ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Jimbo66 skrivet 17 augusti 2008 kl. 13:31:36

Titel: CDi box
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 17 augusti 2008 kl. 13:31:36
Jag har funderat på att köpa en Dynatek CDI eller en Vortex från Ebay, men det finns 2 versioner av CDi´n, vilken är
den rätta?
Är det till årsmodell 2003-2004 eller är det 2005-2007?
Efter vad jag har läst så verkar Vortex och Dynatek vara dom som är bäst, men det lutar åt Dynatek CDI´n
eftersom man kan köpa till kabel och programvara så att man kan koppla den till datorn.
Grannen har satt dit en RevMax CDi och det blev ett helt annat vrid i maskinen, dessutom så hettar inte
avgasröret lika mycket som med orginal CDI´n.
Men jag vill ha en CDI som man kan välja var varvstoppen ska ligga, det verkar säkrast så!

Om det är någon som är intresserad, så finns det Falicon racevevstakar (Falicon Knife Rod) till Polaris Predator och eftersom Dinli´n
till 99.9% har samma vev, så kan man få en motor som håller för betydligt högre effekt.
Jag fick ett mail från Falicon efter en förfrågan om priset, veven kostar $187 + frakt, vilket är ca 1168kr +frakt.
En billig försäkring för dom som gillar att vässa och inte vill ha ett motorhaveri som kan kosta 1000-tals kronor att reparera.
Jag ska då i alla fall skicka efter en vev så att man slipper oroa sig över att vevstaken sticker, har fått lite dåliga vibbar efter
det sista raset  :)

En annan sak som ska byggas om på Dinli´n är lagerhuset i bakaxeln, det är alldeles för klena lager för att det ska hålla ett tag.
Jag och en kompis ska se om det går att svarva ett nytt lagerhus eller eventuellt göra om det som sitter där så att man får
dit större lager med större kulor.
Dessutom så är standard lager mycket billigare att köpa än dom som sitter där orginal!

Jag har även en fråga till som någon kanske kan svara på?
Grannen köpte en Mikuni HSR 42mm med accpump, men av någon märklig anledning så går den bättre med
orginalförgasaren.
Den går suveränt fram till halvgas sedan så tappar den orken.
Vi har provat alla möjliga bestyckningar med både lågfart och högfart samt accpump, men vi får inte till
förgasaren ändå.
Normalt sett så ska en motor gå bättre med en förgasare utan vacuum, men inte i det här fallet, skumt  ???

Jag läste om en förgasar modifikation på predatorowners forum, man ska borra upp vacuum hålen i förgasaren
så trotteln lyfter snabbare.
Tydligen så har dom fått väldigt goda resultat av modifikationen, hela maskinen har blivit betydligt rappare.


Titel: SV: CDi box
Skrivet av: Dinh_Lee skrivet 17 augusti 2008 kl. 19:33:12
Tja! Kan du länka till den sidan?
"..förgasar modifikation på predatorowners forum"
Har försökt leta där men det är för stort... /DL  O0
Titel: SV: CDi box
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 17 augusti 2008 kl. 20:29:22

Det finns massor med trimtips till Predatorn (Dinlin), gå in på predatorowners forum och gå till "Jump to" och
scrolla ner till "Predator Mechanical Modifications", där finns det hur mycket trimtips som helst.
En av förgasarmodifikationerna kan du hitta här:

http://www.predatorowners.com/index.cfm?action=thread&catid=2&topid=573&thrid=23051 (http://www.predatorowners.com/index.cfm?action=thread&catid=2&topid=573&thrid=23051)

Det fanns en firma som sysslade med predatortrimmning och det var Nicholas cycle i USA, jag läste att
det vara många som skickade in förgasarna till den firman för att dom modifierade.
Men Nicholas cycle håller inte på längre med predatortrimming, men det står på deras hemsida att dom hade
lyckats klämma ur otroliga 100+ hk´s ur en Predator!
Doug Nicholas hade själv en Predator som var på 90+ hk´s och det var helt utan lustgas...

Det verkar finnas oanade resurser i Dinli motorn, det gäller bara att väcka dom till liv  ;D