarad för mig.
Blir hett som fan under sadeln från avgassystemet, det kände jag tydligt också.
Där under är också luftburken och en väldigt kort tratt för insug av luft.
Tratten ligger väldigt nära avgassystemet.
Teorin är att maskinen drar i sig alldeles för varm (het) luft och därför går illa.
Detta vid smygkörning.
Vid högre farter försvinner problemet pga att det kommer in svalare luft av fartvinden.

Det kan stämma eftersom jag inte märkt av problemet tidigare utan märktes efter någon kilometers smygkörning i skogen.
I så fall är maskinen helt enkelt felkonstruerad.


Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 30 juni 2017 kl. 18:32:50
Sådärja...hämtat maskinen efter 2 veckor på verkstad.
Nyservad och felsökt, avgasbandage på avgassystemet.
Ny bränslepump.
Borttagna innerskärmar så att motorn får mer kylning.
Gick fint att köra 10 km hem efter väg.
Lät den puttra 10 minuter på tomgång och for sedan ut och krypkörde.

SAMMA JÄVLA FEL ÄNNU!

Misständer luktar bensin och tappar orken, slocknar nästan ibland.
Alltså ska man behöva vara försökskanin åt Kineserna?


https://youtu.be/ixOsHRP4v6g (https://youtu.be/ixOsHRP4v6g)

https://youtu.be/NNC0r6weKnY (https://youtu.be/NNC0r6weKnY)

Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 30 juni 2017 kl. 18:44:22
Jag hade samma problem med min cf 500 2012, kul att de kör vidare med samma värdelösa design.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 30 juni 2017 kl. 19:11:06
Fick du klart för dig vad felet var??
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 30 juni 2017 kl. 19:19:07
Det låter snarare som din verkstad är klåpare.....
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 30 juni 2017 kl. 19:34:20
Man kan ju se det på flera sätt.
Min verkstad är helt nya på CF.
De säljer och servar Arctic Cat, Polaris och Honda.
Helt nya på CF Moto service, de säljer ännu inte CF.
Dom kanske är klåpare som inte kan felsöka en ny maskin eller så är det felkonstruerad maskin.

Hursomhelst så är jag väldigt besviken.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 30 juni 2017 kl. 19:55:21
Felkonstruerad i dagensläge är mer och mer sällsynt, att samma fel återkommer 10km från verkstad kallar jag klåpare.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: TorstenB skrivet 30 juni 2017 kl. 20:07:45
Fast det hur ju varit problem på flera modeller att soppa slangen går för nära varma delar med förångning etc.

Jag har t.ex. inte samma problem på 550 trots flera kilometer krypkörning på lågväxel.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 30 juni 2017 kl. 20:17:04
Jag kommer att kontakta ÅF direkt på måndag.
Har redan skickat mail åt dom.
Nu är jag JÄVLIGT less på maskinen.
Köpte den för att jag verkligen behöver den under sommarhalvåret.
Jag räknade kallt med att en ny ATV skulle klara av att frakta mig 7 km i skogsterräng utan att trassla.
Om generalagenten köper tillbaka maskinen:

Yamhaha here I come!
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 30 juni 2017 kl. 20:45:44
Ok, då är det serviceverkstadens fel att min 450 går illa?
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 30 juni 2017 kl. 20:52:17
Ok, då är det serviceverkstadens fel att min 450 går illa?

Nä, den är felkonstruerad från fabrik.
Avgasröret går för nära tanken, förgasare osv min kokade bensinen non-stop.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 30 juni 2017 kl. 20:57:09
Är inte 450 insprutare?
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 30 juni 2017 kl. 20:59:08
Jo, 450 är insprutare.

Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 30 juni 2017 kl. 21:04:10
Är inte 450 insprutare?

En liten bagatell bara.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 30 juni 2017 kl. 21:04:35
Då har jag oerhört svårt att tro bränslet kokar då injektorn sitter direkt i anslutning på insuget precis intill toppen. Är bränsleledningarna klädda i aluminiumisolering mot värme?
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 30 juni 2017 kl. 21:25:13
Nu börjar detta bli lite för avancerat för medelsvensson.Ska inte en maskin släppt för medelsvensson ha detta löst redan från fabrik?
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 30 juni 2017 kl. 21:29:12
Jo så klart, jag bara funderar på vad som kan vara problemet. Och som nämnts att det varit bränslebekymmer i kombination med värme på tidigare modeller så borde de vara isolerade. Det är de på min.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 30 juni 2017 kl. 22:19:18
Jo så klart, jag bara funderar på vad som kan vara problemet. Och som nämnts att det varit bränslebekymmer i kombination med värme på tidigare modeller så borde de vara isolerade. Det är de på min.

Du har ingen cf
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 30 juni 2017 kl. 22:28:10
Du har ingen cf
Sant och med tanke på det intrycket jag får av dem kommer jag nog aldrig att ha en heller....
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: myggan83 skrivet 1 juli 2017 kl. 13:27:01
 :lol: :lol: :lol: hur är stötdämparna? Är dom fortfarande lika stenhårda som dom äldre?
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 1 juli 2017 kl. 15:25:03
Uppdaterar info om min 450.
Jag trodde att problemet var värme men det måste vara något annat.
For ut och krypkörde med kall maskin.
Samma problem om än något mindre än med riktigt varmkörd maskin.
Går ok på högre varv men tycker den är jävligt slö.

Kanske tändningsfel.

Bytte stift idag bara för att testa det.
Den gick bra i en minut eller två sedan började den gå illa som fan igen på låga varv.
Börjar fundera om det är någon form av kallstart som ligger på.
Vet inte om färgen på gamla stiftet är normalt...är det inte ganska svart runt isolatorn eller vad den runda knappen kallas?

https://drive.google.com/file/d/0BxC2KsueupKCVVJ6WGxkTWNQdVk/view?usp=drivesdk (https://drive.google.com/file/d/0BxC2KsueupKCVVJ6WGxkTWNQdVk/view?usp=drivesdk)

Edit: Pratade med ATV Sweden idag.
De skickar omgående en ny CDI box, byter själv och ser om det hjälper.
De är hittills tillmötesgående och vänliga.

Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 4 juli 2017 kl. 12:12:27
Uppdatering.
Bytte CDI box idag, rejält kallt idag bara 7 grader och regn.
Bra temp för att maskinen ska må gott.
Startade maskinen och lät den stå på tomgång 5 minuter.
Hann bara krypköra 30 meter innan samma fel återkom.

Den här maskinen är hopplös.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 4 juli 2017 kl. 12:24:19
:lol: :lol: :lol: hur är stötdämparna? Är dom fortfarande lika stenhårda som dom äldre?


Var du med när min välte på plan mark i Värmland?
Livsfarlig!

Uppdatering.
Bytte CDI box idag, rejält kallt idag bara 7 grader och regn.
Bra temp för att maskinen ska må gott.
Startade maskinen och lät den stå på tomgång 5 minuter.
Hann bara krypköra 30 meter innan samma fel återkom.

Den här maskinen är hopplös.


Släng den och köp något bättre  ()p ()p
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 4 juli 2017 kl. 12:48:40
Jodå, det är väl ungefär vad jag kommit fram till.
Kanske inte slänga eftersom den bara gått knappt 30 mil.
Men försöka att de gör återköp.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 4 juli 2017 kl. 14:14:48
Låt ÅF fixa den, jag har en kollega vars nya Volvo för 400.000 kr är inne på sina andra växellåda på sex månader, ska han skrota bilen med då? Det är uppenbart någon komponent fallerar vid värme, kollat tändspolen tex? Fel kan det bli på alla fordon, det gäller att de som felsöker vet vad de håller på med. Ge inte upp. Än iaf.....
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 4 juli 2017 kl. 14:51:45
Har bokat tid hos ÅF i morgon bitti.
Lite trist att det är 25 mils bilkörning enkel väg.
ATV Sweden har iaf varit mycket tillmötesgående hittills.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 4 juli 2017 kl. 14:58:25
Enligt svensk konsumentlag har åf tre försök innan man kan kräva ett återtagande, var tydlig med att du kommer att åkalla din lagliga rätt efter just tre gånger. Kanske de brukar allvar.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 4 juli 2017 kl. 16:31:59
Det är nog så att de har 2 försök på sig och återkommer det en tredje gång så kan jag kräva återköp.
Generalgenten är informerad av mig att jag vet mina rättigheter.
Om de inte lyckas åtgärda felet under morgondagen så har de lovat mig ny maskin eller återtagande.

Lite spännande och se vilken maskin som följer med mig hem i morgon EM.
Har fått ett skaplig pris på en Grizzly 450 i samma stad och kanske blir den som får följa med hem.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 4 juli 2017 kl. 16:35:02
Yamaha är nog alltid ett säkert köp.  8)
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 4 juli 2017 kl. 19:12:46
Atv Sweden verkar bättre än Brp iallafall som bara ger kunden fingret.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Jupiter skrivet 4 juli 2017 kl. 21:06:37
Inte funderat på Polaris 570 eller Can-Am 570?
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 4 juli 2017 kl. 23:01:54
Polaris har jag kikat på, verkar ok.
Can-Am verkar mest vara buspojkarnas val  :)
Can-Am har ju iofs bra markfrigång med diffen är väl lite si å så.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 5 juli 2017 kl. 21:33:59
Jag kanske har en fungerande maskin nu.
Har testat nu och så här bra har maskinen aldrig gått på låga varv.
Enligt verkstad var tomgången för hög, då blir EFI systemet snurrigt.
De har varit på en annan maskin med exakt samma fel.
Nåja, blåser inte faran över ännu.
När jag körde idag var det bara 4 grader och regn.
Aldrig kört maskinen i så kallt väder.
Få se vad som händer när(om)värmen återkommer.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 12 juli 2017 kl. 15:37:56
Provade åka till kojan igår.
Körde först efter en fyrhjulingväg och sista kilometrarna är det ren skogskörning.
Går att ta sig fram men man måste köra sakta pga av stenig terräng.
Inga problem efter fyrhjulingsstigen men när jag kört en timme och kört en kilometer i terrängen kom felet tillbaka.
Maskinen tappar orken, avgassmällar och bluddrar.
Kompisen som körde bakom hörde tydligt smällarna och sa att det bolmade mer än normalt ur avgassystemet.

Fy fan vad less man blir.

Edit: Det är nog så att maskinen i grund och botten är felkonstruerad.
För inkapslad motor, det blir hett som fan under sadeln vid låg fart och den börjar gå jäkligt illa pga värmen.

Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: godspeed skrivet 24 augusti 2017 kl. 11:45:56
Provade åka till kojan igår.
Körde först efter en fyrhjulingväg och sista kilometrarna är det ren skogskörning.
Går att ta sig fram men man måste köra sakta pga av stenig terräng.
Inga problem efter fyrhjulingsstigen men när jag kört en timme och kört en kilometer i terrängen kom felet tillbaka.
Maskinen tappar orken, avgassmällar och bluddrar.
Kompisen som körde bakom hörde tydligt smällarna och sa att det bolmade mer än normalt ur avgassystemet.

Fy fan vad less man blir.

Edit: Det är nog så att maskinen i grund och botten är felkonstruerad.
För inkapslad motor, det blir hett som fan under sadeln vid låg fart och den börjar gå jäkligt illa pga värmen.

Det här låter konstigt, vi har upplevt väldigt lite problem med vår maskin, nästan obefintligt egentligen

Det enda jag kan tänka mig, är att din verkstad inte har gjort om vevhusventilationen
Vi har en verkstad där de inte hade en jävla aning om det här och strulade som fan, till sist så började den ryka och poffa och vi vågade inte köra med den
Trodde i vår enfald att verkstaden hade fixat till det men deras meck plus chefer fick ringa ATV sweden och då som först efter en månads stillestånd så fixades det, första tecknet är olja i luftburken

Vill passa på att rekommendera alla som har en cf 450 att kolla så att er verkstad har gjort det här, efter det var gjort så går vår maskin som en dröm igen

Vill även passa på att varna för Vimmerby bil&plåt , anlita inte dem!
Här kommer min story om det här,  och moralen är att alltid kolla och dubbelkolla, begär de gamla delarna tillbaka också så att ni vet att venten är ombyggd om den inte redan är fixad från fabrik då ni köpt den
Vi hade vår inne och 2 gånger innan talade jag med chefen/ägaren om vevhusventen och "vi vet nog vad du menar, men påminn oss när du lämnar in den också" och sen lustigt nog 3-4 timmar senare var den klar hux flux, misstänkte det gick för fort och det gjorde det också
Sen fick vi ju felet på den efter 1 körning, lugnt dessutom, puffade ett moln av avgasrök och gick skit, ställde den åt sidan
Sen så när vi lämnar in den efter deras semester 2v senare, så är kundmottagaren lite småvresig och tjurigt säger att han måste lita på sin mek, 2v går till och där mellan talar jag med mecken som inte hade en jävla aning om vad det är, han fick ringa atv sweden och då fick de ordning på den biten
Mecken erkänner också att han fyllt för mycket olja i maskinen vid servicen, och att det var vad som orsakade röken, jävla skojare
Tog dem 2v ytterligare, vi var utan maskinen nästan 6v, sure semester måste alla ha men om de gjort sitt jobb så hade vi kunnat köra den utan problem

Sen har de mage att ta ut fullpris och TJAFSA med mig om priset bara för att maskinen inte är köpt hos dem, så om ni har er maskin i områdena runt Vimmeby, åk för fan inte dit vad ni än gör, vi kommer betala fakturan och aldrig mer rekommendera en enda person att åka dit med varken bil eller mc/atv
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Caper skrivet 30 augusti 2017 kl. 00:23:05
Vevhusventilationen åtgärdad innan jag hämtade ut maskinen och trippelkollat av mig.
ÅF köpte tillbaka maskinen och kör nu en 4 år gammal Grizzly som går som en våt dröm.
Det är skillnad på äpplen och päron...
Jag kommer hädanefter hålla mig till dom etablerade märkena.
Grizzlyn är bättre på alla punkter förutom bränsleförbrukningen vilket inte är så konstigt.
CF'n var ju en 450 och Grizzlyn är en 700.
Titel: SV: Nya Cf Moto 450
Skrivet av: Kentcf skrivet 8 april 2019 kl. 21:35:03
 :nono:Du skall ta ur kabeln på den sidan närmast cdi boxen då funkar hsstighetsmätarn o det andra också
 :sunny:
Den var riktigt snygg i orange också!
Ser också mer påkostat ut med hasplåtarna i aluminium också.  ()p