ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Diesel Nordlöf skrivet 4 oktober 2018 kl. 00:47:18

Titel: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 4 oktober 2018 kl. 00:47:18
Ikväll installerade jag Maptun steg 1 på min 570 T3B PRO årsmodell 2018. Steg 1 omfattar enligt annons uppgradering till 65hk och borttagen hastighetsspärr (tidigare 60km/h)

Installationen kunden nog inte gått smidigare, extremt enkel liten dosa med touchskärm man använder sig av.

Då det var 2 grader kallt ute och jag var klädd som en svensk på semesterort blev det dock endast en kvick provkörning upp till 90km/h sen vände jag och for hem. Men det lilla jag han känna efter så kändes allt finfint, får bli en seriösare utvärdering under torsdagskvällen. Vill förövrigt köra lite lungt då maskinen inte ens hunnit slå om till 10 timmar
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 5 oktober 2018 kl. 13:50:54
Igår kväll han jag med en lite seriösare provkörning och jag är nöjd även om jag inte vet hur en ostrypt 570 går efter 60km/h.

Installationen var som sagt hur enkel som helst, kunde ha varit lite tydligare om vart man generellt finner OBD-uttaget men då jag visste det redan så var det mer en reflektion i efterhand.

”Welcome Stefan Nordlöf” som återförsäljaren lade in i displayen vid köp hade jag trott skulle försvinna vid uppgradering, glatt överraskad att så inte skedde med uppgraderingen. Skulle tro toppfarten ligger en bit över 100km/h, svårt att säga men till 85km/h som det blev igår kväll går det rätt fort
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Mrlilje skrivet 5 oktober 2018 kl. 14:51:30
Låter bra att du är nöjd!
Toppfarten är för mig inte så intressant, utan upplevelsen dit ;)
Min 570 gör iaf 90+ med 27" Swamp Witch som är rätt tunga.

Har haft en -16 650 tidigare och nog gick den bättre än min nuvarande 570, men svårt att "komma ihåg" känslan 1,5 år senare...
Samt att jag hade en 1000R emellan... där är draget enorm  ;D

Forsätt uppdatera om du kommer på fler skillnader  ()p
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 5 oktober 2018 kl. 15:40:26
Helt enig, accelerationen och styrkan är överordnat toppfart. Men man måste ju såklart ta reda på toppfarten

Får se om det blir ett test ikväll, lite mycket annat också att stå i
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 7 oktober 2018 kl. 21:27:16
Nu har jag hunnit utvärdera lite mer, och nog går den bra alltid :)

Tycker att upptill 90km/h går den som en raket sen börjar den klinga av lite i accelerationen, toppfarten är för mig av underordnat betydelse så den har jag inte testat. Känner mig konstant nojig att de det ska springa ut en grävling eller nått annat otrevligt... Om jag skulle gissa så tror jag den når 110km/h men troligen inte mer. Men svårt att veta...

Den känns som att köra en orginal fast med mer kraft, mjukvaran känns perfekt.

En positiv sak är att jag inte alls märker av samma värme från avgassystemet, så jag antar Maptunmjukvaran skickar in mer bränsle än orginal. Tidigare blev det väldigt varmt, så pass att man fick sära på benen för att få lite svalka, nu är det bara behaglig värme även vid körning på lågväxeln långa stunder i skogen.

Pappa får väl sin 570 T3B -19 vilken dag som helst så då får man jämföra orginalmotor mot uppgraderad igen, gissar att jag kommer uppleva hans som aningen trött:)
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Mrlilje skrivet 8 oktober 2018 kl. 10:51:06
Nu har jag hunnit utvärdera lite mer, och nog går den bra alltid :)

Tycker att upptill 90km/h går den som en raket sen börjar den klinga av lite i accelerationen, toppfarten är för mig av underordnat betydelse så den har jag inte testat. Känner mig konstant nojig att de det ska springa ut en grävling eller nått annat otrevligt... Om jag skulle gissa så tror jag den når 110km/h men troligen inte mer. Men svårt att veta...

Den känns som att köra en orginal fast med mer kraft, mjukvaran känns perfekt.

En positiv sak är att jag inte alls märker av samma värme från avgassystemet, så jag antar Maptunmjukvaran skickar in mer bränsle än orginal. Tidigare blev det väldigt varmt, så pass att man fick sära på benen för att få lite svalka, nu är det bara behaglig värme även vid körning på lågväxeln långa stunder i skogen.

Pappa får väl sin 570 T3B -19 vilken dag som helst så då får man jämföra orginalmotor mot uppgraderad igen, gissar att jag kommer uppleva hans som aningen trött:)

Låter mycket bra! Väntar själv på ett prisförslag från en lokal firma som har boxen, så jag bara behöver en licens samt att grannen också vill göra = kunde få lite bättre pris om vi kom med 2st samtidigt :)
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 9 oktober 2018 kl. 22:15:25
I eftermiddag blev det ett antal test av toppfarten och jag blir lite fundersam, rör ju på sig bra upptill ca 85-90km/h sen liksom klingar det av och idag på 4 repor fram och tillbaka på samma sträcka blev det 95, 95, 98, 99km/h.

Som kraften är upptill närmare 90km/h tycker jag det är smått obegripligt att den inte går fortare, det känns inte som det är så höga varv heller och att det borde finnas mer att ge.

Med tanke på att en ostrypt 570 ska toppa 105km/h så borde väl min kunna åtminstone nå det, jag har ju trots allt orginaldäck och en mjukvara som sägs leverera 65hk

Har mailat Maptun ikväll så vi får väl se vad de säger, de har hittills varit och nosat på toppbetyg i mail och telefonkontakt så jag räknar med en bra uppdatering imorgon :)

Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Tripod skrivet 12 oktober 2018 kl. 01:00:41
Min 570 toppar ca 105 om jag har 0,5 bar i däcken (Det är ca 103 på GPS'en). Fast nog är dom sista 5 km/h lite sega.
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 12 oktober 2018 kl. 09:00:59
Min 570 toppar ca 105 om jag har 0,5 bar i däcken (Det är ca 103 på GPS'en). Fast nog är dom sista 5 km/h lite sega.

Jag funderar på om det är så att en PRO som är 7% lägre växlad enligt spec helt enkelt vid ca 95km/h uppnått maximum av hur remmen kan flyttas på sekundär och primär. Det kan ju vara så att de inte är nedväxlade uteslutande genom drevning utan att en PRO kanske är nedväxlad på variatorerna. Däremot borde den ju kunna varva ut lite mer kan man ju tycka för igår gjorde jag flera tester med såväl steg 1, och orginal fast med borttagen RPM och hastighetsspärr, och den är ingen som helst skillnad i toppfart med steg 1 och orginalläge fast med borttagna RPM/speed-spärr

Toppfarten är ju i sak en sak, dock är det ett annat större bekymmer och det är att jag uppmäter exakt samma accelerations tider med steg 1 som med orginal. Att hastighetsspärren flyttats är det inget snack om det verkar lira till 100%, men det känns inte alls accelerationen. Har en pågående dialog med Maptun som ska kolla loggar från min maskin, det går ju inte att utesluta att det är nått knas.

Enligt bilder jag fått från Maptun ska en orginal 570 köra 0-80km/h på 9,22 sekunder och med steg 1 på 6,05. Jag hamnar på ca 9 sekunder såväl med som utan steg 1

Jag vill verkligen förtydliga att inlägget inte är någon ris över Maptun, utan rent faktabaserad upplevelse. Rent hanteringsmässigt är en MaptunerX-enhet klockren att använda och själva Maptune svarar på mail etc så det finns gott hopp om lösning :)
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: lasse skrivet 12 oktober 2018 kl. 10:49:27
pro,n har samma utväxling på hög växeln är bara på lågen de skiljer så de kan vi räkna bort
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: lasse skrivet 12 oktober 2018 kl. 10:53:01
 :)
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 12 oktober 2018 kl. 10:55:38
Nedan får vi förklaringen, jag säger bara en sak. Jag återkommer ikväll med förhoppningsvis en otroligt trevlig upplevelse att förmedla :) Maptun har varit riktigt bra att ha att göra med, det är hur man löser strul som visar om man är ett bra företag eller inte, och det här verkar lösa sig riktigt bra till slut.


Har undersökt detta nu på morgonen tillsammans med Fredrik som har tagit fram och utvecklar MaptunerX. Vår senaste FW som släpptes till MaptunerX har inte lagt med dom senaste mjukvaruversionerna för 570cc i patchningen för att bli 650cc. Vilket betyder att din programmerade Stage 1 endast har gett en optimerad 570cc mjukvara.

Maskinen som vi utförde accelerationstesterna på patchade vi upp manuellt utan MaptunerX, därför fick vi den ökade effekten.

Dom goda nyheterna är att vi släpper en ny version av MaptunerX i eftermiddag som du enkelt tar del av genom att synkronisera MaptunerX med MyMaptuner.
Du kommer då se att firmware uppdateras och efter detta programmerar du Stage 1 igen så ska du få se på fart… =)

Vi ursäktar så mycket för att detta drabbade dig och hoppas att du blir mer än nöjd efter programmeringen.

Återkom gärna med resultat när du provkört!

Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Tripod skrivet 12 oktober 2018 kl. 18:58:27
Jag funderar på om det är så att en PRO som är 7% lägre växlad enligt spec helt enkelt vid ca 95km/h uppnått maximum av hur remmen kan flyttas på sekundär och primär. Det kan ju vara så att de inte är nedväxlade uteslutande genom drevning utan att en PRO kanske är nedväxlad på variatorerna. Däremot borde den ju kunna varva ut lite mer kan man ju tycka för igår gjorde jag flera tester med såväl steg 1, och orginal fast med borttagen RPM och hastighetsspärr, och den är ingen som helst skillnad i toppfart med steg 1 och orginalläge fast med borttagna RPM/speed-spärr

Toppfarten är ju i sak en sak, dock är det ett annat större bekymmer och det är att jag uppmäter exakt samma accelerations tider med steg 1 som med orginal. Att hastighetsspärren flyttats är det inget snack om det verkar lira till 100%, men det känns inte alls accelerationen. Har en pågående dialog med Maptun som ska kolla loggar från min maskin, det går ju inte att utesluta att det är nått knas.

Enligt bilder jag fått från Maptun ska en orginal 570 köra 0-80km/h på 9,22 sekunder och med steg 1 på 6,05. Jag hamnar på ca 9 sekunder såväl med som utan steg 1

Jag vill verkligen förtydliga att inlägget inte är någon ris över Maptun, utan rent faktabaserad upplevelse. Rent hanteringsmässigt är en MaptunerX-enhet klockren att använda och själva Maptune svarar på mail etc så det finns gott hopp om lösning :)

Min 570 är en PRO... men nu har ju förklaringen kommit!
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 17 oktober 2018 kl. 16:42:06
Nu har jag efter att ha varit i från 4 hjulingen i 4 dagar äntligen laddat in Maptuns senaste steg 1 för 570. Och jag kan säga nu är det bingovinst!

Totalt förändrat drag i maskinen och jag har dessutom en orginal 570 terrängregistrerad -18 som pappa fick hem i morse att jämföra med.

Ni som kör 570 och inte uppgraderaderat era maskiner, gör det!  :)

Blir nog en koll av toppfart ikväll, men 100km/h har jag redan sett på mätaren och det tog inte lång tid dit
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: lasse skrivet 18 oktober 2018 kl. 17:25:36
Vi väntar med spänning på mer info fart ax ,går den på bakhjulet på högen mm :headbang:
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 18 oktober 2018 kl. 18:20:05
Vi väntar med spänning på mer info fart ax ,går den på bakhjulet på högen mm :headbang:
[/quote

hm bra fråga, ingen aning faktiskt, får väl provköra med 2wd och se vad som händer :) Kör jämt med 4wd
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 19 oktober 2018 kl. 10:11:32
Jag har nått strul med variatorerna och/eller remmen så den ska in på tisdag för koll av det. Har nämligen ett fasligt ljud från sekundär, primär eller remmen. Mest märkbart om man har lådan i läge N och varvar upp säg 500varv, då tror man variatorerna håller på att lossna. Detta har varit från dag 1. Låter även riktigt mycket när man är ute och kör sakta med maskinen, i fart tar ju andra ljud över. Referensmaskinerna hos min ÅF samt den pappa fick hem häromdagen har inga sådana ljud, så nått är lurt med min.

Så tills det är fixat vill jag inte prova en massa fullgasrepor från 0. Men jag provade lite snabbt i går kväll och den lättar upp framhjulen på högväxeln om man trycker fullt från 0, däremot är det ju inte så om man  ligger i lite fart och trycker fullt, men det kan man nog knappast förvänta sig heller.

Bortsett från ljudet jag har måste jag säga att lågväxeln är riktigt trevlig på denna maskin, man kan köra riktigt sakta och har massor av kraft med som jag upplever det fullt inkopplad rem
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Mrlilje skrivet 19 oktober 2018 kl. 11:38:12
Onekligen intressanta reflektioner av uppgraderingen!  ()p

Det jag inte blir klok på själv är att enligt Maptun´s hemsida kan man lägga in programvaran på 570 från 2016- , men enligt "hörsägen och forum" så gäller det bara T3B 2018-...
Får undersöka det här närmare känner jag.
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 19 oktober 2018 kl. 13:08:52
Att den endast gäller T3B finner jag i princip uteslutet, jag vet att de haft en vanlig "ostrypt" 570 när de gjorde mappfilen till 570. Sen vilka årsmodeller det fungerar på vågar jag inte spekulera i

Men om man säger såhär. Har man en 570 där optimeringen fungerar så är det inget att fundera på, köp!  :) Jag betvivlar inte att det kan ha blivit 17hk till i maskinen. Sen om det blev 12, 15 eller 17hk vet jag såklart inte men det är markant skillnad åt det positiva hållet.

Kanske gör ett prov nån dag med orginal mjukvara (fast utan hastighetsspärr) 0-90km/h och Maptun steg 1 0-90km/h för att få svart på vitt skillnaden i prestanda
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: lasse skrivet 19 oktober 2018 kl. 14:24:27
låter bra väntar otåligt på mer info ()p
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Tripod skrivet 19 oktober 2018 kl. 16:06:51
Onekligen intressanta reflektioner av uppgraderingen!  ()p

Det jag inte blir klok på själv är att enligt Maptun´s hemsida kan man lägga in programvaran på 570 från 2016- , men enligt "hörsägen och forum" så gäller det bara T3B 2018-...
Får undersöka det här närmare känner jag.

Då jag pratade med Maptun så upplevde jag att dom menade att 65hk var på 570 som har 650 motor (tillverkade efter nov 2018) och övriga fick ca 3hk. Kan givetvis ha missförstått. Vore ju kul om även dom med bara 570cc 2016-nov 2018 också fick den effekten!  :)

Ang att få upp den på bakhjulen, lågen är ju så låg på PRO att jag tycker den är svår att stegra. Min Sportsman 500 är mycket lättare att åka på bakhjulen med trots den är slöare  :(
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: PerGrein skrivet 19 oktober 2018 kl. 16:25:07
Jag har nått strul med variatorerna och/eller remmen så den ska in på tisdag för koll av det. Har nämligen ett fasligt ljud från sekundär, primär eller remmen. Mest märkbart om man har lådan i läge N och varvar upp säg 500varv, då tror man variatorerna håller på att lossna. Detta har varit från dag 1. Låter även riktigt mycket när man är ute och kör sakta med maskinen, i fart tar ju andra ljud över. Referensmaskinerna hos min ÅF samt den pappa fick hem häromdagen har inga sådana ljud, så nått är lurt med min.

Så tills det är fixat vill jag inte prova en massa fullgasrepor från 0. Men jag provade lite snabbt i går kväll och den lättar upp framhjulen på högväxeln om man trycker fullt från 0, däremot är det ju inte så om man  ligger i lite fart och trycker fullt, men det kan man nog knappast förvänta sig heller.

Bortsett från ljudet jag har måste jag säga att lågväxeln är riktigt trevlig på denna maskin, man kan köra riktigt sakta och har massor av kraft med som jag upplever det fullt inkopplad rem

Jag hade också  ett ljud från variation som visade sig efter ca: 10mil. Var så att det gjorde typ ont i huvudet  av det. Jag är 99% säker att det är sekundären som gör detta ljud. Min ÅF bytte båda variatorerna och nu är allt bra. Kan låta ytterst lite men d tror jag är remmen som gör. Får se sen till sommaren när det bli betydligt  varmare i variatorerna vad som händer. Men can-am är ju kända att låta från originalremmen men detta ljud var det variatorn som orsakade. Har en Gates rem som kommer provas till nästa sommar som tål betydligt mer värme.

Så här lät min. (Inte min maskin)
https://youtu.be/ebrsCSpzGLQ (https://youtu.be/ebrsCSpzGLQ)

Mvh
Per
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 26 oktober 2018 kl. 23:18:28
Det är konstaterat att min primär låter mer än vad man kan förvänta sig, men efter att de tagit isär den och satt ihop igen är den nu på den nivå att jag inte hade reagerat om det inte vore för att pappas mer eller mindre är helt fri från ljud från variatorn. Men vi bestämde med ÅF att jag tar hem den och kör ett tag och återkommer igen med den om några veckor.

Fick i alla fall prova att gasa lite ikväll och vid 110km/h konstaterade jag att nu går det fortare än vad jag anser det lämpligt att köra, hade kanske gått att sega sig upp till 115km/h vad vet jag, men det kändes helt klart för fort för min smak. Skulle man ha de mindre 25" hjulen och ingen stor packlåda som tar vind kanske man får upp den i ännu lite tid, men som sagt, helt klart för fort för min smak.

Accelerationen i maskinen är tipptopp, den känns råstark och jag tryckte upp den i 95km/h uppför en backe där man brukar köra på 4an med de flesta bilar, så det finns gott om kraft i den. Jag kan nog inte bli mer nöjd :) Nu hoppas jag på tur med jakten imorgon så hjulingen får dra ut sin 5e älg (eller mer) för i år.
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 20 november 2018 kl. 12:48:38
För allas kännedom så fungerar Maptunmjukvaran fortsatt strålande, pappas terrängregistrerade orginalmaskin känns väldigt trött i jämförelse
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: hepp skrivet 21 november 2018 kl. 10:11:51
För allas kännedom så fungerar Maptunmjukvaran fortsatt strålande, pappas terrängregistrerade orginalmaskin känns väldigt trött i jämförelse

Vad kostade uppgraderingen?
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 21 november 2018 kl. 12:06:22
Vad kostade uppgraderingen?

5574kr kostade uppgraderingen, men sen valde jag att köpa loss MaptunerX-enheten för framtiden så då fick jag slanta upp 1500kr till. Kändes mest långsiktigt så man kan återställa innan service etc.
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 2 april 2019 kl. 08:52:06
Synkade Maptunern häromdagen och blev glatt överraskad.

Nu finns två nya mappningar man kan byta till. ”Stage 1 Work Key 60km/h” och ”Stage 1 Work Key 40km/h”. Innebär:

Steg 1 effekt (65hk) och ingen hastighetsbegränsning med performance key, och med gråa work key steg 1 men stopp vid 60km/h
Steg 1 effekt (65hk) och ingen hastighetsbegränsning med performance key, och med gråa work key steg 1 men stopp vid 40km/h

För mig som har T3B registrering med egentlig strypning vid 60km/h blir det riktigt bra att kunna ha en sådan nyckel.

Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: André15 skrivet 2 april 2019 kl. 18:38:04
Trodde att det inte är möjligt att ta bort strypning med en nyckel vid en T3B registrering.
Eller. Har jag missuppfattat det?
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: skogsbonne skrivet 2 april 2019 kl. 18:52:57
Trodde att det inte är möjligt att ta bort strypning med en nyckel vid en T3B registrering.
Eller. Har jag missuppfattat det?

Han har ju maptun som tar bort strypning på ena nyckel men behåller det på andra
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: André15 skrivet 2 april 2019 kl. 19:03:06
Ok. Det räcker alltså inte bara med rätt nyckel. Maptun måste installeras.
Jag kör med Speedohealer helt öppet men utan 65hk.
Fördelen är byte mellan 60km/h och ostrypt sker via knapptryckning.
Pris: 2000 kronor hos min ÅF
Nackdelen: Bara 48hk och hastighetsmätaren visar bara 50% vs. 50km/h medan man kör 100kn/m
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: skogsbonne skrivet 2 april 2019 kl. 20:11:29
Ok. Det räcker alltså inte bara med rätt nyckel. Maptun måste installeras.
Jag kör med Speedohealer helt öppet men utan 65hk.
Fördelen är byte mellan 60km/h och ostrypt sker via knapptryckning.
Pris: 2000 kronor hos min ÅF
Nackdelen: Bara 48hk och hastighetsmätaren visar bara 50% vs. 50km/h medan man kör 100kn/m

Visar hälften så många mil den har gått när man säljer sen  :sunny:
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 2 april 2019 kl. 23:32:20
Han har ju maptun som tar bort strypning på ena nyckel men behåller det på andra

Exakt!
I första versionen var det fullfart med bägge nycklarna, men i senaste mjukvaran så behåller de fartspärren med arbetsnyckeln och fullfart med prestandanyckeln. Sen kan man ju iofs välja om man vill köra fullfart på bägge nycklarna, men jag kör mjukvaran för separat arbets/prestandanyckel.

De har även sagt att de ska fixa en mjukvara med snabbare gasrespons, ska bli intressant att prova den sen :) Såhär med facit i hand är jag väldigt nöjd att jag köpte loss Maptunenheten, annars hade det varit kört att prova de andra mjukvarorna

1" spacerplattorna blev förövrigt klockrent, tackar för köpet av dessa :)
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: NorrlandsDogge skrivet 10 april 2019 kl. 21:26:33

De har även sagt att de ska fixa en mjukvara med snabbare gasrespons, ska bli intressant att prova den sen :)

Nice  ()p vet du när den uppdateringen ska släppas ?

Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 11 april 2019 kl. 07:32:40
Nice  ()p vet du när den uppdateringen ska släppas ?

Nej tyvärr
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: lasse skrivet 17 april 2019 kl. 12:56:32
kan man köra rjwc med steg ett eller blir de för magert med soppa nån som vet?
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 22 april 2019 kl. 11:14:07
Märkte en bra sak igår, Matun tar bort den där dumma varvtalsspärren på backen. Insåg när jag backade med pappas att det är stor skillnad att slippa hålla in knappen för att "by passa" spärren.

Angående rvjc frågan så vet jag inte om soppan räcker till med steg 1. Men de går ju klart fetare med steg 1, inte alls samma värme som orginal.
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: forest-explorer skrivet 5 september 2019 kl. 17:04:03
I första versionen var det fullfart med bägge nycklarna, men i senaste mjukvaran så behåller de fartspärren med arbetsnyckeln och fullfart med prestandanyckeln. Sen kan man ju iofs välja om man vill köra fullfart på bägge nycklarna, men jag kör mjukvaran för separat arbets/prestandanyckel.


Diesel Nordlöf
Fick du din can-am 570 att gå i max 60km med work nyckeln?
Fungerade inte med programvaran som finns, på min 570  2019.
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 5 september 2019 kl. 22:09:33
I Maptuner appen finns följande filer tillgängliga för mig och kan växlas mellan

* Stock (alltså exakt det som var i min maskin från början)
* Stock performance without speed & RPM limiter
* Stage 1
* Stage 1 work 40kmh
* Stage 1 work 60kmh
* Stage 2
* Stage 2 work 60kmh

Då jag inte har något "sportavgassystem" har jag kört 80% av tiden med Stage 1, men numera "Stage 1 work 60kmh" sedan Maptun kom med den mjukvaran.

Svaret på din fråga är JA, med "Stage 1 work 60kmh" mjukvaran går min fullfart med performance key och 60km/h med work.

Förövrigt är det på gång en modifiering av "Stage 1 work 60kmh" som jag ska få prova, de kommer feta på ytterligare lite bränsle i den för att få den att gå ytterligare svalare. Så jag väntar med spänning på en "Stage 1 more fuel, work 60kmh".

Ska bli galet spännande :)
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: forest-explorer skrivet 6 september 2019 kl. 09:14:57
Verkar vara ett annat styrsystem på 2019 570 T3B. Min har också maptun steg 1, men går antingen i full fart på bägge nycklarna eller max 60km på båda nycklarna när man laddar ner den andra programvaran. Har kontaktat maptun, men dom har inte kommit på någon lösning på problemet ännu.
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 6 september 2019 kl. 11:42:21
Verkar vara ett annat styrsystem på 2019 570 T3B. Min har också maptun steg 1, men går antingen i full fart på bägge nycklarna eller max 60km på båda nycklarna när man laddar ner den andra programvaran. Har kontaktat maptun, men dom har inte kommit på någon lösning på problemet ännu.

Det är i sak inte ett så stort problem kan jag känna, ska du in med maskinen på service kan du lätt skifta från Steg 1 till steg 1 60km/h programvaran. men självklart vill man ha det så tipptopp som möjligt

Jag är väldigt spänd på varianten jag ska få där de skickar på ännu mer soppa, tror det kan göra en hel del för värmeutvecklingen
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Marklarsan skrivet 11 september 2019 kl. 12:40:07
Nyinförskaffad Outlander 570 max Pro+.
Kört 1 timme, men idag beställde jag steg 1 licensen av maptun. Hoppas på mer kraft, och ingen spärr vid 60km/h.
Upplevde att den blev väldigt varm i sidorna vid körning, inget jag läst på om innan köp. Men läste sedan att Steg 1 ev kan förbättra detta.

Att det ska vara enkelt att ladda in mjukvaran hoppas jag stämmer, när jag läser manualen så funderar man lite dock.
Särskilt steg 6, när man ska trycka på start/stop, alltså den som drar igång startmotorn?

Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: forest-explorer skrivet 11 september 2019 kl. 13:45:47
Nyinförskaffad Outlander 570 max Pro+.
Kört 1 timme, men idag beställde jag steg 1 licensen av maptun. Hoppas på mer kraft, och ingen spärr vid 60km/h.
Upplevde att den blev väldigt varm i sidorna vid körning, inget jag läst på om innan köp. Men läste sedan att Steg 1 ev kan förbättra detta.

Att det ska vara enkelt att ladda in mjukvaran hoppas jag stämmer, när jag läser manualen så funderar man lite dock.
Särskilt steg 6, när man ska trycka på start/stop, alltså den som drar igång startmotorn?

Instruktionen gäller vattenskotrar , du slår på tändningen med nyckeln när du skall köra in programvaran, rör ej startknappen.
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Marklarsan skrivet 11 september 2019 kl. 14:31:39
Instruktionen gäller vattenskotrar , du slår på tändningen med nyckeln när du skall köra in programvaran, rör ej startknappen.

Tackar :-)
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 11 september 2019 kl. 15:35:07
Såhär med facit i hand är jag tveksam till att den går svalare med steg1 utan den spontana svalare upplevelsen hade nog mer att göra med att det blev höst och kallare ute. Dock har Victor på Maptun en till mjukvara på gång där de fetar på mer bränsle, och då kommer maskinen gå svagare. Hoppas jag får prova den väldigt snart😊
 
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 12 september 2019 kl. 13:52:03
Fick 2 mappar idag att prova. En med 5% mer soppa och en med 10%. Ska bli intressant att prova dessa och rapportera tillbaka till Maptun. För nog kan maskinerna gå svalare alltid
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Danne The King skrivet 12 september 2019 kl. 19:06:33
Har inte Can-am alltid varit väldigt varma.
Vet att jag kände av det redan på min Outlander 800, både att avgassystemet blev väldigt varmt (har för mig att ja läst i forumet här någon gång om hur det till och med smält sönder plasten) men också värmen ifrån motorn. Brände mig även på en fotknöl en gång, där man inte trodde att de skulle bli så pass varmt.
Även på min Can-am Spyder RSS som jag hade blev det väldigt varmt på sidan ifrån motorn.
Men jag har inte koll på hur det är på de nyare maskinerna som ni har osv. utan det var bara en tanke.
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 16 september 2019 kl. 10:15:18
Fick 2 mappar idag att prova. En med 5% mer soppa och en med 10%. Ska bli intressant att prova dessa och rapportera tillbaka till Maptun. För nog kan maskinerna gå svalare alltid

Provade i fredags att ladda in Stage 1 med 5% extra bränsle och den är i maskinen just nu. I helgen har jag haft anledning att dra ut 3st älgar i skogen och jag är 100% övertygad om att den går svalare med 5% extra soppa, till och med väldigt stor skillnad. Ska bli oerhört intressant att prova 10% extra soppa som andra mappen är
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: forest-explorer skrivet 17 september 2019 kl. 17:34:39
Provade i fredags att ladda in Stage 1 med 5% extra bränsle och den är i maskinen just nu. I helgen har jag haft anledning att dra ut 3st älgar i skogen och jag är 100% övertygad om att den går svalare med 5% extra soppa, till och med väldigt stor skillnad. Ska bli oerhört intressant att prova 10% extra soppa som andra mappen är
10% fetare bränsle blandning låter väldigt mycket i mina öron ,skall som sagt bli intressant att se hur din maskin går med denna mapp.
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: skogsbonne skrivet 19 september 2019 kl. 15:01:13
Dom går rätt snålt org, kollade lite på mappen som är framtagen i bänk för powercommander 5 med dubbla pipor för can-am 1000R och den såsar på rejält med soppa
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: 4fun skrivet 22 september 2019 kl. 18:58:08
Jag "lånade" en brp buds dator och ändrade fartspärren från 60km/h till 105km/h genom att i originalmappen välja" rätt" begränsning.
Eftersom det i originalmappen ligger två alternativ och ett alternativ måste vara ibockad.
Sedan klickade jag bort det power limitation program som var ibockat plus en till motorstrypning.
Helt plötsligt så hade jag en betydligt hetsigare maskin som även fick ett annat ljud på låga varv.

Detta på en 570 pro+ 2019 med swamp witch 27" som gör 105km/h på mätaren på asfalt men något trögt över 95km/h
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Danne The King skrivet 25 september 2019 kl. 15:38:52
Ikväll installerade jag Maptun steg 1 på min 570 T3B PRO årsmodell 2018. Steg 1 omfattar enligt annons uppgradering till 65hk och borttagen hastighetsspärr (tidigare 60km/h)

Installationen kunden nog inte gått smidigare, extremt enkel liten dosa med touchskärm man använder sig av.

Då det var 2 grader kallt ute och jag var klädd som en svensk på semesterort blev det dock endast en kvick provkörning upp till 90km/h sen vände jag och for hem. Men det lilla jag han känna efter så kändes allt finfint, får bli en seriösare utvärdering under torsdagskvällen. Vill förövrigt köra lite lungt då maskinen inte ens hunnit slå om till 10 timmar
Har kollat lite på Maptune men vad är det man ska ha om man bara vill få bort spärrarna?
Funderar ju på en 650 och på en PRO går den ju bara i 60, så har kollat här https://www.maptunpowersports.com/tuning-kits-atv/can-am/273568
Men över 9000kr känns ju lite sådär :)
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 25 september 2019 kl. 18:09:38
Har kollat lite på Maptune men vad är det man ska ha om man bara vill få bort spärrarna?
Funderar ju på en 650 och på en PRO går den ju bara i 60, så har kollat här https://www.maptunpowersports.com/tuning-kits-atv/can-am/273568
Men över 9000kr känns ju lite sådär :)

Jag betalade 5574kr för licenserna och sen köpte jag lös MaptunerX (hårdvaran) för 1500kr då jag insåg att det var dumsnålt att inte ha tillgång till framtida mjukvaror. Exempelvis den nya som skickar på 5% mer soppa hade jag inte kunnat prova utan hårdvaran. Men att låna hem MaptunerX och laborera en helg och sen då välja vilken mjukvara du vill ha i maskinen då är det alternativet "MaptunerX hardware box loan +licence" som gäller. Dubbelkolla först med dem så du får med alla varianterna av mjukvaror, men det är jag 99% på att du bör få
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: 4fun skrivet 25 september 2019 kl. 23:30:01
Har kollat lite på Maptune men vad är det man ska ha om man bara vill få bort spärrarna?
Funderar ju på en 650 och på en PRO går den ju bara i 60, så har kollat här https://www.maptunpowersports.com/tuning-kits-atv/can-am/273568
Men över 9000kr känns ju lite sådär :)



https://www.blocket.se/dalarna/Optimering_av_Can_Am_ATV___UTV_87225990.htm?ca=6&w=1
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Danne The King skrivet 26 september 2019 kl. 09:48:36
Jag betalade 5574kr för licenserna och sen köpte jag lös MaptunerX (hårdvaran) för 1500kr då jag insåg att det var dumsnålt att inte ha tillgång till framtida mjukvaror. Exempelvis den nya som skickar på 5% mer soppa hade jag inte kunnat prova utan hårdvaran. Men att låna hem MaptunerX och laborera en helg och sen då välja vilken mjukvara du vill ha i maskinen då är det alternativet "MaptunerX hardware box loan +licence" som gäller. Dubbelkolla först med dem så du får med alla varianterna av mjukvaror, men det är jag 99% på att du bör få
Ok tack. Förstår hur du menar men ja tro inte ja kommer att hålla på och ändra mer än en gång så man vill ju komma undan så billigt som möjligt. Möjligtvis att man måste ändra tillbaka vid framtida besiktningar.
Men kan den som har en box även byta på andras hojar? I så fall kanske man kunde köpa en ihop med fler och dela på, eller betala någon som redan har en  ;)
Eller måste man ha exakt samma modell osv då kanske?


https://www.blocket.se/dalarna/Optimering_av_Can_Am_ATV___UTV_87225990.htm?ca=6&w=1
Bra tips. Kan va värt att kolla upp.
Men vill man skruva ur styrboxen... kanske är enkelt? Annars får man ta den på släp dit. Har inte så långt bilvägen dit.
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 26 september 2019 kl. 10:31:45
Det är olika licenser till olika fordon... Men det är samma MaptunerX som används

Sen kanske det i sak kan skilja på diagnosuttag mellan olika fordon, men jag tror det är ganska standard och med min MaptunerX fick jag såväl med diagnosuttag för BRP maskiner samt OBD2 standard kontakt till bil
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 8 november 2019 kl. 10:16:48
10% fetare bränsle blandning låter väldigt mycket i mina öron ,skall som sagt bli intressant att se hur din maskin går med denna mapp.

Har nu kört sedan förra inlägget med 5% extra soppa mappen, dock har det ju blivit kallare ute med tiden så det är svårt att säga exakt hur stor skillnad det gör. Men upplevelsen redan från dag 1 är att det inte alls blir samma värme från maskinen. De körningar jag gjort med nya mappen då har jag inte ens reflekterat över värme
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Danne The King skrivet 8 november 2019 kl. 14:49:20
Vet du om Maptune har även till nya 2020 modellerna? Bör väl vara samma grejer?
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 8 november 2019 kl. 14:58:13
Vet du om Maptune har även till nya 2020 modellerna? Bör väl vara samma grejer?

Jag vet faktiskt inte,  men det lär vara nått som skiljer då modellerna efter 2019 har 3 steg via knapp på styret man kan välja mellan på hur aggressiv gasresponsen ska vara. Men det är nog inte raketforskning för exempelvis Maptun att ha fortsatt stöd för det i sin optimerade mapp
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Danne The King skrivet 8 november 2019 kl. 16:51:18
Jag vet faktiskt inte,  men det lär vara nått som skiljer då modellerna efter 2019 har 3 steg via knapp på styret man kan välja mellan på hur aggressiv gasresponsen ska vara. Men det är nog inte raketforskning för exempelvis Maptun att ha fortsatt stöd för det i sin optimerade mapp
Ja väntar fortfarande på min hoj som dröjer och dröjer  :-\ Men när den väl dyker upp blir de nog att kolla på nåt för att få bort spärrarna.
Är väl kanske inte så mycket mer som behövs... eller tror du tex Maptune kan göra någon annan skillnad på en 650?
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Xrated skrivet 30 januari 2020 kl. 21:55:16
Jag "lånade" en brp buds dator och ändrade fartspärren från 60km/h till 105km/h genom att i originalmappen välja" rätt" begränsning.
Eftersom det i originalmappen ligger två alternativ och ett alternativ måste vara ibockad.
Sedan klickade jag bort det power limitation program som var ibockat plus en till motorstrypning.
Helt plötsligt så hade jag en betydligt hetsigare maskin som även fick ett annat ljud på låga varv.

Detta på en 570 pro+ 2019 med swamp witch 27" som gör 105km/h på mätaren på asfalt men något trögt över 95km/h

Vet du lite mer vilka inställningar som du ändrade?
Power limitation hittar jag men vilka är de andra inställningarna som du ändrade?
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: 4fun skrivet 4 februari 2020 kl. 00:32:18
Vet du lite mer vilka inställningar som du ändrade?
Power limitation hittar jag men vilka är de andra inställningarna som du ändrade?


Kryssa ur vkEV å vkPOWERLIM och kryssa i vkVEH2

Då får du bort effektbegrännsning + fartspärr
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Iggesota skrivet 25 mars 2020 kl. 10:51:57
Köpte mej en 570pro 2019 i somras som jag går i funderingar på att Maptuna eller liknande. Använder den mest till "arbete på gården" men ibland åker man ut å gasar lite allmänt..
Tycker väl att effekten räcker för mina behov MEN nått som stör då mej är gasresponsen.... Trycker man full gas upplevs en fördröjning, till skillnad mot en hjuling med traditionell gasvire.
Blir gasresponsen nå snabbare vid en uppgradering eller hur ligger det till??

Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 25 mars 2020 kl. 20:15:52
Köpte mej en 570pro 2019 i somras som jag går i funderingar på att Maptuna eller liknande. Använder den mest till "arbete på gården" men ibland åker man ut å gasar lite allmänt..
Tycker väl att effekten räcker för mina behov MEN nått som stör då mej är gasresponsen.... Trycker man full gas upplevs en fördröjning, till skillnad mot en hjuling med traditionell gasvire.
Blir gasresponsen nå snabbare vid en uppgradering eller hur ligger det till??

Blev inge snabbare respons i mitt fall. Men Victor på deras support har skrivit att om jag önskar kan de fixa en mapp med kvickare gasrespons. Steg 1 och 2 ger nog "Endast" mer effekt

Men det gör stor skillnad från original till steg 1 och 2
Titel: SV: 570 T3B -18. Maptun steg 1, 48hk till 65hk installerat
Skrivet av: Iggesota skrivet 26 mars 2020 kl. 17:10:59
Som jag misstänkte då  :-\
Är ju aldrig fel med effekt, men som sagt.. är gas responsen jag saknar mest.
Kolla gärna om det kommit ut nån ny mapp med bättre gasrespons.
En annan fråga.. På min 2019 finns 3 effektlägen, påverkas alla lägen vid en optimering eller bara  en? Har ju även 2 olika effekt nycklar, påverkas båda?